میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
بررسی ویژگی های نسخه 10 Substance Painter
شنبه 29 اردیبهشت 1403
در
اخبار دنیای CG

بررسی ویژگی های نسخه 10 Substance Painter

شنبه 29 اردیبهشت 1403

درود به همه دوستان عزیز؛

کمپانی Adobe در تاریخ 16 May نسخه جدید نرم افزار محبوب Substance 3D Painter را منتشر کرد. حالا سابستنس به نسخه 10 رسیده و کمپانی ادوبی باز هم امکانات خوبی را به این نرم افزار اضافه کرده است. در این مطلب قصد دارم به بررسی ویژگی های جدید این نسخه بپردازم.



1- NEW TEXT RESOURCE

در این نسخه، ویژگی Text resource را داریم که Adobe با عنوان Major feature از این ویژگی نام برده و در واقع راهی برای Load کردن فونت های خود به درون نرم افزار سابستنس است که قبل از این، همچین قابلیتی وجود نداشت. حالا با استفاده از Text resource به راحتی میتونید فونت های مد نظر خودتون را Load کنید و با استفاده از brush یا fill projection و یا Substance image inputs و... از فونت های خودتون در ساخت تکسچر استفاده کنید.


البته قابلیت Drag and Drop برای Load کردن فونت ها مثل سایر resourceها به درون نرم افزار وجود داره. یعنی به راحتی میتونید از قسمت text resources، فونت مد نظرتون رو بر روی آبجکت Drag & Drop کنید تا یک fill projection برای شما ساخته شود و بعد از اون به کنترل فونت خودتون بپردازید و همچنین میتونید در قالب Brush از فونت خودتون استفاده کنید.


همچنین امکان تغییر پارامترهای فونت های شما هم وجود داره، وقتی که فونت خودتون را در قسمت text resources بارگذاری می کنید، بعد از اون میتونید به tweak کردن پارامترهای فونت مثل alignment، size, character spacing, color و... بپردازید.



و در انتها برای ما فارسی زبان ها، Text resource از امکان نوشتن راست به چپ هم پشتیبانی می کنه و این یعنی یه اتفاق خیلی خیلی خوب که اگر فونت های فارسی را Load کنید به راحتی میتونید تو پروژه هاتون استفاده کنید.



2- NEW IMPORT OF ILLUSTRATOR FILES (.AI)


در ادامه از پشتیبانی فایل های .svg حالا اینبار ادوبی در نسخه 10 امکان پشتیبانی مستقیم از فایل های نرم افزار Illustrator با پسوند (.ai) را فراهم کرده است که واقعا یک ویژگی مورد نیاز برای کاربران بود. شما به راحتی میتونید فایل های Illustrator را به درون نرم افزار بکشید و پس از اون پنجره common settings ظاهر میشه و میتونید به تنظیم پارامترهای عمومی فایل خودتون بپردازید. 


همچنین فایلهای Illustrator از artboard پشتیبانی می‌کنند، هنگام استفاده از فایل ai. می‌توانید از بین آرت‌ بوردهای مختلف موجود از طریق تنظیمات اختصاصی یکی را انتخاب کنید.


و در نهایت بهبود scope selection را داریم. پنجره scope selection با پشتیبانی از thumbnails بهبود یافته و browse و انتخاب فقط element خاص را آسان تر می کند. البته این رو باید بدونید که به دلایل performance، تصاویر thumbnails به طور پیش‌فرض خاموش هستند و می‌توان آن‌ها را با چک باکس Show thumbnails فعال کرد.


این نکته رو مد نظر داشته باشید که وارد کردن فایل‌های Illustrator (ai.) در حال حاضر فقط در Windows و MacOS پشتیبانی می‌شود.


3- NEW SUBSTANCE 3D ASSETS INTEGRATION


یک پنجره جدید در این نسخه در دسترس است که وب سایت Substance 3D Assets را مستقیماً در Painter به اصطلاح embed می کند. در واقع با وجود این پنجره جدید، دسترسی به resourceها جهت دانلود بطور مستقیم در library فراهم شده است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید آبکون این پنجره جدید در قسمت راست UI اضافه شده است که میتونید این پنجره را به اصطلاح dock کنید


همچنین یک پنجره Download manager هم اضافه شده، زمانی که یک asset رو دانلود می کنید، در این پنجره قابل مشاهده هستند که می توانید به کنترل موارد دانلود شده بپردازید.


و در نهایت، یک دکمه جدید به UI این نسخه اضافه شده که می توانید به مدیریت فایل های دانلود شده بپردازید.



4- NEW LAYER STACK MODULE IN PYTHON API


در این نسخه ماژول new layer stack در API پایتون اضافه شده است. در واقع این API اجازه می دهد تا layer stack یک پروژه را کنترل کنید و دری را برای ایجاد پلاگین های layer stack پیشرفته و ابزارهای سفارشی باز کنید. این ویژگی بیشتر برای کاربرانی که به فکر develope و نوشتن پلاگین در سابستنس هستند، خیلی کاربردی هستش؛ اگه بخام مثالی برای شما بزنم با این ویژگی می توانید پارامترهای لایه ها و افکت ها را دریافت و تنظیم کنید، و resourceها را در آنها بارگذاری کنید.

اگر به موضوع نوشتن پلاگین در سابستنس علاقه مند هستید، پیشنهاد میکنم نمونه هایی از پلاگین های layer stack را در این لینک مشاهده کنید.


5- IMPROVED NORMAL MAP PAINTING


در این نسخه، کمپانی ادوبی بر روی ورک فلو normal map painting به اصطلاح reworke کرده یا همون دوباره بر روی این قابلیت کار کرده. بطور قابل توجهی روش جمع شدن و blend کردن Normal brush stamp تغییر کرده است. در واقع این بهبود در Normal map برای این است که وقتی شما به اصطلاح painting over در یک ناحیه از کانال normal می کنید، به هیچ وجه نباید artefact بوجود بیاورد.


6- IMPROVED TRANSFORM MANIPULATORS


ابزار transform manipulator در این نسخه بهبود یافته است. با فشار دادن کلید CTRL در حین کشیدن روی یک manipulator، اکنون وارد حالت دقیق جدیدی می شوید که امکان عملیات دقیق تری را فراهم می کند. 


همچنین شدت Scale اکنون بر اساس خود مقدار Scale فعلی است و دیگر بر اساس اندازه صحنه نیست. این امر انجام تغییرات relative را آسان تر می کند، به خصوص در مقادیر کوچک. 


البته surface decal manipulator در این نسخه جدید، هنگام کشیدن روی یک سطح بسیار پایدارتر شده است.



این ویژگی های اصلی این نسخه از نرم افزار سابستنس پینتر بود که به بررسی و معرفی اونها پرداختیم اما همیشه در آپدیت جدید هر نرم افزاری، یک سری improvement یا به اصطلاح بهبود عملکرد و Bug Fixes رو داریم که برای مطالعه اونها میتونید به داکیونت ادوبی مراجعه کنید.

و در نهایت از شما دعوت می کنید ویدیوهای زیر را ببنید تا با ویژگی های نسخه 10 نرم افزار Substance painter بیشتر آشنا بشید.




پژمان رجبی
Texturing-LookDev & Lighting Artist at AlzahraVFX

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 4 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید