میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
نرم افزار بلندر 3.2 منتشر شد
پنج‌شنبه 19 خرداد 1401
در
اخبار دنیای CG

نرم افزار بلندر 3.2 منتشر شد

پنج‌شنبه 19 خرداد 1401

در تاریخ 8 June جامعه توسعه دهندگان آنلاین و Blender Foundation از نسخه جدید 3.2 نرم افزار بلندر رونمایی کردند. این نسخه دستخوش تغییراتی در بخش های Rendering و painting Tools و بهبود عملکرد نرم افزار و... است. در این مطلب به بررسی این ویژگی های جدید می پردازیم.

ابتدا دعوت می کنم ویدیو زیر را ببینید تا با ویژگی های نسخه 3.2 بلندر آشنا بشید.


LIGHT GROUPS

در این نسخه ویژگی Light Group را می توان در pass رندر Cycles داشت. در واقع وقتی در یک صحنه ای، چندین نور داشته باشید، می توانید تک تک نورها را در هر pass داشته باشید و به کنترل اون از جمله تغییر رنگ و یا شدت منابع نور در کامپوزیت بدون رندر مجدد، بپردازید. پیش تر اکثر موتور رندرها از این ویژگی بهره مند بودند که در این نسخه موتور رندر Cycles این ویژگی را درون خود، جای داد.



Shadow Caustics

اکنون موتور رندر Cycles از ویژگی caustics در سایه آبجکت های refractive پشتیبانی میکنه. در واقع این بر اساس متد Manifold Next Event Estimation است، روشی که برای production rendering توسعه داده شده است. ایده این است که به‌طور انتخابی، caustics سایه‌ها را روی چند شی در صحنه که تأثیر بصری زیادی دارند، بدون تأثیرگذاری بر عملکرد رندر برای بقیه صحنه، فعال کنید.

توجه داشته باشید که این روش تعدادی محدودیت دارد:

- فقط caustics در سایه اجسام refractive کار می کنند

- فقط تا 4 refractive caustic bounces پشتیبانی می شود.

- آبجکت های Caustic caster باید دارای smooth normals باشند. مپ های Bump و normal نادیده گرفته می شوند.

- در حال حاضر برای Metal GPU rendering پشتیبانی نمی شود.



Volume Motion Blur

Motion blur برای شبیه‌سازی gas و VDB volumes وارد شده، اکنون پشتیبانی می‌شود. برای این کار، volumes باید یک velocity field داشته باشند، که یا به عنوان یک vector grid یا triplet of scalar grids برای componentهای X، Y و Z در vector field تعریف شده است.



Painting in Sculpt Mode

بلندر 3.2 با ابزارهای جدید، بهبود قابلیت استفاده و عملکرد بی سابقه، polygon painting را متحول می کند. در این نسخه paint brush جدید با مجموعه ای از تنظیمات جدید مانند tip shape، wet mixing، flow و density ارائه می شود. همچنین می توانید brush را آزادانه با تمام تنظیمات موجود سفارشی کنید.



REMESH

در این نسخه هنگام استفاده از voxel remesher، تمام ویژگی های رنگ حفظ خواهند شد. 



MASK OUT

همچنین ماسک کردن، ماسک کردن خودکار و face sets به طور کامل با color attribute painting پشتیبانی می شوند.



Duplicate Elements

در بخش GEOMETRY NODES شاهد افزوده شدن یک Node جدید با نام Duplicate Elements هستیم. در واقع این Node جدید یک geometry جدید با elementهای مشخص شده (point, edge, face, spline, or instance) ایجاد می کند.



Asset Collections

کتابخانه Assetهای خود را با Collections گسترش دهید! می توانید Assetهای Collection را به عنوان instances یا real objects اضافه کنید. همچنین تصاویر Thumbnails به طور خودکار تولید می‌شوند، یا آن‌ها را با تصاویر خود سفارشی کنید.



Curve Pen Tool

در بخش Modeling ابزار جدیدی با نام Curve Pen Tool افزوده شده است که به سرعت می توانید control points را اضافه، حذف و tweek کنید.



Envelope Modifier

مدیفایر Envelope شکلی به نام envelope را روی خطوط موجود ایجاد می‌کند که تمام نقاطی را که n نقطه بین آنها وجود دارد به هم متصل می‌کند.



Enganced Channels

در بخش VIDEO SEQUENCER، شاهد بهبود Channelها هستیم، بطوری که می توانید ویرایش های خود را با نام گذاری کانال ها سازماندهی کنید! همچنین می توانید کل کانال ها را بی صدا و قفل کنید.



امیدوارم از خوندن این مطلب لذت برده باشید، اگر کاربر بلندر هستید حتما نظرات خودتون را در خصوص این نسخه جدید با ما در میان بزارید.

پژمان رجبی
Lookdev & Lighting Artist at AlzahraVFX

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 17 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید