میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
پلاگین TyFlow Pro منتشر شد
جمعه 15 بهمن 1400
در
اخبار دنیای CG

بالاخره TyFlow Pro عرضه شد

جمعه 15 بهمن 1400

و بالاخره پلاگین محبوب و قدرتمند TyFlow نسخه اصلی و فاینال خودش رو با عنوان TyFlow Pro عرضه کرد. حتما به یاد دارید که چند سال پیش شخصی بنام Tyson Ibele برای اولینبار از یک پلاگین شبیه سازی در نرم افزار 3ds Max رونمایی کرد که به معنای واقعی کلمه یک انقلاب در این نرم افزار بحساب میومد. اینکه میگیم انقلاب از این جهت هست که ما در زمینه شبیه سازی های مختلف همیشه شاهد کمبودهایی در مکس بودیم و هستیم و زمانی که Tyson Ibele نسخه بتای پلاگین TyFlow رو منتشر کرد این خلاء ها تا حد زیادی پوشیده شد.

طی مدت زمان خیلی کوتاهی این پلاگین بشدت رشد کرد و محبوب شد. شاید یکی از دلایل اصلی محبوبیت اون استفاده افراد سرشناس در حوزه VFX همچون Allan McKay و Eloi Andaluz و البته آموزشهای فوق العاده Jesse Pitela در RedefineFX از مهمترین عوامل موفقیت این پلاگین بحساب میاد. البته ناگفته نماند که ما هم قبلا توی سایت در مطلبی (پلاگینی که دنیای شبیه سازی در 3ds Max را دگرگون کرد) به بررسی کلی و اجمالی این پلاگین پرداخته بودیم که اگه دوست داشتید میتونید اون رو هم مطالعه کنید. اما همونطوری که اشاره شد تاکنون تمامی نسخه های ارائه شده از این پلاگین همگی بتا یا همون آزمایشی و البته کاملا رایگان بودن که بالاخره روز گذشته Tyson Ibele نسخه نهایی این پلاگین محبوب رو با عنوان TyFlow Pro منتشر کرد که در ادامه به مهمترین ویژگی های کلیدی اون میپردازیم.

اما پیش از هر چیز ازتون دعوت میکنم ویدیویی که Eloi Andaluz در خصوص این نسخه منتشر کرده و خیلی ساده و مختصر در اون اتفاقات این نسخه رو شرح داده حتما ببینید.


MASTER PHYSICS


هسته مرکزی و درواقع قلب پلاگین TyFlow درواقع اختصاص داره به solver هایی که مسئولیت شبیه سازی های فیزیکی رو در این پلاگین به عهده دارن. شبیه سازی هایی همچون: rigidbodies، جمعیت، grains، پارچه، طناب، soft body و... که همه و همه بصورت یکپارچه در داخل یک محیط نودبیس انجام میشه. به یکپارچه بودن اشاره کردم لازمه این رو هم اضافه کنم که پلاگین TyFlow برای تعامل و نتیجه بهتر با سایر افزونه هایی که شبیه سازی های مختلفی رو انجام میدن همچون PhoenixFD که کار شبیه سازی آب و آتش رو انجام میده، پلاگین FumeFX که کارش تخصصی در زمینه شبیه سازی آتش هست و همینطور Ornatrix که فرآیند شبیه سازی مو در نرم افزار 3ds Max رو به عهده داره بصورت کامل ارتباط برقرار میکنه.

دوستانی که در زمینه VFX از نرم افزار 3ds Max استفاده میکنند دقیقا میتونن متوجه اهمیت این یکپارچگی در بین سیستم های شبیه سازی مختلف در نرم افزار 3ds Max بشن. چراکه مکس سالهاست از این عدم یکپارچگی رنج میبره.


CONTROL CHAOS


همونطوری که در مطلب قبلی هم اشاره کردیم پلاگین TyFlow از شبیه ساز NVidia PhysX استفاده میکنه. حالا امکان شکستن احسام با کمک الگوریتم خود این پلاگین با عنوان mesh slicing به همراه تلفیق اون با شبیه سازی های دقیق از روی کتابخانه NVidia PhysX یک fracturing simulation دقیق و بی نظیر رو برای شما به همراه خواهد داشت. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که در این نسخه امکان تغییر فرم مثل خم کردن، پیچاندن، تاب دادن و خرد کردن آبجکت های Hard-surface نیز فراهم شده.


ANYTHING GOES


همه اینها رو گفتیم ولی این نباید از یادمون بره که TyFlow صرفا به یک پلاگین شبیه ساز ذرات خلاصه نمیشه. تقریبا میشه اینطور گفت که شما زمانی که تصمیم میگیرید از TyFlow برای شبیه سازی های خودتون در نرم افزار 3ds Max استفاده کنید، این پلاگین در همه جای مکس شما از جمله helper ها، controller ها، texture map و ... نفوذ میکنه و شما با یک اکوسیستم کامل شبیه سازی سروکار خواهید داشت. و البته یکپارچگی این پلاگین با تکنولوژی OpenVDB یکی دیگه از ویژگی های کلیدی این پلاگین بحساب میاد.


هنوز رایگانه یا پولی ؟

مطمئنم چیزی که الان سوال خیلی از شما عزیزان شده موضوع لایسنس و امکان استفاده از این پلاگین هست که لازم میدونم بصورت کامل به اون بپردازم. قبلش باز هم به این نکته اشاره میکنم که تا الان این پلاگین بعنوان نسخه Beta عرضه میشد و و کاملا هم رایگان بود. اون نسخه های رایگان Beta همچنان هم بصورت رایگان در اختیار همه هست و همه میتونن دانلود و استفاده کنن ولی شاید نیاز به گفتن نداشته باشه که دیگه اون نسخه بتا آپدیت نمیشه و خیلی زود از دور خارج میشه.

پس به عبارتی از این پس با ما 2 نسخه TyFlow و TyFlow Pro سرو کار خواهیم داشت. همونطوری که از اسمش پیداست نسخه Pro پولی خواهد بود و یک نسخه Free هم هست که تقریبا تمامی امکانات نسخه Pro رو داره ولی با چند ویژگی کمتر که البته خیلی مهم و قابل توجه هستن.


همونطوری که در تصویر بالا هم مشاهده میکنید 3 تفاوت عمده در بین نسخه Free و نسخه Pro وجود داره. اول قابلیت multi-threading توی نسخه رایگان در اختیار کاربران قرار نمیگیره. شما با این ویژگی میتونید از تمامی هسته های پردازنده خودتون هنگام شبیه سازی استفاده کنید. تفاوت دوم ویژگی GPU acceleration هست که مربوط میشه به کارت گرافیک و امکان استفاده از منابع GPU هنگام پردازش های سنگین که این ویژگی های برای کاربران رایگان نخواهد بود. و سومین ویژگی هم به مقوله tyCache export اختصاص داره که این ویژگی هم فقط برای کاربران دارای لایسنس Pro درنظر گرفته شده.

البته باوجود اینکه تفاوت های بین 2 نسخه چندان زیاد به نظر نمیرسه ولی اگه در زمینه VFX آرتیست باتجربه ای باشید میدونید این ویژگی های چقدر مهم و حساس هستند و نبودشون فلج کنندس و کسی که در سطح حرفه ای کار میکنه لازمه که به همه اونها دسترسی داشته باشه. با اینحال اگه هنوز ابتدای راه هستید و دارید مراحل آموزش با این پلاگین رو میگذرونید مطمئن باشید که نسخه Free پاسخگوی تمام نیازهای شما در اینباره خواهد بود. پس برای دانلود میتونید به این لینک مراجعه کنید.

امیدوارم که این مطلب براتون مفید بوده باشه

حتما نظر و دیدگاه خودتون رو در این خصوص برای ما بنویسید ...

یاحق

مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 17 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید