میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
unity5-is-coming
سه‌شنبه 5 فروردین 1393
در
اخبار دنیای CG

گیم انجین Unity 5 در راه است

سه‌شنبه 5 فروردین 1393
هفته گذشته گروه Unity Technologies از انتشار یونیتی 5 در آینده ای نزدیک خبر داد و به گفته گروه توسعه در این نسخه از گیم انجین یونیتی توسعه و پیشرفت های بسیار زیاد و خوبی صورت گرفته که بصورت کلی میشه این توسعه ها رو در بخش های گرافیک، صدا، پلتفرم، ادیتور و انیمیشن دسته بندی کرد. البته اگه یادتون باشه ما هم در اولین شماره پادکست خبر انتشار یونیتی 5 رو اعلام کردیم و بصورت خیلی خلاصه به برخی از قابلیت های برجسته این نسخه نیز اشاره ای داشتیم. در این مطلب قصد داریم ابتدا نگاهی کوتاه به برخی از این ویژگی ها داشته باشیم و در ادامه هم ویدئویی که برای معرفی این نسخه منتشر شده رو خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

گرافیک - Real Time Global Illumination و Physically Based Shading

بخش گرافیک برای سازندگان گیم انجین یونیتی همیشه از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و در این نسخه نیز شاهد پیشرفت های چشمگیری در این بخش خواهیم بود. امکان پردازش GI بصورت ریل تایم در نورپردازی یکی از بخش هایی بود که کمبودش در گیم انجین یونیتی بشدت احساس میشد و حالا با ادغام تکنولوژی Geomerics Enlighten در این نسخه شاهد افزوده شدن Global Illumination بصورت Real Time در یونیتی 5 خواهیم بود که این امر باعث بهبود گرافیک بازیهای ساخته شده با این گیم انجین خواهد شد. از تکنولوژی Geomerics Enlighten تاکنون در بسیاری از بازی ها بزرگ استفاده شده (مثل Battlefield 4) و حالا کاربران یونیتی 5 این امکان رو دارن تا از Real Time GI در بازی های خودشون استفاده کنن.
 
توسعه بخش گرافیک به همینجا ختم نمیشه و در این نسخه جدید شاهد افزوده شدن Physically Based Shading نیز هستیم و یونیتی 5 این امکان رو به کاربران خودش میده تا بتونن در بازیهای خودشون از شیدرهای کاملا فیزیکال استفاده کنن. نمونه ای از اینگونه شیدرها در تصویر زیر نمایش داده شده.
 
خبر انتشار بزودی موتور بازی سازی Unity نسخه 5
 
البته در بخش گرافیک این نسخه شاهد افزوده شدن قابلیت های دیگری همچون Reflection Probes و Real Time Lightmap نیز هستیم.

صدا - Game Audio

تا الان صحبت از این شد که بازیها در این نسخه از گرافیک فوق العاده ای برخوردار خواهند شد اما گرافیک بخشی از کیفیت یک گیم رو تشکیل میده و صدا در بازیها به همون اندازه گرافیک از اهمیت بالایی برخورداره و این مساله بدیهی است که بازیهای ساخته شده هرچند با گرافیک بسیار قوی ولی بدون صداگذاری مناسب موفق نخواهند بود.
 
خبر انتشار بزودی موتور بازی سازی Unity نسخه 5
 
یونیتی 5 تحولات زیادی در بخش صداگذاری داشته که خود تیم Unity Technologies از اون بعنوان انقلابی در صداگذاری بازیها نام میبره و کاربران این نسخه قادر هستند تا کنترل دقیقی بر روی تمامی صداها در بازی خود داشته باشن و تمامی این کنترل ها بصورت Real Time خواهد بود. توسعه این بخش با اضافه شدن ابزارهای پویا برای صداگذاری همراه بوده که در ویدئو بخشی از این ابزارها نمایش داده شده.

پلتفرم - WebGL

در نسخه یونیتی 5 امکان خروجی گرفتن در پلتفرم WebGL برای ارائه بازیهای ساخته شده در فضای وب نیز فراهم شده. پلتفرم WebGL با مشارکت کمپانی Mozilla ساخته شده و حالا شاهد افزوده شدن اون در Unity 5 هستیم. WebGL این امکان رو در اختیار کاربران قرار میده تا بتونن بدون نیاز به هیچگونه پلاگینی، بازیهای خودشون رو در فضای وب نیز منتشر کنند.

ادیتور - Multi-threaded job و 64-bit

بخش ادیتور یونیتی در نسخه 5 نیز تحولات و پیشرفت های بسیار خوبی داشته. البته توسعه ها در ادیتور بسیار زیاد هست و من فقط میتونم به مهمترین اونها یعنی سیستم جدید Multi-threaded job و همینطور 64 بیتی شدن ادیتور یونیتی اشاره کنم که حالا این امکان بوجود میاد تا کاربران بتونن صحنه های بسیار وسیعی رو با بهترین Performance ایجاد کنن.

 
بطور کل توسعه و پیشرفت های بسیار زیادی در بخش های مختلف این نسخه صورت گرفته مثل ابزارهای فوق العاده ای که در بخش انیمیشن اضافه شده و کنترل دقیقی که روی انیمیشن ها میتونید داشته باشید، بروزرسانی فیزیک به نسخه 3.3، افزوده شدن افکت های فیزیکی در بخش دو بعدی انجین، پشتیبانی از SpeedTree، اضافه شدن ویژگی های جدید در بخش Mecanim و n تا ویژگی جدید دیگه که متاسفانه الان فرصتش نیست تا به بررسی تمامی این بخش ها بپردازیم. فقط بشدت پیشنهاد میکنم تا ویدئوی زیر رو تماشا کنید. در این ویدئو نگاه اجمالی انداخته شده به ویژگی های جدید و مهم این نسخه :
 
مشخصات
مدت زمان : 4 دقیقه و 50 ثانیه
کیفیت : 720p - HD
حجم : 39 مگابایت

 
پس از انتشار رسمی Unity 5 حتما سعی میکنیم در مطلبی به نقد و بررسی این نسخه هم بپردازیم و بشکل دقیقتری به توسعه و پیشرفت های این نسخه نگاهی بندازیم.
 
یه نکته ای رو هم بگم که الان در زمان تعطیلات عید هستیم و سایت خیلی خلوت شده. خب این مساله طبیعی هم هست چراکه بسیاری از دوستان الان در سفر هستن و احتمالا به نت هم دسترسی ندارن و امیدوارم هرجایی که هستید سلامت باشید و بهتون خوش بگذره. من که فرصت نکردم جایی برم و امسال تراکم خبرها در این روزها خیلی زیاده و همین الان هم چند خبر جدید دیگه هم منتشر شده که باید اونها هم روی سایت درج بشن. دوستانی که به نت دسترسی دارن و این اخبار رو دنبال میکنن این رو بدونن که بی صبرانه منتظر حضورشون هستیم و عزیزانی هم که بعد از تعطیلات این اخبار رو مطالعه میکنن، امیدوارم با خوندن اونها خیلی سریع آپدیت بشن :) این رو هم اضافه کنم که بزودی انتشار آموزش در سایت هم دوباره از سر گرفته خواهد شد.
 
با آرزوی موفقیت روزافزون برای تک تک شما
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 48 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید