میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
اسکریپت رایگان BUILDING GENERATOR برای نرم افزار 3ds Max
یکشنبه 7 فروردین 1401
در
معرفی ابزار

اسکریپت رایگان BUILDING GENERATOR برای نرم افزار 3ds Max

یکشنبه 7 فروردین 1401

امروز بازم مثل گذشته میریم به سراغ معرفی یک ابزار جدید. چندی پیش شخصی بنام Milan Šaffek اقدام به انتشار یک اسکریپت جدید برای ساخت مدلهای سه بعدی ساختمان در نرم افزار 3ds Max بصورت کاملا رایگان کرد. این اسکریپت درحال حاضر بصورت رایگان برای دانلود روی وبسایت سازنده قرار داره که در انتها درباره دانلود و شیوه نصب اون توضیحاتی رو خدمتتون ارائه خواهم کرد.


اسکریپت BUILDING GENERATOR چیست ؟

شاید برای شما هم پیش اومده باشه که با صحنه های خیلی وسیع و گسترده ای از یک خیابون رو به رو شده باشید. قطعا اولین چیزی که به ذهن میرسه اینه که ساختن این تعداد ساختمون چطور امکانپذیره ؟ مدلسازی تک تک اون ساختمون ها بصورت تک به تک اونم با تمام جزئیات کار خیلی سخت، زمانبر و فرسایشی به حساب میاد. پیش تر ما توی سایت مطالبی رو در این خصوص داشتیم مثل (شهرها در کد های مکس اسکریپت) که در اون به معرفی اسکریپتی به نام ghosttown اختصاص داشت و همینطور نرم افزار CityEngine که اونم بصورت اختصاصی کار شبیه سازی فضای شهری و ساختمون ها رو به عهده داشت. اما تمامی این ابزارها تجاری و یا به زبان ساده تر پولی بودن. چیزی که امروز در این مطلب قصد داریم خدمت شما معرفی کنیم یک اسکریپت کاملا رایگان برای نرم افزار 3ds Max هست بنام BUILDING GENERATOR که حدودا 10 روز پیش توسط شخصی بنام Milan Šaffek عرضه شد.

اسکریپت BUILDING GENERATOR رسالت اصلی خودش رو مدلسازی assetهای پیچیده که بصورت الگوهای تکرار پذیر در فضای سه بعدی شما مورد استفاده قرار میگیرن گذاشته. مدلهایی مثل ساختمان ها، مراحل بازی و حتی فضاهای داخلی که این فضاسازی ها شاید در ابتدا خیلی ساده به نظر برسن اما وقتی صحبت از صدها مدل به این صورت باشه قطعا کار پر زحمت و زمانبری خواهد بود.

پیش از هرچیز برای آشنایی بیشتر با این اسکریپت پیشنهاد میکنم ویدیوی زیر که توسط خود سازنده ارائه شده رو با دقت مشاهده کنید:


ویژگی های کلیدی

در ادامه به برخی مهمترین ویژگی های کلیدی این اسکریپت میپردازیم :

  • پشتیبانی از چند بلاک/ساختمان بصورت همزمان
  • قابلیت شکل دهی به Asset ها بر اساس box و یا Spline shape
  • قابلیت کار کردن با prefab ها (اشکال ساخته شده توسط کاربر) با منبع instanced که با هر تغییر اون تمامی سازه های بروزرسانی خواهند شد.
  • ایجاد سقف ها - با قابلیت افزودن آبجکت های مختلف مثل آنتن، دودکش و ... بصورت تصادفی و رندوم
  • قابلیت hierarchy در سازه ها - تمامی دیواره ها و اشیا دارای نودهای والدی هستند که تمامی آبجکت های متعلق به اون سازه به راحتی قابل انتخاب خواهند بود
  • پشتیبانی از فضای داخلی و خارجی که این قابلیت میتونه بیشترین استفاده رو در ساخت مراحل بازی رو داشته باشه
  • قابلیت populate function که امکان اسکاتر کردن آبجکت های مختلف بر روی دیوارها، سقف ها و ... رو خواهد داشت.
  • و...

دانلود و نصب اسکریپت

همونطوری که پیش تر هم گفته شد این اسکریپت درحال حاضر بصورت کاملا رایگان عرضه شده. البته این نکته هم ناگفته نمونه که این نسخه beta هست و این امکان وجود داره که پس از عرضه نسخه stable این هم پولی بشه. ولی خب فعلا رایگانه و میتونید به راحتی ازش استفاده کنید.

جهت دانلود اسکریپت BUILDING GENERATOR اینجا کلیک کنید

این نکته رو هم اضافه کنم که برای اطلاع از جدیدترین نسخه هایی که عرضه میشه حتما سری هم به سایت سازنده بزنید.

اما نصب این اسکریپت کمی متفاوت هست. فعلا installer خودکار نداره و شما پس از دانلود فایل zip فقط کافیه اونو در مسیر d:\maxscript\building_generator اسکترکت کنید. سپس در نرم افزار 3ds Max از منوی Scripting گزینه Run Script رو انتخاب، سپس از مسیر d:\maxscript\building_generator فایل building_generator.ms رو انتخاب کنید.


آموزش استفاده از BUILDING GENERATOR

چیزی که من همیشه بهش تاکید داشتم اینه که قبل از استفاده از یک ابزار حتما آموزشهای اصولی و دقیق اون که معمولا هم شرکت سازنده اونها رو عرضه میکنه تماشا کنید. این اسکریپت هم با وجود اینکه فردی تولید و عرضه شده از این قاعده مستثنا نبوده. سازنده در سایت خودش یک Basic guide خوبی رو در اختیار کسانی که قصد استفاده از این ابزار رو دارن قرار داره که پیشنهاد میکنم حتما ببینیدش و البته بخش Guide for creating custom prefabs رو هم از دست ندید.

البته یه ویدیوی آموزشی جالبی هم ارائه شده با عنوان ساختن یک قصر که در ادامه اونم تقدیم حضورتون میشه.


امیدوارم که از این اسکریپت بتونید نهایت استفاده رو ببرید

حتما نظرتون رو در اینباره برامون بنویسید ...

مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 6 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید