میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
مروری بر مهمترین ویژگی های جدید تری دی مکس 2024
جمعه 19 اسفند 1401
در
اخبار دنیای CG

ویژگی های جدید 3ds Max 2024 چه خواهد بود ؟

جمعه 19 اسفند 1401

در این مطلب ویژه قصد داریم پیش از همه نگاهی داشته باشیم به مهمترین ویژگی های جدید Autodesk 3ds Max 2024 که قراره بزودی منتشر بشه. شاید برای شما هم جذاب باشه که قبل از هرکسی از ویژگی هایی که قراره سال آینده روی مکس نسخه 2024 اضافه بشه اطلاع داشته باشید و پلتفرم CGSector این افتخار رو داره تا برای اولین‌بار به ویژگی های این نسخه بپردازه. البته پیش از اینکه مرور ویژگی ها رو باهم شروع کنیم لازم میدونم به این نکته هم اشاره داشته باشم مواردی که ذکر میشن ممکنه لزوما توی نسخه اولیه 3ds Max 2024 نباشن و در آپدیت های بعدی به مرور اضافه بشن و البته حتما میدونید که معمولا به فاصله هر فصل تری دی مکس یک آپدیت جدید ازش منتشر میشه و بدون شک تک تک این موارد رو در سال آینده شاهدشون خواهیم بود.


ویژگی جدید OCIO v2 بر پایه Color Management


تا پیش از 3ds Max 2024 قابلیت color spaces در قالب بخشی با عنوان sRGB primaries در color management انجام میشد و تغییر مقدار gamma در این بخش قابل تنظیم بود. اما در 3ds Max 2024 بخش sRGB و سیستم مدیریت gamma قدیمی دیگه منسوخ شده و جای خودش رو به سیستم جدید ColorPipelineMgr داده تا تمامی مدیریت رنگ بر پایه OCIO باشه. البته اگه تمایل داشته باشید همچنان میتونید بر اساس همون sRGB و سیستم gamma قدیم کار کنید.

بخش Color Management Preferences جدید که تا پیش از این با عنوان Gamma و LUT شناخته می شد، حالا بصورت کامل مبتنی بر نسخه جدید OCIO یعنی OpenColorIO v2 کار میکنه و 2 متد اصلی داره.

  • OCIO - پیش فرض 3ds Max
  • OCIO - مبتنی بر فایل Config

در این نسخه جدید OCIO حالا Bitmaps ها هم از color spaces و GetLinearPixels پشتیبانی میکنند و امکان تغییر رنگ های تصویر به color space تنظیم شده در صحنه در هنگام رندر وجود داره. همچنین امکان نمایش و مشاهده color space ها در بخش های مختلف 3ds Max 2024 وجود داره. بخش هایی مثل Viewport ها، پنجره Render Frame، متریال ادیتور، Color Picker، پنجره Image File Viewer، بخش Color Swatch و همینطور پنجره Arnold Render View که پس از انتشار این نسخه در خصوص این بخش ها بیشتر صحبت میکنیم.


مادیفایر جدید Boolean


یکی دیگه از ویژگی های جدیدی که توی 3ds Max 2024 اضافه شده و باید منتظرش باشیم اضافه شدن Boolean modifier جدید هست. حتما اطلاع دارید که قابلیت Boolean تا پیش از این در بخش Compound Objects وجود داشت و امکان تجربه کاری در قالب یک مادیفایر از این قابلیت رو نداشتیم. حالا در 3ds Max 2024 این ویژگی در قالب یک modifier اضافه شده و البته این بخش از آبجکت های حجمی OpenVDB هم پشتیبانی میکنه.


متریال جدید Switcher


یکی از چیزایی که توی مکس 2024 شاهدش خواهیم بود اضافه شدن یک متریال جدید با عنوان Switcher هست که امکان سوئیچ کردن بین تعداد زیادی متریال (تا 9999) رو به کاربران میده. یعنی شما میتونید فقط با یک کلیک به سادگی بین متریال های مختلف سوئیچ کنید و دیگه نیازی به assign کردن تک تک اونها به آبجکت ها نیست. همچنین امکان چیدن متریال های وابسته به این متریال بر اساس ID، نام و یا نام متریال وجود داره.


پنجره متریال ادیتور Qt می شود


شاید با مقوله Qt آشنایی داشته باشید. یک استاندارد واحد برای UI نرم افزارها که نرم افزار 3ds Max توی نسخه های این چند سال اخیر داره سعی میکنه به سمتش بره و یکی از توسعه هایی که در 3ds Max 2024 شاهدش خواهیم بود Qt شدن پنجره Slate material editor هست. از همین رو دیگه از این پس شاهد شکل و شمایل جدیدی توی تمامی بخش های این پنجره از جمله Map ها، Material ها، رنگ ها، المان هایی نظیر inputs/outputs، نود ها، متون و … خواهیم بود.

البته بدون تردید این موضوع Qt شدن متریال ادیتور مهم ترین اتفاقش افزایش سرعت چند برابری این پنجره خواهد بود. و شاید یکی دیگه از ویژگی هاش امکان Dockable شدن اون هست. یعنی شما میتونید از این پس پنجره متریال ادیتور رو توی هر جایی از UI نرم افزار قرار بدید و ازش استفاده کنید.


لیست Modifier ها هم Qt می شوند


حالا که صحبت از Qt و این استاندارد خاص هست بزارید به این نکته هم اشاره داشته باشم که لیست مادیفایر های 3ds Max 2024 هم Qt شدن و این امر باعث افزایش سرعت چند برابری این لیست شده. همچنین امکان سرچ در این لیست هم میسر شده که به نظرم یک ویژگی خیلی خیلی کاربردی و مهمیه.


توسعه ها در بخش انیمیشن


اما در ادامه میریم به سراغ بخش انیمیشن و اتفاق مثبت و خوبی که قراره توی 3ds Max 2024 بیوفته توسعه این بخشه. شاید بشه اینطوری گفت که توی چند سال اخیر بصورت کلی تغییرات محسوسی رو در بخش های مختلف مرتبط با انیمیشن سازی این نرم افزار ندیدیم ولی حالا در آینده ای نزدیک شاید توسعه های این بخش خواهیم بود. در بخش زیر به مواردی از اونها اشاره میکنیم و البته فکر میکنم موارد بیشتر باشن که باید تا زمان انتشار نسخه نهایی صبر کنیم.

  • لیست جدید Transform List controller و توسعه آن: در این لیست جدید شما میتونید کنترلرهای مختلفی رو به یک بخش اختصاصی بدید و با پنجره مدیریتی که در اختیارتون قرار میده میتونید تک تک اونها رو بصورت جداگانه مدیریت و ویرایش کنید.
  • توسعه Motion path: اگر شما هم از نرم افزار 3ds Max در زمینه انیمیشن سازی استفاده می کنید حتما سر و کارتون با Motion path افتاده و میدونید که این بخش خیلی ساده و بدون هیچ تنظیماتی بود. حالا در این بروزرسانی شما لیستی از کنترلرها، کلید ها و همینطور امکان ویرایش کلیدها بصورت مستقیم بر روی Motion path رو در اختیار خواهید داشت.
  • بروزرسانی CAT: و بالاخره پس از چند سال بخش CAT و یا همون Character Animation Toolkit بروزرسانی میشه و البته شاهد اضافه شدن قابلیت جدید روش نیستیم ولی خیلی از باگ ها و مشکلاتی که در بخش Display Layer Transform Gizmo وجود داشت برطرف شده. همچنین باگی که هنگام اعمال مادیفایر Vertex Paint به CAT Bones بوجود میومد و باعث کرش کردن نرم افزار میشد در این نسخه برطرف میشه.
  • بروزرسانی Character Studio: شاید با نام Biped توی مکس آشنایی داشته باشید و حتما میدونید که این بخش در مکس با عنوان Character Studio شناخته میشه و در 3ds Max 2024 شاهد بروزرسانی هایی در این بخش هم هستیم. البته این مورد هم مانند CAT شامل اضافه شدن قابلیت جدید نمیشه و برخی از باگ های مهم مانند کرش کردن مکس هنگام حذف و بازگردانی یک Bone و… برطرف شده.
  • برطرف شدن باگ baking در MassFX: وقتی شما یک انیمیشن ایجاد شده توسط سیستم شبیه سازی فیزیک مکس یعنی MassFX رو قصد داشتید bake کنید و اونها رو تبدیل به Key Frame کنید، پس از انجام این کار و بازگردانی (Undo) مکس کرش میکرد که این باگ هم برطرف شده.

Array v2


حتما با قابلیت Array در مکس آشنایی دارید. ابزاری برای تکثیر و انتشار آبجکت به صورت پارامتریک و در سال گذشته شاهد اضافه شدن مادیفایر اون هم بودیم. حالا در 3ds Max 2024 این ابزار توسعه پیدا کرده و به ورژن 2 آپدیت شده. توضیحات بیشتر درباره این ویژگی و بررسی دقیقتر اون رو اجازه بدید پس از انتشار رسمی این نسخه بهش بپردازیم و فقط به همین موضوع بسنده کنم که در این ابزار Array v2 گزینه های جدیدی هم برای Material ID اضافه شده که میتونید آبجکت هایی که تکرار میشن رو بر اساس یک سری ID خاص نشانه گذاری کنید.


و همچنان ادامه دارد …

توسعه های 3ds Max 2024 به همینجا ختم نمیشه. در بخش مدلسازی هم توسعه های خوبی داشته و یک الگوریتم جدید برای Triangulation رو در خودش اضافه کرده که باعث میشه هنگام استفاده از این دستور به نتایج بهتری برسیم. در مادیفایر Cap هم یک الگوریتم جدید اضافه شده که اون هم حاصلش نتایج بهتر در توپولوژی مدل هست. بخش Spline ها توسعه داشتن و همینطور ابزار پر کاربرد Retopology هم آپدیت شده.

اما اگه اجازه بدید پس از انتشار رسمی این نسخه درباره اونها مفصل تر و دقیق تر صحبت کنیم. چون توضیحات این موارد بدون تصویر واقعا کار مشکلی هست و البته من در اینجا اجازه انتشار تصاویر مربوط به 3ds Max 2024 رو نداشتم وگرنه دوست داشتم تک تک این موارد رو با تصویر و ویدئو خدمتتون توضیح بدم.


امیدوارم که از این مطلب خاص، ویژه و دست اول لذت برده باشید. قطعا شما از اولین افرادی هستید که دارید درباره 3ds Max 2024 مطلع میشید و تاکنون هیچ وبسایت و رسانه ای درباره اون صحبت نکرده. نکته ای رو هم که بالا بهش اشاره کردم رو دوباره تکرار میکنم و اونم اینکه مواردی که ذکر شدن ممکنه همشون در اولین آپدیت نباشن ولی چیزی که قطعیه اینه که تمامی این موارد توی سری نسخه های 3ds Max 2024 عرضه خواهند شد. البته این هم شاید لازم به ذکر نباشه که ممکنه توسعه ها و بروزرسانی ها از این مواردی که گفته شد بیشتر هم باشه.

حتما نظر و دیدگاهتون رو برامون بنویسید … خوشحال میشیم نظرات شما رو هم بدونیم

مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 25 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید