میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
معرفی ویژگی های جدید 3ds Max 2023
چهارشنبه 10 فروردین 1401
در
اخبار دنیای CG

نرم افزار 3ds Max 2023 منتشر شد

چهارشنبه 10 فروردین 1401

بالاخره 3ds Max 2023 هم منتشر شد. توی این مطلب در سایت میخوایم نگاهی داشته باشیم به ویژگی های جدید این نسخه از نرم افزار تری دی مکس و البته در ابتدا به این نکته هم اشاره کنم که درحالی که این مطلب توی سایت منتشر میشه هنوز حتی خود سایت اتودسک هم رسما این نسخه رو معرفی نکرده و فقط خواستم اینو بگم که مطلب خیلی داغ و دست اوله ...

اما بریم به سراغ 3ds Max 2023 که امروز لینک دانلود اون منتشر شد و باهم میریم تا ببینیم چه ویژگی های جدیدی رو توی این نسخه شاهدشون هستیم. بر اساس گفته اتودسک این نسخه بر روی 3 موضوع تمرکز داشته. اول بالابردن بهره‌وری در پروژه های تیمی و شخصی، ابزارهای مدرن برای ساخت Asset ها و همینطور ورکفلوی real-time که اینها مهمترین شاخه های مورد توجه Autodesk هستند. اما مهمترین ویژگی های جدید این نسخه بهبود عملکرد ابزار retopology، افزوده شدن ابزار Autobackup در تولبار اصلی، پشتیبانی از متریال های glTF و امکان Export گرفتن از اونها و البته یکسری بهبودها در عملکرد نرم افزار که در ادامه با برخی از اونها آشنا خواهیم شد.

پیش از هرچیز ازتون دعوت میکنم ویدیوی زیر رو تماشا کنید


Retopology Tools


همونطوری که در بالا هم اشاره شد ابزار Retopology دستخوش تحولات و بروزرسانی هایی شده. از این پس شما میتونید مدلهای پیچیده تر با دیتای بالاتری رو به سادگی ریتوپولوژی کنید بدون اینکه نیاز به تنظیمات خیلی دقیق و بالایی رو داشته باشید و در این نسخه حداکثر جزئیات مدلهای شما هم حفظ خواهد شد.

این بروزرسانی ها در ابزار Retopology شامل دو قسمت میشه یعنی Retopology Pre-processing و Retopology Data Propagation که حتما در مطلب نقد و بررسی مکس 2023 بصورت کامل به اونها خواهیم پرداخت.


Snap Working Pivot


ابزار Snap یا همون حالت آهنربایی هم در 3ds Max 2023 بروز شده و حالا در این نسخه ما میتونیم از این ابزار بر پایه محورها هم استفاده کنیم. از همین رو کمپانی Autodesk از ابزار جدیدی بنام Snap Working Pivot رونمایی میکنه و این ابزار جدید این امکان رو به شما میده تا حین کار کردن بر روی مدل خودتون محور اون رو بر اساس نیاز تغییر بدید.

در قسمت زیر دو تا ویژگی های ابزار جدید Working Pivot رو باهم میبینیم.

Create Point From Working Pivot


Create Grid From Working Pivot


glTF Material & Exporter


در نرم افزار 3ds Max 2023 این امکان برای شما فراهم شده تا Assetهای موجود در صحنه خودتون رو با فرمت glTF خروجی بگیرید. فرمت glTF و یا همون Graphics Language Transmission Format بیشترین استفاده رو در برنامه های کاربردی تحت وب مثل فروشگاههای آنلاین، بازی های تحت وب و ... داره. فایل های glTF بشدت فشرده و مناسب برای وب هستند.


Autobackup Toolbar


یکی از اولین چیزهایی که بعد از بازکردن 3ds Max 2023 به چشم میاد یک ابزار جدید در تولبار بالای نرم افزار هست که مربوط میشه به بخش AutoBackup که حتما به خاطر دارید این بخش توی تری دی مکس کمی دردسر ساز شده بود. وقتی شما با فضای سنگین درحال کار بودید هربار پروسه ذخیره سازی AutoBack سرعت کار شما رو به شدت پایین می اورد ولی حالا با این ابزار جدید در بخش تولبار بخوبی میتونید این بک آپ رو تنظیم و مدیریت کنید.


Physical Material Aligned with Autodesk Standard Surface


در این نسخه شاهد یک حالت جدید در Physical Material هستیم با نام Autodesk Standard Surface که به صورت 100درصد کامل با شیدر Standard Surface نرم افزار Maya مطابقت داره. از این پس درصورتی که شما صحنه خودتون رو بصورت FBX خروجی و اون رو توی نرم افزار Maya باز کنید شاهد کمترین دیتای از دست رفته خواهید بود و این ویژگی ارتباط بین این دو نرم افزار رو بیش از پیش قدرتمند میکنه.


Arnold Renderer - MAXtoA 5.1.0

نرم افزار 3ds Max 2023 شامل نسخه جدید انجین آرنولد یعنی MAXtoA 5.1.0 هست. در این نسخه جدید آرنولد شاهد ویژگی های جدید، توسعه های گسترده در انجین، رفع باگ ها و ... هستیم.


Smart Extrude


و بعنوان آخرین ویژگی این نسخه میتونم بازهم به توسعه ابزار Smart Extrude اشاره کنم. درست مثل نسخه ها و بروزرسانی های مکس 2022 که تقریبا توی تمام نسخه های اون شاهدش بودیم، بازهم شاهد بروزرسانی ابزار Smart Extrude در نرم افزار 3ds Max 2023 هستیم.


آیکون های Autodesk 2023

و در انتها به این نکته هم اشاره کنم که آیکون های نرم افزارهای Autodesk توی ورژن 2023 تغییر کرده.



نظر شما چیه ؟


مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 21 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید