میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
نرم افزار SpeedTree در اختیار Unity قرار گرفت
شنبه 2 مرداد 1400
در
اخبار دنیای CG

نرم افزار SpeedTree در اختیار Unity قرار گرفت

شنبه 2 مرداد 1400

خب ظاهرا این روزها بازار خرید نرم افزارها توسط شرکت های سازنده موتورهای بازی سازی خیلی داغه. بعد از چند خرید خاص و عجیبی که شرکت Epic Games داشت که این آخری هم خرید سایت Sketchfab بود، حالا نوبت به Unity Technologies رسید تا شرکت Interactive Data Visualization (به اختصار IDV) که سازنده نرم افزار محبوب SpeedTree هست رو بخره و از این پس تمام امتیاز این نرم افزار در اختیار Unity خواهد بود.

در سال اخیر گیم انجین یونیتی توسعه ها و پیشرفت های منحصر به فردی داشت و هربار شاهد توسعه های خاص این گیم انجین بودیم. به گفته سازندگان، با محبوب تر شدن این انجین و استفاده های خاص کاربران که طیف گسترده ای رو شامل میشدن، این شرکت رفته رفته سعی کرده تا حد امکان پاسخگوی نیازهای اونها باشه و خرید این نرم افزار در راستای همین امر بوده.


SpeedTree از ابتدا تاکنون


شرکت نرم افزاری Interactive Data Visualization از سال 2000 میلادی ایده ساخت نرم افزار SpeedTree رو پایه گذاری کرد. تا پیش از این ابزارها و پلاگین هایی که در این زمینه مورد استفاده قرار میگرفتن نمیتونستن توجه هنرمندان رو به خودشون جلب کنن و دلیل شروع کار IDV بر همین اساس بود.

اولین نسخه این نرم افزار با عنوان SpeedTreeCAD و پس از اون نسخه SpeedTreeMAX مخصوص نرم افزار 3ds Max در سال 2002 عرضه شد. که استفاده های این نسخه برای کارهای انیمیشنی بود. سپس شرکت IDV نسخه SpeedTreeRT رو برای استفاده از این ابزار در شبیه سازی های Real Time عرضه کرد. چند سال بعد نسخه SpeedTreeMAYA رو برای نرم افزار Maya و در نهایت در سال 2009 شرکت IDV نسخه های MAX و MAYA رو رسما از رده خارج کرد و یک نسخه نرم افزار مستقل با عنوان SpeedTree Modeler رو منتشر کرد.


اما نکته قابل توجه از اون جایی شروع شد که نسخه SpeedTreeRT مورد توجه بسیاری از سازندگان بازی های رایانه ای قرار گرفت و IDV در سال 2009 این نسخه رو هم از رده خارج کرد و نسخه SpeedTreeSDK رو جایگزین اون کرد که میتونست ارتباط خوبی با انجین های بازی سازی برقرار کنه.

در حال حاضر نسخه کاملی از این نرم افزار با عنوان SpeedTree Cinema در قالب یک Suite منتشر شده که بیشترین استفاده رو برای هنرمندان صنعت جلوه های ویژه داره. پیش تر هم مقاله ای درخصوص فیلم نوح داشتیم که در همون مقاله اشاره کردیم که کمپانی های فعال در عرصه VFX علاقه خاصی به این نرم افزار دارن تا حدی که برای استفاده از اون در فیلم Noah شرکت IDV چند بروزرسانی ویژه رو بر روی این نرم افزار انجام داده بود.


حالا همه چیز به Unity بستگی داره


میشه گفت خبر خرید نرم افزار SpeedTree توسط شرکت Unity مهمترین اتفاق این هفته به حساب میاد. نرم افزاری که بسیاری از شرکت های سازنده جلوه های ویژه بصری از اون استفاده میکنن، حالا دست یک شرکت سازنده موتور بازی سازی افتاده و بدون تردید مهمترین نگرانی کمپانی های VFX سرانجام SpeedTree در این زمینه خواهد بود.

به گفته شرکت Unity Technologies تغییر و توقفی در روند بروزرسانی ها و توسعه های این نرم افزار برای تمامی کاربرانش بوجود نخواهد اومد. به گفته این شرکت با گسترده تر شدن کاربران این گیم انجین در زمینه هایی به جز بازی سازی مثل شبیه سازی های معماری، media and entertainment و... نرم افزار StpeedTree نقش مهمی رو در این اکوسیستم بازی میکنه. از همین رو شرکت Unity تصمیم به خرید این نرم افزار گرفت تا بصورت منسجم و یکپارچه اون رو برای گیم انجین Unity توسعه بده.

طبق گفته Unity کاربران این نرم افزار هیچگونه تغییری رو در خرید، پشتیبانی و استفاده از نرم افزار SpeedTree و یا گیم انجین Unity نخواهند داشت و درست همانند گذشته میتونن از این نرم افزارها استفاده کنن. درحال حاضر این شرکت درحال توسعه SpeedTree به نسخه 2021.2 هست و این نسخه با چند بروزرسانی مهم و قابل توجه بزودی عرضه خواهد شد.


اطلاعات بیشتر درخصوص این نرم افزار رو از این پس میتونید از طریق سایت Unity و یا SpeedTree دنبال و پیگیری کنید.



با تمام توضیحاتی که ارائه شد ولی همچنان این نگرانی پابرجاست که سرنوشت این نرم افزار برای هنرمندان عرصه VFX چه خواهد بود. در هر صورت Unity یک شرکت در زمینه Game هست و این سوال مطرح میشه که آیا نرم افزار SpeedTree همچنان مثل گذشته توجهی به صنعت VFX خواهد داشت یا خیر ؟

دوست دارم نظر شما رو درخصوص این موضوع بدونم ... حتما دیدگاهتون رو بنویسید

مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 7 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید