میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
نقد و بررسی ویژگی های جدید نرم افزار Autodesk 3ds Max 2023
چهارشنبه 12 بهمن 1401
در
نقد و بررسی

همه چیز درباره 3ds Max 2023

چهارشنبه 12 بهمن 1401

در این مقاله قصد داریم تا نگاهی داشته باشیم به نرم افزار تری دی مکس 2023 و باهم دیگه همه چیز درباره 3ds Max 2023 رو مرور کنیم. با توجه به روال چند سال گذشته شرکت Autodesk امسال نیز پس از معرفی مکس 2023 در بهار سال 2022، برای هر فصل به روزرسانی هایی را برای مکس در نظر گرفته بود. سیاست تیم توسعه مکس در چند سال گذشته بیشتر بر مبنای اضافه کردن 1 الی 3 ابزار اصلی و نسبتا مهم برای هر سال به همراه چندین ابزار کوچک و بهبود هسته و کارایی نرم افزار مکس بوده است. در این مقاله سعی دارم در ابتدا مروری اجمالی بر ابزارهای اصلی اضافه شده در یک سال گذشته بر روی مکس نسخه 2023 داشته باشم و سپس در بخش نتیجه گیری نیز مروری بر شرایط نرم افزار مکس به نسبت سال های گذشته و بازار داشته باشیم.

البته لازم به ذکر است که موارد نام برده از نظر نویسنده مهمترین به روزرسانی های مکس در یک سال گذشته می باشد و شامل همه موارد اضافه شده یا اصلاح شده نمی باشد و برای تست موارد ذکر شده حتما باید آخرین به روزرسانی نرم افزار مکس یعنی نسخه 2023.3 را نصب کرده باشید.


کارایی (Performance)

این بخش تعداد قابل توجهی از تغییرات و اصلاحات را در بخش های مختلفی از نسخه 2023 نرم افزار مکس را شامل شده است که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می کنم. البته لازم به ذکر است که اعداد و درصدهای ذکر شده در زیر توسط تسترهای نرم افزار مکس و یا به صورت رسمی توسط تیم توسعه در فضای مجازی منتشر شده است. خودم به شخصه بعد از تست تعدادی از این ابزارها مانند Morph و Skin هر چند تفاوت هایی را از نظر سرعت اجرای بخش های اشاره شده نسبت به گذشته دیدم ولی با چنین اعدادی و ضریب هایی که در اینترنت اشاره شده فاصله داشت!

  • سرعت و کارایی (performance) ابزارهای Turbosmooth و Meshsmooth تا حداکثر 200 درصد و مدیفایرهای بر پایه mesh تا حدود 30 درصد سرعت پلی بک (Play Back) زوایای دید افزایش پیدا کرده است.
  • افزایش سرعت پلی بک مدیفایر skin تا 90 درصد و morpher بسته به تعداد morph ها تا 40 برابر!
  • سرعت merge کردن پروژه ها تا حداکثر 30 درصد.
  • ذخیره کردن و باز کردن فایل در حالت Compressتا 15 برابر!
  • افزایش سرعت پلی بک فایل های Alembic تا 65درصد.
  • افزایش پرفورمنس پلی بک، پس زمین های (Background) متحرک تا نزدیک به 3 برابر.

برای آشنا شدن با تاثیرات افزایش کارایی نرم افزار بر کنترل و اجرای پروژه در مکس شما را دعوت می کنم فیلم زیر را که در واقع مقایسه ای بین مکس نسخه 2013 و 2023 در حوزه سرعت و کارایی داشته است را با هم ببینیم.


تجربه کاربری (User Experience)

در این بخش اتفاقات بسیار خوبی افتاده که به نظر من تجربه اجرایی به مراتبط بهتری را برای کاربران نسبت به قبل به وجود آورده است که در زیر به مهمترین آنها اشاره می کنم.

Autobackup Improvements

تغییر در نحوه کارکرد ابزار Autobackup در نرم افزار 3DS MAX که از بخش های روی اعصاب در حین کارکردن با این نرم افزار بود و از خواسته های قدیمی کاربران برای تغییر که سرانجام در این نسخه توسط تیم توسعه اصلاح شد! از مهمترین تغییرات انجام شده در این بخش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Autobackup Toolbar
    شامل سه ابزار Autobackup Toggle جهت روشن کردن مستقیم ذخیره اتوماتیک، Autobackup Timer جهت نشان دادن زمان باقی مانده تا ذخیره اتوماتیک بعدی و Reset Timer در جهت از نو کردن زمانبندی Timer می باشد.
  • Autobackup Menu
    اضافه شدن این بخش به Menu های نرم افزار همراه با دو ابزار ذخیره مستقیم Autobackup و امکان عوض کردن مسیر ذخیره Autobackup های نرم افزار.
  • Preferences parameters
    اضافه کردن سه آپشن جدید به بخش Preferences در جهت مدیریت بهتر بر این بخش نرم افزار.در عکس زیر ابزارهای اضافه شده برای این بخش را به صورت اختصار در کنار هم می‌ببینیم.


Snap Working Pivot

ابزاری کوچک و در عین حال مهم در مبحث مدلسازی و انیمیشن که کمبودش در نرم افزار مکس سال ها حس می شد و جزء یکی از پردرخواست ترین ابزارها در انجمن نرم افزار مکس در سایت آتودسک جهت تغییر و تطبیق دادن شرایط Pivot مدل ها با استفاده از Snap در حین کار کردن در مدلسازی و انیمیشن می باشد. این پک ابزار، به صورت یک منوی جدید در بخش File در دسترس است و در عین حال بخشی از ابزارها نیز به کلیک راست نرم افزار مکس و نوار ابزار Snap در جهت دسترسی بهتر اضافه شده که همراه با میانبرهای جدیدی می باشد. این مجموعه ابزار علاوه بر هماهنگی و تطبیق دادن Pivot، قابلیت ایجاد Grid و Point در حین کار در بخش های مدل و انیمیشن با توجه به نیاز کاربر دارد که می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. برای اطلاع بیشتر از امکانات این ابزار می توانید به عکس و فیلم زیر توجه کنید.




Progress bar Improvement

بهبودی کوچک ولی کاربردی که امکان دیدن خط Progress Bar را برای بخش های مختلف نرم افزار مانند باز کردن فایل جدید، Merge کردن، Import، ذخیره کردن و ... در قسمت Status Bar نرم افزار و همچنین بر لوگو نرم افزار در سیستم عامل مهیا کرده است. این بار (Bar) کوچک کمک شایانی برای درک میزان و شرایط اجرایی نرم افزار مکس به کاربر می دهد. در فیلم زیر می توانید کاربرد این ابزار ساده ولی کاربردی را با جزییات بیشتری ببینید.


Zoom Extend On Isolate

اضافه کردن یک حالت جدید به آیکن Isolate در جهت خاموش و روشن کردن Zoom Extend در هنگام استفاده از ابزار Isolate . می توانید در فیلم زیر با این ابزار بیشتر آشنا شوید.


رندرینگ (Rendering)

شاید بتوان گفت در 4-5 سال گذشته بخش رندر با شتاب ترین و پایدارترین بخش در توسعه نرم افزار مکس بوده و هر ساله تعدادی زیادی از ابزارهای جدید این نرم افزار را به خود اختصاص داده است. در ادامه این مقاله به تعداد قابل توجهی از ابزارهای اضافه شده در یک سال گذشته می پردازم.


MaxtoA

در این حدود یکسال گذشته از زمان رونمایی نسخه 2023 و تا زمان نوشته شدن این مطلب نسخه آرنولد نرم افزار مکس از 5.1.0 شروع و به 5.5.1.8 خاتمه پیدا کرده که در واقع نسخه ادغام شده از 7.7.47 الی 7.7.3.25 موتور رندر آرنولد را شامل می شود. در ادامه مروری خواهیم داشت بر تعدادی از مهمترین ابزارهای اضافه شده به این موتور رندر.

  • ارتقاء Map Triplanar از طریق Input Per Axis که به کاربر کمک می کند طیف بزرگی از تغییرات محیطی مانند برف، خاک و شن را به صورت شیدینگ بر روی مدل های مختلف اجرا کند. در زیر نمونه ای از تاثیر این پارامتر بر روی شیدینگ و تکسچر مدلهای مختلف را می توانید ببینید.


  • ارتقاء سرعت محاسبات بخش های مختلف رندر مانند بازکردن و محاسبه اولیه Texture ها، Per Pixel Imager، افکت Bloom، IPR، سرعت بالاتر در استفاده از Physical Mtl مکس و ....
  • پشتیبانی بهتر و بیشتر از USD، Alembic و MaterialX در بخش های مختلف مرتبط با موتور آرنولد.
  • پشتیبانی از Volume Objects در زوایای دید و ارتقاء سطح تنظیمات Shading برای Volume Object ها.
  • بهبود کارایی و دقت تبدیل صحنه های موتور رندر Vray به Arnold با استفاده از ابزار Scene Converter.


  • پشتیبانی از Object Properties مدل ها در موتور رندر آرنولد که از مشکلات و درخواست های قدیمی کاربران مکس برای این موتور رندر به خصوص برای پارامتر Visibility می باشد.
  • بهبود خروجی متریال Hair در بخش ملانین و سرخی مو (Melanin and redness).
  • پشتیبانی از Optix7 برای Denoiser.


Autodesk Standard Surface

اضافه شدن یک Mode جدید به متریال Physical در مکس که کاملا با متریالی با همین نام در نرم افزار مایا تطبیق دارد. با اضافه شدن این بخش از این به بعد فایل های FBX نیز به صورت کامل این متریال را پشتیبانی کرده تا بدون از دست دادن هیچ اطلاعاتی بتوان بین دو نرم افزار اطلاعات شیدینگ و جنسیت را جا به جا کرد.

لازم به ذکر هست که دو ابزار جدید Sheen برای ایجاد جنسیت پارچه به خصوص مخمل و Thin Film که شیدینگی در جهت ایجاد جنسیت رنگین کمانی هست نیز به متریال Physical نرم افزار مکس اضافه شده است.



Organic Noise

Map دیگری از نوع OSL ها و از خانواده Noise ها که دارای تعداد زیادی Preset به همراه خود بوده و می تواند در بخش هایی چون Color Displacement و Bump از آن استفاده های مختلفی کرد. البته لازم به ذکر است علاوه بر کاربرد در تکسچرینگ، شیدینگ و مدلسازی می تواند در بخش انیمیشن های پارامتریک و پروسیجرال نیز به ابزاری پر کاربرد تبدیل شود. در فیلم زیر می توانید تعدادی از خروجی های این ابزار جدید را ببینید.


UVW Randomizer 2D and 3D

ابزاری پر استفاده در جهت تکرار و Tile کردن مپ ها به نحوی که تکراری بودن Map اولیه معلوم نباشد. البته در موتورهای رندر مختلف Randomizer Map های مشابه به این ابزار وجود دارد ولی به هر حال این ابزار از ابزار های پراستفاده در مبحث تکسچر سازی بخصوص پروژه های صنعتی و معماری می باشد که می تواند با استفاده از سه پارامتر اصلی جا به جایی، تغییر سایز و چرخش مپ های ساخته شده یک Map جدید تکرار شونده به صورت غیر قابل تشخیص را خروجی بدهد.


GLTF Material

اضافه کردن متریال تخصصی برای فایل های GLTF که در مدل های سه بعدی در فضای اینترنتی بسیار پر استفاده است. شایان ذکر است که اگر از مدلهای داخل مکس با پسوند GLTF و بدون GLTF Material خروجی گرفته شود شیدینگ مدل نمایان نمی شود.


مدلسازی (Modeling)

امسال بخش مدلینگ مانند سال های اخیر همراه با به روزرسانی و نوآوری های خوبی بوده است که در لیست زیر به تعدادی از مهم های آنها اشاره می کنم.


Array Modifier

مدیفایر Array را می توان مهمترین ابزار اضافه شده به نرم افزار 3DS MAX در نسخه 2023 دانست. ابزاری در جهت کپی و توزیع کردن مدل های در صحنه به صورت پارامتریک با کاربرد فراوان در بخش مدلسازی و انیمیشن. این ابزار از خانواده ابزارهای Scatter می باشد که در پروژه های صنعتی، جلوه های ویژه و موشن گرافیک کاربرد بسیاری دارد. برای آشنایی بیشتر کاربران می توان ابزارهای مشابهی چون پلاگین قدرتمند Rail Clone برای نرم افزار مکس، Grasshopper برای نرم افزار Rhino و تا حدودی ابزار Mash در Maya را نام برد. در واقع این ابزار چیدمان و کپی مدلها را به 4 روش Grid بر روی سه محور اصلی، Radial بر روی کمان یک دایره، Spline بر روی یک مسیر و خط و Surface بر روی صفحات و Face های مدل های سه بعدی انجام می دهد. از قابلیت های مهم و قابل ذکر برای این ابزار می‌توان به انیمیت پذیری اکثر پارامترها و مدیفایر بیس بودن آن اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با قابلیت های این ابزار، فیلم زیر یک مثال خوب جهت مرور سریع قابلیت های این ابزار می باشد.


Retopology 1.2

ارتقاء ابزار Retopology اتودسک به نسخه 1.2 که همراه با دو تغییر مهم می باشد. ابتدا قابلیت Pre-Process برای محاسبه سریعتر و دقیقتر پروسه Retopology خودکار و برای مدل های سنگین و قابلیت دوم Data Progration که می تواند اطلاعاتی چون UV و Normal Map ها را از مدل پایه استخراج و به مدل Retop شده منتقل کند.


Small Improvement

در ادامه مروری خواهیم داشت بر تعدادی از ابزارهای کوچک بخش مدلینگ که در یک سال گذشته به نرم افزار مکس اضافه شده است.

  • Spline Extrude: ابزاری ساده و در عین حال کاربردی که با کمک دکمه Shift می تواند ادامه Spline انتخابی را از آخرین Vertex و یا Line انتخاب شده بکشد. در واقع این ابزار ادامه ای بر ابزار Smart Extrude می باشد که برای اشکال دو بعدی توسعه داده شده است.


  • Unfold 3D Relax: امکان انتخاب تنها بخشی از یک مدل در UV Editor در جهت Relax کردن بخش انتخابی با روش Unfold. پارامتری که بعد از اضافه شدن تکنیک Unfold به مکس، کمبودش به شدت حس می شد.
  • Unwrap UVW Keyboard Shortcuts: ایجاد Shortcut های جدید برای بخش Unwrap. از مواردی ساده که نبودنش از اتفاقات عجیبی بود که فقط از نرم افزاری مثل مکس می توان انتظار داشت!
  • ادامه اصلاحات، بهبود دادن و رفع باگ دو ابزار مدلسازی Chamfer و Smart Extrude.
  • بهبود الگوریتم Retriangulation در ابزار Editable Polygon در جهت ساخت توپولوژی مناسب تر برای شکل هایی با اضلاع و توپولوژی نامنظم.

هسته و ورود و خروج نرم افزار (Software Core & I/O)

این بخش نیز امسال با تغییرات مثبتی همراه بود که در زیر می توان به تعدادی از آنها اشاره می شود:


VDB Support

پشتیبانی مستقیم نرم افزار مکس از فایل های Open VDB بدون استفاده از ابزارهای کمکی که خبر خوبی برای کاربران VFX می باشد. این پشتیبانی شامل ساپورت کردن پارامترهای مختلف نمایش برای زوایای دید نیز می باشد.


Real Time Exporter

اضافه کردن ابزار Real Time Exporter با دو پسوند FBX و GLTF جهت خروجی گرفتن برای مواردی که احتیاج به نمایش Real Time مدل ها باشد. پسوند GLTF فرمتی رو به رشد و پرطرفدار در فضای اینترنت در جهت استفاده و به اشتراک گذاری مدل های سه بعدی در مواردی چون بازی های آنلاین، فروشگاه های آنلاین، فضای متاورس و سایر موارد مشابه می باشد.



Alembic Improvements

بهبود پشتیبانی از Alembic 1.8.3 که همراه با رفع تعدادی از باگ ها و افزایش سرعت و کارایی این پسوند پراستفاده در نرم افزار مکس می باشد.


New APIs

اضافه شدن دو API جدید که کمک شایانی به توسعه دهندگان ابزارها و پلاگین های بر پایه VDB و Scatter ها برای نرم افزار مکس می تواند داشته باشد. البته در به روزرسانی بعدی نسخه 2023 شرکت Autodesk برای ابزار Array و بخشی از به روزرسانی های موتور رندر آرنولد از همین API ها استفاده شده است.

  • VDA: این API ها شامل Volume Display API جهت نشان دادن Volume Object ها در زوایای دید نرم افزار مکس بدون استفاده از پلاگین و ابزار اضافی می باشد. این ابزار علاوه بر پشتیبانی از Voxel ها بر روی GPU، قابلیت نشان دادن VDB ها در حالت های مختلف شیدینگ های زوایای دید را نیز دارد.
  • Instance API: این API به توسعه دهنده های پلاگین که بر پایه Instance کار می کنند این قابلیت را می دهد که به صورت مستقیم و بدون واسطه قابلیتی مانند Render شدن و نمایش در زوایای دید را در بخش های مختلفی مانند مدل، Map و Material ها را با کمک GPU و با پرفورمنس مناسب انجام دهد. لازم به ذکر است اسکریپت ها و پلاگین هایی که بر پایه Scattering، Particle System و Instance کار می کنند می تواند از این امکان جدید جهت توسعه سریعتر ابزار خود استفاده کنند.


USD 0.3

همانطور که علاقه مندان می دانند فرمت USD پلتفرمی هست که توسط استودیو پیکسار اولین بار در سال 2016 به صورت عمومی در جهت توسعه ساخت صحنه های سه بعدی متحرک به خصوص برای پروژه های انیمیشن و VFX معرفی شده است. هدف از معرفی این پلتفرم جدید، امکان استفاده از فرمتی برای همکاری در ساخت صحنه های سه بعدی به صورت مشترک و با همکاری نرم افزارهای مختلف سه بعدی فارغ از نرم افزار استفاده شده برای تولید می باشد. از قابلیت های مهم این پلتفرم می توان به قابل توسعه بودن توسط دولوپرها، طراحی شده برای اجرای پروژه های با مقیاس بزرگ و خیلی بزرگ و در آخر قابلیت رفرنس قدرتمند می باشد. این ابزار در صورت توسعه کامل در نرم افزارهای مختلف انیمیشن سه بعدی می تواند به یک انقلابی در استفاده از نرم افزارهای متنوع سه بعدی در یک پروژه بدون اینکه مشکلی در تعامل بین این نرم افزارها وجود داشته باشد منجر شود.

به روزرسانی این ابزار برای نرم افزار مکس به صورت پلاگین مجزا و با سرعت بسیار کند بوده و با توجه به کمبودهای موجود عملا تا این لحظه بلا استفاده برای پروژه ها می باشد. در سومین به روزرسانی انجام شده برای مکس در نسخه 0.3، Stage Node به این پلاگین اضافه شده تا کاربران مکس بتوانند به صورت مستقیم و با سیستمی شبیه به سیستم Xref از این ابزار استفاده کنند ولی هنوز بخش زیادی از Object های صحنه مانند نور و دوربین به درستی پشتیبانی نمی شوند. از طرفی اگر چه قابلیت رندر کردن فایل های USD نیز اضافه شده ولی پشتیبانی از همه موتورهای رندر هنوز قابل دسترسی نیست. در آخر قابل ذکر است که امکان USD SDK برای توسعه دهندگان به خصوص در بخش خروجی گرفتن از نرم افزار مکس با پسوند USD نیز در این نسخه فعال شده است.


انیمیشن (Animation)

قبل از ورود به بخش انیمیشن به تعدادی از ابزارها و تغییرات جدید نسخه 2023 در بخش انیمیشن اشاراتی شد که از آن جمله می توان به ابزارهایی چون Array، Organic Noise، Snap Working Pivot اشاره کرد. علاوه بر موارد نامبرده بیشتر تغییرات بخش انیمیشن در ارتباط با افزایش Performance ابزارهای انیمیشن مانند Skin و Morph می باشد و سایر تغییرات باقی مانده اکثرا جزیی بوده و مرتبط با تغییر تنظیمات پیش فرض Trackview و رفع باگ های ابزار CAT هستند.

در کل به نظر می آید اصلاحات جزیی در حال انجام در بخش انیمیشن برای آماده سازی بستری مناسب برای تغییرات آینده هستند و می توان امید داشت در آینده نزدیک توسعه دهندگان بالاخره بعد از مدت ها نگاه ویژه ای به بخش انیمیشن به خصوص بخش مهم Trackview داشته باشند که در حال حاضر عملا به یکی از نقاط ضعف اصلی نرم افزار مکس تبدیل شده است.


جلوه های ویژه (VFX)

این بخش به غیر از خواندن مستقیم VDB در مکس و بهبود استفاده از Alembic در نرم افزار و پشتیبانی های جدید آرنولد از VDB ها که قبلا اشاره شد شامل تغییرات مهم دیگری نمی باشد. البته شایان ذکر است که تا حدودی تغییرات USD 0.3 و ابزار جدید Array نیز که قبلا در همین مقاله اشاره شده اند می توانند در بخش VFX نیز مورد استفاده قرار گیرند ولی در کل می توان گفت اتفاق مهمی در این بخش در یک سال گذشته با توجه به انتظارات و کمبودهایی که هست نیفتاده است.


جمع بندی

تیم توسعه نرم افزار مکس از نسخه 2016 تغییراتی در روال به روزرسانی های خود انجام داد و این سیستم تغییرات از نسخه 2019 به این سمت روال منظم تری به خود گرفت که شامل 4 نسخه به روزرسانی برای هر سال انتشار می باشد. تا حدودی حجم به روزرسانی ها از نسخه مکس 2019 به بعد به یک اندازه هستند ولی با این تفاوت که در ابتدا اکثر زمان تیم توسعه بر اصلاح بخش های مختلفی از هسته نرم افزار صرف شد و امروزه به آرامی شروع به اضافه کردن ابزارهای جدید بر پایه پی ریزی های قبلی هسته در حال توسعه و اضافه شدن می باشد. طبق توضیحات سایتAutodesk و آنچه از نقشه مسیر آینده نرم افزار توسط خود کمپانی معرفی شده، تیم مارکتینگ این شرکت نرم افزار 3DS MAX را بیشتر به عنوان ابزاری مناسب مدلسازی و رندر و در درجه بعدی انیمیشن بخصوص به صورت پارامتریک و مناسب انیمیشن صنعتی به مشتری ها معرفی می کند و Maya را بیشتر به عنوان ابزاری مناسب در صنعت سرگرمی که شامل انیمیشن، جلوه های ویژه و بازی می باشد و به جهت همین سیاست گذاری بیشتر تغییرات نرم افزارهای اشاره شده نیز در چند سال گذشته به بخش های نام برده شده تمایل پیدا کرده است. این رویه در نسخه 2023 نرم افزار مکس نیز به وضوح دیده می شود و هنوز هم درصد قابل توجهی از تغییرات و ابزارهای اضافه شده به دو بخش رندر و مدلسازی اختصاص دارد و متاسفانه بخش هایی مانند انیمیشن و VFX با سرعتی آرام در حال پیشرفت و توسعه هستند.

در یک جمع بندی کلی بر اساس تغییرات سال های اخیر، تیم توسعه بخش رندر را می توان با صلابت ترین بخش توسعه نرم افزار مکس دانست که به تنهایی به اندازه کل بخش های دیگر ابزارهای جدید از موتور رندر آرنولد تا پارامترهای جدید به زوایای دید و متریال و مپ های مختلف توسعه داده است. بخش مدلسازی نیز همانطور که گفته شد با خلاقیت هایی در اجرا همراه بوده و ابزارهای خوبی مانند سیستم Chamfer جدید، Smart Extrude، Retopology، سیستم Bake جدید بافت بر روی مدل، Array Modifier و موارد مشابه را برای نرم افزار توسعه داده است. هسته نرم افزار هم در چند ساله گذشته تغییرات قابل توجهی را پشت سر گذاشته و دیگر از باگ های عجیب و غریب چند سال گذشته کمتر خبری نیست و پرفورمنس نرم افزار هم مشخص است توجه ای ویژه شده و پی ریزی های لازم برای اضافه شدن ابزارهای بیشتری برای بخش های مختلف بالاخص انیمیشن و VFX برای آینده نزدیک نرم افزار فراهم کرده است. با تغییرات و اصلاحات کوچک در جاهای مختلف در کل تجربه کاربری نرم افزار هم به مراتب از قبل بهتر شده و به مرور موارد اعصاب خورد کن نرم افزار در حال کمتر شدن هستند. بخش انیمیشن در حال پوست اندازی می باشد و از افزایش پرفرمنس ابزارهای بر پایه Deformer شروع شده و الان به ابزار کلیدی Trackview رسیده است هر چند بخش Rigging احتیاج به یک بازبینی اساسی دارد و هنوز خبری مبنی بر تغییرات عمده در این بخش به چشم نمی خورد. کاربران VFX نیز بعد از اضافه شدن شبیه ساز مایعات بر پایه Bifrost در نسخه 2018 مقداری امیدوار شدند که متاسفانه با رسیدن اخباری در جهت متوقف شدن توسعه Bifrost برای مکس باعث نا امیدی تعداد زیادی از کاربران در این بخش شد و همچنان مکس با لیست بلند بالایی از کمبودها و ابزارهای فسیل شده در این بخش روبرو می باشد. در واقع کاربران VFX نرم افزار مکس اگر همچنان در این نرم افزار مانده اند بیشتر به دلیل پلاگین ها و ابزارهای جانبی در این بخش بوده تا خود نرم افزار مکس!.

در کل به نظر من امسال یک مقدار تعداد تغییرات و ابزارهای اضافه شده بیشتر از سال های نزدیک گذشته بوده و تغییرات انجام شده نیز تا حدودی کاربردی تر برای صنایع مختلف می باشد و به شخصه امتیاز 7 از 10 را برای تغییرات و به روزرسانی های مکس 2023 در مقایسه با بروزرسانی های چند سال اخیر خود نرم افزار مکس در نظر گرفتم. ولی اگر بخواهیم بروزرسانی های نرم افزار مکس را با سایر رقبا در بازار در یک سال گذشته مقایسه کنیم باید به چندین نکته توجه داشته باشیم، اول اینکه مکس نزدیک به یک دهه با بروزرسانی های بسیار ضعیف حجم زیادی از بازار و کاربران خود را از دست داده و برای جبران این مافات شاید مجبور باشد که به مدت چند سال 2-3 برابر سایر رقبا به روزرسانی داشته باشد تا بتواند قدرتمند به عرصه رقابت به عنوان یک ابزار پیشتاز و همه کاره مانند گذشته دور خود وارد شود. از سمت دیگر این کندی پیشرفت چندین سال هست که کل محصولات آتودسک مانند مایا را نیز در بر گرفته که علاوه بر سرعت کند به روزرسانی ها در مقایسه با سایر رقبا به نظر می آید خلاقیت نیز سالهاست جزو اهداف اصلی این کمپانی نبوده و در اکثر مواقع با ابزارهایی در به روزرسانی ها مواجه هستیم که نمونه های آنها را قبلا در نرم افزارهای مشابه سال ها قبل دیده بودیم و از این نظر نیز این نرم افزارها در شرایط چندان مناسبی قرار ندارد.

در یکسال گذشته همچنان بلندر مانند سال های قبلی سالی طوفانی با پروپاگاندای فراوان را پشت سر گذاشت و کمپانی Maxon نیز با خریدها و اخبار و حواشی ها از این قافله عقب نمانده. Unreal Engine هم نرم افزار پر سر و صدای دیگر در بین نرم افزارهای سه بعدی بود که روز به روز به تعداد کاربرانش با نوآوری هایی که به خصوص در نسخه 5 داشته اضافه می شود و Houdini نیز همچنان با قدرت و صلابت با به روزرسانی هایش در حال دلبری و کسب رضایت بیشتر از کاربرانش هست. در این لیست با هیاهوی کمتر ابزارهایی چون یونیتی، مکس، مایا و مودو در حال ادامه دادن این مسیر می باشند و از نظر من در مقایسه با نرم افزارهای سه بعدی رقیب برای یکسال گذشته نمره 5 از 10 برای نرم افزار مکس مناسب هست و تقریبا از نظر حجم و کیفیت تغییرات انجام شده این نرم افزار در این یک سال در رده بندی کمی بهتر از به روزرسانی های انجام شده برای نرم افزار مایا قرار می گیرد. هر چند به شخصه جهت گیری و استراتژی های تیم توسعه مکس را در حال حاضر می پسندم ولی سرعت تغییرات و میزان خلاقیت مورد نیاز برای رقابت در نرم افزار مکس را در بسیاری از موارد کمتر از رقبای قدرتمند نام برده شده می دانم. در انتهای بخش جمع بندی همچنان می توان تاکید کرد که مهمترین مشکل نرم افزار مکس در بخش انیمیشن و جلوه های ویژه همچنان پابرجا هست و کاربران با انبوهی از ابزارهای فسیل و از رده خارج دست و پنجه نرم می کنند اگر چه نباید فراموش کرد که کاربران انیمیشن صنعتی و صنایعی مانند معماری از این نرم افزار به اندازه کافی رضایت خاطر دارند.


منابع


در آخر با تشکر از دوستانی که این مطلب را دنبال کردند و امیدوارم این مقاله برای همکاران، علاقه مندان و دوستانی که از کاربران این نرم افزار و یا سایر نرم افزارهای مشابه هستند مثمر ثمر واقع بشه.

احسان سراهیان
حوزه هنرهای دیجیتال را با انیمیشن از اواخر دهه 70 خورشیدی شروع کردم و در این چند دهه افتخار همکاری با استودیوها و افراد مختلفی را در پروژه های متنوع انیمیشن، VFX و گیم به عنوان نیروی اجرایی و یا سرپرست اجرا در داخل و خارج از کشور داشته ام. در حال حاضر نیز مدیرعامل استودیو هنرهای دیجیتال هوگو و آسیفا...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 6 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید