میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
ویژگی های جدید V-Ray 6 برای 3ds Max
چهارشنبه 18 خرداد 1401
در
اخبار دنیای CG

ویژگی های جدید V-Ray 6 برای 3ds Max

چهارشنبه 18 خرداد 1401

کمپانی Chaos امروز رسما نسخه بتای انجین V-Ray 6 رو برای نرم افزار 3ds Max عرضه کرد که در این مطلب قصد داریم نگاهی به مهمترین ویژگی های جدید این نسخه داشته باشیم و ببینیم پس از گذشت 2 سال از اولین نسخه V-Ray 5 حالا در ورژن جدید این انجین قدرتمند و محبوب شاهد چه ویژگی ها و قابلیت هایی هستیم. با ما همراه باشید ...

پیش از اینکه مطلب رو شروع کنیم لازم میدونم به این نکته اشاره کنم که درحال حاضر نسخه Beta این انجین منتشر شده و خود شما هم میتونید بصورت کاملا رایگان از اون استفاده کنید و البته درصورت مشاهده هرگونه مشکل و باگ فنی اون رو به متخصصان کمپانی Chaos اطلاع بدید تا برای نسخه نهایی برطرف و در V-Ray 6.0 شاهد یک نسخه کامل و بدون مشکل باشیم. برای دانلود V-Ray 6 beta روی لینک کلیک کنید. فقط فراموش نکنید که برای مشاهده این صفحه حتما باید پروکسی داشته باشید و پس از ایجاد حساب کاربری حتما کشور خودتون رو جایی انتخاب کنید که شامل تحریم ها نباشه و کمپانی Chaos اجازه دانلود این نسخه رو به شما بده.

و البته قبل از شروع مطلبم شما رو دعوت میکنم ویدیوی کوتاهی که کمپانی Chaos اونو منتشر کرده رو حتما ببینید :


Chaos Scatter


اجازه بدید خیلی کوتاه و مختصر بگم که کاربران انجین V-Ray برای همیشه از تمام پلاگین های Scatter خلاص شدن و از این پس شما برای تکثیر آبجکت های خودتون فقط کافیه سری به لیست ابزارهای Chaos در بخش Geometry بزنید و از اونجا روی گزینه Chaos Scatter کلیک کنید. ابزار Chaos Scatter کاملا بهینه سازی شده و با کمترین میزان اشغال و استفاده از Memory میتونه صحنه های وسیع و سنگینی مثل جنگل، چمن زار، بیابان سنگ ها، جمعیت و ... رو برای شما شبیه سازی کنه. و البته در بخش Chaos Cosmos پریست های جالبی هم برای این ابزار ساخته شده که برای دسترسی به اونها میتونید از طریق این لینک اقدام کنید.


تصویر بالا تستی هست که خودم انجام دادم و به جرات میتونم بگم که این ابزار شگفت انگیزه. از نظر سرعت، کارایی و دقت بی نظیره و بشدت بهینه است. این صحنه با بیش از 100 هزار آبجکت و 128 میلیون Polygon فقط در کسری از ثانیه رندر میشه و فضای اشغال شده Memory در این صحنه کمتر از 1.5 گیگابایته. بازهم میگم که این ابزار بی نظیره و مطمئنم که از این پس شاهد اتفاقات مهمی در V-Ray و آثار رندر شده با اون خواهیم بود.


V-Ray Enmesh


اما ابزار جدید بعدی V-Ray Enmesh نام داره. اگه بخوام یه تعریف ساده از این ابزار داشته باشم میتونم اینطور بگم که Enmesh کار تولید یک پترن بر روی یک آبجکت Geometry رو انجام میده. یعنی همون کاری که تا پیش از این سعی میشد با کمک تصاویر و تکسچرهای تکرار پذیر (tileable) انجام بدیم رو حالا میتونیم بر روی آبجکت های Geometry انجام بدیم و این مادیفایر جذاب مثل قابلیت قبلی بسیار بهینه شده است و میزان کمی از Memory شما رو اشغال میکنه و با سرعت بالایی میتونید tileable geometry های خودتون رو ایجاد و از اونها در صحنه های خودتون استفاده کنید. حالا که اسم کلمه tileable geometry اومد شاید براتون سوال بشه که یک آبجکت تکرار پذیر کجا میتونه مورد استفاده قرار بگیره ؟ خب طبعا در جاهای مختلفی که نیاز به آبجکت های الگویی دارن مثل نرده ها، فنس ها، پارچه ها و ... که شاید تا پیش از این برای این سبک از آبجکت ها مجبور بودید از تکنیک displacement و یا حتی Copy گرفتن و تکرار آبجکت استفاده کنید، حالا V-Ray Enmesh با میزان Memory بسیار پایینتری اینکار رو برای شما انجام میده.


تصویر بالا بازهم یکی دیگه از تست های خودم هست با همین ابزار V-Ray Enmesh انجام دادم که باید بگم کار کردن باهاش تجربه فوق العاده ایه و الگوهای بی نهایت جذابی رو میشه با کمک این ابزار بصورت Mesh ایجاد و ازشون در صحنه ها استفاده کرد. فکر میکنم این ابزار هم یکی دیگه از اون ویژگی هایی هست که خیلی میتونه به کمک کاربران موتور V-Ray بیاد و حتما پس از انتشار این نسخه شاهد آثار جالبی خواهیم بود.


Procedural clouds


سیستم شبیه سازی آسمان در V-Ray 6 کاملا دستخوش تحول شده و در این نسخه ما شاهد دو ابزار به هم پیوسته V-Ray Sun و V-Ray Sky خواهیم بود. شما فقط با چند کلیک ساده میتونید آسمان و ابرهای موردنظر خودتون رو ایجاد و اونها رو بر اساس چیزی که مدنظرتون هست تغییر بدید. ابرهای ایجاد شده با V-Ray Sky بسته به جهت V-Ray Sun تغییر شکل میدن و تمام این تغییرات بدون نیاز به هیچگونه تکسچر و فقط بصورت Procedural انجام میشه.


توی تصویر بالا من سعی کردم این ویژگی رو هم کمی باهاش کار کنم تا بیشتر باهاش آشنا بشم که باید بگم این قابلیت جدید V-Ray Sun خیلی جالب و جذابه و میشه اینطوری گفت که تقریبا نیاز کاربران خودش رو به استفاده از تصاویر HDR برای شبیه سازی ابر و آسمان و همینطور تکنیک هایی مثل Sky Replacement در مرحله پست پروداکشن رو به حداقل میرسونه. شاید بیشتر استفاده این ابزار برای کاربران در زمینه معماری باشه چراکه همین تصاویر ابرهایی که میبینید بر روی متریال های دارای Reflection هم تاثیر میگذارن و کاملا با تمامی المانهای توی صحنه ارتباط برقرار میکنن.


Enhanced V-Ray Material energy preservation


بهبود عملکرد متریال وی ری یا همون VRayMtl یکی دیگه از توسعه های مهم این نسخه از انجین وی ری به حساب میاد. در این نسخه برای دقت بیشتر در شبیه سازی فیزیکال متریال های براق حالت energy preservation و یا همون حفظ انرژی فعال شده و در این متریال ها این امکان رو به شما میده تا با حفظ رنگ اصلی آبجکت سطح شفافی رو با طیف رنگی متفاوت ایجاد کنید.


Chaos Cloud Collaboration


یک ویژگی جذاب و خیلی کاربردی که البته همین ابتدا بگم احتمالا کاربرد زیادی برای کاربران ایرانی نداره ! شما از این پس میتونید تک تک رندرهای خودتون رو بصورت مستقیم از VFB و یا همون V-Ray’s Frame Buffer بر روی بستر ابری Chaos Cloud بارگزاری و اونو با سایر همکاران و مشتریان پروژه به اشتراک بگذارید. یعنی روند کار شما میتونه در یک فضای کاملا آنلاین انجام بشه بدون نیاز به بارگزاری در یک سایت یا سرویس ثانویه.


سایر ویژگی ها ...

V-Ray Decal with Displacement : پشتیبانی قابلیت V-Ray Decal از Displacement برای ایجاد هر چه طبیعی تر ترک های دیوار، سنگ و ...

V-Ray Proxy Object Hierarchy : پنجره Object Hierarchy در بخش V-Ray Proxy برای روشن و یا خاموش کردن تمام لایه های موجود در پروکسی

V-Ray Material Faster SSS : سرعت بیشتر در رندرها با متریال های SSS یکی دیگه از ویژگی های جدید V-Ray 6 خواهد بود

Thin Film layer : شبیه سازی و ساخت متریال های حباب، لایه های نفت و ... قابلیت جدید دیگری است که بر روی VRayMtl اضافه شده

و...


مواردی که در بالا بهشون اشاره شد فقط بخشی از ویژگی های جدید V-Ray 6 هستن و البته میشه اینطور گفت که مهمترین توسعه های این نسخه به حساب میان. بی صبرانه منتظریم تا نسخه نهایی این انجین محبوب منتشر بشه و خب طبعا پس از انتشارش دیگه ویژگی جدیدی بهش اضافه نمیشه و این نسخه بتا برای تست مشکلات احتمالی هست. من خودم به شخصه 2 باگ رو پیدا کردم که حتما به خود شرکت Chaos اطلاع میدم. همونطوری که در بالا هم اشاره کردم شما هم اگه دوست داشتید میتونید این نسخه beta رو دانلود و تا زمانی که نسخه نهایی منتشر بشه ازش استفاده کنید.

حتما نظرتون رو درباره این نسخه از انجین وی ری برامون بنویسید. بی صبرانه منتظر خوندن نظرات شما هستم ...

یاحق

مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 21 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید