میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
موشن گرافیک ها چگونه تجربه کاربری را تحت تاثیر قرار می دهند؟
مرتضی رحیم زاده
پنج‌شنبه 30 اردیبهشت 1400
812 بازدید
ذخیره
پنج‌شنبه 30 اردیبهشت 1400

موشن گرافیک ها چگونه تجربه کاربری را تحت تاثیر قرار می دهند؟

عبارت "تجربه کاربری" که در این متن به دفعات با آن رو‌به‌رو می شوید، شامل تمام جنبه هایی تعامل کاربر با شرکت، محصول و خدمات بوده و فراتر از طراحی رابط کاربری ست.

در سال های اخیر ورود انیمیشن به دنیای وب و طراحی رابط کاربری تلفن های همراه بحث داغ محافل گرافیک بوده است. در این مقاله می خواهیم نگاهی به تاثیرات موشن دیزاین بر تجربه کاربری (User Experience -UX) داشته باشیم.


"موشن دیزاین" به چه معناست؟

افراد بسیاری هنوز هم به درستی معنای "موشن دیزاین" را نمی دانند. قبل از هر چیز اجازه دهید به بررسی لغوی این واژگان بپردازیم . "موشن دیزاین" خلاصه و نماینده عبارت "موشن گرافیک دیزاین" است.

عبارتی متشکل از سه عنصر "گرافیک(Graphic)"، "حرکت(Motion)" و "طراحی(Design)". یعنی ترکیبی از اجزا گرافیکی که در زمان و مکان، سیال و در جریان باشند.

هرچند کاربرد ابتدایی موشن دیزاین برای تولید فیلم و جلوه های ویژه رایانه ای بود. اما به موازات پیشرفت تکنولوژی و ارائه راهکار های نوآورانه برای خلق رابط کاربری بهتر ، بیش از پیش رواج پیدا کرد و امروز در بخش های مختلفی مثل فیلم های انیمیشن، ویدیو ها، متن های متحرک و نرم افزار های تحت وب مورد استفاده قرار می گیرد.

طراحان در تولید موشن دیزاین ها از ابزار ها و نرم افزار های متعددی بهره می برند. یکی از رایج ترین آنها Adobe After Effect است این نرم افزار امکان خلق یا تغییر تصاویر و ویدیو ها را روی یک تایم لاین فراهم می کند. از دیگر نرم افزار های رایج می توان به Maxon Cinema4D اشاره کرد.

[کاربران این ابزار ها یعنی] موشن دیزاینر ها باید در زمینه گرافیک آموزش ببینند و درک و مهارت بالایی در ترکیب زمان ،موسیقی و فضا داشته باشند. پیش زمینه هایی از انیمیشن یا تجربه هایی در تولید فیلم می تواند در روند رشد در این حرفه موثر باشد.

به صورت خلاصه، موشن گرافیک شامل هر آنچه در تلویزیون می بینید می شود از تیتراژ ابتدایی اخبار گرفته تا کارتون ها، شخصیت های انیمیشنی، متون متحرک، صحنه های انفجار ها در فیلم های سینمایی یا دیگر جلوه های بصری. اغلب هرآنچه فیلم برداری یا توسط جلوه ها ویژه تولید نشده باشد را می توان در دسته موشن گرافیک ها قرار داد.

بنابراین، [این محتوا] چه با یک فیلم زنده ترکیب شده باشد و چه مجموعه کامل گرافیک متحرک باشد، میتوان آن را به عنوان موشن گرافیک در نظر گرفت.


چرا موشن گرافیک مهم است؟

به لطف شبکه های اجتماعی، مردم امروزه مصرف کننده حجم عظیمی از محتوا هستند و [زمان زیادی را] در میان پست های شبکه های اجتماعی برای یافتن مطالب جذاب صرف می کنند.

بر اساس تحقیقی از دانشگاه MIT، هر شخص محتوای بصری را تنها در 13 میلی ثانیه تجزیه و تحلیل می کند. این مسئله ثابت می کند پردازش اطلاعات ارائه شده به شکل تصویری در مغز انسان بسیار ساده تر صورت می گیرد. به علاوه بخش بزرگی از این محتوا در حالی به دست مخاطبان می رسد که گوشی های هوشمند شان در حالت سکوت(Mutte) قرار دارند. بنابراین در دنیای امروز برقراری ارتباط از طریق مفاهیم بصری اهمیت بیشتری پیدا می کند.

به همین دلیل بازاریاب ها در سراسر دنیا با استفاده از موشن گرافیک ها به بهترین شکل توجه مخاطب شان رو به خود معطوف می کنند.

برخی روش هایی که این افراد می توانند از طریق موشن گرافیک با مخاطب شان در ارتباط باشند ، شامل:

تبلیغات سنتی: می توان برای معرفی محصول موشن گرافیک ها را در تبلیغات های تلویزیونی یا ویدیو ها آنلاین استفاده کرد.

پروموشن ها: [این دسته شامل محتوایی می شود که شرکت ها برای بهبود روند بازاریابی یا معرفی ویژگی های یک محصول استفاده می کنند از جمله:] ویدیو های ویروسی(viral videos) ، بررسی های موردی ، توصیفات ، نظرات کاربران

ویدیو های معرفی: بسیاری از افراد از موشن گرافیک در ویدیو های معرفی محصول یا خدمات جدید استفاده می کنند. این معرفی می تواند به شکل نمایش اجمالی، شرح پروسه تجاری یا آموزش باشد.

ویدیو های شبکه های اجتماعی: دسته ی دیگری از کاربرد های محبوب موشن گرافیک ها مصرف شان در شبکه های اجتماعی با هدف جذب مخاطب در محیط هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، اسنپ چت، یوتیوب و... است. طبق تحقیقی که توسط Tubular Insights انجام شده است. 64% مصرف کنندگان بعد از تماشای این دسته ویدیو ها برای خرید ترغیب شده اند.


موشن گرافیک ها چگونه می توانند تجربه کاربری را بهبود ببخشند؟

بازاریابان به سختی تلاش می کنند تا یک استراتژی تاثیرگذار در محتوا ارائه دهند که شامل مواردی مثل مقالات، اینفوگرافیک ها ، ویدیو ها یا ... باشد. هر چند علاقه مخاطبان به محتوای ویدیویی نسبت به دیگر روش ها غیر قابل انکار است.

بر اساس نظرسنجی که توسط Wyz Owl تهیه شده است 81% از کسب و کار ها از ویدیو به عنوان ابزار تبلیغات استفاده می کنند چرا که مشارکت را تقویت و تجربه کاربر را بهبود می بخشد.

در ادامه به مواردی می پردازیم که موشن گرافیک را به گزینه بسیار ویژه ای تبدیل کرده و چگونگی کمک این موارد برای معرفی برندتان را بررسی می کنیم:


1-محتوای جذاب تولید می کند

جدا از رسانه ای برای بودن در کانون توجه، موشن گرافیک ها نقش حیاتی در برانگیختن عواطف مخاطبان دارند. این یک واکنش طبیعی است . به لطف پدیده "عواطف واگیردار"، بینندگان بلافاصله با تجربیات و احساساتی که در مانیتور نمایش داده می شوند همدلی می کنند.

به همین دلیل، بیان یک نکته زمانی که برندی داستان ش را از طریق موشن گرافیک و با تکیه بر عواطف [مشترک] شرح می دهد ساده تر است. [برای مثال] ویدیو زیر که با همکاری International Justice Mission به جهت افزایش آگهی نسبت به خشونت روزمره در سراسر جهان تولید شده است را تماشا کنید.


2-به درک مراحل پیچیده کمک می کند

موشن گرافیک ها اطلاعات را به صورت چکیده ارائه می دهند، به این ترتیب درک آنها برای مخاطب عام ساده تر می شود. همانطور که پیش از این گفتیم دریافت اطلاعات وقتی به روش های بصری و جذاب انجام شود تقریبا راحت تر از زمانی ست که در یک سری کلمات یکنواخت ارائه شوند. و این دلیل موفقیت موشن گرافیک ها در تولید ویدیو پیرامون فرآیند ها، مصورسازی داده ها (data visualization) و مفاهیم انتزاعی ست.

به عنوان یک نمونه عالی می توان به موشن گرافیکی که توسط The Nature Conservancy تولید شده است اشاره کرد:

در این ویدیو اکوسیستم های وابسته به آب های زیرزمینی و تاثیر برداشت از آنها به بیننده معرفی می شود. توضیح این موارد در حالت عادی دشوار به نظر می رسد اما تمام آنها با دیدن ویدیو شرح داده می شود.


3- معرف هویت برند شماست

یکی از مطمئن ترین راه های معرفی هویت برند شما به مخاطبان تان، موشن گرافیک است. رسمی بودن یا طنازی یک ویدیو با هویت آن برند مرتبط است. به همین دلیل طراحان می دانند چگونه عناصر گرافیکی برای موشن گرافیک تلفیق کنند.

هر چند استفاده از موشن گرافیک ها برای معرفی هویت تجاری مفهوم جدیدی نیست اما امروزه کاملا رایج است. این مقاله را مطالعه کنید تا با بهترین نمونه های موشن گرافیک که چگونگی زنده کردن هویت یک برند را نمایش می دهند آشنا شوید.


4- به سرعت تاثیر می گذارند

به طور معمول طول اغلب موشن گرافیک ها بین 30 ثانیه تا 3 دقیقه است و برای زمانی که شما بخواهید به سرعت تاثیر بگذارید به شدت مناسب هستند.

موشن گرافیک ها با تکیه بر دانسته های عمومی یک فرد عادی با کمترین محتوا تاثیر قابل توجه ای ایجاد می کنند.اگر قرار باشد متنی با 1500 کلمه موضوعی را شرح دهد یک موشن گرافیک می تواند این کار را در 15 ثانیه انجام دهد. به همین دلیل زمانی که لازم است بدون اتلاف وقت، تاثیر گذار باشید موشن گرافیک ها می توانند جایگزین های مناسبی باشند.


نتیجه گیری

به یاد داشته باشید موشن گرافیک نباید تبدیل به وسیله ای زینتی شود بلکه باید دانش مخاطب را نسبت به برند شما افزایش دهد. اگر بازاریابان از این ابزار فوق العاده در جهت معرفی برند و هویت آن [به شکل صحیح] استفاده کنند تاثیری بر مخاطب می گذارد که تا پیش از آن ندیده اید.


این مقاله توسط مئول راجپوت در وبسایت icons8 نوشته شده است.

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 5 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید

پست های مرتبط