میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
free-renderman-for-non-commercial
جمعه 9 خرداد 1393
در
اخبار دنیای CG

انجین RenderMan پیکسار بزودی رایگان عرضه خواهد شد

جمعه 9 خرداد 1393
استودیو پیکسار امروز در یک حرکتی بسیار بزرگ و برجسته خبری رو منتشر کرد که درست مثل یک بمب خبری سرتیتر تمامی سایتهای CG قرار گرفت. پیکسار از کاهش قیمت انجین RenderMan تا 495 دلار به ازای هر لایسنس برای نسخه قبل و همینطور ارائه یک نسخه رایگان پس از انتشار نسخه جدید رندرمن یعنی RenderMan 19 خبر داد.
 
تا قبل از این RenderMan نسخه Pro Server با قیمت 2000 دلار و RenderMan نسخه Studio با قیمت 1300 دلار عرضه میشد که از این پس قراره RenderMan Pro Server با قیمت فقط 495 دلار ارائه بشه که این یک کاهش قیمت بزرگ و اساسی در این انجین معروف و بزرگ بحساب میاد. البته این سومین کاهش قیمتی هست که در طی چهار سال گذشته پیکسار برای انجین رندرمن در نظر گرفته. با این کاهش قیمت باید دید که دیگر انجین هایی که برای مایا وجود داره مثل V-Ray و Arnold چه سرنوشت و آینده ای رو خواهند داشت و اینکه آیا امکان رقابت رو دارن یا نه. البته قابلیت ها و اتفاقات زیادی در این انجین داره رخ داده مثل اضافه شدن قابلیتی به نام RIS که خب صحبت درباره این قابلیت ها و ویژگی ها زیاده و میگذاریم در یک فرصت مناسب بصورت مفصل مقالاتی رو در این زمینه منتشر خواهیم کرد.
 
خبر کاهش قیمت انجین RenderMan و انتشار یک نسخه رایگان غیر تجاری از این انجین
 
اما خبر انتشار یک نسخه رایگان از RenderMan چیزی بود که همه رو شگفت زده کرد. نسخه ای که قراره بصورت رایگان جهت استفاده در موارد غیر تجاری در اختیار کارآموزان، مدرسین و توسعه دهندگان قرار بگیره. خب قرار هست پس از انتشار نسخه جدید RenderMan یعنی ورژن 19 که حدودا تا اواخر امسال (میلادی) منتشر میشه، یک نسخه ویژه ای هم بصورت رایگان در اختیار عموم قرار بگیره. جالبه که بدونید این نسخه رایگان که بصورت node-locked licence ارائه میشه هیچگونه محدودیتی در قابلیت ها و امکانات، محدودیت زمانی، درج واترمارک و... نداره و با نسخه تجاری یکسان هست ولی امکان استفاده از این نسخه در کارها تجاری وجود نداره و این مساله توسط پیکسار تاکید شده که صرفا امکان استفاده از اون برای کسانی که قصد یادگیری و یا آموزش رو دارن امکانپذیره و البته این نسخه در اختیار Developer ها نیز قرار میگیره تا قدم مثبتی در جهت گسترش این انجین برداشته بشه. خب طبیعی هم هست که کاربران این نسخه رایگان بصورت مستقیم پشتیبانی رو از طرف پیکسار نخواهند داشت ولی به هر حال این کاربران به تمامی Documentation های آموزشی و البته فروم های استودیو دسترسی دارن و میتونن مشکلات خودشون رو از این طریق مطرح و برطرف کنن.
 
همونطوری که اشاره کردم قرار هست که قابلیت های جدیدی بر روی نسخه جدید رندرمن اضافه بشه که شاید مهمترین اونها قابلیت RIS باشه که یک مجموعه ای از الگوریتم های رندرینگ هست که نسبت به متد قبلی یعنی REYES افزایش سرعتی حدود 2 تا 10 برابری رو داشته که واقعا یک توسعه بسیار خوب بحساب میاد. بر اساس گفته پیکسار قراره که در SIGGRAPH 2014 قابلیتهای جدید این نسخه معرفی بشه و مشخصه که پیکسار امسال با دستی پر به سراغ رویداد سیگراف خواهد رفت.
 
دوستان دیگه داریم به رویداد سیگراف 2014 نزدیک میشیم و خبرهای جدید در راه است که پیشنهاد میکنم مطالب سایت رو دنبال کنید و با حضور گرمتون با ما همراه باشید ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 62 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید