میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
همه چیز درباره Boris FX Mocha ؟!
Meisam 3d Fox H
دوشنبه 30 خرداد 1401
637 بازدید
ذخیره
دوشنبه 30 خرداد 1401

همه چیز درباره Boris FX Mocha ؟!

سلامی دوباره به شما دوستان عزیز

امروز قرار تا شما رو با یک نرم افزار جدید به نام Mocha آشنا کنم که توسط شرکت Boris FX طراحی شده و تا الان مخاطب های زیادی را به خودش جذب کرده از (جمله خودم)، و من رو به این فکر انداخته تا آموزش نرم افزار Davinci Resolve سری سومش رو هم بسازم همراه با نرم افزار Mocha، اما یک سوال  Mocha چی هستش؟

Boris FX Mocha

Mocha یک نرم افزار و پلاگین برای ردیابی حرکت مسطح، روتوسکوپی، حذف اشیا، تثبیت تصویر و ردیابی جدید PowerMesh است.

نرم افزار Mocha توسط شرکتی به اسم Boris FX ساخته شده و البته این هم بگم که Mocha یکی از نرم افزارهای این شرکت است و Boris FX تا الآن کلی نرم افزار تولید کرده که بیشتر آن ها در عرصه های سینمایی فعالیت می کنند.

استفاده از Mocha بسیار ساده است و شما می توانید با زدن چند کلیک ساده، فیلم یا کلیپ خود را Track کنید و از اطلاعات مربوط به Track خود، خروجی بگیرید و آن را وارد هر نرم افزاری که دوست دارید بکنید. این هم به شما بگم که پلاگین مخصوصی برای عزیزانی که بیشتر با نرم افزار After Effect کار می کنند هم موجود که جلوتر بهش میرسیم.

چرا باید از Mocha استفاده کنیم؟

هنرمندان VFX به دلیل سهولت استفاده و قابلیت اطمینان آن هنگام مواجهه با سخت ترین صحنه ها به Mocha روی می آورند. Mocha یک نرم افزار همه کاره است و شما هرجوری که دوست دارید می توانید با آن کار بکنید! برای مثال شما می توانید با آن مثل یک پلاگین ساده رفتار کنید و یا این که می توانید با آن مثل یک نرم افزار مستقل رفتار کنید؛ این موضوع به شما هنرمندان VFX و CG بستگی داره که چطور از این نرم افزار استفاده می کنید!

Mocha می توانید چیزهای زیادی را خروجی بگیرد؛ برای مثال شما می توانید هر آنچه را که Track کرده اید خروجی بگیرید، اما این کوچکترین کار این نرم افزار است! شما می توانید از roto shapes، lens calibration و حتی اطلاعات اجسام 3D را خروجی بگیرید و آن را وارد هر نرم افزاری که دوست داری بکنید و از آن استفاده کنید.

PowerMesh

PowerMesh یک فرآیند Tracking زیرسطحی قدرتمند است که برای جلوه های بصری و روتوسکوپی است. در حال حاضر Mocha می‌تواند سطوح تاب خورده و اشیاء organic را Track کند و آن را برای حرکات سریع و تصاویر آرایش دیجیتالی قدرتمندتر می‌کند.

استفاده از PowerMesh ساده و سریعتر از بسیاری از تکنیک های مبتنی بر جریان نوری است! باور کنید!

شما می توانید:

درج های مبتنی بر PowerMesh را به صورت کامپوزیت یا برش RGBA رندر کنید.

یک نمای Reverse Warp/Stabilized برای کارهای رنگ و VFX پیشرفته تولید کنید.

از PowerMesh برای هدایت اشکال روتو با فریم های کلیدی کمتر استفاده کنید.

Mesh vertices را به After Effects Nulls، Nuke Tracking یا Alembic for Flame، C4D و پشتیبانی سه بعدی دیگر خروجی بگیرید.

پلاگین ها

همان طور که گفتیم Mocha پلاگین هایی هم دارد و شما میتوانید Mocha رو به صورت پلاگین اجرا کنید.

پلاگین های این نرم افزار برای نرم افزاری هایی چون:

Adobe After Effects

Premiere Pro

Avid Media Composer

Autodesk Flame

Foundry Nuke

Blackmagic Design Fusion

VEGAS Pro

HitFilm

SGO/Mistika

 Boris FX Silhouette

حذف اجسام و سیم های اضافی صحنه


در خیلی از موارد این اتفاق افتاده که کارگردان نیاز به فیلم برداری از صحنه ای را دارد تا فیلمش را کامل کند، اما هر طوری که فیلم برداری می کند یک مشکلی وجود دارد و آن هم مثلا بودن افراد پشت صحنه، وجود سیم های اضافی از پشت صحنه، لوازم و اجسام اضافی و... در فیلم است که کارگردان هیچ کدام آن ها را نمی خواهد. در این لحظه باید چه کار کرد؟

نرم افزار Mocha می توان اجسام و اشیای اضافی را به راحتی حذف کند، اون هم به صورت حرفه ای(طوری که هیچ کسی متوجه این نمی شود که این فیلمی، دست کاری شده).

قرار دادن چند فیلم در یک فیلم

در خیلی از موارد شده که برای ساخت یک توالی (Sequence یا همان سکانس) از فیلم، شما لازم دارید تا چند صحنه متفاوت را به هم وصل کنید و این کار هم کار ساده ای نیست! چون زاویه هر تصویر با تصویر دیگری فرق دارد و استفاده از Tracker های معمولی هم، سرعت کار را پایین می آورد و نیاز به دقت و توجه زیادی در فیلم است.

اما Mocha می تواند این کار را برای ما به سادگی انجام دهد! چون این نرم افزار می تواند حرکات و فاصله اجسام را از دوربین تشخیص دهد و حرکات منطبق و درج‌های صفحه را با تاری حرکتی واقعی (Motion Blur) یا اندازه واقعی اجسام ارائه دهید.

و کلی چیز دیگه مثل:

Stabilize Camera or Object Motion

Lens Calibration Tools

Stereoscopic Workflow

3D Camera Solver

Optimized for 360/VR

برای گرفتن اطلاعات بیشتر از این نرم افزار به سایت رسمی Boris FX مراحعه کنید:

Boris FX

Mocha

خیلی ممنون که این پست رو مطالعه کردید و وقت گذاشتید برای این پست؛ امیدوارم که برای شما عزیزان مفید بوده باشه.

پسندیدن یا همان Like و نظر هم فراموش نشه.



اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 2 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید

پست های مرتبط