میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
رندر و شبیه سازی مو ریل تایم نسل جدید
حمید معمار
دوشنبه 10 فروردین 1394
10,547 بازدید
ذخیره
دوشنبه 10 فروردین 1394

رندر و شبیه سازی مو ریل تایم نسل جدید

سلام خدمت همه دوستداران CG. سال نو همتون مبارک باشه. بعد از مدت بسیار طولانی در خدمتتون هستم با مقاله ای جالب و جذاب در مورد رندرینگ و شبیه سازی ریل تایم مو در موتور های بازی، 3ds Max و مایا. این مقاله اولین قسمت از قسمت های قابلیت های Nvidia و APEX و AMD ـه که به صورت قسمتی برای شما عزیزان منتشر میشه. حتما این مقاله رو مطالعه کنید و نظرتون رو راجب این تکنولوژی جدید برامون بنویسید.
خب قبل از هرچیز یک سری مقدمه از سیستم های Hair در گرافیک ریل تایم رو بررسی میکنیم. ما دو قطب اصلی در تکنولوژی گرافیک داریم ، یکی Nvidia و یکی دیگر AMD. سیستم های بسیار عالی از این دو شرکت در زمینه گرافیک ارائه شده که تک تک به بررسی اونها میپردازیم اما در حال حاضر تنها مو مد نظر ماست. تکنولوژی مو در Nvidia رو HairWorks تشکیل میده و تکنولوژی مو در AMD رو TressFX تشکیل میده. این دو به صورت پلاگین بر روی مایا، مکس و یونیتی نصب میشند و برای گرفتن این پلاگین ها نیاز به داشتن اکانت GameWorks و اکانت ویژه AMD دارید. جهت سریع کار و خرید وقت شما عزیزان این اکانت رو ساختم و تک تک پلاگین ها رو در انتهای مطلب براتون قرار دادم.
قبل از توضیح و بررسی تکنولوژی دیگری رو داشتیم که توسط والت دیزنی طراحی شده بود به اسم Structure-Aware Hair Capture که این تکنولوژی موی واقعی رو از روی عکس تشخیص و تبدیل به CG میکرد.
 
معرفی پلاگین HairWorks ابزاری جهت شبیه سازی مو
معرفی پلاگین HairWorks ابزاری جهت شبیه سازی مو
 
این تکنولوژی به کمک تکنولوژی بعدی میاد و ببینید که چه شاهکاری خلق میشه !!!
خب ... حالا میریم سراغ تکنولوژی ها، اصلا قصد ندارم براتون به صورت تکنیکالی صحبت کنم و برم تو جزییات چون میدونم هم شما حوصله خوندن ندارید و هم من حوصله نوشتن. پس یکراست میریم سراغ اینکه این تکنولوژی ها چی هستند و اصلا چطوری استفادشون کنیم !؟
این سیستم های مو به صورت خیلی سبک و اپتیمایز شده عمل میکنند، در اوایل که تکنولوژی ها پرده برداری کردند روی بازی Tomb Rider شما دیدید که مو رو قرار دادند اما نه کیفیت عالی داشت و خیلی هم سنگین بود. این تکنولوژِی TressFX بود. اما بازی دیگری هم اگر یادتون باشه که خیلی جالب هم بود الیس در سرزمین عجایب با سبک Horror بود که این بازی موها از HairWorks استفاده کرده بودن. سرعت خوبی داشت و تک تک موها جابه جا میشد اما کیفیت باز هم مطلوب نبود.
 
در حال حاضر شما میتونید با نصب HairWorks بر روی مکس، مایا از Hair and Fur و nHair مایا به HW خروجی بگیرید و بعد در انجین بازیتون استفاده کنید. همینطور یک رندرر هم در Max تهیه شده برای اینکار اما خب مناسب کار های انیمیشن و ... نیست. اخیرا Infinite reality که فکر کنم همتون بشناسیدش، یک شرکت کامل جهت اسکن سه بعدی انسانـه که تا الان کیفیت مشابهی رو کسی نداشته و اینکه برای خیلی از تریلر های سیجی بازی ها آدم ها واقعی رو اسکن کرده. مسئول بخش ریل تایم این شرکت جدیدا از پلاگینی برای Unity3D رو نمایی کرده که با استفاده از HairFarm شما میتونید موهایی با کیفیت بی نهایت رو در ریل تایم گیم با سرعت بالا شبیه سازی و رندر کنید.




ایشون با موتور رندر های ویری و آرنولد بهترین نتیجه رو گرفته و سعی کرده که دقیقا با یونیتی به همین نتیجه برسه. کم کم به موها کانال های AO و رد شدن نور رو اضافه کرده ...





واقعا جالبه نه ؟!
شما بسیاری از قابلیت های مو رو میتونید در اختیار بگیرید :


موها از نورپردازی IBL هم پشتیبانی میکنند و توی محیط به خوبی پاسخ میدن :


 
برای شبیه سازی ، موها دارای کانال های مختلف از Direction ها میشن و بعد از اکسپورت توسط ترس اف ایکس و HW شبیه سازی میشن.



تصویری که میبینید به نظر Specular ها رو با این رنگ ها شبیه سازی میکنه. این شرکت واقعا در زمینه رئال کارکردن ریل تایم تکه و الان هم درحال کار بر روی شیدر پوست جدید برای یونیتیه :
 
معرفی پلاگین HairWorks ابزاری جهت شبیه سازی مو
 
ایراد های فعلی این سیستم :
  • پشتیبانی نکردن از GI
  • پشتیبانی نکردن از نور های متحرک
  • بیشتر از 1 میلیون مو جواب نمیده ...
میبینید که به کجا داریم میریم ؟! تا چند سال دیگه کسی حرفی از رندر نمیزنه، همه چیز ریل تایم میشه و تنها مشغله ما میشه همون اصول ها که سالهاست کنار گذاشتیمش ! ما کجای این پیشرفت هستیم ؟!
این مطلب یک مطلب خبری بود اما در بخش بعدی با استفاده از HairWorks در تریدی مکس یک شبیه سازی ریل تایم رو انجام میدیم
منتظر مقاله های بعدی باشید !
 
یک خبرهایی هم از فعالیت های آینده بدم ...
  1. یک مقاله ای به نام معرفی موتور های رندر به صورت جامع با همکاری دوست عزیزم محمد ذاکری داریم براتون که بیش از 20 موتور رندر به صورت دقیق درش بررسی میشن.
  2. یک سری آموزش های بسیار خاص و جالب براتون آماده کردم که به محض آماده شدن براتون منتشر بشه.
  3. آموزش کامل موتور های مکسول، 3Delight، کورونا و ...
امیدوارم سال خوبی رو داشته باشید و بهترین ها رو براتون آرزو میکنم ...


اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 61 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید

پست های مرتبط