میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
ویژگی های جدید Substance Painter 8.1
چهارشنبه 18 خرداد 1401
در
اخبار دنیای CG

ویژگی های جدید Substance Painter 8.1

چهارشنبه 18 خرداد 1401

کمپانی Adobe در تاریخ 7 Jun از نسخه جدید نرم افزار Substance 3D Painter یعنی نسخه 8.1 رونمایی کرد. این نسخه دستخوش تغییراتی خوبی بوده و نشانگر این هستش که کمپانی Adobe با دقت تمام بر روی تمامی محصولات Substance تمرکز داره؛ در این مطلب به بررسی تمامی ویژگی های جدید این نسخه می پردازیم.


New color management with Adobe Color Engine (ICC support)

در این نسخه جدید، سیستم مدیریت رنگ (color management) نرم افزار از Adobe Color Engine که به اختصار ACE نامیده میشه، پشتیبانی میکنه. در واقع یک پروفایل رنگی جدید با نام ACE در این نسخه داریم که اجازه میده تا رنگ ها را در طیف گسترده ای از برنامه ها، از جمله فتوشاپ، Match کنید.


با این ویژگی جدید رنگ ها به درستی در viewport نمایش داده می شوند که همین color profile در نرم افزارهای Illustrator و Photoshop پیاده سازی شده است که اگر یک workflow در بین این سه نرم افزار داشته باشید، به هیچ وجه شاهد اختلاف رنگی نخواهید بود و با این color profile جدید یعنی ACE یک رنگ یکسان بین این سه نرم افزار حفظ میشه. در واقع هدف کمپانی Adobe از افزودن ACE ثبات رنگ در برنامه های خودش بوده تا به هنرمندان این اطمینان خاطر رو بده که با خیال راحت، کارهاشون رو بدون هیچگونه اختلاف رنگی بین نرم افزارهای Adobe منتقل کنند.

در ویدیو زیر می توانید این ویژگی جدید ACE را مشاهده کنید:

هنگام ایجاد یک پروژه جدید، در پنجره New project settings می توانید color management جدید Adobe یعنی ACE را انتخاب کنید.

در واقع ACE با فضای رنگ (color space) Linear sRGB و ACEScg و Linear Adobe RGB ارائه و کار میشه و همچنین در viewport هم می توانید ACE را انتخاب کنید.



Physical Size

در این نسخه جدید اکنون نرم افزار Substance painter اطلاعات اندازه فیزیکی واقعی که در فایل‌های متریال SBSAR توسط Designer، Sampler یا Substance 3D Assets تعبیه شده است را در نظر می‌گیرد. این به شما این امکان را می‌دهد که auto scaling متریال ها بر اساس physical size (اندازه واقعی) از روی mesh باشد.

در واقع این یک ابزار مفید برای تطبیق صحیح متریال ها بر روی سطوح با توجه به اندازه واقعی آنها بدون نیاز به حدس زدن هستش. 

این در شرایط واقعی به چه معناست؟ برای مثال، اگر به الگویی نیاز دارید که هر دو سانتی‌متر در مقیاس واقعی تکرار بشه، مطمئن باشید که دقیقاً این کار را انجام میده. یا اگر با چند متریال روی یک mesh کار می‌کنید - مثلاً دو پارچه مختلف روی یک صندلی راحتی - این متریال به طور خودکار به اندازه واقعی خود در مقیاس پیش‌فرض تغییر میکنه و یکپارچگی کلی را فراهم میکنه.

با افزوده شدن این ویژگی اکنون در لایه Fill یک پارامتر جدید با نام physical size برای کنترل tiling متریال ها بر اساس اندازه واقعی را داریم که این پارامتر فقط فقط در 3D projections فعال میشه.


همچنین برای درک و تجسم اندازه فیزیکی، یک Grid به ویژگی های Viewport اضافه شده که به شما امکان میده مقیاس متریال خود را با دقت مطلق کنترل و تنظیم کنید.




New Bakers

در این نسخه ، سه Bake map جدید با نام height و bent normal و opacity افزوده شده است که این سه Bake map جدید، شکاف بین Designer و Painter را کاهش میده تا امکانات texturing و rendering را افزایش دهند.

Bent Normals baker:

Bent Normals امکان Bake کردن occlusion direction را میده (بعنوان vector و یا شبیه به normal map). در واقع خیلی مورد ویژه ای برای تکسچر نیست و صرفا برای دقت نمایش shading در viewport بکار میره. Bent Normal چون جهت را شناسایی میکنه، از occlusion عادی دقت بیشتری داره و همچنین light leak درونش کمتر اتفاق میفته و تیرگی ایجاد شده برای GI را بهتر محاسبه میکنه.



در تصویر زیر، تاثیر وجود Bent normal رو می بینید که این map می تواند در متریال به بهبود نحوه واکنش به نور و سایه کمک کند.



Opacity baker:

این Baker یک map سیاه و سفید ایجاد می کند که holes یک مش high-poly را نشون بده. به عنوان مثال می توان از آن برای Bake کردن fences یا حتی سوراخ های داخل یک سطح پارچه استفاده کرد.

Height baker:

این Baker اجازه می دهد تا تفاوت بین مش low و high poly را به عنوان یک تکسچر grayscale در واقع bake کند، سپس می توان از آن برای ایجاد displacement در tessellated meshes استفاده کرد.



New content

در نسخه 8 شاهد افزوده شدن contentهای جدید و پرکاربرد در پنجره shelf هستیم که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- افزوده شدن 20 مپ grunge جدید که توسط آقای Emiel Sleeger طراحی شده است.



- بهبود و افزوده شدن مپ های 3D noises جدید



- افزوده شدن 2 pattern لباس 


بهبود eyedropper و material picker


در این نسخه قطره چکان رنگی، بهبود یافته و اکنون پیش‌نمایش رنگ‌های انتخابی آسان‌تر شده است، زیرا قطره چکان شامل یک دایره پیش‌نمایش برای نمایش واضح‌تر رنگ زیر ماوس است. البته هنگام انتخاب رنگ، دیگه نیازی به فشار دادن و حفظ کلیک ماوس در حین حرکت ماوس نیست. اکنون می توان با یک کلیک بر روی قطره چکان، ماوس را به محل مورد نظر منتقل کرد و دوباره کلیک کرد تا رنگی ثبت شود.



بهبود automatic unwrapping


در این نسخه ویژگی automatic unwrapping برای organic meshe آپدیت شده که در فرایند unwrap تقسیم بندی های طبیعی تری اتفاق میفتد. در تصویر زیر (تصویر اول) مثالی رو مشاهده می کنید که یک unicorn mesh در نسخه قبلی سابستنس unwrap شده است.


اما با این به‌روزرسانی، Painter اکنون از الگوریتم ‌های باز کردن جدید استفاده می‌کند. بنابراین نرم افزار UV مش‌ها را به گونه‌ای باز می‌کند که بیشتر شبیه به نوع بازکردن یک هنرمند به صورت دستی است. در تصویر زیر، می بینیم که همان unicorn mesh در نسخه 8 unwrap شده است و نکته قابل توجه اینه که Body partهای این mesh اکنون دارای uv island جداگانه ای هستند.



امیدوارم از خوندن این مطلب لذت برده باشید، واقعا هیچ کسی انتظار نداشت که Adobe بتونه Substance رو انقد خوب جلو ببره؛ حتما نظرات خودتون را با ما درمیان بزارید.

پژمان رجبی
Lookdev & Lighting Artist at AlzahraVFX

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 5 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید