میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
driving-in-3ds-max
جمعه 22 دی 1391
در
مقالات

رانندگی در 3ds Max

جمعه 22 دی 1391
سلام
اینبار با معرفی سه ابزار در زمینه ریگینگ ، انیمیشن و شبیه سازی حرکت اتومبیل در خدمتتون هستم .
یکی از بخش هایی که در هنر انیمیشن سازی و شبیه سازی انیماتور های زیادی رو به به سمت خودش جلب کرده ، ریگینگ و انیمیت اتومبیل ها در نرم افزار های سه بعدی سازیه که من در این مقاله قصد دارم شما رو با سه نوع از این ابزار ها برای نرم افزار 3ds Max آشنا کنم .
 
نام ابزار های امروز ما عبارنتد از :
MadCar
Craft Director Studio
Ant Traffic Simulator
 
پلاگین MadCar :
 
معرفی سه ابزار جهت ریگینگ ، انیمیت و شبیه سازی اتومبیل در نرم افزار 3ds Max
 
 
معرفی سه ابزار جهت ریگینگ ، انیمیت و شبیه سازی اتومبیل در نرم افزار 3ds Maxاز پلاگین MadCar شروع میکنم . پلاگینی که شاید هیچکس تصور نمیکرد ظرف مدت کوتاهی به یکی از پرطرفدارترین پلاگین های مکس تبدیل بشه . یکی از دلایل این محبوبیت میتونه ساده بودن کارکردن با این پلاگین باشه ، مثلا تنظیماتی کلی و مختصر و خروجی کار بسیار حرفه ای .
این پلاگین در ابتدای راه بسیار محدود بود یعنی کل این ابزار خلاصه میشد به چرخها ، Suspension ، شاسی و خود سیستم Madcar که با گذشت زمان و انتشار نسخه های جدید ، شاهد توسعه و پبشرفت این پلاگین بودیم . به عنوان مثال در نسخه های جدید چند قابلیت جدید اضافه شده که واقعا کارایی های خوبی دارن مثل :
Trailers - که به کمک این میتونید به جز اتومبیل های سواری ، تریلر ها رو نیز ریگ و انیمیت کنید .
Collision spheres - که حوزه برخورد اتومبیل رو تشخیص میده . یعنی با این ابزار میتونید ناحیه های اتومبیل خودتون رو مشخص کنید و مثلا در هنگام انیمیت درصورت برخورد اتومبیل با دیوار ، سیستم پلاگین تشخیص میده و واکنش صحیح رو دربرابر جسم نشون میده .
Power - البته در پلاگین از این ویژگی به عنوان Push نام برده شده که کارش وارد کردن انرژی به اتومبیل شماست . فرض کنید که اتومبیل شما در هنگام شبیه سازی قراره منفجر بشه ، خب پس لازمه که یک نیروی زیادی بهش وارد بشه و این نیرو رو میتونید به وسیله Push شبیه سازی کنید .
قابلیت های زیادی دیگه ای هم در این پلاگین قدرتمند وجود داره که اگه بخوام به تک تک اونها اشاره کنم ، مقاله طولانی و کسل کننده میشه . بهتون پیشنهاد میکنم که حتما این پلاگین رو نصب کنید و همونطوری هم که قبلا گفتم از اونجایی که محیط بسیار ساده و آسونی داره خودتون با تمام قابلیت هاش آشنا خواهید شد .
 
پلاگین Craft Director Studio :
 
 
معرفی سه ابزار جهت ریگینگ ، انیمیت و شبیه سازی اتومبیل در نرم افزار 3ds Max
 
معرفی سه ابزار جهت ریگینگ ، انیمیت و شبیه سازی اتومبیل در نرم افزار 3ds Maxخب حالا بریم سراغ ابزار Craft Director Studio . البته این پلاگین رویکردش کاملا متفاوته ، یعنی نمیشه MadCar رو با Craft Director Studio مقایسه کرد . MadCar یک پلاگین صرفا جهت ریگینگ و انیمیت اتومبیل به کار میره ولی Craft Director Studio یه استدیو کامل برای کارگردان ها در عرصه سه بعدی سازی به حساب میاد که ریگینگ و انیمیت اتومبیل یک بخشی از قابلیت های این پلاگینه .
البته من نمیخوام توی همین مقاله به شرح تمام امکانات Craft Director Studio بپردازم ولی قفط در همین حد بگم که شما با این ابزار به یک کارگردانی تبدیل میشید که یک استدیو کامل رو برای ساخت اثرش در اختیار داره . از فیلمبردار مجازی گرفته تا شبیه سازی یک بالگرد و حتی کوچکترین ابزار برای حرکت دادن ، چرخاندن ، تغییر مقیاس و ... که در ساخت یک انیمیشن نیازه رو در اختیار شما قرار میده . نکته مهمی که در این پلاگین وجود داره اینه که منحصرا متعلق به نرم افزار تری دی مکس نیست !
در حال حاضر این پلاگین برای نرم افزار های Softimage - Maya - 3ds Max و Cinema4D ارائه شده . درواقع این پلاگین غولهای سه بعدی سازی رو ساپورت میکنه .
بخش ریگینگ و انیمیت در این پلاگین از یه نظر راحتتر از Madcar به نظر میاد چون شما نیازی نیست که تک تک چرخها ، شاسی و ... رو دستی بسازید بلکه با یک کلیک همگی بصورت خودکار ساخته میشه در اختیار شما قرار میگیره فقط میمونه تنظیمات اونها که هر بخشی دارای کلی پارامتره . البته در حالت پیشفرض خوبه ولی اگه اتومبیل شما دارای ویژگی های خاصی باشه اونوقت لازمه که این پارامترها تنظیم بشن .
ضمنا شرکت سازنده آموزشهای خوبی رو برای کارکردن با این ابزار در وبسایتش منتشر کرده که میتونید ازشون استفاده کنید .
 
اسکریپت Ant Traffic Simulator :
 
 
معرفی سه ابزار جهت ریگینگ ، انیمیت و شبیه سازی اتومبیل در نرم افزار 3ds Max 
 
معرفی سه ابزار جهت ریگینگ ، انیمیت و شبیه سازی اتومبیل در نرم افزار 3ds Max
و فقط میمونه اسکریپت Ant Traffic Simulator . خب تا اینجا با ابزار هایی که اتومبیل ها رو بصورت انفرادی ریگ و انیمیت میکردن آشنا شدید اما حالا شاید توی ذهنتون یه سوالی پیش اومده باشه و اونم اینکه اگه بخوایم ترافیک یک شهر رو شبیه سازی کنیم ، آیا میبایست برای تک تک اتومبیل ها همین فرآیند رو انجام بدیم ؟ خب اینکار برای یک خیابون پرترافیک خیلی سخته و بعضی وقتها هم غیر ممکنه .
این اسکریپت اینکار رو به سادگی چند تا کلیک برای ما انجام میده . فقط کافیه که مدل اتومبیلتون رو انتخاب و با کلیک بر روی دکمه Build Rig اونو بصورت اتوماتیک ریگینگ میکنه و در آخر هم میتونید با ایجاد Line مسیر اتومبیل ها رو مشخص کنید .
 
 
همچنین اینجا از حمیدرضا عزیز ( H13 ) بابت معرفی و انتشار این اسکریپت تشکر میکنم .
 
و در آخر هم مثل همیشه لینک دانلود رو براتون میزارم . البته اینبار لینک دانلود هر 3 تا رو براتون قرار میدم و با آرزوی اینکه بتونید باهاشون پروژه های خوبی رو بسازید :
 

امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید و مفید بوده باشه .
ما رو هم از دعای خیر خودتون محروم نکنید  
مثل همیشه باز هم تاکید میکنم که نظر یادتون نره !
جمعه خوبی داشته باشید .
یاحق
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 64 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید