میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
گزارشی از رویداد SIGGRAPH 2022
یکشنبه 6 شهریور 1401
در
اخبار دنیای CG

گزارشی از رویداد SIGGRAPH 2022

یکشنبه 6 شهریور 1401

امروز قصد داریم نگاهی داشته باشیم به رویدادی که چند روز پیش برگزار شد و اونم چیزی نیست جز SIGGRAPH 2022 و اگه یادتون باشه چندی پیش هم مطلبی داشتیم با عنوان (از SIGGRAPH 2022 چه خبر ؟) که در اون مطلب اشاره کردم که این رویداد بعد از گذشت 2 سال برگزاری بصورت مجازی و عبور از بحران کرونا، بالاخره قرار شد امسال بصورت حضوری برگزار بشه و همینطور نگاه کوتاهی داشتیم به ویدیوهای Preview مربوط به بخش های Technical Papers و Art Papers که حالا نوبت اون رسیده که در این مطلب گزارش کاملی داشته باشیم از مهمترین اتفاقات این رویداد بزرگ دنیای CG و در انتها هم ویدیوی ویژه ای رو داریم که تقدیم حضورتون میشه. با ما همراه باشید …


نگاهی به ویدیوهای SIGGRAPH 2022

پیش از اینکه مروری داشته باشیم به مهمترین اتفاقات کمپانی های حاضر در این رویداد ابتدا ازتون دعوت میکنم ویدیوهای منتشر شده توسط خود کمپانی ACM مربوط به این دوره سیگراف رو حتما ببینید. این ویدیوها در بخش های Technical Papers ، Art Papers ، Electronic Theater ، VR Theater و همینطور Conference Overview منتشر شدن که دیدنشون خالی از لطف نیست.






کمپانی NVIDIA

اگه موافق باشید ابتدا از کمپانی NVIDIA شروع میکنیم. شرکتی که امسال در سیگراف 2022 حسابی دستش پر بود و با خبرهای زیادی به این رویداد اومده بود. پیش از هرچیز ازتون دعوت میکنم ویدیوی اختصاصی که انویدیا برای این رویداد آماده کرده و با وجود مدت زمان نسبتا بالای اون (47 دقیقه) بشدت جذابه و یک مرور کلی داره از تمام تکنولوژی هایی که NVIDIA برای عرضه در SIGGRAPH 2022 در نظر گرفته.

این ویدیوی جذاب رو با عنوان NVIDIA Special Address at SIGGRAPH 2022 از دست ندید:



تکامل USD اینبار فراتر از دنیای VFX

اولین خبری که میخوام در این بخش بهش اشاره داشته باشم مربوط میشه به گسترش تکنولوژی USD توسط این کمپانی در آینده ای نزدیک که این کمپانی گفته میخواد مرزهای استفاده از تکنولوژی Universal Scene Description و یا همون USD رو از محدوده ای که الان توش هست یعنی VFX جا به جا کنه و کاری کنه تا از اون در جاهایی مثل متاورس و اینترنت سه بعدی هم بشه استفاده کرد. تکنولوژی USD برای اولین بار در SIGGRAPH 2013 از طرف کمپانی Pixar رونمایی شد. یک سیستم جدید و اوپن سورسی که امکان جا به جایی دیتا ها در بین نرم افزارها و ابزارهای مختلف دنیای CG رو ممکن میکرد. از همون ابتدا این تکنولوژی بشدت مورد استقبال شرکت های سازندگان نرم افزارهای 3D مثل اتودسک و … قرار گرفت و کاملا انتظار میرفت که با توجه به open source بودن اون خیلی زود توسط شرکت ها و گروه های بزرگ توسعه پیدا کنه.

حالا NVIDIA قصد داره تمرکز ویژه ای روی USD داشته باشه و بدون تردید در آینده ای نزدیک باید شاهد اتفاقات مهمی در این سیستم جدید باشیم. پیشنهاد میکنم ویدیوی جذابی که این شرکت درخصوص همین موضوع آماده کرده رو مشاهده کنید. البته این ویدیوی 2 و نیم دقیقه ای در اون ویدیوی اصلی که بالاتر تقدیم حضورتون شد هم وجود داره ولی اگه هنوز فرصت نکردید اونو ببینید پیشنهاد میکنم این ویدیو رو از دست ندید.



رونمایی از تکنولوژی NeuralVDB

امسال کمپانی NVIDIA برای اولین بار از تکنولوژی NeuralVDB رونمایی کرد. این تکنولوژی درواقع یک نسخه توسعه یافته از همون OpenVDB معرف هست که 10 سال پیش (سال 2012) توسط استودیوی DreamWorks عرضه شد. اینبار هم انویدیا بر روی یک سیستم Open Source دست گذاشته و اونو توسعه داده و سعی کرده این تکنولوژی رو هم بهینه کنه.

تکنولوژی OpenVDB یک راهکار هوشمندانه برای ذخیره سازی دیتاهای حجمی (volumetric data) مانند آتش، دود و ابر بود که امکان نگهداری و جا به جایی این دیتا ها رو در بین نرم افزارهای موجود در این حوزه میسر میکرد. حالا انویدیا با اضافه کردن هوش مصنوعی (AI) به این سیستم و بهینه سازی حجم دیتاهای اون (تا 100 برابر) نسل جدید اون رو با نام NeuralVDB عرضه کرده. البته فراموش نکنید که درحال حاضر این نسخه Beta هست ولی بزودی شاهد انتشار نسخه نهایی از طرف NVIDIA خواهیم بود.

بازم در انتهای این بخش شما رو دعوت میکنم به تماشای ویدیویی که به این تکنولوژی اختصاص داره و البته در ویدیوی اصلی بالا هم موجوده.



انتشار ابزار جدید GauGAN360

یکی دیگه از ابزارهای جالب و جذاب NVIDIA در رویداد SIGGRAPH 2022 مربوط میشد به GauGAN360 که درواقع یک ابزار آنلاین هست و البته قبل تر هم مشابه ای از این ابزار رو ولی با کاربرد متفاوت از این کمپانی دیده بودیم. GauGAN360 یک ابزار کاربردی آنلاین هست و اگر با یک توصیف ساده بخوام توضیحش بدم میتونم اینطور بگم که شما با کمک این ابزار میتونید به سادگی خطوط ساده ای رو به یک environment بصورت 360 درجه تبدیل کنید. تصاویر تولید شده با ابزار GauGAN360 قابل استفاده توی نرم افزارهای 3D هستن و میتونید ازشون بعنوان تصویر HDRI استفاده کنید.

پیشنهاد میکنم ویدیوی جذاب و دیدنی که NVIDIA درخصوص GauGAN360 منتشر کرده رو حتما ببینید.

در بالا اشاره کردم که قبلا هم شاهد چنین ابزار تقریبا مشابه ای بودیم. نرم افزار NVIDIA Canvas که توسط همین کمپانی NVIDIA عرضه شد و در نوع خودش خیلی کاربردی و جالب توجه بود. اما اگر شما هم دوست دارید که از این ابزار استفاده کنید و ازش در پروژه های خودتون بهره ببرید میتونید از این لینک استفاده کنید.



تبدیل صدا به حالت چهره با Audio2Emotion

سال گذشته در رویداد GTC 2021 کمپانی NVIDIA برای اولینبار از یک تکنولوژی جدیدی بر بستر Omniverse رونمایی کرد بنام Audio2Face که یک ابزار جالب برای تبدیل صدا به انیمیت چهره و لیپ سینک بود. این سیستم با آنالیز صدا لب های کاراکتر سه بعدی را به یک فایل صوتی صدا متصل میکرد و این امکان رو در اختیار علاقمندان قرار میداد تا بتونن یک انیمیت بسیار روان، ساده و قابل قبولی رو داشته باشن. حالا انویدیا در این رویداد SIGGRAPH 2022 یک نسخه جدیدی از این سیستم رو عرضه کرد که در اون خبری از اضافه شدن یک ویژگی جدید با عنوان Audio2Emotion به چشم میخورد. این ویژگی امکان شبیه سازی حالت های چهره مانند لبخند، عصبانیت، درد، شادی و … رو در خودش داره.

برای اینکه با این سیستم جدید بیشتر آشنا بشید پیشنهاد میکنم ویدیوی جذاب NVIDIA رو در این خصوص ببینید.



عرضه نسخه اوپن سورس MDL

کمپانی NVIDIA یکی دیگه از خبرهای مهمش در سیگراف 2022 عرضه نسخه Open Source تکنولوژی MDL بود. این تکنولوژی که با عنوان MDL و یا همون Material Definition Language شناخته میشه این امکان رو در اختیار شما قرار میده تا بتونید متریال های physically based materials و همینطور نورهای خودتون رو در بین نرم افزارها جا به جا و ازشون استفاده کنید. کمپانی NVIDIA از سال 2018 پروسه Open Source کردن این تکنولوژی رو شروع کن و در همون قدم اولش نسخه SDK اون رو در اختیار عموم قرار داد و حالا امسال رسما اعلام کرد که MDL بصورت کاملا Open Source در اختیار تمامی افراد و همینطور شرکت های توسعه نرم افزاری قرار گرفته.


کمپانی Maxon

و حالا میریم به سراغ کمپانی Maxon که امسال یک رویکرد فوق العاده ای رو در رویداد SIGGRAPH 2022 در پیش گرفته بود و اونم انتشار کامل تمامی نشست های خودش بصورت لایواستریم بود. مکسون تمامی نشست های 3 روزه خودش رو از این رویداد منتشر کرده و از اونجایی که این نشست ها توسط افراد سرشناس و قدرتمندی ارائه شدن ما هم تصمیم گرفتیم که ویدیوهای این نشست ها رو بصورت تفکیک شده و کامل در اختیارتون بزاریم. در ادامه این ویدیوها تقدیم حضورتون میشه.


Russ Gautier - Territory Studio



EJ Hassenfratz - School of Motion - Part 1



EJ Hassenfratz - School of Motion - Part 2



Eric Say - Gameday Creative



Victor W. Thought - Weight Of Thought



Elly Wade - Maxon Training Team



Anthony Bari Jr - Maxon Training Team



Athanasios Pozantzis - Maxon Training Team - Part 1



Athanasios Pozantzis - Maxon Training Team - Part 2



Justin Fields - Sanctum Studios - Part 1



Justin Fields - Sanctum Studios - Part 2



Chris Schmidt - Rocket Lasso



Mahnoor Barry - FOX Television



Joey Camacho - Raw & Rendered



Jonathan Winbush - Motion Graphics Artist - Part 1



Jonathan Winbush - Motion Graphics Artist - Part 2



Steve Talkowski - Sketchbot Studios

امیدوارم که از تماشای نشست ها و ویدیوهای کمپانی Maxon لذت برده باشید. واقعا حرکت فوق العاده و مفیدی بود و بشدت از این حرکت Maxon خوشم اومد. امیدوارم که این رویه رو در سال های آینده هم همچنان ادامه بده.


کمپانی Unity

و اما میرسیم به یه شرکت در زمینه ساخت موتورهای بازی سازی که خب Unity هست. این شرکت از یک تریلر کوتاه بنام Lion توی این رویداد رونمایی کرد که اشاره ای که ویژگی های جدید موتور بازی سازی خودش داره. به ویژه درخصوص شبیه سازی و کنترل مو و خز بر روی موجودات. این نسخه نمایشی که البته بصورت real time با کیفیت 4K بر روی PlayStation 5 اجرا شده، یک توله شیر درحال بازی با یک شیر بالغ رو به نمایش گذاشته که بصورت کامل CG هستن. ما در این ویدیو شاهد میلیون ها تار مو هستیم که همگی بصورت مستقل درحال حرکت هستند.

ابتدا ازتون دعوت میکنم این ویدیوی جذاب و شگفت انگیز رو ببینید.

برخی از این تکنولوژی های مورد استفاده در این ویدیو رو درحال حاضر بر روی یونیتی نسخه 2023 در اختیار داریم و برخی دیگه رو بزودی در قالب یک آپدیت با عنوان Unity 2023.1 در اختیار علاقمندان و کاربران این انجین قرار خواهد گرفت. اطلاعات بیشتر درخصوص این پروژه Lion رو میتونید از طریق این لینک در سایت یونیتی مطالعه کنید.


کمپانی Pixar

یکی از خبرهای شگفت انگیزی که در این دوره از سیگراف شاهدشون بودیم مربوط میشه به کمپانی Pixar و البته موتور رندر قدرتمند RnederMan، نسخه جدید این موتور یعنی 25 با یک ویژگی منحصر به فرد و فوق العاده با عنوان AI denoiser که بشدت قابل توجه و فوق العاده بود. این خبر طی یک گزارشی از یک کانال خبری فرانسوی با نام 3DVF منتشر شد و قبل از هر چیزی ازتون دعوت میکنم این ویدیوی گزارش و البته معرفی این قابلیت رو تماشا کنید.

باید به این نکته اشاره داشته باشیم که این تکنولوژی denoiser که بر پایه هوش مصنوعی (AI) کار میکنه بعد از انیمیشن Toy Story 4 توی تمامی آثار این استودیو مورد استفاده قرار گرفته و از اون زمان تا حالا پیکسار درحال توسعه این ویژگی بوده. حالا در SIGGRAPH 2022 برای اولین بار خبر از انتشار اون بر روی RenderMan 25 میده که این نسخه اواخر امسال عرضه خواهد شد.

درحال حاضر نسخه Stable و قابل استفاده از این موتور رند 24.4 هست و حتما هم میدونید که پیکسار یک نسخه رایگان برای استفاده تمامی علاقمندان از این موتور رندر رو منتشر میکنه که شما هم اگه دوست داشتید میتونید با مراجعه به این لینک نسبت به دانلود و نصب اون اقدام کنید.


گزارش تصویری از نمایشگاه SIGGRAPH 2022

و در انتها یک ویدیوی ویژه ای رو هم براتون در نظر گرفتیم که کار خوب جناب علی اهتمامی هست. یک ویدیو از داخل نمایشگاه سیگراف که ایشون با مراجعه به غرفه های مختلف سعی کرده تا نگاهی به شرکت های حاضر در این رویداد داشته باشه. پیشنهاد میکنم این ویدیوی فوق العاده رو از دست ندید.


امیدوارم که این مطلب براتون مفید بوده باشه. عذرخواهی میکنم که کمی با تاخیر این مطلب منتشر میشه. درواقع جا داشت هفته گذشته این مطلب رو در سایت داشته باشیم ولی اطلاعات و ویدیوها و درکل اتفاقات در این رویداد به قدری زیاد بود که لازم شد همگی جمع آوری و در قالب یک مطلب جامع تقدیم حضورتون بشه.

حتما نظر و دیدگاه خودتون رو درخصوص این دوره از سیگراف برامون بنویسید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم …

یاحق

مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 10 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید