میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
Maya 2022.1
دوشنبه 11 مرداد 1400
در
اخبار دنیای CG

ویژگی های جدید مایا 2022.1

دوشنبه 11 مرداد 1400

در ابتدا بصورت Bullet point نگاهی کلی به این ویژگی ها خواهیم داشت و در ادامه راجب این ویژگی ها توضیحات مختصری خواهم داد.

Search feature ●

 New Application Home ●

Interactive tutorials ●

Quick tour ●

Return of Viewcube ●

 Additional Component tag options ●

Deformer updates ●


اولین قابلیت جدید در این آپدیت با نام Search feature به بخش UI مایا اضافه شده که با هدف سرعت بخشیدن و کاهش زمان، کاربرِ این نرم افزار بتونه بسرعت به ابزارها (Tools) و دستورات (Commands) و آبجکت های صحنه (Scene Objects) بوسیله تایپ کردن در یک Text Box دسترسی داشته باشه. حتی اتودسک این قابلیت رو به کاربران خودش میده تا در بخش search engine این ویژگی، کلمات کلیدی خودشون رو برای ابزارها و دستورات اضافه کنند تا عملیات Customize کردن فراهم باشه. در واقع نرم افزار مایا با حجم زیادی از دستورات و ابزارها در اختیار کاربر هستش و این ویژگی میتونه به کاربر این قابلیت رو بده که به راحتی به دستورات و ابزارها دسترسی داشته باشه و حتی اگر دستوری رو فراموش کرده، اگر چندتا کلمه از اون دستور رو تایپ کنه، مایا اون رو پیدا میکنه.


در این نسخه شاهد اضافه شدن صفحه Welcome screen هستیم. وقتی نرم افزار Load میشه، این صفحه در ابتدا نمایان میشه که میتونیم یک پروژه جدید از طریق این صفحه ایجاد کنیم و یا به پروژه های قبلی خودمون دسترسی داشته باشیم و همچنین میتونیم محتواهای آموزشی مختلفی رو در این صفحه پیدا کنیم و یا به community کاربران مایا دسترسی داشته باشیم. همچنین اتودسک در این صفحه یک تب اختصاصی با نام Getting Started قرار داده که افراد میتونن آموزش های ویدیویی زیر 10 دقیقه رو ببینند. در اکثر نرم افزارها Welcome screen وجود داشت و در این آپدیت مایا هم این ویژگی رو به خودش اضافه کرد.


باز هم اتودسک به فکر Userهای جدید خودش بوده و قابلیت Interactive tutorials رو برای کاربرانی که به تازگی میخواهند با مایا کار کنند و یا در کل به تازگی با دنیای 3D آشنا شدن، را اضافه کرده. این قابلیت به اینصورت است که یک Tour آموزشی مقدماتی در کنار یک کاراکتر ریگ شده بنام M4Y4-B07 که به اصطلاح Mayabot بهش گفته میشه، برگزار میشه. در واقع این Tour آموزشی به اینصورت هست که مرحله به مرحله با کاربر پیش میره و کاربر مثل یک بازی باید هر مرحله رو به اتمام برسونه تا به مرحله بعدی ورود پیدا کنه.

همچنین قابلیت Quick tour در منوی Help افزوده شده تا باز هم کاربران مایا بصورت walkthrough با بخش ها و دستورات مختلف نرم افزار آشنا بشن و اگر نیاز به دانستن جزئیات بیشتر در خصوص اون بخش بودند، میتونند سریعا به Documentهای اون بخش رجوع کنند.


بازگشت Viewcube

قطعا همگی شما با قابلیت Viewcube آشنا هستید. دوباره Viewcube به مایا بازگشت تا کاربران بتونند توسط این ویژگی در صحنه عملیات Navigation و Switch کردن بین scene views رو داشته باشند.


در نسخه 2022 ویژگی جدیدی تحت عنوان Component tag در بخش Riging افزوده شد و حالا در اولین آپدیت از این نسخه، شاهد افزوده شدن ابزارهایی به این قابلیت هستیم. در واقع این ویژگی برای Tag کردن Componentها هست که مثل Membership و یا ایجاد گروه بندی هستش که با استفاده از نامگذاری میتونیم Componentها رو در دسته بندی های مورد نیاز خودمون قرار بدیم. قطعا این رو باید بدونیم هرچقدر حجم Nodeهای مورد استفاده برای Deformation کمتر باشه، پردازش Deformation خیلی سبک تر میشه. بنابراین این ویژگی Component tag دیتای مربوط به نامگذاری هایی که انجام دادیم رو بر روی Shape Node ذخیره میکنه.

حالا در اولین آپدیت نسخه 2022 امکاناتی از قبیل Merge و Convert و Duplicate و... به این بخش افزوده شده.


در نسخه 2022 در بخش Rig ویژگی های جدیدی مثل Falloffهای مورد استفاده در Deformerها افزوده شده که این Falloffها بعد از تعیین، قابل استفاده مجدد هستند و قابلیت share کردن بین Deformerهای دیگه رو فراهم میکنه. البته یک Deformer جدید بنام Solidify به مایا 2022 اضافه شده. در واقع عملکرد این Deformer جدید به این شکل هستش که قسمتی از Geometry رو که نمی خواهیم تحت تاثیر Deformerها قرار بگیره و فرم خودش رو به همون صورت حفظ کنه، این امکان رو فراهم میکنه بدون تغییر در فرایند Deformation، فرم اون ناحیه ای که تعیین کردیم رو کاملا حفظ میکنه.

حالا در اولین آپدیت نسخه 2022 falloffهای جدید افزوده شده است.


در بخش Modeling در نسخه 2022 قابلیتی بنام Sweep Mesh افزوده شد که میتوانیم Nurbs & Bezier Curves رو با یک کلیک بر اساس Profile قابل انتخاب به یک Mesh تبدیل کرد که فوق العاده میتونه در بخش Modeling پرکاربرد باشه. در این آپدیت امکان ایجاد single creator node و multiple creator nodes در هر Curve فراهم شده است.


البته موارد دیگری مثل آپدیت موتور رندر آرنولد و Bifrost و پلاگین USD رو در نسخه 2022.1 داریم. در نسخه 2022 اتودسک Python 3 رو برای مایا معرفی کرد و بطور رسمی اعلام کرد که مایا کاملا بر روی Python 3 به اصطلاح مهاجرت کرده و حالا در اولین آپدیت از نسخه 2022 این ویژگی فراهم شده که میتونیم Scriptها و Plug-inهای خودمون رو کاملا به Python 3 تبدیل کنیم و از مزایای این ویژگی استفاده کنیم.


بطور کل در اولین Update نسخه 2022 UI مایا دستخوش تغییرات خوبی بوده و یه جورایی میتونیم بگیم جذاب تر و کاربرپسندتر شده. در ویدیو زیر که کمپانی اتودسک منتشر کرده، میتونید بطور کلی با این ویژگی ها آشنا بشید.

ممنون از اینکه همراه ما بودید و علاقه مندم نظر شما رو در خصوص آپدیت این نسخه از مایا رو بدونم. پس در بخش نظرات حتما دیدگاه خودتون رو بنویسید.

پژمان رجبی
Lookdev & Lighting Artist at AlzahraVFX

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 8 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید