میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
حذف شاخه انیمیشن کوتاه از پخش تلویزیونی اسکار 2022
چهارشنبه 10 فروردین 1401
در
اخبار دنیای CG

چرا شاخه انیمیشن کوتاه از پخش تلویزیونی اسکار 2022 حذف شد؟

چهارشنبه 10 فروردین 1401

مراسم اسکار امسال برای دنیای انیمیشن بسیار دلسرد کننده بود. در Oscar 2022، شاخه "انیمیشن کوتاه" همراه با بخش های مستند کوتاه، تدوین، چهره‌پردازی، موسیقی متن، طراحی تولید ، فیلم کوتاه و صداگذاری از پخش تلویزیونی اهدای جوایز کنار گذاشته شدند.

مدتی قبل هالیوود ریپورتر گزارشی را منتشر کرد و به نقل از یکی از دبیران این رویداد مدعی شد که شبکه ABC که حق پخش انحصاری مراسم اسکار را در اختیار دارد، آکادمی را برای حذف 12 شاخه تحت فشار گذاشته ست و در نهایت این 8 شاخه از پخش تلویزیونی حذف شدند.

جایزه ی "انیمیشن کوتاه" از سال 1932 (یعنی 7 سال قبل از شروع جنگ جهانی دوم - حدود 90 سال پیش) به بخش جوایز آکادمی اسکار اضافه شد و والت دیزنی در 8 دوره اول موفق شد این جایزه را از آن خود کند. با این پیشینه شاید عجیب به نظر برسد که چرا شبکه ی ABC که خود متعلق به شرکت دیزنی ست، تلاش کرده تا این بخش را از مراسم اهدای جوایز حذف کند.

نباید تعجب کرد چرا که حذف این بخش، تعارض منافعی برای شرکت دیزنی به وجود نیاورده است. در این دوره برای اولین بار در 12 سال گذشته هیچ یک از فیلم های ساخت دیزنی در بخش "انیمیشن کوتاه" نامزد نشده اند. از سوی دیگر در بخش "انیمیشن" 3 فیلم از مجموع 5 نامزد جز محصولات شرکت دیزنی هستند. این انیمیشن ها عبارت اند از : "نجات جادو - encanto"، "لوکا - luca" و "رایا و آخرین اژدها - raya and the last dragon".

البته این پایان ماجرا نبود، مهم ترین پرده مراسم امسال در بخش اعلام برنده بخش "انیمیشن" به نمایش گذاشته شد. جایی که سه بازیگر فیلم های لایو اکشن دیزنی، برای اعطای جایزه این بخش به روی صحنه آمدند.

هالی بیلی، نائومی اسکات و لیلی جیمز که هر سه نقش پرنسس های دیزنی را بر عهده داشته یا دارند از این فرصت برای تبلیغ محصولات دیزنی استفاده کردند و در صحبت هایی عجیب ادعا کردند مخاطب فیلم های انیمیشن منحصرا کودکانی هستند که آنها را بارها و بارها می بینند. این در حالی ست که انیمیشنی مانند "فرار کن - flee" هم در جشنواره امسال حضور داشت.

حواشی مراسم اسکار 94ام، واکنش های زیادی را هم به دنبال داشت. برخی کاربران، بی توجهی به انیمیشن های غیر دیزنی از جمله ناکامی انیمیشن های موفقی مثل کلاوس (klaus) و داستان شاهدخت کاگویا (The Tale of the Princess Kaguya) را در دریافت این جایزه در سال های 2020 و 2015 یاد آور شدند. صفحه رسمی انیمیشن میچل ها در برابر ماشین ها (the mitchells vs. the machines) هم در توییتر نوشت:


با وجود خودداری آکادمی اسکار و شبکه ی ABC از انتشار عمومی جزئیات قراردادشان، منابعی در هالیوود ریپورتر مدعی هستند که بودجه تضمین شده این مجوز سالانه، در حدود 100 میلیون دلار است. هر چند آکادمی در این قرارداد تعهدی نسبت به تغییرات پخش تلویزیونی در ABC ندارد اما عموما به آن پایبند است. نظر شما در مورد نامزدها و برندگان جوایز اسکار چیست؟

مرتضی رحیم زاده
از سال 94 به سایت ملحق شدم و در حال حاضر مدیر استراتژی مجموعه CGSector هستم!

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 2 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید