میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
بررسی ویژگی های جدید Corona 8
دوشنبه 29 فروردین 1401
در
اخبار دنیای CG

موتور رندر Corona 8 منتشر شد

دوشنبه 29 فروردین 1401

در تاریخ 13 April کمپانی chaos group خبر از انتشار نسخه جدید موتور رندر کرونا برای نرم افزار 3ds Max و Cinema 4D داد. در واقع از نظر این کمپانی، کرونا 8 یک نسخه بزرگ از بسیاری جهات هستش. اولا اینکه این اولین بار هستش که نسخه های 3ds Max و Cinema 4D را در یک روز منتشر میشه و دوم اینکه این اولین نسخه با نام تجاری کاملاً جدید هستش که در نرم افزار، وب سایت، ایمیل و موارد دیگر خواهید یافت.


بله، نام رسمی اکنون Chaos Corona است، نه Corona Renderer!

و در نهایت مهمتر از همه، این نسخه دارای ویژگی های بیشتری از هر نسخه قبلی است! خب در این مقاله قصد داریم به تک تک این ویژگی های بپردازیم، اما قبل از هر چیزی از شما دعوت می کنم تا ویدیو زیر را ببینید و بیشتر با ویژگی های جدید این نسخه آشنا بشید.


Chaos Scatter

با استفاده از درختان، علف‌ها، گل‌ها، صخره‌ها، ماشین‌ها در پارکینگ، برگ‌های افتاده و همه این‌ها، می توانیم جزئیات را به صحنه خودمون اضافه کنیم، اما قرار دادن آنها با دست می‌تواند بسیار خسته کننده یا غیرممکن باشد. به لطف Chaos Scatter در این نسخه جدید، به شما امکان می‌دهد صدها، هزاران یا میلیون‌ها نمونه را به‌طور تصادفی یا در یک الگو قرار دهید و با طیف وسیعی از کنترل‌ها به راحتی در صحنه Scatter کنید و جزئیات رو به صحنه اضافه کنید.


کاربران فعلی Corona در 3ds Max در واقع Corona Scatter را می شناسند و این بدان معناست که شما به راحتی می توانید با Chaos Scatter جدید کار کنید. همه عملکردهایی که به آنها عادت کرده اید هنوز وجود دارد و Corona Scatters به طور خودکار به عنوان Chaos Scatters بارگذاری می شود. برای کاربران Cinema 4D، این بدان معناست که شما به Scatter دسترسی دارید، اما به شکلی که نسبت به آنچه قبلاً در 3ds Max موجود بود، بسیار بهبود یافته است. اکنون طیف وسیعی از گزینه های قدرتمند جدید را خواهید داشت تا کنترل بیشتری روی نتایج به شما بدهد!

در اینجا به برخی از قابلیت های chaos Scatter اشاره می کنیم:

- Slope limitation:

محدودیت شیب، به طوری که درختان شما روی صخره ها رشد نکنند.


- Spline exclude/includes:

مسیری را از میان درختان خود ایجاد کنید و سنگ ریزه و صخره ها را در امتداد آن پراکنده کنید، یا گل ها را با خطوط بسته و غیره محدود کنید.


- Chaos Scatter Surface Color Texmap:

با استفاده از قابلیت Color Texmap می توانید مسیر Scatter رو با رنگ بر روی یک Map مشخص کنید.



- Camera Clipping:

با استفاده از این ویژگی می توانید Scattering را فقط در داخل میدان دید دوربین محدود کنید. این ویژگی، صحنه را بهبود می بخشد و مقدار حافظه مورد نیاز را کاهش می دهد.

- Presets available in Cosmos:

تنظیمات از پیش موجود در Cosmos، به عنوان مثال. برای چمن، درختان (پیش‌تنظیم‌ها شامل همه چیزهایی است که نیاز دارید، مانند اشیایی که باید پراکنده شوند و خود Scatter).

- edit individual instances after scattering:

این قابلیت فقط برای 3ds Max است. پس از Scatter، بنابراین می‌توانید تک تک اشیاء Scatter را جابجا کنید، مقیاس دهید، بچرخانید یا حتی حذف کنید.

- Max Polygons:

با استفاده از گزینه جدید Max Polygons viewport، می توانید Scatter های نمایش داده شده را بر اساس polygon count برای Full preview محدود کنید.

- map slots for affecting translation and rotation:

اسلات های map برای تأثیرگذاری بر translation و چرخش instance ها اضافه شده است.

- Follow spline:

ویژگی Follow spline اضافه شده است تا نحوه جهت گیری instanceها در امتداد خطوط در حین پراکندگی 1D spline را کنترل کند.


Chaos Cosmos

ارائه به موقع پروژه بغیر از سرعت رندر، دارای اهمیت است، از جمله اینکه چقدر سریع می توانید صحنه خود را با Assetهای با کیفیت بالا پر کنید. Chaos Cosmos صدها مدل، متریال، آسمان HDRI و حتی تنظیمات از پیش تعیین شده برای Chaos Scatter را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید در 3ds Max یا Cinema 4D استفاده کنید، بدون اینکه نیازی به جستجو در وب‌ سایت‌های خارجی داشته باشید.


Chaos Cosmos به سادگی بهترین ادغام Assetها برای محصولات Chaos است. محتوای موجود در Cosmos صد درصد با Corona سازگار است و هرگونه شک و تردیدی را که در load کردن assetها از منابع دیگر وجود دارد برطرف می کند. همچنین نیازی به نگرانی در مورد هزینه نیست، زیرا تمام asset ها کاملا رایگان هستند. می‌توانید محتوا را مستقیماً از داخل 3ds Max یا Cinema 4D جستجو کنید، assetهایی را که قبلاً دانلود کرده‌اید پیدا کنید و موارد دلخواه خود را علامت‌گذاری کنید، سپس آن محتوا را مستقیماً با کلیک ماوس به صحنه خود اضافه کنید.


Corona Decal

با استفاده از ویژگی جدید Corona Decal می توانید بعنوان مثال علامت‌گذاری روی جاده، ترک‌های بتن، لکه‌ها و خاک روی شیشه و… را به صحنه خود اضافه کنید.


Corona Decal چگونه روش قدیمی کار با layered materials را بهبود می بخشد؟

- Easy to set up:

می‌توانید با استفاده از helper object در viewport، آنها را حرکت دهید، بچرخانید و Scale کنید تا بتوانید آنها را دقیقاً در جایی که می‌خواهید قرار دهید، یا حتی آنها را در جایی که تصادفی بودن لازم است Scatter کنید، یا در جایی آنها را متحرک کنید.

- Can stack:

چیدن decalها آسان است، بنابراین می‌توانید خطوط جاده‌تان را تحت تأثیر ترک‌های جاده قرار دهید.

- Fully supports displacement:

دهانه ها، ترک ها، برآمدگی ها، فرو رفتگی ها، کنده کاری ها و موارد دیگر؛ با جابه‌جایی می‌توانید هنگام افزودن این ویژگی‌ها، واقع‌گرایی مورد نظر خود را داشته باشید.

- Can affect multiple objects:

یک Decal می تواند بر تمام آبجکت هایی که روی آنها همپوشانی دارد، بدون توجه به متریالی که آن آبجکت استفاده می کنند، تأثیر بگذارد، به طوری که پاشیده شدن رنگ شما می تواند چندین آبجکت را تحت تأثیر قرار دهد. فهرست include/exclude به شما امکان می‌دهد در صورت لزوم آن را تنظیم کنید.


Customizable Tone Mapping and ACES OT operator

قدرت و انعطاف‌ پذیری tone mapping در VFB یکی از محبوب‌ ترین ویژگی‌های Corona بوده است و اکنون جهشی به جلو دارد!


در این نسخه operator جدید ACES OT که (ACES Output Transform) را داریم. این مورد در پایین tone mapping در هر صحنه جدید اضافه می شود اما به طور پیش فرض غیرفعال است. برای هر صحنه موجودی که بارگذاری می کنید، باید آن را به صورت دستی به tone mapping stack اضافه کنید.


تنها چیزی که واقعاً باید بدانید این است که با یک operator، تنظیمات highlightها و color saturation را دریافت می‌کنید، که نتیجه‌ای بسیار filmic یا عکاسی است.


توصیه کمپانی Chaos این است که تقریباً برای همه صحنه های خود، آن را فعال کنید و آن را به ابزاری برای بدست آوردن Look نهایی خود تبدیل کنید. ممکن است متوجه شوید که پس از اعمال تصویر کمی تیره‌ تر به نظر می‌رسد، می‌توانید نور صحنه خود را کمی روشن‌ تر تنظیم کنید (به همین دلیل فعال کردن آن به عنوان بخشی از ایجاد صحنه مفید است) در حالی که اپراتور ACES OT چیزی بسیار خاص است که آن را به طور جداگانه فراخوانی می کنید، tone mapping های بیشتری وجود دارد! در ادامه، اضافه شدن اپراتور Advanced Filmic جدید است که کنترل بسیار بیشتری را در مقایسه با Filmic قبلی ارائه می دهد.

همچنین یک کنترل جدید Tone Curve وجود دارد که به شما امکان می دهد تا به سرعت نقاط Highlights، Lights، Darks و Shadows را تنظیم کنید. تغییر بزرگ دیگر این است که همه اپراتورهای tone mapping اکنون در یک رول اوت قرار دارند که به شما امکان می دهد operatorها را اضافه، حذف و دوباره مرتب کنید تا بتوانید هر tone mapping را که دوست دارید بسازید.



Corona Slicer

گاهی اوقات شما می خواهید بیرون و داخل یک شی را همزمان ببینید، مانند دیدن نمای بیرونی خانه با سقف بریده شده برای دیدن چیدمان اتاق ها، یا ماشینی با موتور داخل و غیره، حالا Corona Slicer ابزاری است که برای این مواقع بتوانید استفاده کنید!


Corona Slicer متریالی است که می‌توانید روی هر جسمی اعمال کنید و آن آبجکت را به یک «slicer» تبدیل کنید که geometry را به‌طور non-destructively در زمان رندر برش می‌دهد. شما می توانید این slicer object را متحرک کنید و بدون تناقضات هر نوع عملیات boolean در نرم افزار کار می کند.


شما می توانید تنظیم متریال و مقایسه نتایج را در تصویر زیر مشاهده کنید:



Corona Curvature Map/Shader

در این نسخه مپ Curvature را داریم که می توانیم سایش و پارگی یا کثیفی به گوشه ها و شکاف های یک شی را ایجاد کنیم. در تصویر زیر یک مثال قرار دادم که به راحتی نتیجه Curvature map را مشاهده کنید:


در تصویر زیر یک مقایسه ساده از عملکرد CoronaAO و Curvature map وجود دارد:


و در اینجا یک مقایسه با استفاده از یک آبجکت پیچیده تر وجود دارد:



Cryptomatte Support

حتی با وجود تمام قدرت VFB، ممکن است هنوز نیاز داشته باشید یا بخواهید تنظیماتی را در قسمت های خاصی از یک تصویر را در مرحله post انجام دهید، مانند رنگ آمیزی رنگ بدنه خودرو، یا تنظیم روشنایی آینه و غیره. Cryptomatte در واقع یک industry-standard است که این کار را آسان می کند و Maskهایی را بر اساس نام آبجکت، متریال، لایه ها یا نام هایی با Hierarchy به شما می دهد که همه در یک EXR ذخیره شده اند. خروجی های Cryptomatte قادر است Depth of Field و Motion Blur را بهتر کنترل کند.

در مقایسه زیر، از ماسکی از Cryptomatte استفاده شده که دیوارها و سقف را isolate می‌کرد و سپس در یک لایه Hue/Saturation اعمال شده تا فقط آن قسمت‌های صحنه رنگ آمیزی بشه. ویژگی کلیدی Cryptomatte در مقایسه با سایر ماسک ها این است که عمق میدان به درستی محاسبه می شود.


در اینجا ماسک اتاق، که یکی از ماسک های ذخیره شده در EXR است، آمده است:



Caustics Include/Exclude

اکنون با استفاده از لیست Include/Exclude می‌توانید تعیین کنید که آیا یک آبجکت caustics را generate کند یا خیر. گاهی اوقات، یک دیوار یا یک آبجکتی که در نمای دور صحنه داریم، caustics دریافت می کند، اما مدت زمان بیشتری طول می کشد تا به یک نتیجه تمیز برسند. با استفاده از این کنترل جدید، می توانید به سادگی از تأثیر caustics آن آبجکت ها جلوگیری کنید.

برای مثال، در اینجا رندر ما بدون استفاده از Include/Excludes آمده است:


در زیر یک مقایسه‌ ای است که تفاوت ایجاد شده با حذف آن دسته از آبجکت هایی را نشان می‌ دهد که caustics در آن‌ ها مورد نیاز نبوده است:


همچنین توجه داشته باشید که رندری که لیست Exclude را تنظیم کرده بود، کمی سریع‌تر رندر شده و از حافظه کمتری استفاده می‌کند.


Adjustable PBR Reflection Tail

این پارامتر جدید در Corona Physical Material در رابط کاربری «Base Tail» نامیده می‌شود. به reflectionها اجازه می‌دهد تا ظاهری نرم‌ تر و distributedتر با مقادیر بالاتر داشته باشند. highlightها به روشی مشابه blur می شوند، در حالی که سایر جزئیات به اندازه Roughness در واقع blur نمی شوند و "glow" دلپذیر و واقعی می دهند که "depth" بیشتری به فلز می بخشد.

در تصویر زیر می توانید ببینید که چگونه تنظیم آن با استفاده از Roughness مقایسه می شود:


این پارامتر همچنین نتایج reflective caustics را به درستی تحت تأثیر قرار می دهد، به طوری که آنها نیز softe تر می شوند:


همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، بر refraction نیز تأثیر می گذارد:



Dome Mapping for Environments (Cinema 4D only, already exists in 3ds Max)

خب این قابلیت به تازگی در این نسخه برای کاربران نرم افزار Cinema 4D افزوده شده است و کاربران 3ds Max این قابلیت را در نسخه های قبلی داشتند. استفاده از Dome Mapping یک حالت ایده‌آل برای automotive visualizations، رندرهای محصول و موارد دیگر است، این حالت به شما اجازه می‌دهد تا با قرار دادن یک environment map روی یک 3D dome، به راحتی عمل نورپردازی را انجام دهید.


Support for M1 Machines (Cinema 4D only)

Corona اکنون از اجرا بر روی پردازنده‌های M1 اپل پشتیبانی می‌کند و در مقایسه با اجرای Corona تحت Rosetta emulation سرعت را ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. این در Cinema 4D S24 و R25 پشتیبانی می شود. در صورتی که قبلاً Cinema 4D با نسخه‌های قبلی Corona تحت Rosetta اجرا می‌شد، فراموش نکنید که Rosetta را در ویژگی‌های برنامه Cinema 4D غیرفعال کنید.


بهبودهای کوچکتر در نسخه جدید Corona:

- Added blend and additive displacement handling into the Layered Material:

قبلاً displacement فقط از base layer گرفته می شد، اما اکنون می توانید نحوه ترکیب displacement لایه های متعدد را کنترل کنید.


- Improved the Corona Color Picker:

در این نسخه Color Picker کرونا بهبود پیدا کرده است.


- Multimap/Multi Shader can now randomize by Decal:

تصویر زیر چندین Decals را با یک Multimap در کانال Diffuse آنها scatter می کند. اگر از Instance استفاده شود، رنگ Decals بسته به آجری که می‌خواهیم تغییر می‌کند، اما حالت جدید «by Decal» نتیجه‌ای را که می‌خواهیم به دست می‌آورد.


- Multimap (3ds Max) and Multi Shader (Cinema 4D):

Multimap در نرم افزار 3ds Max و Multi Shader در نرم افزار Cinema 4D اکنون شامل تصادفی سازی Saturation هستند.


- UVW Randomizer and Multimap/Multi Shader: 

UVW Randomizer و Multimap/Multi Shader هم‌اکنون می‌توانند به‌ جای انتخاب تنها یک روش تصادفی، از چندین روش تصادفی‌ سازی همزمان استفاده کنند و از چک باکس‌ها برای این امکان استفاده کنند. همچنین UVW Randomizer و Multimap/Multi Shader دارای حالت تصادفی "Polygons" جدیدی هستند که Mesh را بر اساس لبه های قابل مشاهده به چند ضلعی جداگانه، جدا می کند.


- Corona Select map/shader:

دکمه جدیدی برای batch load maps دارد.


- Initial support for tyFlow (3ds Max only):

در واقع tyFlow یک پلاگین شبیه سازی بسیار محبوب برای 3ds Max است و Corona 8 شامل پشتیبانی اولیه برای رندر شبیه سازی tyFlow از جمله افکت هایی مانند motion blur می شود.


- Caustics Render Element/Multi-pass:

گزینه های زیر را به Caustics Render Element/Multi-pass اضافه کرد:

– Include direct: شامل Caustics مستقیم قابل مشاهده است.

- Include reflected: شامل caustics قابل مشاهده از طریق انعکاس

- Include refracted: شامل caustics قابل مشاهده از طریق refraction

- Include GI: شامل caustics قابل مشاهده از طریق GI است.


- Corona Bitmap: اکنون از load کردن فایل های .tx پشتیبانی می کند.

- Corona Bitmap in 3ds Max: یک گزینه جدید برای کنترل چرخش environment map با هر آبجکت انتخاب شده از صحنه دارد. همچنین Corona Bitmap اکنون به bitmaps اجازه می دهد تا از Windows Explorer به material slots رها شوند.

- Improved performance: عملکرد بهبود یافته هنگام خواندن تصاویر HDR در Corona Bitmap، به طوری که تقریباً دو برابر سریع‌تر بارگذاری می‌شوند.

- Improved performance in IR: عملکرد بهبود یافته در IR در برخی صحنه‌ها که IR کندتر از رندر نهایی بود. این می‌تواند به این معنا باشد که برخی از صحنه‌ها اکنون تا بیست برابر سریع‌تر در IR ارائه می‌شوند.

- Corona Proxy: اکنون می‌تواند فایل‌های پراکسی vrmesh را load کند.

- Corona Proxy Exporter: صادرکننده پروکسی Corona اکنون یک نام خروجی پیش‌فرض را بر اساس نام‌های آبجکت ها پیشنهاد می‌کند که هنگام خروجی آبجکت غیر گروه‌بندی‌شده صادر شوند.

- devel/debug render settings: دکمه جدیدی در رول اوت تنظیمات رندر devel/debug اضافه شد، که تفکیک مصرف حافظه کرونا را نشان می‌دهد، از جمله آبجکت هایی که بیشترین RAM را در Corona مصرف می‌کنند، اگر در حال حاضر رندر شوند.

- اضافه شدن پشتیبانی از vector displacement فقط برای نرم افزار Cinema 4D

- آیکون های Menuها با وضوح بالاتر به روز شده است.

- Corona Node Material Editor: اکنون از کشیدن و رها کردن از Asset Browser نرم افزار Cinema 4D پشتیبانی می کند.

- ایجاد دوربین Corona از نمای orthographic برای نرم افزار 3ds Max فعال شد.

- منوی کلیک راست با گزینه های «Clear» و «Select in Scene» به Triplanar map’s node picker اضافه کرد.

- نوار ابزار Corona اکنون دارای نمادهایی برای افزودن Decals و باز کردن Cosmos browser در نرم افزار 3ds Max است.


و در نهایت Bug fix های زیادی در بخش Material و Texture و Crash و NaN و بهبود Scatter و همچنین در بخش General کرونا انجام شده است که می توانید با مراجعه به وبسایت گرونا، لیست های مربوطه را مشاهده کنید.


و اما چه چیزی در پیش است؟

به گفته کمپانی Chaos: مثل همیشه در مورد نسخه‌های Corona، ما در حال حاضر روی Corona 9 کار می‌کنیم. تعداد زیاد ویژگی‌های پیاده‌سازی شده به این معنی است که زمان انجام برخی تعمیرات فرا رسیده است. تمرکز روی این موضوع برای Corona 9 ما را به یک برنامه معمولی برای انتشار بازگرداند. Corona 9 و به بعد دیگر از 3ds Max 2014 یا 2015 پشتیبانی نمی کند و سال 2016 را به قدیمی ترین نسخه پشتیبانی شده تبدیل می کند، در حالی که فقط درصد بسیار کمی از کاربران هنوز از این نسخه ها استفاده می کنند، ما می خواهیم به شما توجه زیادی کنیم.

به طور مشابه، Corona 9 و به بعد دیگر Cinema 4D R14 تا R15 را پشتیبانی نخواهد کرد. در حال حاضر، ما همچنان در حال بررسی ادامه پشتیبانی از R16 و R17 با انتشار Corona 9 هستیم و پس از دریافت اطلاعات بیشتر، به اشتراک خواهیم گذاشت.

همچنین کمپانی chaos در ادامه افزود:

ما می دانیم که این بزرگترین نسخه تاکنون است، نه تنها با ویژگی های جدید، بلکه با تغییر نام تجاری. تنها چیزی که تغییر نکرده است تعهد ما به شما، کاربران و تعهد ما در ساخت بهترین موتور رندر موجود است. چه از روزهای اول کاربر بوده باشید، چه Chaos Corona 8 اولین تجربه شما با این نرم افزار باشد، از اینکه در این سفر همراه ما بودید سپاسگزاریم. شما کسانی هستید که هنر را ایجاد می کنید و نرم افزار را درخشش می دهید (و همچنین به ما می گویید که چه چیزی را می خواهید در آن ببینید!)


Live Webinar

کمپانی Chaos در خصوص ویژگی های جدید موتور رندر کرونا، یک وبینار آنلاین در تاریخ پنج شنبه 28 آوریل برگزار خواهد کرد، پس می توانید ثبت نام کنید و در این وبینار به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد



امیدوارم از خوندن این مقاله لذت برده باشید، به نظر من کرونا تو نسخه 8 یه انقلابی به پا کرده و ویژگی های زیادی را در دل خودش جای داده است. اگر کاربر این موتور رندر محبوب هستید، حتما نظرات خودتون را با ما به اشتراک بگذارید.

پژمان رجبی
Lookdev & Lighting Artist at AlzahraVFX

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 5 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید