میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
نقد و بررسی مایا 2023
پنج‌شنبه 18 فروردین 1401
در
نقد و بررسی

نقد و بررسی مایا 2023

پنج‌شنبه 18 فروردین 1401

درود به همه دوستان عزیز، در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی دقیق ویژگی های ارائه شده مایا 2023 بپردازیم، البته در چند روز اخیر مقاله ای تحت عنوان "ویژگی های جدید Maya 2023" منتشر شد که ویژگی های نسخه 2023 مایا بصورت Bullet point معرفی شد و اما در این مقاله به سراغ بررسی تک به تک ویژگی ها میریم، پس تا پایان با ما همراه باشید.


یکی از تغییراتی که کمپانی Autodesk برای تمامی محصولات خودش در نسخه 2023 انجام داده، تغییر لوگو نرم افزارها هستش که در نسخه 2023 مایا شاهد رونمایی یک لوگو جدید هستیم. همانطور که می دانید حدود 2 سال پیش کمپانی Adobe تمامی لوگو محصولات خودش را آپدیت کرد و دنیای گرافیک تقریبا از این تغییر و آپدیت یه جورایی متنفر بود. همیشه کمی عجیب بوده که چرا کمپانی هایی که نرم افزارهای گرافیکی ما را تولید می کنند، بدترین برندهای موجود را دارند؛ یک چیز بسیار بسیار عجیب است اما به هر حال Autodesk به کارهایی که Adobe انجام داد، نگاه کرد و گفت: "اوه، ما می توانیم اینجا بهتر عمل کنیم".


در مجموعه 2014 آتودسک، شاهد یک بروزرسانی کامل لوگوها به سبک کاغذ اوریگامی بودیم اما در نسخه 2023 می بینیم که اعتراضات کاربران از این تغییر بشدت زیاد بوده که در تصویر زیر می توانید لوگو جدید محصولات آتودسک رو ببینید و اگر از جنبه Fun بخایم نگاه کنیم دیگه نباید بگیم Maya؛ از این به بعد باید بگیم ma-yeah :)


خب در این لوگوها، حرف اول محصولات بصورت Bold در مرکز ، قرار داده شده است و سه حرف از خلاصه اسم اون نرم افزار بصورت کوچیک در پایین درج شده است.

خیلی کنجکاو هستم که نظر شما در مورد نام تجاری محصولات آتودسک چیست؟

از منظر زیبایی شناسی میگم که حداقل ظاهر بهتری نسبت به محصولات Adobe داره.

خب وقتی که مایا 2023 رو نصب می کنیم، ظاهر Installation process رو با لوگو جدید می بینیم.


وقتی که Installation process به اتمام رسید مایا از شما می پرسد که آیا می خواهید تنظیمات برگزیده خود را از نسخه قدیمی به نسخه جدید کپی کنید.




Improved User Experience

نرم افزار مایا از نسخه 2022 تا به الان محیط کاربری خودش را Improved کرده که می توانیم به پنجره Application Home اشاره کنیم که در هنگام باز کردن نرم افزار مایا، این پنجره در ابتدا ظاهر میشود که مطابق عکس زیر در سمت چپ این پنجره، گزینه هایی از جمله Learning و Getting Started و... وجود دارد که برای کاربران تازه کار بشدت مفید هستش. از اینجا می‌توانید صحنه جدیدی را شروع کنید، به فهرستی از صحنه‌های اخیراً باز شده دسترسی داشته باشید، پروژه فعلی را تغییر دهید، ویژگی‌های جدید را مرور کنید، به آموزش‌ها دسترسی پیدا کنید و....


بطور کلی در این نسخه، 2023 User Experience کاملا بهبود پیدا کرده است که از موارد دیگر می توانیم به پنجره Interactive Tutorials و قسمت Search در UI مایا و ویژگی Viewcube و Mayabot rig اشاره کنیم که البته این موارد در نسخه 2022 افزوده شده بود و در این نسخه بهبود پیدا کرده است.


Retopology tools for Maya

با استفاده از ابزار retopology در مایا می توانیم مدل های High poly و یا مدل های Photogrammetry که در اختیار داریم را به راحتی Retopo کنیم که یک ابزار بشدت مورد نیاز در بخش Modeling بود. خب این ابزار بصورت یک گزینه جدید در منوی Mesh به UI مایا افزوده شده است که کاربران به راحتی می توانند از این ابزار برای Retopo کردن مدل های high-density استفاده کنند.


البته این نکته رو در نظر داشته باشید که در نسخه های قبلی می توانستیم با دستور polyRetopo در قسمت Mel مایا، عملیات Retopo مدل رو انجام بدیم اما در نسخه 2023 این ابزار در قالب یک گزینه به بخش منوی Mesh با الگوریتم هوشمندتر و قابلیت های کنترل بیشتر در دسترس کاربران قرار گرفته است.



New Sweep Mesh option

ابزار Sweep Mesh که در نسخه های قبلی مایا افزوده شده بود، یک ابزار کارآمد در بخش Modeling محسوب میشد، اما یه ایراد بزرگی داشت؛ به اینصورت که اگر مثلا در صحنه 6 عدد Curve داشتیم و میخواستیم توسط Sweep Mesh اون را تبدیل به منحنی Poly کنیم، در پنجره تنظیمات Sweep Mesh با تغییر یکی از پارامترها، می دیدیم که بر روی هر 6 curve اعمال میشد و نمی توانستیم بصورت جداگانه بر روی هر Curve تنظیماتی را داشته باشیم.

اما در نسخه 2023 این ابزار آپدیت شده و گزینه ی جدیدی تحت عنوان one node for each curve در option box این گزینه افزوده شده که در همون مثالی که زدیم اگر 6 curve رو انتخاب کنیم و sweep mesh رو بزنیم، برای تک تک curveها یک node جداگانه ساخته میشود و می توانیم کنترل اختصاصی بر روی هر curve داشته باشیم.



Create VR for Maya

مدلسازی توسط VR در مایا را داریم که یک ابزار conceptual design هستش که می توانیم بصورت واقعیت مجازی عملیات مدلسازی را در نرم افزار مایا انجام بدیم. با استفاده از این ابزار، هنرمندان می توانند فرم و شکل مدل را در حالی که در فضای واقعیت مجازی هستند، طراحی کنند.



Improved Boolean Operations

در نسخه 2023 ابزار Boolean آپدیت شده و تنظیمات جدیدی را در دل خودش جا داده. قبل از این در بحث مدلسازی، به همه پیشنهاد میشد که خیلی از ابزار Boolean استفاده نکنند چراکه توپولوژی مدل را بهم میریزه و نتیجه خیلی بدی را میده. اما ابزار جدید Boolean یک Magic یا جادو نامیده میشه.

در نسخه های قبلی، تنها سه گزینه Union و Difference و Intersection را در ابزار Boolean داشتیم اما در نسخه 2023 شاهد افزوده شدن گزینه های جدیدی شامل Slice و Hole Punch و Cut Out و Split Edges هستیم. الگوریتم Boolean کاملا هوشمندتر شده و یک boolean display modes جدید برای این ابزار داریم، بطوری که وقتی عملیات Boolean رو انجام میدیم، در پنجره Attribute Editor می توانیم بین حالت های مختلف Boolean سوئیچ کنیم و یا فعال/غیرفعال کنیم که بشدت ویژگی خوبی محسوب میشه.



همچنین قابلیت Customize کردن boolean input object color and opacity برای این ابزار فراهم شده است.



Mesh Wireframe Opacity

کانال Alpha اکنون در Color Chooser وجود دارد که این امکان را فراهم می کند که میزان Opacity حالت wireframe یک آبجکت را تنظیم کنید.


این قابلیت برای زمانی که یک مدل High Density داریم بشدت پرکابرده، به اینصورت که وقتی حالت wireframe را برای این دسته از مدل ها فعال می کنیم به یک لکه سبز یا آبی تبدیل میشه و اصلا سطح مدل قابل مشاهده برای ما نیست. برای فعال کردن این قابلیت، می توانیم به بخش Color Settings بریم و در تب Interactive و در رول اوت Object، گزینه Polygon surface رو داریم.



What's New in Modeling Performance

در نسخه مایا 2023 علاوه بر آپدیت ابزار Retopo و Boolean، چندین بروزرسانی و بهبود عملکرد در بخش Modeling انجام داده است تا روند مدلسازی را سریعتر کند.


از جمله این تغییرات می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

Select In-View Editor attributes using hotkeys:

Hotkeyهای جدید برای سوئیچ کردن پارامترهای پنجره In-View Editor فراهم شده است که با کلید ترکیبی Ctrl + Tab می توانیم بین پارامترها از بالا به پایین سوئیچ کنیم و با کلید Ctrl + Shift + Tab می توانیم از پایین به بالا سوئیچ کنیم.


Extrude and bevel marking menu improvements:

یک marking menu جدید برای ابزار Extrude و bevel فراهم شده است که با نگه داشتن کلید (Ctrl + Shift + Right-click) می توانیم سریعا به پارامترهای In-View Editor در Extrude و Bevel دسترسی پیدا کنیم.


Improved Multi-Cut tool accuracy:

ابزار Multi-Cut اکنون درصد edge-type cuts را نمایش میده که به شما امکان می دهد cutهای دقیق تری را ایجاد نمایید.


Sculpting tools updates:

ابزار براش Relax, Smear, Pinch, Grab, and Smooth اکنون از حالت live surfaces در viewport پشتیبانی می کنند.

Improved edge loop cap:

اکنون می توانید با ابزار Insert Edge Loop برای قرار دادن 1000 edge loops بطور همزمان استفاده کنید که به شما امکان ایجاد جزییات

بیشتر بر روی mesh را می دهد. یعنی در تنظیمات ابزار Insert Edge Loop و در قسمت Number of loops می توانیم بصورت دستی تا 1000 edge را وارد کنید.

Predictable extrude thickness:

الگوریتم extrude thickness آپدیت شده است که به شما امکان می دهد ضخامت یکنواختی را در کل یک جسم حفظ کنید و نتایج قابل پیش ‌بینی‌تری را ارائه دهید.

Customize crease set color:

Override Default Component Color اکنون در Viewport 2.0 پشتیبانی می شود و راهی برای تمایز بین مجموعه های crease sets در مدل های خود به شما ارائه می دهد.

Modeling performance improvements:

- عملکرد ابزار Quad Draw کاملا بهبود یافته و سرعت ایجاد اون افزایش یافته است.

- نودهای Modeling اکنون cached می شوند. هنگامی که nodeهای زیادی به modeling construction history اضافه می شود، بهبود عملکرد را ارائه می دهد.


Introducing Blue Pencil

در نسخه های قبلی مایا ابزار Grease Pencil Tool را داشتیم که در نسخه 2023 آپدیت شده و این ابزار با نام Blue Pencil معرفی شده است. 



وقتی که بر روی Blue Pencil کلیک می کنیم، گزینه های زیادی از این ابزار در اختیار ما قرار می گیرید که یک ابزار پرکاربرد برای انیماتورها است. روش کار با این ابزار بسیار ساده هستش، کافیه براش و رنگ مورد نظر را انتخاب کنید و در viewport عملیات Drawing رو انجام بدید.



Updated USD plug-in for Maya

در نسخه 2023 تکنولوژی USD (Universal Scene Description) آپدیت شده است که به کاربران امکان می دهد بطور یکپارچه در workflow مایا از اون استفاده کنند. اکنون نسخه USD for Maya v0.16.0 در نسخه 2023 را داریم که از جمله آپدیت های این نسخه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

- compile شدن USD 21.11 با MaterialX 1.38.3 که پشتیبانی برای کتابخانه AMD MaterialX را فراهم کرده است.

- افزوده شدن پشتیبانی محاسباتی CPU UsdSkel برای VP2RenderDelegate

- اضافه شدن documentation برای translation framework APIs

- حذف AL_USDMaya ProxyDrawOverride/ProxyShapeSelect

- بهبود عملکرد برای viewport selection

- فیکس کردن General stability



Deformer updates

در نسخه مایا 2022 یک Deformer جدید تحت عنوان Solidify افزوده شد. در واقع عملکرد این Deformer جدید به این شکل هستش که قسمتی از Geometry رو که نمی خواهیم تحت تاثیر Deformerها قرار بگیره و فرم خودش رو به همون صورت حفظ کنه، این امکان رو فراهم میکنه بدون تغییر در فرایند Deformation، فرم اون ناحیه ای که تعیین کردیم رو کاملا حفظ میکنه.

حالا در نسخه 2023 در تنظیمات Solidify scaling و extra Deformer falloffs قابلیت های جدید Retargeting و Mirror افزوده شده است.



Additional Component Tag options

در نسخه 2022 ویژگی جدیدی تحت عنوان Component tag در بخش Riging افزوده شد. در واقع این ویژگی برای Tag کردن Componentها هست که مثل Membership و یا ایجاد گروه بندی هستش که با استفاده از نامگذاری میتونیم Componentها رو در دسته بندی های مورد نیاز خودمون قرار بدیم. قطعا این رو باید بدونیم هرچقدر حجم Nodeهای مورد استفاده برای Deformation کمتر باشه، پردازش Deformation خیلی سبک تر میشه. بنابراین این ویژگی Component tag دیتای مربوط به نامگذاری هایی که انجام دادیم رو بر روی Shape Node ذخیره میکنه.

حالا در نسخه 2023 قابلیت های جدیدی برای Component tag اضافه شده است تا کنترل بیشتری بر روی tag membership داشته باشیم.



Bifrost 2.4.0.0

خب قاعدتا از پروژه عظیم Bifrost در مایا مطلع هستید که سالها تیم آتودسک بر روی این پروژه کار میکنه و در هر نسخه شاهد افزوده شدن ویژگی های جدیدی در این بخش هستیم.

Bifrost 2.4.0.0 در حال حاضر Bifrost-USD را معرفی می کند که ترکیب قدرت USD برای جمع آوری، سازماندهی و ویرایش asset ها به صورت non-destructively با انعطاف پذیری و گراف Bifrost را به همراه دارد.




Animation Performance

در بخش Animation بهبود عملکرد ابزارها را داریم تا روند کار Animate را تسریع بده. در پایین به موارد افزوده شده در این بخش می پردازیم:

- Cached Playback support: اکنون Cached Playback از Jiggle deformer و Bullet solver پشتیبانی می کند.

- New Reduce Graph Rebuild option

- New Invisibility Evaluation Mode

- Run Simulation in Bake Simulation options

- GPU Override updates



Arnold for Maya 5.1.0 plug-in

نسخه 2023 مایا، موتور رندر آرنولد MtoA 5.1.0 را معرفی کرده که شامل ویژگی های جدید، رفع باگ و بهینه سازی عملکرد است.

Arnold 7.1.0.0 را در MtoA 5.1.0 داریم که در پایین به معرفی ویژگی های این نسخه می پردازیم:

- Per axis texture in triplanar:

در MtoA 5.1.0 شیدر Triplanar بسیار بسیار قوی تر شده و قابلیت project کردن map را بدون UV در هر محور از آبجکت را فراهم کرده است.


- USD improvements:

Workflow بین USD و موتور رندر آرنولد در این نسخه بهبود پیدا کرده است. صحنه USD که از مایا export گرفته شده است، اکنون این گزینه را دارد که تمام داده‌های آرنولد را در فایل USD ذخیره کند. در حال حاضر Arnold USD از آخرین نسخه USD 21.11 پشتیبانی می کند


- Improved AOV denoising:

قابلیت NVIDIA Optix 7 denoiser بر روی GPU بهبود یافته است و در هر AOV رو می توانیم بصورت denoise داشته باشیم.


- Interactivity improvements on CPU and GPU:

تعامل در CPU و GPU بهبود پیدا کرده است. بهینه ‌سازی ‌های متعددی برای بهبود تجربه کاربر هنگام رندر کردن یک صحنه به صورت تعاملی انجام شده است.


Maya 2023 devkit

در نسخه 2023 شاهد آپدیت شدن devkit مایا هستیم. در واقع devkit برای نوشتن پلاگین و... است



Operating System, Python, and PyMEL Updates

مایا 2023 پشتیبانی از Rocky Linux را اضافه کرده و حداقل نسخه جدید مورد نیاز برای سیستم عامل macOS رو دارد. اکنون مایا 2023 بطور انحصاری از Python 3 استفاده می نماید.



و اما ویژگی های دیگر....

- Pin tabs in the Attribute Editor

وقتی در صحنه بخواهیم پنجره Attribute editor یک آبجکت را نگه داریم، در نسخه های قبلی مایا میومدیم copy tab رو میزدیم تا وقتی یه آبجکت دیگه ای رو انتخاب کنیم، اون Tab حذف نشه. اما بالاخره Autodesk این ویژگی را اضافه کرد که می توانیم هر Tab از پنجره Attribute editor را pin کنیم.



- deformerEvaluator improvements

خروجی از اطلاعات مش، وضعیت nodeهای انتخاب شده و گزارش‌های Clusters بهبود یافته‌اند تا خواندن اطلاعات آسان‌تر شود.



- Color Management

مایا اکنون از OpenColorIO نسخه 2.0.1 برای Color Management استفاده می کند که این نسخه شامل چندین رفع باگ بوده است.


- Updated Content Browser icon

آیکون پنجره Content Browser در نسخه 2023 آپدیت شده است.



- Auto Normalization menu in the Component Editor

منوی Auto Normalization به پنجره Component Editorافزوده شده است که به شما اجازه می دهد Normalization را روشن یا خاموش کنید.



- Updated Substance plug-in

مایا 2023 پلاگین Substance 2.2.2 را معرفی کرد که شامل ویژگی هایی نظیر Apply Workflow to Maps و پشتیبانی از Arnold 7.1.0.0 و بهبود دستورات برنامه نویسی MEL و رفع باگ است.



- FBX Export options

در تنظیماتFBX Export گزینه های History, Channels, Expressions, and Constraints افزوده شده است.


- Hide the Home button

گزینه ای تحت عنوان Hide کردن Home button قرار داده شده است.


- Improved crash recovery experience

در این نسخه crash recovery dialog بهبود یافته است. اکنون لینکی به فایل صحنه بازیابی crash و همچنین گزارش crash ارائه می‌کند و گزینه re-open مایا را ارائه می‌کند.


- MEL or Python icons on Script Editor tabs

اکنون یک آیکون MEL یا Python در هر تب ویرایشگر اسکریپت برای نشان دادن زبان آن ظاهر می‌شود.


- Node Editor display improvements

یک گزینه جدید با نام Unit Conversion Nodes به منوی Display در پنجره Node Editor افزوده شده است تا بتوانید Unit Conversion Nodes را در Node Graph را hide کنید.



- Security updates

اکنون می‌توانید جایی که Maya گزارش را برای هر رویداد امنیتی در تنظیمات برگزیده امنیتی صادر می‌کند، سفارشی کنید.


- Simple pivot modification

می توانید از ویژگی Height Baseline برای تغییر مکان سریع نقطه pivot استفاده کنید.



- Unlimited lights in the viewport

در این نسخه viewport 2.0 آپدیت شده و حداکثر تعداد نورهای استفاده شده هنگام رندر صحنه نامحدود است.



امیدوارم از خوندن این مقاله لذت برده باشید، حتما حتما نظرات خودتون را در خصوص نسخه 2023 مایا با ما در میان بگذارید.


پژمان رجبی
Lookdev & Lighting Artist at AlzahraVFX

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 14 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید