میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
ویژگی های شاخص V-Ray - بخش اول
دوشنبه 25 مرداد 1400
در
نقد و بررسی

ویژگی های شاخص V-Ray - بخش اول

دوشنبه 25 مرداد 1400

همانطور که میدونید موتور رندر VRay در نسخه 5 تغییرات بزرگی رو داشته و حتی کمپانی سازنده این موتور رندر از شعار Beyond Rendering در رونمایی از این نسخه، استفاده کرد. اگر از قابلیت های VRay شناخت بیشتری داشته باشیم، قطعا استفاده از اونها در کارهامون، نتایج خوبی رو رقم میزنه. در این مقاله قصد دارم ویژگی های شاخص VRay رو بررسی کنم، دلیل اینکه از واژه "شاخص" استفاده کردم اینه که ویژگی های موتور رندر VRay خیلی خیلی زیاده و اگر بخواهیم راجب همه ویژگی های این موتور رندر صحبت کنیم، قطعا باید یه کتاب راجبش بنویسیم. اما همانطور که اشاره کردم فقط به بررسی برترین ویژگی های این موتور رندر در این سری مقالات می پردازیم.


مقدمه:

قطعا این رو میدونید یکی از دلایل محبوبیت VRay اینه که تو شاخه های مختلفی در صنعت CG میتونه مورد استفاده قرار بگیره، مثلا حضور VRay رو در سینما یا معماری یا طراحی صنعتی و حتی تو بخش Cinematic بازی ها، امروز میتونیم ببینیم. به همین دلیل کمپانی Chaos Group سازنده این موتور رندر، امکانات ویژه و زیادی رو در اختیار کاربرانش قرار میده.

اما جالبه در ابتدا بدونیم VRay چگونه بوجود اومده و از گذشته تا به الان چه مسیری رو طی کرده:

در سال 1997 کمپانی ای بنام Chaos Group که یک کمپانی تولید انیمیشن و ویدیوهای تبلیغاتی بوده، در یکی از پروژه های خودش، نیاز به رندر Volume Effect داشته و اون زمان دچار مشکل میشه و همین مشکل سرآغاز تصمیمی میشه که یک موتور رندری رو خلق کنند تا بتونه Volume Effect رو رندر کنه و اینجا داستان ظهور VRay شکل میگیره.

در سال 2001 این موتور رندر بصورت عمومی رونمایی میشه تا همه Artistها بتوانند از اون استفاده کنند. در اون زمان، این موتور رندر بشدت مورد استقبال کاربران نرم افزار 3ds Max قرار میگیره و هر زمان با اضافه کردنِ ویژگی ای به این موتور رندر، کاربران این نرم افزار را شگفت زده میکرد. اما در سال 2009 این کمپانی تصمیم میگیره یک نسخه از این پلاگین رو برای نرم افزار Maya ارائه بده که همین موضوع باعث میشه VRay بیشتر در پروژه های انیمیشن و VFX مورد استفاده قرار بگیره.

جالبه بدونید این موتور رندر تو کشور ما بشدت محبوبه و مخصوصا در زمینه معماری، طیف وسیعی، از VRay در کارهاشون استفاده می کنند.

حالا که یک آشنایی مقدماتی با این موتور رندر پیدا کردیم، ازتون دعوت می کنم Showreel کمپانی Chaos Group که برای VRay در سال 2020 منتشر شده رو ببینید تا با قدرت این موتور رندر بیشتر آشنا بشید.


همانطور که گفتیم امروز VRay در بخش Cinematic بازی ها بشدت مورد استفاده قرار گرفته که ازتون دعوت میکنم ویدیو زیر را ببینید.



خب حالا بررسی ویژگی های شاخص VRay رو با هم شروع می کنیم تا یک آشنایی کلی با هر یک از این ویژگی ها پیدا کنیم.

این ویژگی ها را در دسته بندی زیر قرار دادم تا در سری مقالات بررسی ویژگی های شاخص VRay به معرفی اونها بپردازیم:

 Cameras and optical effects •

 Lighting & illumination • 

 Materials •

 Textures •

 Rendering •

 Geometry •

 Atmospheric & volumetric effects •

ابتدا به سراغ ویژگی های شاخص VRay در بخش Cameras and optical effects میریم:


Photorealistic Camera:


با استفاده از دوربین VRay میتونیم تمامی امکانات یک دوربین عکاسی حرفه ای در دنیای واقعی رو در اختیار داشته باشیم. قطعا این رو میدونید کسی که تو حوزه Rendering کار میکنه، توصیه میشه با دوربین های عکاسی در دنیای واقعی کار کنه و درکی از اونها داشته باشه. بنابراین VRay یک دوربین کاملا فیزیکال با امکاناتی مثل Auto exposure, Auto white balance, Shutter speed و... رو در اختیار ما قرار میده. کمپانی Chaos Group از یک اصطلاح بنام Point & Shoot Camera برای دوربین خودش استفاده میکنه. در واقع میگه به راحتی میتونی فقط هدف (Point) رو تنظیم کنی و رندر بگیری. یعنی همه چیز آماده....!!! در واقع با استفاده از تکنولوژی هایی مثل Auto exposure, Auto white balance و... به راحتی میتونیم رندرهای خوبی رو بگیریم.

البته توصیه من به افرادی که در زمینه Rendering کار می کنند اینه که دوربین رو بشناسند و خیلی به تنظیمات Auto متکی نباشند، چراکه در صحنه های مختلف و در شرایط نوری مختلف، نیاز هستش با استفاده از تنظیمات Manual به یک تعادل برسیم.


Virtual Reality:


با استفاده از این ویژگی، به راحتی میتونیم یک رندر 360 درجه بگیریم و کارهای خودمون رو به اصطلاح در قالب تور مجازی ارائه بدیم. این قابلیت امروز مخصوصا برای افرادی که در حوزه معماری فعالیت دارند، بشدت مورد استفاده قرار میگیره و افراد با ارائه رندرهای 360 درجه به کارفرما، میتونند یه جورایی طرف مقابل خودشون رو شگفت زده کنند. البته این رو هم میدونید برای استفاده از این قابلیت نیازه که دستگاه Headset واقعیت مجازی رو داشته باشیم تا بتونیم رندرهای 360 خودمون رو از طریق اون دستگاه تماشا کنیم و تو محیط رندر خودمون به گردش دربیایم.

Lens Effects:


با استفاده از این ویژگی به راحتی میتونیم افکت های یک لنزِ دوربین در دنیای واقعی رو شبیه سازی کنیم. این افکت ها مثل bloom و glare هستش که قطعا به گوشتون ناآشنا نبوده و حتی با استفاده از این میتونیم اثرات گرد و غبار یا خط و خش را بر روی لنز کنترل کنیم. در پنجره VFB میتونیم بصورت Realtime افکت های مربوط به Lens Effect رو به رندرمون اعمال کنیم.

جمع بندی این بخش: اینها ویژگی های شاخص VRay در بخش Camera بود که مهم ترین اون همون دوربین فیزیکال VRay هستش که رفتار یک دوربین واقعی رو برای ما شبیه سازی میکنه.


به سراغ بخش Lighting میریم تا ببینیم ویژگی های شاخص این موتور رندر در این بخش، چه چیزهایی است:

Lighting Analysis tools:


این ابزار برای اندازه گیری دقیق شدت نورها در صحنه است. یعنی میتونیم میزان حرارت و دمایی که از نورها که به آبجکت های صحنه میرسه را ببینیم. با استفاده از این ابزار میتونیم عملیات آنالیز رو انجام بدیم که بعنوان مثال چه میزان دمایی از منبع نوری موجود در صحنه به آبجکت مورد نظر، رسیده است که بعد از آنالیز، بیایم کنترل اون نور رو انجام بدیم.

Adaptive Lights:


قطعا میدونید یکی از ویژگی های اصلی هر موتور رندر اینه که الگوریتم های سریع و دقیقی رو برای محاسبات نورها داشته باشه که VRay در نسخه های جدیدش مخصوصا نسخه 5 بشدت در این بخش کار کرده که محاسبات نور دقیق تر بشه که نتیجه رئال به ما بده و در مقابلش بر روی متد سرعت محاسبات هم کار کرده. قطعا بوجود آوردن تعادلِ بین کیفیت و سرعت، یک چالش بزرگ برای همه کمپانی های سازنده موتور رندرهاست. اما VRay در نسخه 5 سرعت محاسبات نور رو بالا برده و از طرفی کیفیت رو هم حفظ کرده تا با یک سرعت بیشتر به نتیجه واقعی تر برسیم.

Adaptive Lights به چه صورت کار میکنه؟ یکی سری از پرتوهای نورها که به هیچ وجه در جاهای دیگه ای از صحنه مورد استفاده قرار نمی گیرند، از محاسبات حذف می شوند.

در واقع هدف VRay از داشتنِ Adaptive Lights اینه که فقط پرتو نورهایی که در صحنه حضور دارند در محاسبات شرکت کنند که این عمل باعث میشه سرعت محاسبات بشدت بالاتره بره که با الگوریتم هایی موجود در VRay این اتفاق انجام میشه.


Accurate Lights:


VRay این قابلیت رو فراهم کرده که هر شکل و مدل از منبع نوری که مد نظر داریم رو بتونیم خلق کنیم. در واقع این منبعِ نورها رفتار کاملا فیزیکال مطابق دنیای واقعی رو دارند که باعث میشه از نظر نورپردازی بتونیم به نتایج فوق العاده ای دست پیدا کنیم. بعنوان مثال نورهای Man Made که به نورهای مصنوعی هم معروفند (هالوژن و لامپ LED و...) یعنی هر نوری که به دست انسان ساخته شده است و یا هر مدل نور طبیعی مثل نور خورشید و آسمان و... حتی میتونیم از تصاویر هم بعنوان منبع نوری استفاده کنیم که همون سیستم Image Base Lighting هستش که با تصاویر HDR این اتفاق رقم میخوره.

بطور کل هیچ محدودیتی در ابجاد انواع منابع نوری در صحنه را نخواهیم داشت.


Global Illumination:


قطعا این رو باید بدونید که VRay محاسبات GI رو بعهده کاربر میزاره که یکی سری کاربرها این ویژگی رو یک ضعف میدونند و یک سری ها هم این ویژگی رو بعنوان یک نقطه مثبت و قوت VRay میدونند. به این دلیل این رو بعنوان ضعف میدونند چون پارامترهای زیادی در اختیار کاربر قرار میده و کاربر برای محاسبات GI باید زمانی زیادی رو برای Tweek کردن پارامترها صرف کنه.

حالا اون دسته ای که این رو بعنوان یک ویژگی مثبت و نقطه قوت VRay میدونند بر این معتقدند که میتونن خیلی دقیق تر محاسبات GI رو انجام بدند تا کیفیت کارشون رو بالا ببرند و یا مثلا اگر زمانِ خیلی محدودی داشتند، تنظیمات GI رو بر روی حالت متوسط قرار میدن تا به رندر سریعتری دست پیدا کنند. بنابراین شما بعنوان کاربر VRay برای اینکه یک رندر Clean و باکیفیت رو داشته باشید، باید حوصله کنید و زمان برای تنظیم پارامترهای بخش GI بزارید. (البته بجز Brute force)

جمع بندی این بخش: از ویژگی های خیلی خوب VRay در بخش Lighting میتونیم به Adaptive یا همون بهینه بودن نورها اشاره کنیم که VRay الگوریتم های دقیقی رو برای این بخش طراحی کرده تا با سرعت زیاد، محاسبات نورها انجام بشه و از طرفی کاهش کیفیت رو نداشته باشیم.


در چه نرم افزارهایی می توانیم از VRay استفاده کنیم؟

کمپانی chaos group محصول خودش را در یک طیف وسیعی از نرم افزارها ارائه کرده که در لیست زیر میتونید نرم افزارهارو ببینید:

  • 3ds Max
  • Maya
  • Cinema 4D
  • Houdini
  • Blender
  • Unreal
  • Modo
  • Nuke
  • Katana
  • SketchUp
  • Rhino
  • Revit

خب دوستان به پایان بخش اول از مقاله بررسی ویژگی های شاخص VRay رسیدیم. در بخش اول به ویژگی های Camera و Lighting پرداختیم و در قسمت دوم مقاله به ویژگی های Material و Texture می پردازیم که توصیه میکنم این بخش جذاب رو به هیچ وجه از دست ندید.

باز هم تکرار میکنم VRay ویژگی های زیادی رو در هر بخش داره ولی هدف ما این بود که ویژگی های شاخص این موتور رندر رو بصورت کلی معرفی کنیم.

امیدوارم از خوندن این مقاله لذت برده باشید.

پژمان رجبی
Lookdev & Lighting Artist at AlzahraVFX

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 14 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید