میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
مقدمه ای بر صفات در هودینی
ناصر اسلامی
یکشنبه 8 آذر 1394
13,076 بازدید
ذخیره
یکشنبه 8 آذر 1394

مقدمه ای بر صفات در هودینی

درود به دوستان عزیز. با یک آموزش مقدماتی از نرم افزار هودینی در خدمتتون هستیم. اولین نکته ای که دوستان علاقمند به این نرم افزار باید در نظر داشته باشند، درک درستی از attribute هاست. هر چیزی در هودینی با خصوصیات مخصوص به خودش شناخته میشه و کسی تو این زمینه موفق خواهد بود که درک درستی از این قضیه داشته باشه. برای شروع بذارید یک مثال براتون بزنم. تو نرم افزار هودینی هر آبجکت از چند خصوصیت مجزا تشکیل شدند که این خصوصیت ها در نرم افزارهای دیگه به این صورت تعریف نشده.

به طور مثال یک box از دیده هودینی آبجکتی با خصوصیات زیر هست:

Vertex
این خصوصیت باعث به وجود اومدن Point یا نقطه اتصال میشه. تو نرم افزار هودینی هر نقطه یا point از به هم پیوستن چند گوشه یا چند vertex به وجود می آید. Vertex رو میشه گوشه تعریف کرد. همون طور که تو عکس زیر پیداست نقطه شماره یک از به هم پیوستن سه Vertex تشکیل شده.

01
 
Point
تعریف این خصوصت رو بالا گفتم و میشه گفت از به هم پیوستن چند vertex به وجود میاد.

Primitive
در هودینی چیزی به اسم Edge یا Polygon نداریم و هر دو اینها با هم primitive هستند. البته در مدلینگ بحث فرق می کنه پس با این تعریف هم یک خط می تونه primitive باشه هم یک polygon

Detail
این خصوصیت می تونه یک تعریف کلی از مجموع کل آبجکت باشه مثلا اسم یا مجموع مقداری یا هر چیزی. این خصوصیت مربوط به کل آبجکت می شه و فقط یک مقدار می تواند بگیرد. هر کدوم از این خصوصیت ها می تونند چندین صفت رو به خودشون بگیرند. خصوصیت ها تعریف های ذاتی هستند که غیر قابل تغییرند و به قول معروف تو ذات آبجکت هستند به طور مثال هر مدلی از چندین point تشکیل شده. که این point ها می تونند صفت های مختلفی رو به خودشون بگیرند. مثل رنگ، وزن، موقعیت مکانی، جهت نورمال و...

هر primitive هم می تونه صفات خودش رو داشته باشه. بطور مثال یک box می تونه سه رنگ رو در خودش جا بده.point های box می تونند قرمز باشند، primitive ها سبز و vertex ها آبی. یعنی یک آبجکت می تونه 3 رنگ متفاوت رو درون خودش داشته باشه. ولی همیشه این قضیه صادق نیست ! به طور مثال صفت نرمال بستگی به ترتیب قرار گیری vertex ها در کنار هم داره و جهت نورمال ها با توجه به قانون دست راست مشخص میشه. پس جهت نرمال یک point رو vertex ها مشخص می کنند و جهت نرمال primitve هارو point ها.

دوستان جالبه بدونید هودینی نرم افزاری هست که خیلی از خصوصیاتش رو ما باید براش تعریف کنیم. برای درک بهتر بذارید یک سوال بپرسم. یک ذره چه صفاتی رو می تونه درون خودش داشته باشه ؟
  1. سرعت
  2. موقعیت مکانی
  3. شتاب
  4. رنگ
  5. طول عمر
  6. زمان  تولد
  7. جهت نورمال
  8. وزن
  9. اندازه
  10. زمان مرگ
  11. مقاومت هوا
  12. زمان برخورد
  13. و ...
اگر دقت کنید می بینید که یک ذره می تونه بی نهایت صفت داشته باشه. خیلی از صفت ها رو می تونیم خودمون اضافه کنیم. پس صفت ها در اصل هویت هر چیزی در نرم افزار هودینی هستند.

آموزش زیر تقدیم میشه به تمام علاقمندان، امیدوارم مفید واقع بشه.


دوستان ما رو از نظرات و انتقادات خوبتون محروم نکنید ...
هر سوالی بود در تالار گفت و گو یا همینجا تو بخش نظرات می تونید مطرح کنید.
تا آموزش و مقاله ای دیگر بدرود


اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 45 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید

پست های مرتبط