میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
و اینک آنریل انجین 5
پنج‌شنبه 6 خرداد 1400
در
اخبار دنیای CG

و اینک آنریل انجین 5

پنج‌شنبه 6 خرداد 1400

کمپانی Epic Games بالاخره از نسخه 5 آنریل انجین رونمایی کرد. درواقع هرچی از این نسخه بگم کم گفتم و این انجین توی نسخه 5 فوق العادست. توی این مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به ویژگی های جدید این نسخه و برخی از ویژگی های جدید و الی اون رو مورد بررسی قرار بدیم. البته روز گذشته از طرف کمپانی Epic Games یک ویدیوی 15 دقیقه ای رو منتشر کرد که در اون به معرفی ویژگی های اصلی این نسخه پرداخته که در ابتدا این ویدیو رو خواهیم دید.


آزادی در آفرینش

شعار کمپانی Epic Games برای این نسخه از آنریل انجین Freedom to create به معنی آزادی در آفرینش هست. درواقع این شرکت سعی کرده توی Unreal Engine 5 طراح هیچگونه محدودیتی رو در خلق یک بازی رایانه ای جذاب نداشته باشه. آزادی مطلق در خلق هر چیزی که به ذهن انسان میرسه. این آزادی رو میشه در بخش های مختلف این انجین مشاهده کرد مثل رندرینگ، فضاسازی، انیمیت، شبیه سازی ها، صدا و ...

در همین ابتدا ویدیویی رو که دیروز از طرف این شرکت منتشر شد رو تقدیم حضورتون میکنم. حتما حتما ببینیدش ... فوق العادست و به هیچ وجه از دستش ندید.


تکنولوژی Nanite - پایان دوره مدلهای Low Poly

اسم نانایت شاید براتون آشنا باشه چون قبلا هم Epic Games بهش اشاره هایی رو داشت و این تکنولوژی درواقع یک سیستم virtualized micropolygon geometry بحساب میاد و دیگه رسما میشه از همینجا پایان کارهای زمانگیر مثل ایجاد جزئیات روی Normal Map ها ساخت LOD ها برای لول های مختلف جزئیات در فضاهای بازی رو اعلام کرد. از این پس با کمک تکنولوژی Nanite شما میتونید مدلهای سنگین با میلیون ها پولیگان رو بدون هیچ محدودیتی وارد محیط بازی خودتون بکنید.

حتما در ویدیوی بالا با این تکنولوژی تا حدی آشنا شدید. ولی اگه دوست دارید دربارش بیشتر بدونید و نمونه های اجرایی اون رو ببینید پیشنهاد میکنم ویدیوی زیر رو از دست ندید.


تکنولوژی Lumen – پایان دوره Lightmap Baking

اینجا بازهم یه تکنولوژی جدیدی رو داریم که یک سبک قدیمی در رندرینگ ریل تایم موتورهای بازی سازی رو متحول کرده و اونهم dynamic global illumination با کمک Lumen هست و دیگه میشه گفت رسما دوره ساخت Lightmap در گیم انجین ها به پایان رسیده و از این پس شما میتونید یک محیط کاملا داینامیک رو در رندرینگ بازیهاتون داشته باشید. فقط کافیه نورهای خودتون رو در ادیتور آنریل کار بگذارید و نتیجه نهایی رندر بازیتون رو همونجا در ادیتور آنریل تماشا کنید. دیگه هیچ نیازی به صبر کردن برای UV و Lightmap Baking نیست.

نتیجه رندرها با کمک Lumen واقعا شگفت انگیزه. همونطوری که در ویدیوی بالا هم مشاهده کردید این یک گام بلند در بخش رندرینگ انجین های بازی سازی بحساب میاد. برای آشنایی بیشتر با Lumen ویدیوی زیر رو بشدت پیشنهاد میکنم.


دنیای بی نهایت در بازی ها - Open worlds


دیگه فرقی نداره بازی شما چقدر فضا لازم داره و دنیای بازیتون باید چقدر بزرگ باشه. با کمک قابلیت World Partition شما میتونید یک فضای به وسعت بی نهایت برای بازیتون طراحی کنید و فقط فضایی که مدنظر دارید رو فعال سازی و با سرعتی بالا و پرفورمنسی باورنکردنی که Load و Unload صحنه بصورت کاملا خودکار انجام میشه، ازش استفاده کنید.

اما ویژگی های این بخش به همینجا ختم نمیشه و قابلیت دیگری رو میبینیم بنام Data Layers که به شما کمک میکنه تا چند صحنه متفاوت رو در یک فضا داشته باشید. بعنوان مثال شما میتونید 2 صحنه شب و روز رو در یک فضا با دیتاهای متفاوت داشته باشید و بنا به ساختار بازیتون بین این صحنه ها سوئیچ کنید.


توسعه بخش Animation آنریل انجین

اما بخش انیمیشن این نسخه از آنریل انجین هم دستخوش تحولات جالبی شده. تحولاتی نظیر اضافه شدن ابزار Control Rig که با کمک اون میتونید به سرعت یک ریگ بسازید و اونو با سایر کاراکترها به اشتراک بگذارید، میتونید به اونها یک Pose بدید. همچنین میتونید با کمک ابزار جدید Pose Browser حالت های مختلفی که مدنظرتون هست رو ذخیره و از اونها بعنوان یک Assets برای سایر المانها استفاده کنید. 


و البته اینجا باید به ابزار جدید Full-Body IK هم اشاره کنم و قطعا همونطوری که در ویدیوی بالا هم مشاهده کردید با کمک این ابزار میتونید حرکت های واقعی و خوبی رو بصورت مستقیم در انجین شبیه سازی کنید. و بعنوان آخرین ابزار این بخش میتونم به Motion Warping اشاره کنم که با کمک این ابزار میتونید موشن های مختلفی که در صحنتون دارید رو برای فضاهای مختلف اونها رو اصلاح و ازشون استفاده کنید. بعنوان مثال پریدن از روی دیوارهای مختلف با ارتفاع های متفاوت فقط با یک انیمیشن.


استودیوی صدای کامل با MetaSounds


یکی دیگه از ویژگی های جدید آنریل انجین 5 اضافه شدن بخشی با عنوان MetaSounds هست که درواقع این بخش یه استودیو صدای کامله با تمام ابزارهایی که برای صداگذاری روی یک بازی نیاز دارید. بخش MetaSounds یک فضای کاملا ویژوال داره و با کمک اون میتونید تمامی افکت های صوتی و صدای بازی خودتون رو بسازید و اونها رو مدیریت کنید.


دوستان توسعه های این نسخه از موتور بازی سازی Unreal Engine 5 به همینجا ختم نمیشه و خیلی فراتر هست و در ادامه ازتون دعوت میکنم که 2 ویدیوی دیگه که در اونها هم بخش های مختلفی از این قابلیت ها توضیح داده شده رو حتما تماشا کنید.



نسخه Early Access آماده برای دانلود


کمپانی Epic Games از تابستان سال گذشته توضیحات و ویدیوهایی از این نسخه گیم انجین آنریل رو منتشر میکرد و خبرهایی میداد تا اینکه بالاخره روز گذشته رسما این نسخه رو معرفی و نسخه Early Access اون رو برای عموم منتشر کرد. این نسخه برای Production و پروژه های اصلی نیست و صرفا برای تست منتشر شده و Epic Games از همه Developer ها دعوت کرده که این نسخه رو دانلود کنن و از تجربه کار کردن با Unreal Engine 5 بهش بگن.

برای دانلود این نسخه به سایت Unreal Engine مراجعه کنید


پروژه سمپل Valley of the Ancient


همچنین باید این نکته رو هم اضافه کنم که کمپانی Epic Games برای نمایش قابلیت های آنریل انجین 5 از یک پروژه بازی سمپل با نام Valley of the Ancient استفاده کرده که البته صحنه های این بازی برای علاقمندان به دنیای بازی های رایانه ای ناشناس نیست و قبلا هم کمپانی سونی برای نمایش قدرت کنسول Play Station 5 از همین سمپل استفاده کرده بود.

دوستان عزیز توجه داشته باشید که سورس کامل این بازی برای دانلود وجود داره. یعنی فقط کافیه به لانچر Epic Games برید و این بازی رو دانلود کنید. این سمپل واقعا شاهکاره ... حتما ببینیدش


دوستان حتما دیدگاهتون رو درباره آنریل انجین 5 برامون بنویسید ... بی صبرانه منتظر نظرات شما هستم

یاحق

مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 29 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید