میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
قابلیت های جدید Cinema 4D S26 و Cinema 4D S26.1
شنبه 11 تیر 1401
در
نقد و بررسی

نقد و بررسی Cinema 4D نسخه S26 و S26.1

شنبه 11 تیر 1401

دو روز پیش کمپانی Maxon آپدیت جدید برای نرم افزار Cinema 4D S26 منتشر کرد که این نسخه جدید با عنوان S26.1 عرضه شد و همین مساله بهونه خوبی بود تا توی این مطلب نگاه دقیقی به این نسخه داشته باشیم و ببینیم که کمپانی Maxon در این نسخه چه کارهایی رو بر روی این نرم افزار انجام داده و باهم مروری به مهمترین اونها داشته باشیم.

شاید در یک جمله کوتاه بتونیم اینطور بگیم که مهمترین توسعه های Cinema 4D S26 به بخش های مدلسازی، شبیه سازی و البته رندرینگ اختصاص داره. در بخش مدلسازی شاهد ابزارهای جدیدی برای مدلسازی پیشرفته و البته سریع هستیم و همینطور افزوده شدن ابزار ZRemesher بر روی این نرم افزار. در بخش شبیه سازی شاهد یک سیستم جدید شبیه سازی پارچه و همینطور سیستم شبیه سازی طناب هستیم و در بخش رندرینگ هم نام Redshift به چشم میخوره که این انجین نسخه مخصوص Cinema 4D اون حالا میتونه بر پایه CPU هم رندر بگیره. در ادامه با ما همراه باشید تا به شکل دقیقتری به مرور این ویژگی ها بپردازیم ...

طبق معمول پیش از هرچیز ازتون دعوت میکنم ویدیوی معرفی کلی این قابلیت های جدید رو ببینید :


توسعه بخش Modeling


همونطوری که پیش تر هم گفته شد بخش مدلسازی در شاخه های مختلف دستخوش تحولاتی شده و حالا در خودش ابزارهای جدیدی رو میبینه. یکسری از این ابزارهای جدید واقعا خلاقانه و نو هستن در ولی برخی دیگه رو قبل تر در نرم افزارهای دیگه هم شاهدشون بودیم.


Bridge


یکی از ابزارهای جدید در بخش مدلسازی Bridge نام داره. با کمک این ابزار جدید میتونید به دو بخش از یک مدل خودتون پل بزنید و البته این قابلیت خیلی هوشمندانه عمل میکنه و شرایط مدل شما رو تشخیص میده و این پل رو در امتداد همون مدل مدنظرتون درمیاره و البته آپشن های جذابی رو هم در اختیارتون قرار میده مثل تعداد سگمنت ها، میزان خمیدگی و...


در این ابزار جدید Bridge یک متدی وجود داره با عنوان Patch Mode که خیلی هوشمندانه عمل میکنه و کار پر کردن حفره ها در مدل رو انجام میده اونهم با حفظ توپولوژی اصلی مدل و البته اگه میخواید نتیجه بهتری دست پیدا کنیم بهتره که لبه های (Edge) انتخاب شده ضلع هاشون باهم برابر باشه تا به نتیجه بهتری برسید. این متد فقط در حالت Edge کار میکنه و برای درک بهترش نگاهی به تصویر بالا داشته باشید.


Close Polygon Hole - Grid


یکی دیگه از ابزارهای جدید در بخش مدلسازی متد جدید Grid در زمینه Close Polygon Hole نام داره و خب از اسمش بصورت کامل میشه متوجه شد که کاربرد اصلی این ابزار برای کجاست. زمانی که بخشی از مدل شما باز هست و قصد داشته باشید اون فضای باز رو با Polygon ها ببندید مساله توپولوژی مدل و حفظ loop های موجود در خطوط پیش میاد که این متد جدید با رعایت تمامی این موضوعات فضاهای باز روی مدل شما رو میبنده. میشه گفت این ابزار شباهت های خیلی زیادی به اون متد Patch Mode در بخش Bridge داره.


Equal Spacing


قابلیت Equal Spacing یکی دیگه از ویژگی های جدید در بخش مدلسازی نرم افزار Cinema 4D S26 هست که برای همگام سازی فاصله های بین خطوط مورد استفاده قرار میگیره. زمانی که شما مدلی رو ایجاد میکنید حتما براتون پیش اومده که یکسری خطوط ناهماهنگ داشته باشید و بخواید اونها رو با فاصله های برابری منظم کنید؛ اینکار بصورت دستی خیلی زمانبر و سخته که حالا از این پس با ابزار Equal Spacing میتونید اینکار رو توی چند ثانیه انجام بدید.


Fit Circle


میرسیم به یه ویژگی جالب و کاربردی دیگه به نام Fit Circle که کارش نتظیم کردن کامپوننت های انتخاب شده به شکل دایره ای شکل هست. این متد جدید برای هر سه کامپوننت Vertex ، Edge و Polygon کار میکنه و فقط کافیه اون ناحیه ای که قصد دارید بصورت دایره ای شکل دربیاد رو انتخاب و ابزار Fit Circle رو روی اون اجرا کنید. این متد جدید با کمک گزینه ای بنام Project To Surface این قابلیت رو هم داره که ناحیه دایره ای شکل شده رو هم‌تراز با مدل شما دربیاره تا فرورفتگی یا بیرون زدگی توی مدلتون بوجود نیاد.


Flatten


ابزار Flatten برای هموار کردن Polygon های انتخاب شده کاربرد داره. برای استفاده از اون فقط کافیه بخشی که قصد دارید سطح اون صاف و یکنواخت بشه رو انتخاب کنید و سپس ابزار Flatten رو به اون اعمال کنید. این ابزار عملیات هموار کردن رو میتونه بر اساس محور اصلی کامپوننت های انتخاب شده و یا محورهایی که مدنظرتون هست انجام بده.


Poke Polygons


ابزار جدید Poke Polygons برای ایجاد یک نقطه در مرکز هر یک از Polygon های انتخاب شده است. این متد جدید هم فقط بر روی کامپوننت Polygon عمل میکنه و برای استفاده از اون فقط کافیه پولیگان های مورد نظرتون رو انتخاب و بعد دستور Poke Polygons رو اجرا کنید. پنجره ای برای تنظیمات مربوط به این متد براتون باز میشه که با کم و زیاد کردن میزان Offset میتونید برای این نقاط ایجاد شده فرورفتگی یا بیرون زدگی ایجاد کنید.


Set Edge Flow


اما ابزار جدید Edge Flow که البته فقط بر روی کامپوننت Edge های انتخاب شده اونهم بصورت loop عمل میکنه، کاربردش ایجاد سطح فضای موازی و یکنواخت در حلقه انتخاب شده است. روش استفاده از این ابزار هم بصورت Interactive هست و فقط کافیه کلیک موس رو پایین نگه دارید و حلقه خطوط انتخاب شده رو تنظیم کنید.


Smooth Edges


و بالاخره بعنوان آخرین ابزار جدیدی که در این بخش میخوام بهش اشاره داشته باشم Smooth Edges نام داره و از اسمش کاملا مشخصه که در چه مواردی میتونه مورد استفاده قرار بگیره. این ابزار کاربردش برای Smooth کردن و یا همون نرم کردن خطوط انتخابی هست. برای استفاده از اون فقط کافیه خطوطی که مدنظرتون هست رو انتخاب کنید و این ابزار که بصورت Interactive هم عمل میکنه رو اعمال کنید. Smooth Edges با حفظ فضا آبجکت خطوط انتخاب شده رو نرم میکنه.


در انتهای این بخش برای آشنایی بیشتر با ابزارهای جدید مدلسازی در Cinema 4D S26 بهتون پیشنهاد میکنم ویدیوی زیر رو ببینید :


افزوده شدن ZRemesher


حتما اطلاع دارید که سال گذشته کمپانی Maxon نرم افزار Zbrush رو خریداری کرد و درواقع تیم Pixologic به کمپانی Maxon ملحق شدن و حالا در اولین نسخه از نرم افزار سینمافوردی پس از این خبر میبینیم که یکی از ابزارهای پرقدرت نرم افزار زیبراش به داخل نرم افزار Cinema 4D اومده. بله ابزار ZRemesher که بعنوان یکی از حرفه ای ترین و دقیقترین ابزارها در زمینه Retopology خودکار هست توی این نسخه از نرم افزار Cinema 4D اضافه شده و از این پس کاربران این نرم افزار میتونن مدلهایی که توسط نرم افزارهای Sculpt (ماننده ZBrush) طراحی کردن و یا حتی مدلهایی که توسط اسکنرهای سه بعدی ایجاد شده رو ریتوپولوژی کنند.

اگه شما هم علاقمه‌مند شدید که درباره این اتفاق بیشتر بدونید پیشنهاد میکنم ویدیوی جذاب زیر رو از دست ندید :


توسعه بخش Simulation


یکی از بخش های مهم در توسعه این نسخه از نرم افزار Cinema 4D شاید همین قسمت شبیه سازی باشه چرا که در اون شاهد 2 ابزار جدید برای شبیه سازی پارچه و شبیه سازی طناب هستیم و البته یک سیستم توسعه یافته Simulation مرکزی با امکان پردازش بر اساس CPU و GPU که به نظرم اتفاق خیلی مهم و قابل توجهی به حساب میاد.


Simulation Scene

پیش از اینکه وارد بحث سیستم های جدید شبیه سازی برای پارچه و طناب بریم، ابتدا به این مورد اشاره کنم که بخش Simulation Scene دستخوش تحولاتی شده و بر اساس simulation framework جدیدی که روی این نسخه از نرم افزار اضافه شده، تنظیماتی رو در خودش اضافه کرده که شاید یکی از مهمترین اونها امکان تنظیم کردن شبیه سازی بر پایه CPU و GPU باشه. البته جدای از این نباید امکان شبیه سازی همزمان آبجکت ها و همینطور Force ها در این سیستم جدید رو نادیده بگیریم که این هم در نوع خودش خیلی جذاب و فوق العادست.


Cloth Simulation

نرم افزار Cinema 4D نسخه S26 از این پس دارای یک سیستم شبیه ساز پارچه جدید و بسیار قدرتمنده که امکان شبیه سازی چند آبجکت رو بصورت همزمان و همینطور امکان تخصیص یک آبجکت پارچه بعنوان Children به یک آبجکت اصلی و شبیه سازی بر پایه CPU و GPU رو داره. در بالا هم گفته شد که سیستم جدید Simulation Scene امکان شبیه سازی روی هر دو پردازنده CPU و GPU رو داره و چنین ویژگی رو برای شبیه سازی هایی مثل Cloth نباید دست کم گرفت چرا که مساله زمان و دقت در اینگونه شبیه سازی ها حرف اول رو میزنه.


Rope Simulation

یکی دیگه از ابزارهای جدید در بخش شبیه سازی نرم افزار Cinema 4D S26 شبیه سازی طناب هست. این ابزار هم بر اساس همون فریم ورک شبیه ساز جدید پارچه عمل میکنه و امکان شبیه سازی بر پایه CPU و GPU در اون فراهمه و البته ارتباط کاملا مستقیمی هم با همون شبیه ساز Cloth داره. از این پس شما میتونید بر روی Spline های خودتون شبیه سازی طناب رو انجام بدید و البته اگه نیاز باشه این طناب رو به پارچه هم متصل کنید تا با هم بتونن یک شبیه سازی یکپارچه رو انجام بدن.


ویدیوی زیر خیلی واضح و دقیق این ویژگی ها رو به نمایش گذاشته که دیدنش حتما پیشنهاد میشه :


توسعه بخش Rendering

و بالاخره میرسیم به آخرین بخش یعنی رندرینگ که اختصاص داره به یکی دیگه از خریدهای کمپانی Maxon و اون چیزی نیست جز انجین Redshift که حتما اطلاع دارید این انجین هم حدود 3 سال پیش (2019) توسط کمپانی Maxon خریداری شد و حالا این شرکت داره توسعه اش میده. شاید بدونید که تا همین چندی پیش ردشیفت یک انجین GPU-only بحساب میومد، به این معنی که پردازش های اون فقط توسط پردازنده کارت های گرافیک (GPU) انجام میشد تا اینکه حدود 3 ماه پیش کمپانی Maxon انجین Redshift 3.5 با مهمترین قابلیتش یعنی امکان رندرینگ بر پایه CPU رو عرضه کرد که حالا این قابلیت بر روی نسخه مخصوص Cinema 4D S26 هم اضافه شده و از این پس کاربران این نسخه میتونن رندرهای خودشون رو با این موتور رندر هم بر پایه GPU و هم بر پایه CPU رندر کنن.

همچنین امکان نمایش واقعگرایانه متریال های Redshift در Viewport نرم افزار Cinema 4D S26 نیز فراهم شده که این ویژگی هم یکی از توسعه های بخش Redshift Integration بحساب میاد. برای آشنایی بیشتر با این بخش حتما پیشنهاد میکنم ویدیویی که در همین زمینه منتشر شده رو در قسمت زیر تماشا کنید :

خب در بالا به مهمترین ویژگی های Cinema 4D S26 اشاره کردیم و دیدیم که در این نسخه چه قابلیت هایی اضافه شده. البته موارد زیادی وجود داره که همچنان میشه دربارشون گفت و نوشت که مطلب به درازا میکشه. پیشنهاد میکنم اگه علاقه دارید درباره این نسخه خیلی دقیقتر بررسی و مطالعه کنید سری به سایت Maxon بزنید و لیستی از اونها رو ببیند که واقعا جالب و قابل توجهه.


ویژگی های جدید Cinema 4D S26.1


اما میرسیم به آپدیت جدید این نسخه که پس از گذشت مدت زمان نسبتا کمی کمپانی Maxon مشترکین Cinema 4D خودش رو کمی سورپرایز و نسخه S26.1 رو عرضه کرد. این نسخه حدود 3 روز پیش منتشر و همین امر بهانه ای برای انتشار مطلب در سایت شد.

در این آپدیت شاهد چند ویژگی جدید هستیم که من سعی میکنم خلاصه ای از اونها رو در ادامه تقدیم حضورتون کنم. شاید مهمترین اونها توسعه بخش node UI نرم افزار باشه که برای صحنه های پیچیده بهینه شده. همچنین بخش MoGraph هم برای طراحان موشن گرافیک یک آپدیت داشته. سیستم جدید cloth simulation هم در این بروزرسانی از Field Forces ها پشتیبانی میکنه. اما شاید مهمترین دلیل انتشار این آپدیت زودهنگام Bug Fix ها باشن و یک لیست بلند بالایی از رفع اشکالات رو در این نسخه شاهد هستیم.

در انتها برای مشاهده لیست کامل ویژگی های جدید و Bug Fix های Cinema 4D S26.1 میتونید به این صفحه از سایت Maxon مراجعه کنید.


خب دوستان امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید و براتون مفید بوده باشه. درباره این نسخه از نرم افزار Cinema 4D من جمع بندی نمیکنم چون کاربر این نرم افزار نیستم و شاید قضاوتی داشته باشم که درست و دقیق نباشه ولی اگه بخوام کلی نظرم رو بگم این یک آپدیت فوق العاده بود. سیستم شبیه سازی توی این نرم افزار واقعا همونطوریه که باید باشه و از یک نرم افزار 3D Application انتظار میره.

شما هم حتما نظرات و دیدگاههای خودتون رو برامون بنویسید ... بی صبرانه منتظر شنیدن نظرات شما هستیم ...

یاحق

مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 13 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید