میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
شرکت Epic Games سایت Sketchfab را خرید
جمعه 1 مرداد 1400
در
اخبار دنیای CG

شرکت Epic Games سایت Sketchfab را خرید

جمعه 1 مرداد 1400

اگه توی حوزه CG درحال فعالیت هستید و با دنیای وب توی این زمینه ارتباط دارید حتما تا حالا اسم پلتفرم Sketchfab به گوشتون خورده. این پلتفرم یک سرویس نمایش مدلهای سه بعدی بصورت ریل تایم بر بستر وب (web-based) هست که دیروز خبر خرید این پلتفرم توسط سازنده موتور بازی سازی Unreal Engine یعنی Epic Games منتشر شد. این خرید از طرف خالق آنریل حواشی زیادی رو به همراه داشت که در ادامه در این خصوص صحبت میکنیم.


Sketchfab چیست ؟


بیش از 10 سال پیش بذر ایده اولیه این سایت با نام ShowWebGL توسط Cédric Pinson اجرا شد. کمی بعد Pinson به Alban Denoyel پیوست و این دو در تاریخ March 2012 اولین نسخه پلتفرم Sketchfab رو بالا اوردن. این سایت در مدت زمان نسبتا کوتاهی خیلی خوب رشد کرد و البته ناگفته نماند که این استارت آپ مورد توجه بسیاری از Accelerator ها قرار گرفت از جمله TechStar در بهار سال 2013 در ایالت نیویورک آمریکا در رویدادی که TechStar برگزار کرده بود تونست بعنوان استارت آپ برگزیده انتخاب بشه.


بستری برای نمایش مدلهای سه بعدی


ایده اولیه بر این اساس بود. نمایش مدلهای 3D بر بستر وب بدون نیاز به نصب هیچ افزونه و نرم افزار خاصی که البته این رسالت در قالب پلتفرمی بنام Sketchfab بخوبی اجرا شد. حالا به جایی رسیده که دیگه نه تنها صرفا مدلهای سه بعدی، که کاربران این پلتفرم میتونن مدل، شیدر، نور و حتی انیمیشن های خودشون رو با Sketchfab به نمایش بگذارن و یا حتی اونها رو به فروش برسونن.

به معنای واقعی کلمه، فضایی رویایی برای اشتراک گذاری آثار فعالان حوزه CG در این سایت خلاصه شده بود. همین امر باعث رشد چشمگیر این سایت شد و درحال حاضر بیش از 5 میلیون کاربر، 3 میلیون مدل سه بعدی آپلود شده و 8 میلیون بازدیدکننده منحصر به فرد در ماه رو داره. این آمار و عدد برای یک سایت CG شگفت انگیزه.


خالق آنریل انجین Sketchfab رو بدست آورد ...

روز گذشته خبری منتشر شد که خیلی خیلی قابل توجه و ویژه بود. کمپانی Epic Games سایت Sketchfab رو بصورت کامل خریداری کرد و از این پس مالک این سایت شرکت سانده موتور بازی سازی آنریل انجین خواهد بود. البته این امر کاملا بدیهی بود که سایتی با ماهیت Sketchfab مورد توجه سازندگان موتورهای بازی سازی قرار بگیره و حالا باید ببینیم که Epic Games چه نقشه هایی برای این سایت محبوب و منحصر به فرد با کاربرانش داره.


تغییری در روند Sketchfab بوجود نخواهد آمد

طبق گفته سازندگان سایت Sketchfab با این خرید و تغییر مالکیت تغییری در روند فعالیت این سایت بوجود نخواهد اومد و Sketchfab همچنان بعنوان یک پلتفرم نمایش، ویرایش و فروش مدلهای سه بعدی بر بستر وب بصورت مستقل به کار خودش ادامه خواهد داد. ولی این تغییر مالکیت چند ویژگی خوب رو برای کاربران این پلتفرم داشته. اول اینکه کاربرانی که مدلهای خودشون رو از طریق این پلتفرم به فروش میگذاشتند از این پس درصد کمتری رو بابت هر فروش به Sketchfab خواهند داد. دومین تغییر هم Sketchfab Plus برای عموم کاربران رایگان شد. یعنی دیگه از این پس همه میتونن هر تعداد فایل با هر حجمی که داشته باشه رو روی این پلتفرم آپلود کنند. کاری که تا پیش از این باید بابتش هزینه پرداخت میکردن.


توضیحات بیشتر را در سایت Sketchfab و Epic Games بخوانید.


دوستان عزیزم امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید و براتون مفید بوده باشه

حتما نظر و دیدگاهتون رو برامون بنویسید ...

یاحق

مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 3 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید