میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
بررسی ویژگی های جدید نرم افزار Substance Painter
پنج‌شنبه 25 آذر 1400
در
اخبار دنیای CG

آپدیت جدید نرم افزار Substance Painter

پنج‌شنبه 25 آذر 1400

در روز 24 نوامبر 2021 کمپانی Adobe از نسخه جدید نرم افزار Substance Painter (7.4.0) رونمایی کرد که در این مقاله به بررسی ویژگی های جدید این نسخه می پردازیم.


قبل از اینکه به معرفی این ویژگی ها بپردازیم، اول بررسی کنیم که Color Management و Color Space چیست؟

تعریف color space: وقتی بخایم یک color space رو تعریف کنیم، سه نقطه اصلی بنام Primary Colors یا رنگ های اصلی داریم که میشه Red و Green و Blue. حالا این 3 تا نقطه به هم متصل میشن و یک مثلثی رو میسازن که این مثلث همون فضای رنگی یا color space است. در واقع color space یعنی میزانِ رنگی که ما میتونیم تولید کنیم و در اون فضا نگه داریم یا ذخیره کنیم.

ما یک سری color space معروف داریم مثل sRGB و Rec 709 و Rec 2020 و AcesCG و...

اگر به تصویر زیر دقت کنید، این در واقع کل رنگ هایی است که چشم ما می بینه و sRGB کوچک ترین و محدودترین فضای رنگی است که ما تو CG داریم و ازش استفاده می کنیم.


اما اخیرا متخصصانی که در زمینه Color فعالیت میکنند، سعی کردند فضای رنگی وسیع تر و همچنین یک workflow ساده تر میان برنامه ها تعریف کنند. یکی از این ابتکاراتِ قابل توجه، Academy Color Encoding System (ACES) است.



وقتی که صنعت سینما، دیجیتال شد، یک مشکلی برای فیلم سازها بوجود اومد، حالا این مشکل چی بود؟ فیلم های قدیمی روی نگاتیو ذخیره میشدن و نگاتیو دارای یک رنج رنگی خیلی بالایی هستش و قطعا دیدید یک سری فیلم های قدیمی رو با اسکنر خوب، نگاتیوهاشو اسکن می کنند و فیلم رو با کیفیت خیلی بهتری، مجددا Master می کنند. وقتی که سینما دیجیتال شد و فیلم ها دیگه روی نگاتیو ضبط نمیشد و بجاش فوتیج دیجیتال 8 بیتی ضبط میشد، فیلم سازها این قابلیت رو کامل از دست دادند. فیلم هایی که Rush اونها روی فوتیج دیجیتال هستش، این قابلیت رو نداشتند که رنج رنگ بیشتری رو از اون فوتیجی که قبلا ضبط شده رو بشه کشید بیرون. بخاطر همین Academy Color Encoding System یک سیستمی ایجاد کرد، به چه شکل؟ اومدن یک سری Color spaceهایی رو ساختند که رنج فوق العاده وسیعی رو داشت، تقریبا تمام رنگ هایی که چشم انسان میدید رو شامل میشد.



این color space رو برای چی ایجاد کردند؟ شما وقتی فوتیجی رو ضبط میکنی و میخای آرشیوش بکنی، جوری آرشیو کنی که بعدها اگه تلویزیون های بهتر یا اگه Deviceهای بهتر و حتی Projectorهای بهتری اومد که بجای sRGB، فضای رنگی wideتری داشت و میتونست color space یا فضای رنگی wideتری رو نشون بده، اینا بیان از اون color space وسیعی که Rushهارو درونش ذخیره کردند؛ این color space جدید رو convert کنند و بتونند این فیلم قدیمی رو روی Device جدید با رنگ های کاملا sharpتر و روشن تر و بهتری نشون بدن.

مهم ترین ویژگی ACES اینه که اصطلاحا future proofs هستش.


حالا بیایم سراغ تعریف Color Management:

در واقع Color Management یک سری conversionهای کنترل شده است با این هدف که اگر تصویری رو تولید می کنیم، روی Deviceهای مختلف، یک شکل دیده بشه. قطعا ممکنه به این مشکل برخورده باشید که یک کاری رو روی مانیتور Color Correct می کنید و ارسال می کنید برای فردی یا روی یک مانیتور دیگه می بینید و کاملا یک رنگ متفاوت مشاهده می کنید یا مثلا رو پرده سینما می برید کاملا از نظر رنگی متفاوته.

در واقع Color Management برای این هدف ایجاد شده که تصویری که شما دارید تولید می کنید، روی تمام Deviceها دقیقا یک شکل دیده بشه.



خب تا اینجا با مفاهیم واژه های بالا آشنا شدیم و دیدیم که یک Color Space بنام ACES داریم که فضای رنگی وسیع تری در اختیار ما قرار میده.

حالا ببینیم OpenColorIO یا به اختصار OCIO چی هست؟ در واقع OpenColorIO یک Pipeline متن باز یا همون open source هستش که اولین بار در کمپانی Sony Picture Imageworks و برای پروژه های داخلی خودشون پیاده سازی شد و الان بطور وسیع همه دارن ازش استفاده می کنند. وقتی که کمپانی Sony Picture این پروژه رو معرفی کرد، بسیاری از شرکت های مهم مثل Animal Logic و ILM اومدن کمک کردن که OpenColorIO در واقع Develop بشه.



حالا اینو باید بدونید که OpenColorIO هیچ ربطی به ACES نداره. در واقع میتونیم اینطوری عنوان کنیم که OpenColorIO یک برنامه یا یک Pipeline هستش که میتونه بین Softwareهای مختلف یک Color Space واحد رو load بکنه. یعنی مثلا با چندتا نرم افزار کار می کنید مثل Maya و Substance painter و Mari و... هر کدوم از اینها اگر از OpenColorIO پشتیبانی کنند، شما میتونید دقیقا همون Profile رنگ رو load بکنید و همون تصویر رو به همون شکل بین نرم افزارها یکسان ببینید.

پس مهم ترین دلیل استفاده از OpenColorIO ثبات رنگ و Image در نرم افزارهای مختلف هستش.




یه نگاهی به ویدیو OpenColorIO Reel 2020 داشته باشیم:



خب همه این مقدمه رو گفتیم که بریم به سراغ بررسی ویژگی های نسخه جدید Substance 3D Painter و بهتر متوجه بشیم که اولین آپدیت این نرم افزار برای چی بوده.



OCIO v2 color management

در حال حاضر نرم افزار Substance 3D Painter از OpenColorIO پشتیبانی می کنه و ثبات رنگ رو در بین نرم افزارهای 3D داریم. حالا با این قابلیت میتونیم از Color Space با فضای رنگی وسیع، یعنی ACES نسخه 1.2 استفاده کنیم و ثبات رنگ رو در Pipeline خودمون حفظ کنیم.


در واقع این بروزرسانی، تحول بزرگی در بحث Color Management نرم افزار بود، چراکه قبل از این وقتی عملیات Texture painting رو در Substance انجام میدادیم و تکسچرهارو به نرم افزارهای سه بعدی منتقل می کردیم و در نهایت میخواستیم در فضای رنگی ACES رندر بگیریم، با اختلاف رنگ بین دو نرم افزار مواجه میشدیم، ولی الان Substance با پشتیبانی از OCIO این مشکل رو رفع کرده و با خیال راحت میتونیم در فضای ACEScg در هر نرم افزار، حتی Substance کار کنیم.

البته این مورد رو باید اضافه کنم که Painter’s color picker در حال حاضر color management رو هم در خودش جا داده.
توجه داشته باشید که OCIO color management بصورت پیش فرض در Substance فعال نیست و اگر می خواهید با OCIO کار کنید، باید هر بار پروژه ای که ایجاد می کنید، این قابلیت رو بصورت دستی فعال کنید.




حالا با هم یک مثالی رو ببینیم که دقیق تر متوجه بشیم، در تصویر پایین، مدل لاک پشت در فضای رنگی ACES در Substance تکسچر شده


حالا تکسچرهای این مدل به نرم افزار Maya منتقل شده و در فضای رنگی ACES در آرنولد، رندر گرفته شده. می بینیم که هیچگونه اختلاف رنگی در دو نرم افزار وجود نداره و با این قابلیت جدید Substance با خیال راحت میتونیم در فضای رنگی ACEScg کار بکنیم.


کمپانی Adobe اعلام کرده است که آپدیت های بعدی این نرم افزار، بهبودهای بیشتری در OCIO color management ایجاد خواهد کرد.


Undock your 2D or 3D view

در این نسخه، امکانِ undock کردنِ viewport دوبعدی و سه بعدی بوجود اومده و این یک boost بزرگ برای UI نرم افزار Substance محسوب میشه که فضای کاری بهتری در نرم افزار برای هنرمندان بوجود آورده است.



Improvements to auto unwrapping

الگوریتم auto unwrapping در این نسخه بهبود پیدا کرده است که در حین باز کردنِ islandها، از کشیدگی زیاد خودداری می کنه تا اون UV به اصطلاح stretch نشه. برای اینکه از این قابلیت جدید استفاده کنیم، میتونیم گزینه Avoid elongated UV islands رو تیک بزنیم تا از کشیدگی islandها جلوگیری کنیم و یک UV تمیزتری داشته باشیم.

در تصویر پایین می بینیم که چگونه UV کابل صورتی رنگ به اصطلاح کش اومده و به مشکل خورده


حالا با فعال کردنِ گزینه Avoid elongated UV islands در این الگوریتم جدید، می بینیم که کابل صورتی رنگ به بخش های متعددی تقسیم شده و از Stretch شدن جلوگیری شده.


توجه داشته باشید که این ویژگی بصورت پیش فرض فعال نیست و اگر این قابلیت رو تیک بزنید، زمانِ auto unwrapping حدود 15 الی 20 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.


New content

در این آپدیت، grunge mapهای جدید توسط چند هنرمند ایجاد شده است که کمپانی Adobe اینهارو در نرم افزار قرار داده است. ابتدا آقای Emiel Sleegers که بعنوان Senior 3D Environment در استودیو FastTrack فعالیت می کند، تعداد 11 مپ grunge ایجاد کرده است.



Pocket tool/decal

همچنین آقای Käy Vriend شش متریال و Brush و Tool ساخته است که به نرم افزار افزوده شده که اینها شامل:

– Inflate/Shrinkwrap generator

– Advanced Zipper tool

– Glitter tool

– Pocket tool/decal

– Scar tool/decal

– Tightening cord tool



ابزار Advanced Zipper



فیلتر Inflate/Shrinkwrap



Run JavaScript API functions in Python

تعدادی از توابعِ قدیمی JavaScript هنوز به ساختار جدید Python منتقل نشده اند و برخی کاربران این توابع رو از دست داده اند. در این آپدیت جدید نرم افزار، یک راه حلی ارائه شده است که یک تابع در Python API ایجاد شده است تا به کاربران این اجازه رو میده JavaScript API را فراخوانی کنند. در واقع این امکان فراهم شده تا برخی از توابع قدیمی JavaScript رو بتونید اجرا کنید.


امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید، حتما نظرات خودتون رو در خصوص این آپدیت جدید Substance به ما بگید

پژمان رجبی
Lookdev & Lighting Artist at AlzahraVFX

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 4 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید