میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
کاربرد نورپردازی RGB در کامپوزیت
ناصر اسلامی
شنبه 25 بهمن 1393
8,287 بازدید
ذخیره
شنبه 25 بهمن 1393

کاربرد نورپردازی RGB در کامپوزیت

درود خدمت دوستان عزیز. امیدوارم هرجا که هستید خوب و خوش و سلامت باشید. با یه مقاله و آموزش دیگه تو زمینه کامپوزیت در خدمتون هستیم. بچه ها همه تون از اهمیت کامپوزیت تو تولیدات سینمایی و انیمیشن و جلوه های ویژه با خبر هستید. تو این مقاله هم می خوایم در مورد نورپردازی RGB صحبت کنیم. اولین سوال: نورپردازی RGB چیست؟ به زبان ساده نورپردازی صحنه یا آبجکتتون با نور هایی به 3 رنگ قرمز، آبی و سبز نورپردازی RGB میگن. نورپردازی RGB برای بدست آوردن تاثیر مستقیم نور تو کامپوزیت هست. چه تاثیری داره این نورپردازی تو خروجی و کامپوزیتمون ؟ ببینید دوستان همونطور که میدونید سه کانال R,G,B تو نرم افزارهای کامپوزیت هم خیلی با اهمیت هستند هم خیلی جای کار دارن دارند. هم به راحتی می تونید به این 3 کانال دسترسی داشته باشید و ویرایش کنید. این روش محدودیت خاصی نداره ولی بیشتر برای رندر های حجمی و پارتیکلی استفاده میشه.
برای درک بهتر یه مثال رو باهم با این روش نورپردازی و کامپوزیت می کنیم. برای شروع، ما اینجا یه مدل نسبتا ساده داریم.

مروری بر تکنیک نورپردازی به شیوه RGB در Composite

قبل از اینکه بخوایم این تکنیک رو روی این مدل پیاده کنیم اول باید توجه کرد که متریال این مدل چه مقدار نور رو از خودش بازتاب میده ؟ به طور مثال نورپردازی RGB برای یه آینه شاید به خوبی جواب نده چون تمام نوری که به آینه تابیده میشه، تمامش بازتاب میشه و در حقیقت تاثیر زیادی نداره. پس اینجا 2 حالت به وجود میاد.

1. مدل ما متریالی داره که نور رو به خودش جذب میکنه مثل یه دیوار اجری.
2. مدل ما نور رو به مقدار زیادی بازتاب میده، مثل یک مدل که متریال فلز داره یا به طور دقیق تر لایه reflection و صفت ior متریال مقدار بالای داره. مثل یه ساعت

مروری بر تکنیک نورپردازی به شیوه RGB در Composite

ما مثالمون رو برای مدل هایی که از متریال های نوع دوم استفاده می کنند شروع میکنیم. نوع اول رو متوجه میشید. فرض کنید ما مدلی داریم به شکل بالا با متریال فلز که چنین رندری داره.

مروری بر تکنیک نورپردازی به شیوه RGB در Composite

و حالا برای اینکه بتونیم نورپردازی RGB رو انجام بدیم باید اول یه متریالی رو به مدل اختصاص بدیم که بتونیم تاثیر نور های قرمز، آبی و سبز رو ببینیم و تو رندر داشته باشیم. پیشنهاد من اینه که به مدلتون متریالی رو اختصاص بدید که در عین سادگی نه خیلی روشن باشه نه خیلی تیره. تقریبا خاکستری یا تو این مایع ها خب پس ما به مدلمون چند متریال رو اختصاص میدیم.

مروری بر تکنیک نورپردازی به شیوه RGB در Composite

حالا بریم سراغ نورپردازی. بچه ها نوع نوری که استفاده میکنید باید متمرکز باشه یعنی نمیشه از یه environment light استفاده کرد. پیشنهاد من spot light یا area light متمرکز هست یا point light. ولی چطوری نور های رو قرار بدیم تو صحنه ؟ دقت کنید نور ها باید طوری توی صحنه قرار بگیرند که از تمام جهات مدل رو ساپورت کنند. به مثال نور ها با زاویه 120 درجه دور مدلمون قرار بگیرند. بچه ها این روش ها با تمرین و تجربه به دست میاد. وقتی ما نورپردازیمون رو انجام دادیم مثل شکل زیر.


یه رندر هم با متریال خاکستری و نورپردازی RGB از مدلمون میگریم که میشه تصویر زیر

مروری بر تکنیک نورپردازی به شیوه RGB در Composite
 
بچه ها اگر تصویر بالا رو ببریم تو نرم افزار کامپوزیت و لایه های RGB رو از تصویر جدا کنیم .چنین تصاویری داریم.


ببینید چقدر زیبا به 3 جهت رنگی مدلمون دسترسی داریم و می تونیم خیلی راحت تو کامپوزیت از این سه بخش استفاده کنیم. بذارید جمله ای رو که بالا گفتم رو یه بار دیگه تکرار کنم: نورپردازی RGB برای بدست آوردن تاثیر مستقیم نور تو کامپوزیت هست. الان شما تاثیر نورها رو تو 3 جهت میتونید مشاهده کنید. اگر نورها رو با رندر اصلیتون با مد multiply ترکیب کنید میتونید چنین خروجی های داشته باشید.

 

برای مدل های که از متریال نوع اول استفاده میکنند نیازی نیست از یه متریال دوم استفاده کنید، چون متریال اصلی می تونه نورها رو به خوبی جذب کنه. بچه ها فرض کنید صحنه ای رو دارید که باید یک کاراکتر CG رو با یه صحنه فیلم برداری شده ترکیب کنید و تو فیلم اصلی غروب خورشید رو دارید که تاثیر نور این غروب باید روی کاراکترتون بیافته و این روش خیلی میتونه بهتون کمک کنه تو این زمینه. این روش بیشتر برای کامپوزیت صحنه هایی انیمیشن و جلوه های ویژه کاربرد داره. تو بخش شبیه سازی هم به خوبی میتونید از این روش استفاده کنید.

مروری بر تکنیک نورپردازی به شیوه RGB در Composite

تو تصویر بالا نور سبز از روبه رو، آبی از بالا و قرمز از پشت به دود شبیه سازی شده تابیده شده. این روش خیلی زیاد برای رندر سیالات استفاده میشه و نتیجه فوق العاده ای داره. فقط دوستان تنها عیب ای که این روش میتونه داشته باشه اینه که بار رندر زیاد میشه و فرم های بیشتری رو باید رندر کنید. این هم مشکل کوچکی نیست.
امیدوارم از این مقاله لذت کافی رو برده باشید و شاهد کارهای بهتری از طرف شما باشیم. هر سوالی بود من در خدمتم چه اینجا چه در فروم سایت.
خیلی خیلی خوشحال میشم نظر شما دوستان رو در مورد این مقاله بدونم پس نظر فراموش نشه تا مقاله و آموزشی دیگر بدرود


اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 59 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید

پست های مرتبط