میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
بهترین سیستم عامل برای کارهای CG.(از نظر من)
ppppp ppppppp
شنبه 21 اسفند 1400
1,617 بازدید
ذخیره
شنبه 21 اسفند 1400

بهترین سیستم عامل برای کارهای CG.(از نظر من)

(سیستم عامل OS)

سیستم عامل چیست:

سیستم عامل یا به عبارتی (OS=Operating System)، یعنی مدریت و کنترل منابع رایانه‌ای برای راه اندازی فرمان‌ها نرم افزارهای مختلف است.

این جمله بسیار ساده و عالی که کل کار یک سیستم عامل را بیان می کند. در این زمان سیستم عامل‌ها جزء اساسی ترین قسمت‌های رایانه به حساب شمرده می شود به طوری که اگر شما گران‌ترین رایانه جهان را خریدارید کنید ولی سیستم عامل خوبی بر روی آن نصب نکنید؛ رایانه بسیار گران شما از یک رایانه سال ۱۹۹۹ ممکن است کمتر فعالیت نشان بدهد و احتمالاً به رایانه شما آسیب برساند. (شاید با خود بگویید که کسی پول زیادی به رایانه می دهد، خوب سیستم عامل گران نیز خریداری می کند و روی سیستم خود نصب می کند. حرفتان تا جایی درست است ولی چیزهای گران به معنی خوب بودن نیست.)

حالا یک سیستم عامل خوب چطور تعریف می شود؟

سیستم عاملی خوب است که بسیار بهینه سازی شده باشد، مدریت و کنترل فرمان‌ها بسیار خوب باشد و اولویت‌ها را تشخیص و ساماندهی کند، سرعت اجرای کار و زمان صرف شده برای اجرای فرمان‌های خاص و از همه مهم‌تر میزان نیازهای اولیه سیستم عامل برای اجرا شدن خودش.

تعداد سیستم عامل‌ها

شما می‌توانید در رایانه خود سه نوع سیستم عامل معروف نصب کنید و از آن لذت ببرید یا شاید هم زجر بکشید.

به ترتیب: ویندوز(Windows)، لینوکس(Linux)، مکینتاش(MacOS)



--- سیستم عامل ویندوز(Windows) ---

سیستم عامل ویندوز ساخت شرکت ماکروسافت است که اکثر ما این سیستم عامل را می‌شناسیم به طوری که در ایران تقریباً هر کسی برای اولین رایانه‌ای خریداری می‌کند، به صورت خودکار روی آن ویندوز نصب می‌کند حتّیٰ اگر خودش نداند.(البتّه در ایران کرک شده نصب می‌کنیم.)

مدل‌های مختلفی از سیستم عامل ویندوز وجود دارد مثل ویندوز ایکس پی(Windows XP)، ویندوز هفت(Windows 7)، ویندوز هشت(Windows 8)، ویندوز ده(Windows 10)، ویندوز یازده(Windows 11) که بروزترین و جدیدترین ویندوز در سال ۱۴۰۱؛ ویندوز یازده(Windows 11) است.

ویندوز یازده، سیستم عاملی زیبا و سریع(نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر) به شمار می‌رود.

حداقل نیازهای سخت‌افزاری این ویندوز ۱۱ عبارت است از:

پردازنده:
گیگاهرتزی و دو هسته ای (یا بیشتر) و پشتیبانی از 64 بیت
حافظه رم:
4 گیگابایت(هر چه بیشتر بهتر)
حافظه:
۶۴ گیگابایت و یا بیشتر
کارت گرافیک:
با نسخه 12 دایرکت اکس (DirectX) سازگاری داشته باشد

و حالا وقت آن رسیده که تجربه استفاده من از ویندوز ۱۱ را برای شما بیان کنم. مشخصات رایانه من، تشکیل شده از ۸ گیگ رم DDR4 ، پردازنده Intel core i5 1035G1 ، یک ترابایت حافظه HDD و ما بقیه لوازم رایانه‌ای است.
ویندوز ۱۱ محیطی بسیار خوب و زیبایی که کاربر دوست دارد تا آخر عمر در این محیط کار کند؛ ولی نمی‌شه! چرا؟ چون ویندوز هر چند دقیقه می‌زنه به سرش و حافظه رایانه را تا ۱۰۰٪ درصد درگیر می‌کنه. شاید با خودتان بگویید که حتماً من در رایانه خودم ویروس دارم یا اینکه ویندوز من داره خودش را به روز می‌کنه، ولی هیچ کدوم از این‌ها نیست؛ فقط و فقط خود سیستم ویندوز است که به صورت خودکار کار خود را اولویت اول قرار می‌دهد و بعد حافظه را تا ۱۰۰٪ درصد درگیر می‌کند و سیستم خیلی خیلی کند می‌شود.

تصاویری از ویندوز۱۱


حالا چرا این کار را می‌کند؛ من نمی‌دونم.
مشکل فقط در کندی رایانه نیست؛ بلکه هنگ کردن نرم‌افزارهایی است که من با آن کار می‌کنم. حالا دلیل هنگ کردن نرم‌افزارها چیست؟ مشکل اصلی همان سیستم ویندوز است که به جای این که اولویت اول کار را به نرم‌افزار من بدهد، در یک لحظه اولویت اول را به خود سیستم می‌دهد و اولویت دوم را به نرم‌افزار من می‌دهد سپس هارد من درگیر می‌شود و بعد نرم‌افزار هنگ می‌کند.
به جزء این‌ها زمانی که سیستم تازه روشن شده است ولی حجم فعالیت‌های ویندوز ۱۱ بالا است. چرا؟ نمی‌دونم. در صورتی که من فقط نرم‌افزار بلندر(blender) و نرم‌افزار LibreOffice روی رایانه خود نصب دارم.حتّیٰ آنتی‌ویروس ندارم.
من چند تصویر از سیستم خودم که تازه روشن شده است، گرفتم. خودتان نظر بدهید.
(اگر نرم‌افزار شما به مراتب کمتر از من هنگ کرد، پس سیستمی به مراتب بهتر از من دارید.)

تصویری از پردازنده

تصویری از رم

نصویری از حافظه داخلی

اگر می‌ خواهید با سیستم عامل ویندوز ۱۱ کار کنید و زیاد به مشکل نخورید، من به شما پیشنهاد می‌کنم که سیستمی بهتر از من خریداری کنید.


--- سیستم عامل لینوکس(Linux) ---


سیستم عامل لینوکس یک سیستم عامل متن باز یا به عبارتی (Open Source) است. سیستم عامل لینوکس، یک سیستم عامل خوب برای برنامه نویسی و کارهای گرافیکی محسوب می‌شود به طوری که شرکت اِستیم(Steam)، سیستم عاملی بر پایه لینوکس ساخته به اسم اِستیم اواِس(Steam OS) و بعد کاری کرده که هرکسی بتواند در اِستیم اواِس(Steam OS) یا در هر لینوکسی، بازی‌ها و نرم‌افزارهای ویندوز را در لینوکس اجرا کند(به شرطی که از نرم‌افزار استیم استفاده کنید و سیستم خوب گیمینگ داشته باشید، این کار امکان پذیر است). سیستم عامل لینوکس دارای چهارتا پایه اصلی متفاوت است یا حداقل من این چهارتا را می‌شناسم؛ مثل اوبونتو(Ubuntu)، دِبیان(Debian)، آرچ(Arch)، فِدورا(Fedora) است.

خیلی از شما سیستم عامل لینوکس را نمی‌شناسید و بعضی‌ها اصلاً نمی‌دونند که چنین سیستم عاملی وجود دارد! ولی این رو به شما بگویم که سیستم عامل لینوکس به مراتب بهتر از ویندوز است.

یکی از مزایای سیستم عامل لینوکس، بسیار سبک بودن آن است و مزایای دیگر سیستم عامل لینوکس این است که هر کسی می‌تواند یکی از پایه‌های سیستم عامل لینوکس را نصب کند و با تغییرات دلخواهی در لینوکس انجام می‌دهد، می‌تواند به عنوان یک سیستم عامل جدید در اینترنت عرضه کند.(به شرط تغییرات اساسی در ساختار نه فقط ظاهر)

حداقل نیازهای سخت‌افزاری اکثر لینوکس‌ها عبارت است از:

پردازنده:
پردازنده دو هسته ای با سرعت کلاک حداقل 1.6 گیگاهرتز
حافظه رم:

۲ گیگابایت(هر چه بیشتر بهتر)
حافظه:
۲۰ گیگابایت و یا بیشتر
کارت گرافیک:
کارت گرافیکی که توانایی اجرای صفحه را داشته باشد.

سیستم عامل لینوکس چهارتا پایه اصلی دارد ولی بیش از ۲۰۰ لینوکس با طرح‌ها و حالت‌های متفاوت با همین چهار پایه اصلی ساخته شده است.

تصاویری از لوگوی‌های چهار پایه اصلی لینوکس‌ها




حالا نوبت تجربه من از استفاده کردن از لینوکس است.

بعد از استفاده کردن از ویندوز ۱۱ که خوب با سیستم من کار نکرد، تصمیم گرفتم که لینوکس اوبونتو بودجی(Ubuntu Budgie) از پایه اوبونتو(Ubuntu) را نصب کنم که خیلی سیستم عامل عالی بود و من با این سیستم عامل هر کاری که دوست داشتم انجام می‌دادم. بلندر(blender) را نصب کردم و با سرعت بیشتری برای من باز می‌شد و زمانی که رندر می‌گرفتم، سرعت رندر من بیشتر از زمانی بود که من در ویندوز کار می‌کردم و این خیلی خیلی عالی بود و از همه مهم‌تر خبری از بیرون پریدن از نرم‌افزار نبود. به اضافه اینکه می‌تونستی ظاهر سیستم عامل را از این رو به آن رو کنی. هر تغییری که دوست داشته باشید می‌تونستید انجام بدهید. عالی بود عالی.

تصاویری از اوبونتو بودجی(Ubuntu Budgie)



اوبونتو بودجی(Ubuntu Budgie) سیستم عامل خیلی خوبی بود ولی تصمیم گرفتم که یک لینوکس دیگه‌ای را از پایه آرچ(Arch) امتحان کنم. چرا؟ چون دوست داشتم.

بعد از کلی گشتن رسیدم به یک سیستم عامل خوب به اسم لینوکس گارودا(Garuda Linux) که فقط یک مدل از آن نبود؛ بلکه کلی پوستر و حالت‌های متفاوتی با هر نوع سلیقه‌ای در سایت خود قرار داده بود تا همه از این سیستم عامل لذت ببرند.(این را به شما بگویم که گارودا سیستم عامل خوبی برای کارهای گرافیکی است.)


تصاویری از لینوکس گارودا(Garuda Linux)



من مدل لینوکس(Garuda LXQT-Kwin) را انتخاب کردن و هم اکنون این سیستم عامل را روی رایانه خود نصب دارم. شاید باورکردنی نباشه، ولی سرعت کار کردن با این سیستم عامل، کمی بالاتر از اوبونتو بودجی(Ubuntu Budgie) بود ولی در رندر گیری از نرم‌افزار بلندر(blender)، فرق زیادی با لینوکس اوبونتو بودجی(Ubuntu Budgie) احساس نمی‌شد.

لینوکس گارودا(Garuda Linux) یکی از زیباترین سیستم عامل‌هایی بود که من تا به حال امتحان کردم.

خوب حالا من چند تصویر از زمانی که سیستم من تازه روشن شده است گرفتم تا ببینید که لینوکس بهتر از ویندوز است ولی انتخاب با شما است.

تصویری از پردازنده و رم و میزان فضای اشغال شده توسط سیستم عامل(فقط خود لینوکس)

نصویری از حافظه داخلی

حالا لینوکس را با ویندوز مقایسه کنید.

--- سیستم عامل مکینتاش(MacOS) ---

سیستم عامل مکینتاش یک سیستم عامل خوب برای کارهای گرافیکی محسوب می‌شود ولی برای برنامه نویسی زیاد خوب نیست. این سیستم عامل ساخت شرکت اَپل(Apple) است و تقریباً جزو شرکت‌های لوکس به شمار می‌رود.(شاید دارم اشتباه می‌گم. خدا را چه دیدی!)

سیستم عامل مکینتاش خیلی خوب، نرم و عالی کار می‌کند ولی به دلیل انحصاری بودن و بسته بودن این سیستم عامل، نمی‌توان هر کاری در این سیستم عامل انجام داد. حتّیٰ اجازه نصب بعضی از نرم‌افزارها را نمی‌دهد؛ مثل موتور بازی سازی گودوت(Godot Engine) که پیام اخطار شما حق نصب این نرم‌افزار را ندارید به دلیل این که در فروشگاه برنامه اپل(Apple Store) ما نیست.(می‌شود این مشکل را حل کرد فقط ممکن است هر بار به شما ایراد بگیرد. اگه بلد باشید خوبه.)

یکی از بدی‌های این سیستم عامل، فروش سیستم عامل با خود سخت‌افزار آن است (این یک مزیّت است ولی نه در ایران!) که در ایران قیمت زیادی دارد. از لحاظ قدرت سخت‌افزاری، خیلی ضعیف است و برای کارهای گرافیکی سنگین ۳ بعدی مناسب نیست و چون فقط سیستم عامل خوبی دارد و کمترین خطا را می‌دهد؛ مردم رایانه‌های شرکت اپل(Apple) را خریداری می‌کنند. این در صورتی است که اگر شما با همان پولی که برای خرید یکی از رایانه‌های اپل را در نظر بگیرید و یک سیستم با همان میزان پول بخرید، می‌بینید که رایانه‌ای که شما خریداری کردید، ۳ برابر قدرتمندتر از یک رایانه از شرکت اپل(Apple) است.(سخت‌افزارهای شرکت اَپل زیاد برای کارهای گرافیکی سنگین ۳ بعدی مناسب نیست ولی برای کارهای ۲ بعدی خوبه.)

تصاویری از مکینتاش(MacOS)

−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−

مکینتاش(MacOS) سیستم عامل خوبی می‌شد به شرطی که کمی بیشتر به کاربر آزادی بدهد و خود را از انحصار خارج کند.

−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−

خوب این بلاگ به پایان رسید امیدوارم برای دوستان هنرمندم مفید بوده باشه. کاری ندارید من رفتم.

−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−

نویسند: چپن هاردر Chapan Harder




اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 7 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید

پست های مرتبط