میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
نگاهی به تاریخچه قوری سه بعدی Utah Teapot
جمعه 2 مهر 1400
در
مقالات

نگاهی به تاریخچه قوری سه بعدی Utah Teapot

جمعه 2 مهر 1400

این مطلب کمی با مطالبی که قبلا توی سایت داشتیم متفاوته. امروز میخوایم یه موضوع جالب و البته تاریخی که تحول بزرگی رو در دنیای 3D بوجود آورد رو مورد بررسی قرار بدیم. موضوع موردنظر ما مربوط میشه به یک آبجکت سه بعدی معروف که شما هم حتما اونو دیدید. قوری معروف Utah Teapot که اگه نگاهی به اطراف دنیای CG بندازید توی بسیاری از جاها میتونید اونو ببینید.


قوری Utah Teapot در نرم افزار 3ds Max بعنوان یکی از آبجکت های اصلی این نرم افزار


قوری Utah Teapot نمادی از انجین RenderMan پیکسار که این شرکت هرساله اونو در رویداد سیگراف به بازدیدکنندگان هدیه میده


قوری Utah Teapot در انیمیشن تاریخی و فوق العاده داستان اسباب بازی ها

اما این قوری یک قصه دراز داره. تاریخچه اون برمیگرده به 47 سال پیش یعنی در سال 1974 زمانی که برای اولین بار شخصی در یک دانشگاهی در آمریکا تصمیم گرفت بعنوان پایان نامه خودش یک آبجکت سه بعدی پیچیده ای رو طراحی کنه. این شخص کسی نبود جز Martin Newell دانشمند علوم رایانه ای در دانشگاه یوتا که موفق شد این آبجکت رو در سال 1974 بصورت سه بعدی خلق کنه. اولین آبجکت سه بعدی که این قوری کاندیدای اون شد، باید دارای پیچیدگی های خاص خودش برای محاسبه سایه روشن ها و ترسیم شکل رو میداشت. قوری یکی از گزینه های خوبی بود که Newell زمانی که داشت با همسرش چایی میخورد به ذهنشون رسید. درواقع پیشنهاد سه بعدی کردن قوری از سمت همسر Newell ارائه شد. سپس Newell یک قلم و کاغذ برداشت و در اولین اقدام شروع به طراحی این قوری کرد.


طراحی اولیه قوری که یک Sketch دستی بود حالا تبدیل به یک فرمول برای اجرا و پیاده سازی مدل سه بعدی اون شده بود. حالا Martin Newell باید به آزمایشگاه خودش در دانشگاه Utah برمیگشت و این فرمول رو با کمک نقاطی که به اونها Bézier میگفتن و پیش تر هم برای مدلسازی یک خودرو استفاده شده بود، تبدیل به یک قوری سه بعدی زیبا و دوست داشتنی میکرد. مدل به دست اومده از نظر Martin Newell و Jim Blinn (یکی دیگر از دانشمندا علوم رایانه ای که بعدا با شرکت های ناسا و مایکروسافت همکاری کرد) بسیار قابل قبول و زیبا بود.


اما یکروز Newell تصمیم گرفت قابلیتی روی نرم افزارش اضافه کنه تا ارتفاع آبجکت رو تغییر بده و هنگام نمایش این قابلیت، قوری منحصر به فرد Utah Teapot خلق شد. مدلی که تا به امروز بعنوان نمادی از اولین مدلهای تاثیرگذار صنعت سه بعدی سازی ازش یاد میشه و اونو همواره در بسیاری از نرم افزارها و آثار تولیدی میتونیم ببینیم. اما این پایان ماجرا نبود و میشه به جرات گفت که در دهه 70 میلادی ما شاهد مهمترین دستاورد ها در حوزه گرافیک سه بعدی بودیم. سایر دانشمندانی که تشنه توسعه این صنعت بودن حالا این قوری برای اونها یک مسیر روشنی رو ترسیم کرده بود و دونه دونه شروع به تولید و توسعه گرافیک سه بعدی کردند و این قوری Utah Teapot برای اونها نقش یک موش آزمایشگاهی رو داشت.


شاید براتون جالب باشه که بدونید قوری واقعی درحال حاضر در موزه Computer History در کالیفرنیا موجوده. قوری ساخته شده توسط یک شرکت آلمانی بنام Melitta در سال 1974 بود و همسر Martin Newell اونو از یک فروشگاه محلی خریداری کرد و قطعا هیچوقت فکرش رو نمیکرد که روزی این جسم سفید تبدیل به یکی از تاثیرگذار ترین آبجکت ها در حوزه علوم رایانه ای و صنعت گرافیک و انیمیشن بشه.


دیدن تصویر این دانشمند هم شاید خالی از لطف نباشه. Martin Newell در جایی به شوخی گفته بود "نمیدونم چرا با وجود همه تلاش هایی که بعد ها برای بدست اوردن الگوریتم های پیچیده و پیشرفته کردم، چرا هنوز همه منو با همون (قوری لعنتی) به یاد دارن." حالا این قوری تبدیل به یک افسانه شده و در همه جای دنیای گرافیک رایانه ای میتونیم اونو ببینیم. شاید براتون این موضوع هم جالب باشه که بدونید دانشگاه Utah هرساله یک مسابقه ای رو بین دانشجویان رشته گرافیک برگزار میکنه برای رندر کردن همین قوری Utah Teapot که البته این مسابقه از سال 2012 تا 2019 برگزار شده و ظاهرا بعد از اون بخاطر کرونا و تعطیلی دانشگاهها این مسابقه هم متوقف شده.


پیشنهاد میکنم حتما سری به صفحه این مسابقه در سایت دانشگاه Utah بزنید و آثار ارسالی هنرجویان رو ببینید. البته این تنها مسابقه ای نیست که در زمینه Utah Teapot برگزار میشه. کمپانی پیکسار هم سال 2017 یک مسابقه ای رو برگزار کرد برای رندرینگ یک نوع خاصی از مدل قوری که شرکت کنندگان این مسابقه هم باید یک قوری رو با موتور RenderMan رندر میگرفتن و به 3 نفر از برندگان اون جوایزی اعطا شد. برای دیدن نمونه کارهای انجام شده در این مسابقه هم سری به سایت Pixar بزنید.


همونطوری که پیش تر هم گفته شد در دهه 70 میلادی اتفاقات زیادی در حوزه گرافیک سه بعدی در دنیا افتاد و بالافاصله پس از ساخت Utah Teapot افراد و دانشمندان دیگری هم شروع به خلق آبجکت های دیگری کردن که اونها هم درخور توجه بودن و ازشون بعنوان آبجکت های تاثیر گذار در این صنعت یاد میشه. پس از اون هم اولین انیمیشن سه بعدی تاریخ تولید شد. همون دست معروف که در مقاله های بعدی به اونها نیز خواهیم پرداخت.

امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید.

حتما نظر و دیدگاهتون رو برامون بنویسید ...


گالری تصاویر
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 7 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید