میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
نرم افزار 3ds Max 2023.1 منتشر شد
پنج‌شنبه 26 خرداد 1401
در
اخبار دنیای CG

اولین آپدیت 3ds Max 2023 منتشر شد

پنج‌شنبه 26 خرداد 1401

امروز یک خبر ویژه منتشر شد و اونم چیزی نبود جز انتشار اولین آپدیت نرم افزار 3ds Max 2023 که در این مطلب قصد داریم به مهمترین ویژگی های جدید و توسعه های این نسخه بپردازیم. اگه یادتون باشه 3 ماه پیش خبر انتشار مکس 2023 رو در مطلب (نرم افزار 3ds Max 2023 منتشر شد) به اطلاعتون رسوندم و در اون مطلب نگاهی داشتیم به ویژگی های جدید این نسخه از نرم افزار مکس و حالا این نسخه هم طبق روال سال های پیش پس از گذشت 3 ماه با نام 3ds Max 2023.1 منتشر شده و البته با یک شعار و اون شعار هم چیزی نیست جز (قفل امکانات هنری جدید را با 3ds Max باز کنید) و حالا اگه موافق هستید بریم و ببینیم که این قفل ها با کمک 3ds Max 2023.1 چطور قراره باز بشه و در این نسخه شاهد چه اتفاقاتی هستیم. با ما همراه باشید ...


Spline Extrude


ابزار Spline ها و یا همون اجسام دو بعدی در محیط 3ds Max همواره یکی از مهمترین ویژگی های مدلسازی در این نرم افزار بحساب میان که از اونها میتوان در بسیاری از مدلسازی های استفاده کرد. حالا در این نسخه جدید قابلیت جدیدی بر روی Editable Spline و همینطور مادیفایر Edit Spline ایجاد شده با عنوان اکسترود بصورت دستی در محیط ویوپرت که شما میتونید با انتخاب یک Vertext و یا Segment و نگه داشتن کلید Shift این کار رو انجام بدید. تقریبا چیزی مشابه همون اتفاقی که بر روی Edit Poly شاهدش بودیم رو حالا در Spline هم میتونیم ازش استفاده کنیم.


بهبود عملکرد مادیفایر Morpher


حتما با مادیفایر مورفر (Morpher) آشنایی دارید و میدونید که این مادیفایر استفاده خیلی زیادی در زمینه انیمیشن داره. ولی شاید یکی از مشکلات اصلی اون که چند سالی میشه به شدت به چشم میاد سرعت پایین و عملکرد ضعیف در Viewport نرم افزار بود که حالا در این بروزرسانی اتودسک اعلام کرده که کاربران نرم افزار 3ds Max 2023.1 شاهد بهبود بسیار زیاد این مادیفایر در سرعت Viewport خواهند بود. از این پس شما به راحتی میتونید مدلهای سنگین High poly خودتون رو با کمک مورفر انیمیت و اونو با سرعت بالایی توی ویوپرت مشاهده کنید.


بهبود عملکرد مادیفایر Skin


درست مثل ویژگی قبل که صحبت شد، یکی دیگه از بخش هایی که دستخوش تحولات زیادی درخصوص افزایش عملکرد و سرعت شده مادیفایر Skin هست که این مادیفایر هم از اونجایی که در زمینه انیمیشن کاربرد داره باعث کندی فضای ویوپرت حین Play کردن انیمیشن میشد که در 3ds Max 2023.1 شاهد افزایش سرعت اون هستیم. این افزایش سرعت باعث میشه شما به راحتی بتونید مدلهای High poly خودتون رو انیمیت و انیمیشن ایجاد شده رو توی محیط ویوپرت بررسی کنید. تقریبا با کمترین میزان افت فریم که این یکی از درخواست های مهم کاربران نرم افزار تری دی مکس بود که خوشبختانه در این نسخه اعمال شد.


ذخیره Material Library به نسخه های قبل


توی پروسه طراحی و تولید یک اثر پیچیده و بزرگ قطعا برای شما هم پیش اومده که صحنه های خودتون رو در فایل های مختلفی ذخیره کنید. در روند اینکار قطعا نیاز میشه تا کتابخانه متریال های خودتون رو بعنوان Material Library پروژه بر روی سیستم ذخیره و از اونها توی سایر صحنه ها استفاده کنید. این پروسه یکی از منطقی ترین مراحل کار در نرم افزار 3ds Max بحساب میاد. اما ممکنه چالش هایی وجود داشته باشه. بعنوان مثال اگه شما متریال ذخیره شده با نسخه جدیدی از نرم افزار رو بخواید در یک نسخه قدیمی 3ds Max فراخوانی کنید قطعا به مشکل میخورید که کمپانی Autodesk راه حلی برای این مشکل پیدا کرده و از این پس شما میتونید با گزینه جدید Save as متریال های خودتون رو به نسخه فعلی و یا نسخه های قدیمی تر (2020 - 2021 - 2022) ذخیره کنید.


بهبود عملکرد File Merge


و بازهم این توسعه اختصاص داشته به بهبود یک بخش دیگه و اونم File Merge هست. حتما برای شما هم پیش اومده که مدلهای مختلف خودتون و یا حتی صحنه های مختلفی که برای پروژه طراحی میکنید رو بخواید همه رو باهم توی یک صحنه ادغام کنید. خب طبعا برای اینکار گزینه File Merge وجود داره ولی اگه شما با صحنه های شلوغ و سنگین سر و کار داشته باشید میدونید که پروسه مرج کردن ممکنه زمانبر، کند و البته با خطا و ارور همراه باشه که کمپانی Autodesk در 3ds Max 2023.1 این بخش رو بهبود داده و شما میتونید با سرعت بسیار بالاتر عمل ادغام فایل های مکس رو باهم دیگه انجام بدید.


قابلیت Zoom Extents در حالت Isolate


با حالت Isolate و یا همون مجزا کردن بخشی از آبجکت ها حتما آشنا هستید. توی این ابزار حالت Zoom Extents هم اضافه شده و این امکان رو به شما میده به محض سوئیچ کردن در حالت Isolate زوم صحنه بر روی اون آبجکت قرار بگیره و دیگه نیازی به تنظیم مجدد فضای ویوپرت نداشته باشید و البته پس از خارج شدن از حالت ایزوله دوباره به زوم قبلی برگردید و این حالت باعث میشه روند کار شما خیلی سریعتر و کارکردن بر روی مدلها و صحنه خیلی ساده و کارآمد تر بشه.


بهبود عملکرد Turbosmooth


بدون تردید Turbosmooth یکی از محبوب ترین مادیفایرها برای ایجاد مدلهای sub-divisional surface به حساب میاد و اگر شما هم از کاربران این نرم افزار باشید حتما بارها از این مادیفایر برای مدلهای خودتون استفاده کردید. اما شاید مهمترین مشکل درخصوص Turbosmooth سنگین شدن صحنه، کندی فضای ویوپرت و افت فریم هست که حالا کمپانی اتودسک در 3ds Max 2023.1 این مادیفایر رو تا حد بسیار زیادی بهبود بخشیده و در این نسخه شما شاهد افزایش سرعت چشمگیری خواهید بود.


بروزرسانی Chamfer


در این نسخه از نرم افزار 3ds Max بخش Chamfer هم دستخوش تحولات و بروزرسانی هایی شده. همونطوری که میدونید ابزار Chamfer در دو بخش مادیفایرها و Edit Poly در دسترس هستن که توی این بروزرسانی با اضافه شدن یک الگوریتم retriangulation جدید امکان ایجاد مثلث های نامنظم رو به حداقل خودش میرسونه و شما نتیجه استاندارد تر و بهتری رو خواهید داشت.


توسعه Vertex Paint


مادیفایر Vertex Paint هم یک ابزار جدید رو در خودش میبینه با عنوان capture که با کمک این ویژگی شما میتونید تمام اطلاعات و دیتاهایی که روی مدل خودتون Paint کردید رو تا اون لحظه حفظ کنید و هرگونه تغییری که پس از اون داده میشه رو دوباره به حالت آخرین کپچر برگردونید. این ویژگی برای کاربرانی که استفاده زیادی از Vertex Paint دارن خیلی میتونه کاربردی و مفید باشه.


سایر توسعه ها

  • Alembic 1.8.3 : فرمت Alembic در داخل نرم افزار به نسخه 1.8.3 بروزرسانی شده که شامل تعداد زیادی رفع باگ و توسعه در این نسخه از Alembic میشه.
  • Unfold3D Relax : ابزار Unfold3D که در مطلب انتشار نسخه 2023 مکس هم بهش اشاره کردیم به ابزار Relax مجهز شده و شما میتونید برای بهینه سازی بخشی از UV خودتون قسمت مورد نظر رو انتخاب و از گزینه Relax استفاده کنید.
  • Perspective Match : در بخش Perspective Match یک گزینه با عنوان Allow Distorted View اضافه شده که امکان مچ کردن بهتر تصویر بصورت non-uniform رو خواهد داد.
  • و...

جمع‌بندی

بصورت کلی میشه گفت این نسخه به جز بالا بردن پرفورمنس در بخش های مختلف (که البته مهم بودن) چیز جدیدی برای ارائه نداشت. بازهم باید یاآوری کنیم که مکس در زمینه انیمیشن، ریگ و VFX کمبودهای زیادی داره و سالهاست که کابرانش دارن درخواست میدن ولی خب ظاهرا فعلا گوش شنوایی وجود نداره. شاید دیگه فراموش کرده باشید ولی مکس در زمینه Rigging توی خودش ابزاری رو داره بنام CAT که این ابزار یک زمانی پادشاهی میکرد و خیلی حرف برای گفتن داشت. ولی از 3ds Max 2013 که روی خود مکس اضافه شد تا به امروز که 10 سال میگذره کوچکترین توسعه ای روش انجام نشده و دیگه داره از خاطره ها حذف میشه.

چندی هم بود که صحبت هایی به گوش میرسید مبنی بر اینکه Tyson Ibele سازنده پلاگین TyFlow قصد همکاری مستقیم با Autodesk رو داره و قراره این پلاگین داخل خود مکس بیاد ولی خب پس از انتشار TyFlow Pro دیگه عملا این صحبت ها هم به پایان رسید و فعلا نباید چنین چیزی رو انتظار داشته باشیم.

من منتظرم تا نظرات شما رو درخصوص این نسخه از 3ds Max بدونم ... حتما نظر و دیدگاه خودتون رو برامون بنویسید ...

یاحق

مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 13 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید