میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
full-report-from-siggraph-2014
یکشنبه 2 شهریور 1393
در
اخبار دنیای CG

مروری بر مهمترین اتفاقات و سفری به نمایشگاه SIGGRAPH 2014

یکشنبه 2 شهریور 1393
راستش توی این چند روز یعنی بعد از پایان سیگراف 2014 خبرهای زیادی در حوزه همین رویداد منتشر شد که خب امکان انتشار تک تک اونها نبود و به همین دلیل تصمیم گرفتم که مهمترین خبرهای این دوره رو در قالب یک مطلب بصورت خلاصه تقدیم حضورتون کنم. در انتهای این مطلب هم یک بخش ویژه ای رو براتون در نظر گرفتم که درواقع ویدئویی هست از داخل نمایشگاه که نگاهی داشته به غرفه های شرکت کننده و گذری هست از این بخش که مطمئنم از تماشای این ویدئو لذت خواهید برد چراکه بنوعی شما رو به داخل نمایشگاه SIGGRAPH 2014 میبره و میتونید تجربه ی جالبی از حال و هوای اونجا رو داشته باشید.
 
اما اگه یادتون باشه درست در اولین روز برگزاری این رویداد، پادکست شماره 6 هم روی سایت قرار گرفت که در اون شماره آیتم ویژه ای رو داشتم مخصوص SIGGRAPH 2014 و اتفاقاتی که قرار بود در این رویداد بیوفته رو با همدیگه مرور کردیم. خب تمامی صحبتهایی که در اون پادکست شد، اتفاق افتاد و اگه اون شماره رو هنوز گوش نکردید پیشنهاد میکنم که حتما گوش کنید.
 
نگاهی به مهمترین عناوین خبری رویداد سیگراف و ویدئویی از داخل نمایشگاه SIGGRAPH 2014
 
خب دوستان رویداد سیگراف امسال هم در تاریخ 10 تا 14 اگوست برگزار شد و این رویداد بازهم تونست میزبان چندین هزار شرکت کننده و فعال این حوزه باشه. شرکت کنندگان در این دوره حدود 14000 نفر اعلام شده که نسبت به سال گذشته کمتر هست و البته ناگفته هم نماند که این دومین باری هست که این رویداد در خارج از آمریکا و در کانادا برگزار میشه و این تعداد شرکت کننده نسبت به مکان برگزاری شاید قابل قبول باشه.
 
قبلا هم گفتیم که در این دوره سیگراف کمپانی های مختلفی حضور دارن مثل اتودسک، مکسون، فاندری، Chaos Group، انویدیا، NewTek، پیکسار، Side Effects و... که هرکدوم از این کمپانی ها حداقل در بخش نرم افزاری خبرهای جالبی رو برای گفتن داشتن. در ادامه خیلی کوتاه، مختصر و کلی نگاهی خواهیم داشت به برخی از همین کمپانی ها و اتفاقات مهمی که اونها در این رویداد رقم زدند رو باهم مرور میکنیم.
 

Autodesk

کمپانی اتودسک برخلاف سال گذشته که اصلا حضور نداشت، امسال تونست حضور نسبتا پررنگی رو داشته باشه و با برنامه های مختلفی که در نظر گرفته بود مورد توجه بسیاری از شرکت کنندگان قرار گرفت.
 
نگاهی به مهمترین عناوین خبری رویداد سیگراف و ویدئویی از داخل نمایشگاه SIGGRAPH 2014
 
برنامه هایی که این شرکت در نظر داشت از قبل مشخص بود، برنامه هایی مثل معرفی ویژگی های جدید نسخه 2015 محصولاتش و پرزنت ها و صحبت هایی از طرف Product Manager های این کمپانی مثل Marcus Nordenstam که ویدئوی صحبتهایی این شخص در بخش Vision Series منتشر شد و نکات قابل توجهی توش مطرح شد. دوستان راستش بهتون قول داده بودیم که این ویدئو رو تقدیمتون کنیم وهمونطوری که قبلا هم اشاره کردم این ویدئو درواقع 30 دقیقه صحبت هست و شاید بدون ترجمه دیدنش برای بسیاری از دوستانی که آشنایی به زبان ندارن، لطفی نداشته باشه. پس سعی میکنم ابتدا یه خلاصه ای از محتوای اون رو در همینجا تقدیمتون کنم و پس از اون ویدئو تقدیم حضورتون میشه.
 
نگاهی به مهمترین عناوین خبری رویداد سیگراف و ویدئویی از داخل نمایشگاه SIGGRAPH 2014
 
بطور کلی میشه گفت که صحبتهای Marcus Nordenstam در 2 بخش بود. ابتدا درباره FX Assets و راههای تعامل و ارتباطی که میتونه خروجی اینگونه داده ها با دیگر نرم افزارها بوجود بیاره صحبت میشه و همینطور قابلیت جا به جایی این داده ها که در نوع خودش خیلی جالب و قابل توجه هست. اما بخش دوم که فکر میکنم مهمترین قسمت صحبتهای Nordenstam هم بود، مربوط میشد به بایفراست. قابلیتی که در مایا 2015 شاهد اون بودیم و همونطوری که میدونید این Bifrost چیزی نیست جز همون Naiad قدیم که توسط اتودسک خریداری و توسعه داده شده که در این دوره سیگراف درباره آخرین توسعه ها و پیشرفت هایی که بر روی بایفراست انجام شده صحبت های خوبی صورت گرفت. امکانات جدید در بایفراست اضافه شده مثل قابلیت ایجاد Foam و Bubbles و کلی ویژگی های جدید و توسعه های خوب در این تکنولوژی که در ویدئو با نمونه هایی بهشون اشاره میشه و البته یه مقایسه ای رو داره با Naiad قدیم و در انتهای ویدئو هم بخش پرسش و پاسخ هست که Nordenstam به سوالات حاضرین در این نشست پاسخ میده که اگه تمایل داشته باشید میتونید این ویدئو رو مشاهده کنید.
 
مشخصات
مدت زمان : 32 دقیقه و 6 ثانیه
زبان : انگلیسی
کیفیت : 720p - HD
حجم : 77 مگابایت
 
اما اتودسک یه ارائه ویژه ای رو در این رویداد داشت و اونهم انتشار بسته Extension 1 برای نرم افزارهای 3ds Max 2015 و Maya 2015 بود. درباره این بسته Extension مربوط به نرم افزار 3ds Max 2015 مطلبی رو با عنوان (تحولی در 3ds Max 2015 با انتشار پکیج Extension 1) در سایت منتشر شد که اگه تمایل داشتید درباره این پکیج بیشتر بدونید، پیشنهاد میکنم که سری به اون مطلب بزنید.
 
نگاهی به مهمترین عناوین خبری رویداد سیگراف و ویدئویی از داخل نمایشگاه SIGGRAPH 2014
 
البته ناگفته هم نماند که درباره پکیج Extension 1 نرم افزار Maya 2015 هم بزودی مطلبی از طرف همکاران در وبسایت منتشر خواهد شد.
 

Chaos Group

نگاهی به مهمترین عناوین خبری رویداد سیگراف و ویدئویی از داخل نمایشگاه SIGGRAPH 2014
 
خب کمپانی Chaos Group هم امسال خبرها جالبی رو با خودش به این دوره سیگراف آورده بود. جدای از برنامه های متنوعی که این کمپانی معمولا در رویدادهای سیگراف در نظر میگیره مثل V-Ray Day و... امسال Chaos Group خبر ارائه انجین محبوب و قدرتمند خودش برای نرم افزارهای فاندری رو منتشر کرد.
 
نگاهی به مهمترین عناوین خبری رویداد سیگراف و ویدئویی از داخل نمایشگاه SIGGRAPH 2014
 
اگه اشتباه نکنم در سیگراف 2012 بود که برای اولین بار یک همکاری بین Chaos Group و Foundry شکل گرفت و صحبت هایی هم در اینباره شده بود ولی حالا بعد از گذشت مدت زمان نسبتا زیادی این صحبت ها به واقعیت تبدیل شد و انجین وی ری برای 3 نرم افزار کمپانی فاندری یعنی Modo ، Nuke و Katana ارائه شد. البته خبرش رو قبلا در سایت به اطلاعتون رسوندیم و ویدئویی هم در اینباره منتشر شد که اگه هنوز فرصت نکردید اون رو ببینید، پیشنهاد میکنم که سری به مطلب (رونمایی از انجین V-Ray برای Katana ،Nuke و Modo) بزنید.
 
اما کمپانی Chaos Group دو خبر دیگه هم داشت که یکیش ارائه V-Ray RT برای نرم افزار MotionBuilder بود و قبلا در مطالبی دربارش صحبت کردیم. خبر دیگه اینکه قرار بود این کمپانی از یک تکنولوژی جدید جهت رندرینگ ریل تایم بر پایه GPU رونمایی کنه که هنوز من اخبار دقیق و موثقی رو در اینباره ندیدم ولی اگه در روزها و یا هفته های آینده خبری ازش منتشر بشه حتما به اطلاع شما میرسونیم.
 

Maxon

کمپانی مکسون سازنده نرم افزار Cinema 4D هم با نسخه جدید محصول خودش یعنی Cinema 4D R16 به سراغ رویداد SIGGRAPH 2014 رفت و یک معرفی رو از ویژگی های جدید این نسخه از نرم افزار محبوب سینمافوردی رو به نمایش گذاشت.
 
نگاهی به مهمترین عناوین خبری رویداد سیگراف و ویدئویی از داخل نمایشگاه SIGGRAPH 2014
 
خب حتما میدونید که درباره Cinema 4D R16 هم در سایت مطلبی رو با عنوان (رونمایی از Cinema 4D R16 در SIGGRAPH 2014) داشتیم و در همون مطلب ویدئو کاملی از تمامی ویژگی های جدید این نسخه تقدیم حضورتون شد که اگه اون مطلب رو هم ندیدید پیشنهاد میکنم که حتما سری بهش بزنید.
 
نگاهی به مهمترین عناوین خبری رویداد سیگراف و ویدئویی از داخل نمایشگاه SIGGRAPH 2014
 
اما مکسون خبر دیگه ای رو هم داشت که به کمپانی SolidAngle هم مربوط میشد و اونم ارائه پلاگین انجین Arnold برای نرم افزار سینمافوردی بود که خبر این پلاگین رو هم قبلا در مطلب (انجین Arnold برای نرم افزار Cinema 4D در SIGGRAPH 2014) به اطلاع شما رسونده بودیم.
 

Side Effects

نگاهی به مهمترین عناوین خبری رویداد سیگراف و ویدئویی از داخل نمایشگاه SIGGRAPH 2014
 
خب دوستان کمپانی Side Effects سازنده نرم افزار قدرتمند هودینی با خبرهای جالبی به این دوره سیگراف اومده بود. یکی از این خبرها رونمایی از یک نسخه جدید در خانواده نرم افزار هودینی بود یعنی Houdini Indie که یک نسخه ای هست مخصوص انیماتورها و سازندگان بازی های رایانه ای مستقل و این نسخه با قیمت بسیار پایینی که داره میتونه براحتی در اختیار این دسته از هنرمندان قرار بگیره.
 
نگاهی به مهمترین عناوین خبری رویداد سیگراف و ویدئویی از داخل نمایشگاه SIGGRAPH 2014
 
اما خبر بعدی درباره این شرکت هم به کمپانی SolidAngle مربوط میشد و خب اونهم انتشار پلاگین انجین Arnold برای نرم افزار هودینی بود. البته این موضوع رو بگم که مدت زمان نسبتا زیادی هست که نسخه بتا این پلاگین منتشر شده و در اختیار استودیوهای VFX قرار گرفته و حالا تا اونجایی که من خبر داشتم قرار بود نسخه نهایی توی همین سیگراف منتشر بشه که دربارش صحبت شد، تمامی ویژگی ها و قابلیت هاش معرفی شد ولی هنوز خبر رسمی مبنی بر انتشار این پلاگین منتشر نشده. شاید در آینده ای نزدیک این پلاگین هم منتشر بشه.
 

 
دوستان خبرهای بقیه کمپانی ها رو بصورت تیتروار براتون میخونم که مطلب بیش از طولانی و خسته کننده نشه.
 
نگاهی به مهمترین عناوین خبری رویداد سیگراف و ویدئویی از داخل نمایشگاه SIGGRAPH 2014
 
Pixar : کمپانی پیکسار از انجین خودش یعنی رندرمن نسخه 19 رونمایی کرد و البته اونطوری که گفته شده بود گویا قرار بود نسخه رایگان این انجین یعنی نسخه Non-Commercial رو در همین رویداد عرضه کنه ولی همچنان که خبری از این نسخه نیست ! و پیکسار صرفا به این موضوع بسنده میکنه که علاقه مندان به این نسخه رایگان میتونن از طریق این لینک ثبت نام و درخواست خودشون رو ارسال کنن تا این نسخه پس از انتشارش به دستشون برسه.
 
Foundry : کمپانی Foundry هم از Nuke 9 رونمایی کرد. نسخه جدید خانواده نیوک یعنی NukeX، Nuke و Nuke Studio ورژن 9 قراره اواخر امسال (میلادی) با امکانات جدیدی عرضه بشه که در آینده مطلبی رو به معرفی ویژگی های این نسخه اختصاص خواهیم داد.
 
نگاهی به مهمترین عناوین خبری رویداد سیگراف و ویدئویی از داخل نمایشگاه SIGGRAPH 2014
 
Massive Software : کمپانی Massive Software هم از نسخه جدید نرم افزار شبیه ساز جمعیت خودش یعنی Massive 7 رونمایی کرد که در این نسخه شاهد توسعه های بسیار خوبی در اون هستیم مثل پشتیبانی از انجین Arnold، توسعه هایی در محیط کاربری، سازگاری بهتر با نرم افزار مایا و کلی توسعه و ویژگی جدید دیگه که این نسخه از نرم افزار Massive هم بزودی منتشر خواهد شد.
 
عدم حضور Pixologic : کمپانی Pixologic سازنده نرم افزار ZBrush در این دوره سیگراف حضور نداشت ! توی پادکست 6 هم به این موضوع اشاره داشتیم و گفتیم که این کمپانی یک رویداد دیگه ای رو خودش ترتیب داده با نام ZBrush Summit 2014 که یک Event کاملا ریگان و آزاد هست و حتی امکان مشاهده اون بصورت Live هم وجود داشت و این رویداد از تاریخ 8 تا 10 اگوست برگزار شد و یکسری خبرهای خوبی رو هم درباره زیبراش داشت که در آینده بهش میپردازیم و شاید بشه گفت که به همین دلیل Pixologic از حضور در SIGGRAPH 2014 بازموند و برخلاف سال پیش که غرفه این کمپانی به یکی از شلوغ ترین غرفه ها تبدیل شده بود، امسال نتونست در سیگراف حضور مستقیمی رو داشته باشه. دوستان درباره این شرکت به یه نکته جالبی اشاره کنم و اونم اینکه وقتی متوجه شدم که Pixologic توی این دوره سیگراف حضور نداره از طریق ایمیل باهاشون مکاتبه ای رو داشتم و اونها به نکته جالبی اشاره کردن. شرکت Pixologic میگفت درسته که توی این دوره بصورت مستقیم حضور نداریم ولی شرکت کنندگان در سیگراف میتونن در همه بخش ها آثار و ردپایی از زیبراش رو ببینند (نکته جالبی بود)
 

 
دوستان یکی از اتفاقات جالبی که معمولا هرساله قبل و یا درحین برگزاری سیگراف شاهد اون هستیم، انتشار ویدئو Demo Reel و Showreel هایی هست که از طرف همین کمپانی ها ارائه میشن. امسال ما هم سعی کردیم که اکثر این ویدئوهای جذاب و دیدنی رو تقدیم حضورتون کنیم و اطمینان دارم که اکثرشون رو دیدید و امیدوارم که مورد توجهتون هم قرار گرفته باشن. ولی برای دوستانی که ممکنه تماشای اونها رو از دست داده باشن، لینکهای اونها رو در قسمت زیر قرار میدم و پیشنهاد میکنم که به هیچ وجه اونها رو از دست ندید.
و در اینجا هم میرسیم به ویدئوی نمایشگاه SIGGRAPH 2014 که با تماشای اون شما سفری خواهید داشت به ونکوور کانادا و بخوبی میتونید تجربه ای از این رویداد رو داشته باشید. صحبت رو کوتاه میکنم و امیدوارم که تماشای این ویدئو هم بتونه مورد توجه شما قرار بگیره.
 
مشخصات
مدت زمان : 23 دقیقه و 16 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 252 مگابایت
 
بنظرم این ویدئو میتونه تجربه جالبی از حضور در این نمایشگاه باشه و مطمئنم که از تماشای اون لذت خواهید برد.
 
نگاهی به مهمترین عناوین خبری رویداد سیگراف و ویدئویی از داخل نمایشگاه SIGGRAPH 2014
 
خب دوستان این دوره سیگراف یعنی SIGGRAPH 2014 هم تموم شد و امیدوارم که ما هم در حد و اندازه خودمون تونسته باشیم بخش کوچکی از این رویداد بزرگ عرصه CG رو برای شما هنرمندان عزیز پوشش بدیم. همراهی و حضور گرم شما همیشه باعث دلگرمی ما بوده که این مسیر رو با قدرت هرچه بیشتر ادامه بدیم. همینجا از حضور گرمتون تشکر میکنیم و البته پیشنهاد میکنم که همچنان با این وبسایت همراه باشید چراکه در آینده برنامه های متنوعی رو براتون در نظر گرفتیم و امید داریم این فعالیت هایی که توسط کل همکاران این وبسایت شکل میگیره، باعث برداشته شدن قدم مثبتی در این عرصه باشه.
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 44 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید