میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
ریاضیات در مدلینگ به سبک هودینی
ناصر اسلامی
شنبه 13 دی 1393
17,822 بازدید
ذخیره
شنبه 13 دی 1393

ریاضیات در مدلینگ به سبک هودینی

درود خدمت دوستان عزیز. امروز هم سعادت این و دارم که در خدمتون باشم با یه مبحث خیلی جالب و جذاب تو نرم افزار هودینی به همراه یک آموزش برای بچه هایی که با هودینی کار می کنند. راستش و بخواید چند وقت پیش داشتم تو اینترنت سرچ می زدم تا اطلاعاتی رو در مورده مدلینگ تو نرم افزار هودینی پیدا کنم که در اختیار یکی از دوستان بذارم دیدم مطالب زیادی در این مورد وجود نداره. و این قضیه باعث شد این آموزش کلید بخوره. مثل همیشه این مطلب به دو قسمت تقسیم میشه

قسمت اول برای دوستانی که با این نرم افزار کار نمیکنند و دوست دارند یکسری اطلاعات داشته باشند و بخش دوم هم برای بچه های هست که با این نرم افزار کار میکنند و دوست دارند اطلاعاتشون تو این بخش افزایش پیدا کنه. قبل از اینکه بریم سراغ آموزش بذارید یکم به بحث مدلینگ و کاربرد ریاضیات تو نرم افزار هودینی بپردازیم.

دوستان در بین نرم افزارهای موجود ما شاهد یه سبک از مدلینگ هستیم و تقریبا نرم افزارها به یک صورت به این قضیه نگاه می کنند، ولی این اصول تو نرم افزار هودینی دچار تغییر میشه و هودینی دید جدیدی نسبت به بحث مدلینگ برای VFX داره که تا حدودی فراتر از مدل و روش های مرسوم هست. البته روش های اصلی هنوز کاربرد دارند مثلا extrude کردن و ... ولی اینها کافی نیست تو این نرم افزار و باید فراتر از این رفت. خیلی وقت ها پیش میاد که ما مدل هامون رو بین نرم افزارها جا به جا میکنیم به طور مثال مدل رو از مکس به سینما فوردی میبریم و یا بلعکس و میتونیم بدون مشکل خاصی ادامه کار رو انجام بدیم. ولی خیلی وقت ها این جا به جایی تو نرم افزار هودینی مشکل ساز میشه و اگر هم بشه باید زمان زیادی صرف بشه تا مدل برای استفاده در نرم افزار هودینی آماده بشه و این بخاطر دیدی هست که این نرم افزار به مدلینگ داره، با این وجود بهترین راه، مدلینگ تو خوده نرم افزار هودینی هست.
 
خب دوستان من ویدئویی رو براتون آماده کردم که دیدنش خارج از لطف نیست.


بحث در مورده مدلینگ خیلی مفصله تو این نرم افزار و نمیشه تمام حالات و ویژه گی ها رو اینجا توضیح داد و کمی بحث تخصصی میشه ولی خلاصه کلام این میشه که برای اینکه مدل تعامل خیلی خوبی با  انواع شبیه سازی داشته باشه باید سبک خاص خودش رو داشته باشه.
 
آموزش فارسی مدلسازی در نرم افزار Houdini
 
و نکته بعدی اینه که نرم افزاری که حتی تو بخش مدلینگ هم نودبیس هست میتونه قدرت فوق العاده ای تو این زمینه در اختیارتون بذاره. البته اینجا یه مشکل خیلی بزرگ وجود داره. تو نرم افزارهای مشابه خیلی از ابزار وجود داره که میتونید با سرعت هرچه تمام تر به نتیجه دلخواه برسید و نرم افزار هودینی این ابزارها رو نداره و باید خودتون دست بکار بشید و اون ابزار رو بسازید، دقیقا کاری که تو یکی از آموزش ها انجام میدیم. در کل اینطوری میشه گفت : اگر مدلتون قراره خیلی فعال باشه تو صحنه، با باید تو شبیه سازی خاصی استفاده بشه خیلی بهتره مدلتون رو تو خوده نرم افزار انجام بدید.
 
حالا میرسیم به بحث ریاضیات تو نرم افزار هودینی. هر کاربر هودینی برای راحتی و درک بهتر نرم افزار باید در یک سطحی از علم ریاضی و هندسه باشه من فکر می کنم کتاب های مقطع دبیرستان خیلی میتونه مفید باشه و اگر رشته ریاضی و فیزیک باشه بهتر هست. بچه ها تو هودینی با محیطی منطقی و مهندسی شده طرف هستیم و نمیتونیم به راحتی و بدون هیچ پیش زمینه ای تو این نرم افزار موفق بشیم. ساختار این نرم افزار از همون ابتدا روی این اصول سوار شده و این ویژگی در کنار ابزارهای خیلی قدرتمندش میتونه تو بخش VFX خیلی بهتون کمک کنه. کار کردن با بردارها و توابع مثلثاتی و داشتن محیط های مثل vopsop - popvop که با زبان vex کنترل میشن کاربر رو به این سمت میکشونه که باید این توانایی رو در خودش بالا ببره. شما تو بخش شیدر و متریال میتونید از این علم استفاده کنید. به هم پیوستگی محیط های نرم افزار هودینی، به علاوه تمام قابلیت های بالا این نکته رو به ما گوشزد میکنه که ریاضیات رو با علاقه بیشتری تو کلاس های درس دنبال کنیم.

حالا بریم سراغ بحث اصلی یعنی آموزشی که براتون آماده کردیم. بچه ها این آمورش در نوع خودش آموزش خیلی خوبیه و قسمتی از تجربیات شخصی خودم رو در اختیارتون میگذارم.

مقدمه


بخش اول : شخصی سازی wire در هودینی


بخش دوم : ریگ قطعات مکانیکی در هودینی


بخش سوم : کار با normal و point ها در مدلینگ



اینم بگم که پروژه بالا رو می تونید تو تالار گفتگو دنبال کنید. آموزش بعدی یا در مورده نیوک استودیو هست یا نرم افزار قدرتمند pf track که قولش و خیلی وقت هست که دادم.
هر نظری، هر سوالی و هر نکته بود خیلی ممنون میشم با ما درمیون بذارید هم اینجا هم تو تالار گفتگو، باور کنید حضور شما خیلی میتونه مفید باشه.
تا مقاله و آموزش بعدی بدرود


اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 65 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید

پست های مرتبط