میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
نقد و بررسی ویژگی های جدید نرم افزار 3ds Max 2022
پنج‌شنبه 9 دی 1400
در
نقد و بررسی

نقد و بررسی 3ds Max 2022

پنج‌شنبه 9 دی 1400

در این مقاله قصد داریم نگاه داشته باشیم به قابلیت های جدید نرم افزار 3ds Max نسخه 2022 به همراه 3 آپدیتی که امسال کمپانی Autodesk اونها رو عرضه کرد. یعنی 2022.1، 2022.2 و همینطور نسخه 2022.3 که درست 4 روز پیش از طرف کمپانی Autodesk برای این نرم افزار عرضه شد. از آخرین مطلبی که نقد و بررسی که برای نرم افزار 3ds Max داشتیم بیش از 4 ساله که میگذره و توی این مدت فرصت نشده بررسی داشته باشیم و ویژگی های جدید این نرم افزار محبوب رو مورد بررسی قرار بدیم. امروز دوباره این شانس رو داریم تا باهم دیگه به بررسی مهمترین و جدیدترین ویژگی های نرم افزار محبوب 3ds Max بپردازیم و ببینیم توی این مدتی که گذشت یعنی به عبارتی توی این 9 ماه گذشته یعنی از وقتی که اولین نسخه مکس 2022 عرضه شد چه اتفاقاتی روی این نرم افزار افتاده. با من توی این مطلب همراه باشید ...


انتشار 3ds Max 2022 (تاریخ 24 مارس 2021)

در تاریخ 24 مارس امسال یعنی 2021 که برابر بود با 4 فروردین 1400 اولین نسخه 3ds Max 2022 توسط کمپانی Autodesk منتشر شد. این نسخه با شعار (یک قدم فراتر برای سرعت و امنیت بیشتر) منتشر شد که این شعار درواقع اشاره داره به توسعه هایی که برای امن تر کردن بخش workspace انجام شده. اما توسعه و بروزرسانی های این بخش به همینجا ختم نشده بود و شاید یکی از مهمترین ویژگی های مکس 2022 بخش مدلسازی اون بحساب بیاد چرا که ابزارها و قابلیت های جالبی رو در اون شاهد هستیم. در ادامه به اونها اشاره میکنم.

پیش از بررسی ویژگی های این نسخه ابتدا ازتون دعوت میکنم نگاهی به ویدیوی معرفی جدیدترین ویژگی های مکس 2022 داشته باشید.




امنیت بیشتر


خب همونطوری که در بالا هم اشاره شد بحث امنیت و Security یکی از بخش های مورد توجه کمپانی اتودسک در این نسخه از نرم افزار 3ds Max بوده. از این پس نرم افزار مکس به ابزار Scene Security Tools مجهز شده تا از نفوذ هرگونه اسکریپت و یا دستور مخرب در نرم افزار جلوگیری کنه. فرقی نداره که اون اسکریپت با زبان Maxscript نوشته شده باشه یا پایتون، دات نت و ... و جلوی تمامی نفوذ هایی که حتی ممکنه در فایل های .max وجود داشته باشه رو هم میگیره. البته این ابزار ضد بدافزار بر روی اسکریپت هایی که حین لود نرم افزار ممکنه وجود داشته باشن هم تاثیر گذاره و اونها رو هم از هرگونه نفوذ جلوگیری میکنه. این حرکت Autodesk نه تنها امنیت رو برای کاربران فردی این نرم افزار که برای کل کامیونیتی و فضاهای اشتراک گذاری Assets های مکس هم امن میکنه.

کمپانی اتودسک ادعا میکنه که الان تمامی بد افزارهای موجود در اسکریپت های مکس رو شناسایی کرده و البته این تمام ماجرا نیست و به گفته این کمپانی قراره در بازه های زمانی مختلف ابزار Scene Security Tools آپدیت و به شناسایی جدیدترین بد افزارها مجهز بشه و کاربران با دریافت یک نوتیفیکیشن میتونن این ابزار رو بر روی مکس خودشون بروزرسانی کنند.


ویژگی Smart Extrude


اما همونطوری که پیش تر هم اشاره شد این نسخه از نرم افزار 3ds Max توجه ویژه ای به بخش مدلسازی داشته. یکی از این توسعه ها Smart Extrude نام داره که تفاوت اون رو میتونید توی مادیفایر Edit Poly مشاهده کنید. حتما یادتون هست که تا پیش از این برای یکسری تغییرات روی مدل و اجرای یکسری دستورات مثل Extrude ناچار به انتخاب یک poly و کلیک بر روی گزینه اون در لیست تنظیمات edit poly بودید. حالا اینکار با کمک کلیک و درگ انجام میشه. تا پیش از این وقتی شما یک poly رو انتخاب و با کلید shift اونو move میکردید عمل clone از اون انجام میشد. اما حالا شما میتونید آزادانه در محیط مکس مدل خودتون رو به اون شکلی که میخواید ویرایش کنید. برای عمل اکسترود فقط کافیه poly موردنظر خودتون رو انتخاب و با گرفتن کلید shift این کار رو بصورت هوشمند انجام بدید. البته این فقط به اکسترود ختم نمیشه و با scale میتونید عملی مشابه inset و با move به سمت داخل مدل عملی شبیه bridge رو انجام بدید.

البته ناگفته نماند که بخشی از این ابزارهای مدلسازی در 3ds Max نسخه 2021.2 معرفی شدند و حالا در مکس 2022 شاهد تکمیل اونها هستیم. بدون شک برای اینکه بهتر این قابلیت های جالب رو درک کنید باید خودتون امتحانش کنید. شاید در ابتدا خیلی باهاش ارتباط برقرار نکنید ولی بهتون قول میدم بعد از چند وقت بقدری باهاش راحت میشید که تصور مدلسازی تا قبل از اون براتون غیرممکن میشه.


توسعه Slice Modifier


توسعه مادیفایر Slice یکی دیگه از قابلیت های جدید مکس 2022 در بخش مدلسازی بحساب میاد که البته بعنوان یکی از ویژگی های مورد درخواست کاربران از اون یاد شده. حتما میدونید که سایت اتودسک بخشی رو داره با عنوان feedback که از کاربران میخواد هر نوع باگ و یا درخواستی از نرم افزار دارن رو در اونجا مطرح کنن و اون درخواست هایی که بیشترین رای رو بیارن توی دستور کار اتودسک قرار میگیره. توسعه ابزار Slice یکی از این درخواست های پر تکرار بود که اتودسک از نسخه جدید اون توی مکس 2022 رونمایی کرد. به گفته این کمپانی توسعه های Slice این امکان رو بهتون میده تا به نتیجه مدل بهتر و بهینه تری دست پیدا کنید و نیاز شما رو به Retopology مدل به حداقل میرسونه.

مادیفایر Slice چهار متد جدید رو در خودش میبینه. اول Capping نام داره و این امکان رو به شما میده تا لبه های ناحیه بریده شده در آبجکت شما توی هر دو حالت poly و mesh پر بشه. دومین متد جدید Multi-Axis Cutting نام داره و این امکان رو به شما میده تا توی جهت های مختلفی که مدنظرتون هست (X-Y-Z) بصورت همزمان آبجکت خودتون رو برش بدید. سومین متد هم Radial Slice نام داره و همونطوری که از اسمش مشخصه شما میتونید بصورت چرخشی و دایره آبجکت خودتون رو برش بدید . و آخرین متد هم به Alignment options اختصاص داره که به شما این امکان رو میده تا به سادگی تراز برش خودتون رو با یک face و یا یک آبجکت دیگه تنظیم کنید.


توسعه Extrude Modifier


خب بدون تردید حتما شما هم میدونید که مادیفایر Extrude یکی از پر کاربردترین ابزارهای مکس به حساب میاد. توسعه این مادیفایر یکی دیگه از بروزرسانی های مکس 2022 در بخش مدلسازی محسوب میشه. تا پیش از این زمانی که شما یک spline نسبتا پیچیده رو میخواستید Extrude کنید شاید کمی زمان میبرد تا خروجی کار رو ببینید و اصلاح هر بار اون Spline این زمان رو بیشتر و بیشتر میکرد. اما در 3ds Max 2022 این مادیفایر بشدت بهینه شده و شما با سرعت به مراتب بالاتر و دقت انجام عملیات اکسترود به شدت دقیقتری رو شاهد خواهید بود. درواقع ما توی این مادیفایر ویژگی جدیدی رو شاهد نیستیم جز توسعه سرعت و خروجی دقیقتر و بهتر ...


توسعه Symmetry Modifier


هنوز درحال صحبت درباره توسعه های مکس 2022 در بخش مدلسازی هستیم و توسعه مادیفایر Symmetry یکی دیگه از این بروزرسانی ها بحساب میاد. این ابزار هم درست مثل Slice دستخوش تحولات زیادی شده. قبل از اینکه وارد توضیح در خصوص متدهای جدیدش بشیم اول لازم میدونم به این نکته هم اشاره کنم که شاید یکی از مهمترین توسعه های این ابزار بهینه کردن سرعت و نتیجه کار بهتر اون هست. اتودسک ادعا میکنه که شما در مکس 2022 با ابزار Symmetry خیلی سریعتر و بهتر به نتایج مورد نظر خودتون دست پیدا میکنید.

حتما اطلاع دارید که مادیفایر Symmetry ابزاریست که برای قرینه کردن آبجکت مورد استفاده قرار میگرفت که حالا در این مادیفایر شاهد 3 متد جدید هم هستیم. متد اول Multi-Axis Symmetry نام داره و همونطوری که پیش تر در خصوص مادیفایر Slice خدمتتون توضیح دادم، در اینجا شما با Symmetry هم از این پس میتونید آبجکت های خودتون رو روی جهت های مختلف (X-Y-Z) قرینه کنید. متد دوم Radial Symmetry نام داره که به نظرم میتونه خیلی کاربردی و مفید باشه. با متد Radial Symmetry شما میتونید آبجکت خودتون رو حول محور دایره ای تکثیر کنید. به گفته اتودسک این هم یکی از درخواست های پر تکرار کاربران این نرم افزار در بخش feedback سایت اتودسک بوده که حالا این کمپانی به درخواست کاربرانش پاسخ داده. متد آخر هم Alignment options نام داره و همونطوری که در بالا (بخش Slice) خدمتتون توضیح دادم با کمک این ویژگی شما میتونید به سادگی تراز قرینه و تکثیر آبجکت خودتون رو با یک face و یا یک آبجکت دیگه تنظیم کنید.


توسعه AutoSmooth

این توسعه به یک ابزار یا مادیفایر خاص اختصاص نداره و بصورت کلی مبحث AutoSmooth در مکس رو نشونه رفته. اتودسک ادعا میکنه که در این نسخه فرایند AutoSmooth بر روی آبجکت ها بهینه سازی شده و کاربران از این پس با نتیجه بهتری همراه خواهند بود. توسعه بخش AutoSmooth تاثیر خودش رو بر روی آبجکت های Mesh، Poly و Spline میزاره. و البته شاهد بهتر شدن نتایج در مادیفایرهایی نظیر Smooth، Chamfer، Edit Mesh، Edit Poly، ProOptimize و... نیز خواهید بود. بصورت کلی میشه اینطور گفت که شما در مکس 2022 با سطوح صیقلی بهتری مواجه میشید و قراره کمتر شاهد باگ های AutoSmooth باشیم.

در انتهای این بخش فقط تجربه شخصی خودم رو میگم و اونم اینکه من به شخصه توی این مورد با مشکلات زیادی توی 3ds Max 2022 مواجه شدم. ظاهرا این توسعه ای که بر روی AutoSmooth داده شده هنوز باگ هایی داره چرا که در اکثر مواقعی که مدلی رو Import میکنم با مشکل Smooth ها مواجهم درصورتی که این مشکلات رو در مکس 2021 نداشتم !


توسعه Relax Modifier


و بعنوان آخرین ویژگی جدید بخش مدلسازی میتونم به Relax Modifier اشاره کنم که این مادیفایر حالا به ابزار volume preserve مجهز شده. شما با کمک این گزینه میتونید مدلهای خودتون رو بدون اینکه حجم کلی اون از دست بره حالت صاف و یکدست بهش بدید. بیشترین استفاده ای که از این ویژگی میتونه بشه صاف کردن فضاهای ناهموار و نویز داری هست که اون مدل از Polygon های زیادی تشکیل شده که عمدتا این دیتاها رو توی مدلهای اسکن شده و یا تولید شده با نرم افزارهای Sculpt میبینیم.


توسعه Rendering


در بخش رندرینگ هم شاهد توسعه های جدیدی هستیم مثل شکل و شمایل جدید پنجره configuration که خیلی سریعتر و ساده تر شده و فضای رابط کاربری تماما QT-based پیدا کرده. همچنین تنظیمات رندر Quicksilver هم کاملا QT-based شده که همین امر باعث میشه تا با افزایش سرعت بیشتر و پاسخگویی بهتر همراه باشید. همچنین امکان تنظیم Ambient Occlusion در فضای ویوپرت هم فراهم شده که شما میتونید میزان سمپل های اون رو بسته به سخت افزاری که دارید و نتیجه ای که دوست دارید در ویوپرت خودتون داشته باشید از بخش Viewport configuration settings تغییر بدید.


توسعه انجین Arnold


حتما اطلاع دارید که کمپانی Autodesk چند سال پیش انجین Arnold رو خرید و سپس در 3ds Max 2018 برای اولینبار این انجین بصورت پیشفرض روی نرم افزار تری دی مکس بعنوان جایگزین انجین متنال ری قرار گرفت. البته تنها 3ds Max نبود که صاحب Arnold شد، بلکه این انجین بصورت پیشفرض بر روی نرم افزار مایا هم قرار گرفته و اتودسک هر ساله سعی میکنه مشکلات این انجین رو برطرف و اونو توسعه بده. امسال هم در 3ds Max 2022 شاهد توسعه هایی بر روی اون بودیم و بعنوان اولین ویژگی و توسعه انجین آرنولد میتونیم به قابلیت Auto-tx اشاره کنیم. از این پس هنگام رندر تمامی تکسچرها بصورت خودکار به فرمت tx تبدیل میشن که اینکار به عملکرد بهتر رندر و سبک تر شدن و بهینه شدن رندر خیلی خیلی کمک میکنه.

اما این تنها توسعه آرنولد بر روی مکس 2022 نبود. شما از این پس میتونید با کمک imager تمامی تنظیمات مربوط به post-process rendering رو بصورت مستقیم بر در پنجره Arnold RenderView انجام بدید. ابزار Light Mixer imager این امکان رو به شما میده تا میزان AOV های یک یا چند منبع نوری خودتون رو درحین رندر و یا بعد از رندر ویرایش کنید. همچنین ابزار Bloom امکان ساخت افکت نوری glow رو به شما میده و این ابزار جدید هم در بخش Lens Effect imager اضافه شده. یکی دیگه از ویژگی های منحصر به فرد این بخش Noice Denoiser نام داره که شما میتونید بصورت کامل پس از انجام فرایند رندر تصویر خودتون رو Denoise کنید و بر اساس نیاز تنظیمات اون رو تغییر بدید بدون نیاز به رندر مجدد. و البته یکی دیگه از ابزارهای دینویز که روی این نسخه از آرنولد اضافه شده OptiX Denoiser نام داره و همونطوری که از اسمش مشخصه بر پایه تکنولوژی OptiX کمپانی NVIDIA عمل Denoise رو برای رندر شما انجام میده.


توسعه Bake to Texture


اگه شما هم توی حوزه Game Design فعال باشید حتما با مقوله Bake to Texture توی مکس آشنا هستید. حالا این قسمت در 3ds Max 2022 دستخوش تحولات زیادی شده. اتودسک بعنوان اولین و مهمترین توسعه این بخش به UI یا همون رابط کاربریش اشاره میکنه و ادعا میکنه که خیلی ساده تر و رون تر شده. البته میشه اینطوری گفت که این ادعا تا حد زیادی هم درسته. اگه یادتون باشه محیط بخش Bake to Texture واقعا سخت و پیچیده بود و اگه تسلط کامل نداشتید حتما براتون مشکل ساز میشد. توی این UI جدید شما خیلی راحت میتونید Element های رندر شده رو فراخوانی کنید که بر اساس نام دسته بندی شدن. همچنین بخش Bake to Texture چند map جدید مثل Rounded Corners و Material ID maps رو هم در خودش میبینه.


توسعه Viewports


توسعه بخش Viewport ها در 3ds Max 2022 مربوط میشه به ویژگی بنام Presentation Mode که این ویژگی برای ارائه یک مدل و یا صحنه موجود در مکس هست. به این صورت که شما میتونید یک نمای floating Viewport خودتون رو بصورت کامل full-screen روی یک مانیتور قرار بدید، بدون هیچگونه خطوط اطراف که مناسبترین حالت برای یک ارائه بحساب میاد. توی این حالت Presentation Mode تمامی gizmo ها نیز بصورت مخفی خواهند بود که خللی رو در نمایش بوجود نیارن. این قابلیت جدید با کمک کلیدهای CTRL+Space فعال و غیرفعال میشه.


پشتیبانی از USD در 3ds Max


کمپانی اتودسک در این نسخه از نرم افزار 3ds Max رسما از پشتیبانی این نرم افزار از فرمت USD رونمایی کرد. فرمت USD که مخفف Universal Scene Description هست درواقع یک فریم ورک توسعه یافته توسط کمپانی Pixar بحساب میاد که استودیوی پیکسار از این فرمت برای انتقال و جا به جایی دیتاهای مربوط به صحنه ها در بین نرم افزارها استفاده میکنه. شما از این پس در نرم افزار 3ds Max میتونید فایل ها با فرمت USD رو Import کنید و یا صحنه های خودتون رو با این فرمت Export کنید و از اونها در سایر نرم افزارهایی که از USD پشتیبانی میکنن استفاده کنید.


انتشار 3ds Max 2022.1 (تاریخ 16 ژوئن 2021)


بعد از گذشت حدود 3 ماه کمپانی اتودسک یک آپدیت جدید برای نرم افزار 3ds Max 2022 ارائه کرد بعنوان Update 1 که در این نسخه هم شاهد چند ویژگی جدید و چند توسعه در اون هستیم. مهمترین توسعه های این نسخه رو میشه در بهبود عملکرد و سرعت نرم افزار تری دی مکس دید. درواقع کمپانی اتودسک در 3ds Max 2022.1 تمام تمرکز خودش رو بر روی بهبود عملکرد ویژگی های نسخه 2022 گذاشته که احتمالا این آپدیت زودهنگام بخاطر یکسری بازخوردها از سرعت نرم افزار بوده. در ادامه نگاهی به اونها خواهیم داشت.


سرعت بیشتر در Smart Extrude


خب همونطوری که از عنوان این توسعه مشخصه در این نسخه از نرم افزار تری دی مکس باید شاهد سرعت بیشتر در بخش Smart Extrude خواهیم بود. همونطوری که پیشتر هم گفته شد قابلیت Smart Extrude این امکان رو به شما میده تا بصورت مستمر مدل خودتون رو ایجاد کنید و حالا در این آپدیت سرعت و عملکرد این بخش به شکل محسوسی بالا رفته. این افزایش سرعت در Smart Extrude به ادعای اتودسک چیزی معادل 20 برابر خواهد بود.


بهبود عملکرد Deformation Modifier


این ویژگی هم از اسمش کاملا مشخص هست. عملکرد مادیفایرهایی که بعنوان Deformation عمل میکنن شامل Skin ، Path Deform ، Bend ، FFD ، Mirror ، Noise ، Skew ، Taper ، Twist ، Affect Region ، Linked Xform ، Melt Melt ، Skinwrap Patch ، Spherify و Surf Wrap افزایش سرعتی معادل 2 تا 4 برابری رو همراه خواهد بود.


بهبود Smooth Modifier


این توسعه هم مربوط میشه به بهبود عملکرد یک بخش دیگه و اون Smooth هست. نرم افزار 3ds Max همواره بعنوان یک نرم افزار نهایی در پروژه ها بحساب میاد و از همین جهت در بسیار از موارد شما مجبور میشید که دیتاها و مدلهای مختلفی رو از سایر نرم افزارها وارد مکس کنید. در این پروسه معمولا مدلها دچار مشکلاتی از قبلی به هم ریختن normal ها میشن و برای تمیز کردن اون ابزار Smooth یکی از مهمترین اونهاست که حالا اتودسک اعلام کرده که در این بروزرسانی این مادیفایر عملکرد خیلی دقیقتر و سریعتری رو خواهد داشت. (البته بازهم لازمه به این نکته اشاره کنم که توی این بخش مشکلاتی پیش اومده که سعی میکنم بعدا در بلاگ خودم تجربیات شخصی که داشتم رو بنویسم)


ویژگی Ignore Occluded


اما توی این بروزرسانی مکس شاهد اضافه شدن یک Selection Filter جدید در بخش Edit Poly و مادیفایر Editable Poly هم هستیم. این فیلتر جدید Ignore Occluded نام داره و به شما این امکان رو میده که فقط اون عناصر (Vertex-Edge-Poly) رو انتخاب کنید که در اون نما قابل مشاهده هستن. به عبارتی این فیلتر از سلکت شدن عناصری که در پشت مدل هستن و یا توی دید شما نیستن جلوگیری میکنه و توی مدلسازی شما عملکرد سریعتر و بهتری رو خواهید داشت. طبق گفته اتودسک این یکی از ویژگی های پردرخواست از طرف کاربران بوده که پیشتر درباره این درخواست های کاربران صحبت کردیم.


قابلیت Recover Factory Settings


بالاخره بعد از چند سال این قابلیت هم بر روی نرم افزار 3ds Max اضافه شد. حتما برای شما هم بارها و بارها پیش اومده که نرم افزار تری دی مکستون دچار مشکل و اخلال در فضای کاربری و تنظیماتش بشه. حتما به یاد دارید که قبلا توی تالار گفتگوی سایت قدیم درباره این مشکلات در تاپیک های متعدد صحبت کرده بودیم و یکی از بهترین روش ها حذف کردن فایل های Settings از پوشه های سیستمی و راه اندازی مجدد نرم افزار 3ds Max بود. حالا دیگه این مورد بصورت یک گزینه با نام Recover Factory Settings روی نرم افزار اضافه شده تا شما دیگه نیازی به حذف فولدر و فایل خاصی نداشته باشید. با فعالسازی این گزینه تمامی تنظیمات نرم افزار شما به حالت اول برمیگرده و مشکلات احتمالی برطرف خواهند شد.


قابلیت Startup Failure Recovery

همچنین مثل ویژگی قبلی که عنوان کردیم یعنی (Recover Factory Settings) گاهی وقت ها هم پیش میاد که نرم افزار شما بخاطر یکسری اشکالات در تنظیمات و اتفاقات رخ داده در اون اصلا بالا نیاد و همون زمان Startup نرم افزار با خطا مواجه بشه. کمپانی اتودسک برای این موقعیت هم یک ویژگی رو با نام Startup Failure Recovery درنظر گرفته که مثل ویژگی قبل تمامی تنظیمات نرم افزار شما رو به حالت اول برمیگردونه و به احتمال زیاد پس از اجرای اون نرم افزار شما بدون مشکل بالا خواهد اومد.


انتشار 3ds Max 2022.2 (تاریخ 22 سپتامبر 2021)


اما دوباره پس از گذشت حدود 3 ماه مثل بار قبل کمپانی اتودسک یک آپدیت جدید برای تری دی مکس عرضه کرد با نام 3ds Max 2022.2 که اینبار هم شاهد توسعه های جالبی در این نسخه از نرم افزار هستیم. اتودسک این آپدیت رو با شعار (بالاترین بهره‌وری با کمترین اختلال) عرضه کرده. البته بخش اعظمی از ویژگی های جدید این بروزرسانی بازهم به توسعه بخش های قبلی اختصاص پیدا کرده ولی ویژگی های جدید جالبی هم در اون دیده میشه که خالی از لطف نیست.


بهبود عملکرد File Save

اگه از کاربران نرم افزار تری دی مکس باشید حتما میدونید که ذخیره سازی در مکس (خصوصا در صحنه های بزرگ) کار زمانبر و کندی بود. حالا بر اساس ادعای اتودسک نرم افزار 3ds Max در آپدیت دوم خودش ما افزایش سرعت بیش از 2 برابری رو در ذخیره سازی فایل شاهد خواهیم بود. البته این افزایش سرعت بر اساس پیچیدگی های صحنه شما و همینطور منابع سخت افزاریتون متفاوت خواهد بود ولی بصورت کلی ما در این نسخه شاهد افزایش سرعت محسوسی هستیم. بر اساس تجربه شخصی که از این نسخه داشتم میتونم بگم که بله این افزایش سرعت کاملا محسوس و خوب بوده. اگه بخاطر داشته باشید ذخیره سازی فایل های مکس خصوصا در حالت Autosave خیلی باعث اختلال در کار میشد که الان بشکل قابل قبولی بهتر شده.


افزوده شدن Unfold3d در Unwrap UVW


بالاخره نوبت به بخش UV رسید و در این بخش شاهد اضافه شدن یک ویژگی جدید هستیم که Unfold3d نام داره. اگه در زمینه UV کار کرده باشید حتما میدونید که یک نرم افزاری داریم بنام Unfold3d که کارش بصورت تخصصی Unwrap هست. حالا این نرم افزار در قالب یک ویژگی با مادیفایر Unwrap UVW در 3ds Max 2022.2 ادغام شده و به شما این امکان رو میده تا از این به بعد در پنجره Unwrap به متد فوق العاده Unfold3d هم دسترسی داشته باشید. به نظرم این یک اتفاق خیلی مثبت و خوبی بود و از طرفی خیلی وقت بود که شاهد توسعه خاصی در بخش UV در نرم افزار مکس نبودیم که بالاخره این اتفاق هم افتاد.


بهبود Smart Extrude


بازهم شاهد بهبود Smart Extrude در نرم افزار مکس 2022 هستیم. در این آپدیت بازهم اتودسک توسعه هایی رو بر روی ابزار جدید مدلسازی خودش یعنی Smart Extrude انجام داده اما اینبار ارتباطی با سرعت نداره و در این بروزرسانی شما میتونید اشکال و مدلهای پیچیده تری رو به سادگی با اون رسم کنید. از این پس هنگام انجام عمل Extrude به سمت داخل یا خارج با کمک Smart Extrude بخش هایی که با ناحیه شما همپوشانی دارند بصورت خودکار به هم متصل میشن و شما به شکل ساده تری میتونید مدلهای پیچیده خودتون رو خلق کنید.


پشتیبانی از میزان فشار Tablet Pen


یکی دیگه از توسعه های مکس 2022.2 پشتیبانی از میزان فشار (pressure sensitivity) دستگاههای قلم نوری (Tablet Pen) در بخش هایی که قابلیت Painting در اونها فعال هست مانند Skin Weights ، Viewport Canvas و Vertex Paint که از اگه شما هم برای این بخش ها از قلم نوری استفاده میکنید از این پس حد فشار بصورت کامل و full range در این بخش هایی که نام برده شد محاسبه میشه.


بهبود Symmetry Modifier

در این آپدیت بازهم شاهد توسعه در مادیفایر Symmetry هستیم و اینبار این توسعه مربوط میشه به الگوریتم welding در اون و با تغییراتی که این نسخه داشته بر اساس ادعای اتودسک لبه های مدلی که شما با کمک این مادیفایر Symmetry میکنید به شکل دقیقتر و هوشمندانه تری به هم جوش میخورن و شما نتیجه بهتری رو خواهید داشت. با مشخص کردن میزان threshold حالا لبه های مدل شما بصورت کامل با هم دیگه weld میشن که اینکار شما رو از ادیت دستی مدل بعد از Symmetry  کردن تقریبا بی نیاز میکنه. البته بازهم لازم میدونم تجربه شخصی خودم رو در خصوص این توسعه بگم و اونم اینکه بر اساس تستی که من داشتم علمکرد این بخش خیلی قابل قبول نبود. حتما سعی میکنم در آینده توی بلاگ شخصی خودم در این خصوص بیشتر توضیح بدم.


بهبود عملکرد مادیفایر Unwrap UVW


پیش تر درباره افزوده شدن ابزار Unfold3d در مادیفایر Unwrap UVW گفتیم اما این تمام ماجرای UV در این آپدیت نبود. طبق ادعای اتودسک عملکرد مادیفایر Unwrap UVW خیلی بهبود پیدا کرده و کاربران از این پس با افزایش سرعت داشته و فرایند ادیت در Unwrap UVW تا 8.5 برابر سریعتر شده و پنجره Unwrap UVW هم تا 2.5 برابر سریعتر باز خواهد شد. البته مکس همیشه در زمینه UV بعنوان یکی از نرم افزارهای کاربردی و قوی بحساب میاد و حالا باید ببینیم این افزایش سرعت چقدر میتونه به کاربران این نرم افزار در فرایند UV کمک کنه.


مدیریت Security Settings


قبلا در نسخه اولیه 3ds Max 2022 گفتیم که امنیت نرم افزار 3ds Max افزایش پیدا کرده و حالا با کمک Security Tools که بر روی این نسخه قرار گرفته امکان بارگزاری بد افزارها به صفر رسیده. اما در این نسخه امکان مدیریت این تنظیمات رو شاهد هستیم که میتونه بیشترین کاربرد رو برای استودیوها داشته باشه. در 3ds Max 2022.2 مدیریت تنظیمات بخش Security Settings میتونه فقط توسط IT administrator ها انجام بشه و کاربران معمولی امکان فعال و یا غیرفعال سازی اون رو نخواهند داشت.


توسعه USD در 3ds Max


در نسخه اولیه 3ds Max 2022 گفته شد که برای اولینبار این نرم افزار از قابلیت پشتیبانی فرمت USD رونمایی کرد. حالا در این نسخه شاهد توسعه این بخش هستیم. از این پس فرمت USD در تری دی مکس امکان import و export انیمیشن های node transform animations و vertex animation cache رو خواهد داشت. همچنین داده های import و export گرفته شده شامل mesh های صحنه، Photometric Light ها و همینطور camera ها نیز در این فرمت بهینه شده.


انتشار 3ds Max 2022.3 (تاریخ 8 دسامبر 2021)


و بالاخره در تاریخ 8 دسامبر سال 2021 کمپانی اتودسک آخرین آپدیت مکس 2022 رو با عنوان 3ds Max 2022.3 رو عرضه کرد. در این آپدیت بازهم بیشترین چیزی که به چشم میخوره توسعه فیچرهایی هست که در مکس 2022 شاهدشون بودیم و اتودسک این نسخه رو با شعار (با ابزارهای بصری در 3ds Max هوشمندتر کار کنید) ارائه کرده. اگه موافق باشید نگاهی داشته باشیم به این توسعه ها و ببینیم که درحال حاضر مکس چه چیزهایی داره و جدیدترین نسخه این نرم افزار از چه قابلیت هایی برخورداره.


توسعه Smart Extrude


توی تمامی آپدیت هایی که برای مکس 2022 مرور کردیم توسعه این ویژگی جدید در دستور کار اتودسک قرار داشت و کاملا مشخصه که سرمایه گذاری خاصی رو روی این بخش انجام داده. در 3ds Max 2022.3 بازهم شاهد توسعه این ابزار هستیم که در این بروزرسانی امکان ساخت مدلها با پیچیدگی بیشتر با کمک این ابزار فراهم شده. شما از این پس با کمک Smart Extrude میتونید مدلهایی که non-planar quad و n-gon polygons هستن و ضلع های مشخصی ندارن هم برش های دقیق و تمیزی رو بوجود بیارید.


ویژگی Per Viewport Filtering


هرقدری که صحنه شما پیچیده تر و سنگین تر بشه مدیریت اون در نرم افزار 3ds Max هم سخت تره. البته اتودسک به فکر این موضوع بوده و در این آپدیت قابلیتی رو بر روی Viewport بوجود آورده بنام Per Viewport Filtering که به شما این امکان رو میده تا مشخص کنید که توی هرکدوم از ویوپرت ها چه آبجکت هایی نمایش داده بشن و چه آبجکت هایی مخفی باشن. البته توجه داشته باشید که فیلتر در این بخش به معنی نمایش در Viewport هست و تغییری در رندر حاصل نمیشه.

با Left-click بر روی آیکون فیلتر میتونید قابلیت Per Viewport Filtering رو فعال و یا غیرفعال کنید. همچنین با Right-click رو روی اون پنجره تنظیمات Per Viewport Filtering باز میشه که میتونید در اون مشخص کنید که چه آبجکت هایی مخفی و چه آبجکت هایی نمایش داده بشن.


ویژگی Occlude Region Selection


حتما بخاطر دارید که در نسخه 2022.1 شاهد اضافه شدن یک قابلیت بنام Ignore Occluded بودیم. حالا در همین زمینه ما امکان انتخاب کردن ناحیه ای از مدل خودمون در حالت Edit Poly و یا Editable Poly رو داریم که در هر سه حالت انتخابگر rectangle ، circle و fence فعال شده. یعنی میتونیم Faceها و یا Edgeهایی رو که در ناحیه دیدمون هستن رو با کمک فیلتر Occlude در هر 3 حالت Region Selection انتخاب و اونها رو حذف و یا ویرایش کنیم.


Robust Pipeline Integration


قابلیت Pipeline Integration در نرم افزار 3ds Max بروزرسانی شده تا شما بتونید به یک تنظیمات و Congifure قوی و آسان دست پیدا کنید. حالا شما میتونید با بخش هایی که نیاز به پیکربندی دارند مثل environments ، project settings ، user preferences ، scripts و ... بصورت و یکپارچه تعامل و ارتباط داشته باشید و اونها رو بشکل ساده و سریعی تنظیم کنید.


افزودن Advanced Wood در OSL


اضافه شدن یک بافت چوب حرفه ای در قالب OSL برای شرکت ها استودیوهایی که نیاز به بافت های چوبی دارند که خیلی غنی، حرفه ای و قابل تغییر باشه، یکی دیگه از ویژگی های جدید این نسخه از نرم افزار تری دی مکس 2022 بحساب میاد. در 3ds Max 2022.3 شاهد اضافه شدن یک بافت جدید با نام Advanced Wood در قالب OSL هستیم که تمامی بخش های اون از جمله خطوط، شیارها و رده های اون قابل ادیت کردن هستن. همچنین این شیدر جدید نمایش بهتری و دقیقتری رو در صفحات Viewport به شما ارائه میده و باعث میشه خیلی ساده تر و راحتتر اونو تنظیم کنید.


بهبود عملکرد File Save


همونطوری که در آپدیت قبلی هم دیدیم توی این بروزرسانی بازهم اتودسک عملکرد Save رو بهبود بخشیده و بر اساس ادعای اتودسک فرایند ذخیره سازی 25درصد سریعتر شده.


بروزرسانی MaxtoA

پس از عرضه آرنولد 7 پلاگین موجود در نرم افزار تری دی مکس هم بروزرسانی شده و در 3ds Max 2022.3 شاهد نسخه جدید این انجین خواهیم بود. همچنین چند توسعه دیگه مانند پشتیبانی از Tonemap Imager در LUTS، نادیده گرفتن Imagers Flag با افزوده شدن یک گزینه در تب Diagnostics و همینطور Arnold Lights که یک تنظیمات پیشفرض خوبی رو برای رندر اولیه درنظر میگیره هم دیده میشه.


سایر توسعه ها

توسعه Symmetry Modifier یکی دیگه از ویژگی های این نسخه است. مادیفایر Symmetry دستخوش تغییراتی شده. گزینه جدید Slice Cleanup Threshold بر روی گزینه Slice Along Mirror اضافه شده. این گزینه برای برش و ادغام دقیقتر آبجکت تنظیمات دقیقتر و کاملتری رو در اختیار شما قرار میده. همچنین متد Peel در Unwrap UVW هم بهبود پیدا کرده. Peel در Unwrap UVW توسعه داده شده و همونطوری که پیش تر هم گفته شد با اضافه شدن Unfold3d حالا تری دی مکس قبل از اقدام برای Peel ابتدا clean-up هایی رو بر روی مدل انجام میده تا از distortion های احتمالی تا حد امکان جلوگیری کنه. مادیفایر Chamfer هم گزینه Limit Affects اون بهتر شده و کنترل بهتری رو به کاربر میده. در بخش انیمیشن هم میشه به این اشاره ای داشت که Selection Range از این پس بصورت پیشفرض روشن هست. و چند توسعه ریز دیگه ...


جمع‌بندی

ناامید کننده است. خب دوستان بیاییم صادق باشیم و باهم دیگه تعارف که نداریم. اگه بخوام خیلی صادقانه به این نسخه از نرم افزار 3ds Max نمره بدم شاید از 10 بتونه نمره 2 رو بگیره. واقعا ناامید کننده است ... ناامید کننده ... درست در زمانی که تمامی نرم افزارهای 3D رقابت سنگینی رو دارن با همدیگه انجام میدن اتودسک برامون از سریعتر شدن Save میگه. در زمانی که سایر نرم افزارها دارن مرزهای شبیه سازی رو جا به جا میکنن اتودسک برای 3ds Max گزینه Selection Range رو روشن میکنه و ازش بعنوان یک قابلیت جدید یاد میکنه. راستش من دقیقا متوجه نمیشم که Autodesk کاربران نرم افزار 3ds Max رو چی فرض کرده ! ولی به هرحال با خبرهایی که شنیده میشه (مثل خبر discontinue شدن Asset Library نرم افزار 3ds Max) شاید عاقبت روشن و خوبی در انتظار این نرم افزار نباشه ...

نمیدونم ... شما بگید ...

منتظرم نظرات شما رو بدونم ...

مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 37 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید