میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
نقد و بررسی ویژگی های جدید موتور رندر Renderman 24
شنبه 4 دی 1400
در
نقد و بررسی

بررسی Renderman 24

شنبه 4 دی 1400

در این مقاله قصد دارم راجب یکی از مهم ترین و شاید به جرات بشه گفت، پرقدرت ترین موتور رندر دنیا یعنی Renderman از کمپانی Pixar صحبت کنم. همانطور که مطلع هستید در ماه های اخیر، نسخه 24 این موتور رندر با ویژگی های فوق العاده ای منتشر شد و در دسترس همگان قرار گرفت که در این مقاله به بررسی ویژگی های این نسخه جدید می پردازیم. اما قبل از اینکه به سراغ بررسی این ویژگی ها بریم، لازم میدونم یک آشنایی کلی راجب این موتور رندر پرقدرت داشته باشیم که از گذشته تا به الان چه مسیری را طی کرده است.

این رو باید بدونید اگر امروز موتورهای رندری که باهاشون داریم کار می کنیم، قطعا بخاطرِ وجود Renderman بوده، چراکه همیشه استانداردهای رندر را تعیین کرده و همیشه تکنولوژی های جدید رندرینگ رو در اختیار داشته است و جالبه بدونید اولین انیمیشن بلند سینمایی که توسط Renderman رندر شده، در واقع Toy Story 1 هستش.



Renderman از گذشته تا به الان

کمپانی Lucas Film در گذشته، بخش جدیدی را با هدف تدوین دیجیتال، جلوه های ویژه و... با نام Pixar خلق می کنه و بعد از مدت ها این بخش به آقای استیو جابز فروخته میشه که همین پیکسار امروزی که می بینید، هست. پیکسار برای تولید انیمیشن ها و تولیدات خودش به یک موتور رندری نیاز داشته، بنابراین با تحقیقات فراوان یک تیمی تشکیل میده و یک موتور رندری بنام Reyes که مخفف Render everything you ever saw هستش، نوشته میشه که همین پایه ی تشکیل Renderman میشه و در سال 1988 اولین نسخه عمومی Renderman توسط پیکسار منتشر میشه.


پیکسار یک زبانی را بنام RSL که مخفف Renderman shading Language هستش را خلق میکنه که پایه Shader نویسی برای Renderman را شکل میده. این موتور رندر پرقدرت، از گذشته تا به الان تکنولوژی های فوق العاده ای رو ساخته که میتوان به Point Base Rendering اشاره کرد که باعث میشه کمپانی ILM با پیکسار پروژه های بزرگی رو استارت بزنن و یکی از فیلم هایی که از تکنولوژی Point Base Rendering استفاده شده، فیلم دزدان دریایی کارائیب هستش.

همانطور که گفتم Renderman بر پایه Reyes بود و هنوز طی سالها به طرف Ray-tracing سوئیچ نکرده بود، چراکه تغییر یک متد برای Big Productionها کار ساده ای نبود. در اون سالها موتور رندر Arnold تونست متد Ray-tracing رو برای Big Production طراحی کنه و همین تلنگری بود برای Renderman که تغییرات بزرگی را در خود ایجاد کنه. در نسخه 19 رندرمن شاهد تغییرات جدیدی بنام RIS بودیم. یعنی این موتور رندر از Reyes به RIS سوئیچ کرد. هرچند که در ابتدا هر دو در این موتور رندر وجود داشت اما رفته رفته Reyes و RSL حذف شد و الان در نسخه های جدید، رندرمن بر پایه RIS هستش. در واقع Renderman به سمت متد Ray-tracing پیش رفت و در نسخه های اخیر خودش انقلابی را در بحث رندرینگ بوجود آورد.

اگر بخوام از قدرت Renderman براتون بگم، در انیمیشن COCO که صحنه های Huge و بزرگی وجود داشت، در یکی از Shotها از 7 میلیون Light Source استفاده شد که Renderman تونست با اون همه Asset، اون شات رو رندر بگیره. البته این دست آورد با کمک تکنولوژی پیکسار یعنی USD محقق شد که حتما در یک مقاله جداگانه ای به این تکنولوژی می پردازیم.



خب این یک مقدمه و شناخت کلی از موتور رندر Renderman بود و الان بریم به سراغ بررسی ویژگی های نسخه 24 این موتور رندر؛ در ابتدا دعوت میکنم ویدیو زیر را ببینید تا با ویژگی های این نسخه بیشتر آشنا بشید.


RenderMan XPU

اولین ویژگی این نسخه، تغییر ساختار و معماری این موتور رندر به XPU هستش که برای سرعت و کارایی بیشتر در Production بازنویسی شده است. در واقع با استفاده از این فناوری hybrid میتونیم از قدرت CPU و GPU بصورت همزمان در رندرهامون استفاده کنیم. در ضمن این رو باید بدونید که GPU Rendering رندرمن از OSL پشتیبانی می کنه، بنابراین با داشتن XPU سرعت و کیفیت رندرهامون افزایش پیدا میکنه.

در تصویر زیر عملکرد سیستم جدید XPU در مقایسه با RIS رو می بینیم:


در این نسخه اول، XPU برای look development و برای مچ شدن با RenderMan's production pathtracer طراحی شده است که در نسخه های بعدی توسعه مداوم XPU در دستور کار این موتور رندر قرار گرفته است.


MaterialX LAMA

مهم ترین ویژگی این نسخه، MaterialX Lama (Layered Material) هستش که این تکنولوژی توسط کمپانی ILM ساخته شده و سالهاست در پروداکشن VFX خودش استفاده میکنه. حالا نتیجه همکاری ILM با Pixar باعث میشه این تکنولوژی به Renderman هم اضافه بشه. LAMA یک سیستم Node-Base جدید برای Layer Shading هستش. 



Advanced Hair Shading

متریال جدید Lama Hair Chiang باعث میشه hair shading قابلِ کنترل تر از همیشه بشه. در واقع Hair Shading جدید دارای specular highlights و sampling کارآمدتر هستش.



Stylized Looks

یکی دیگر از ویژگی های این نسخه، ساخت تصاویر artistic styles هست که با ویژگی Stylized Looks میتونیم تصاویر non-photorealistic را رندر کنیم. با استفاده از این قابلیت می توانید lines و hatching و brushstrokes ایجاد کنید.



Bump Roughness

ویژگی Bump Roughness در این نسخه باعث میشه Micro Detailها خیلی بهتر و باکیفیت تر رندر بشن. با استفاده از این ویژگی میشه Bump و Roughness و anisotropy را فقط با یک تکسچر کنترل کرد.





OpenColorIO

این نسخه سیستم Color Management جدید ACES که واقع industry standard هستش رو پشتیبانی می کنه. ACES که مخفف Academy Color Encoding System هستش یک فضای رنگی وسیع تر و همچنین یک workflow ساده تر میان برنامه ها تعریف میکنه.



Live Statistics

سیستم Live Statistics یک سیستم آماری هستش که می توانید بصورت live در حین رندر، استفاده از منابع را مشاهده کنید.



RenderMan for Blender

تیم توسعه Renderman با توجه به feedbackهای دریافتی از سمت کاربران نرم افزار Blender تصمیم گرفتند این موتور رندر را برای نرم افزار Blender بازنویسی کنند تا کاربران این نرم افزار بتوانند از این موتور رندر قدرتمند استفاده کنند.



Preset Browser

پنجره Preset Browser در این نسخه آپدیت شده است که می توانید متریال های MaterialX Lama و تکسچرها را ذخیره کنید.


و در نهایت ویژگی های دیگری هم به این موتور رندر افزوده شده که بصورت Bullet point بهش اشاره می کنم:

- Aggregate Volumes

- New Patterns

- OSL

- Better Sampling

- Updates to All Bridges

- Dispersion


امیدوارم از خوندن این مقاله لذت برده باشید.

پژمان رجبی
Lookdev & Lighting Artist at AlzahraVFX

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 7 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید