میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
فیلم ها برای من یک روش درمانی گران قیمت اند (معرفی تیم برتون)
S. Mohammad Ali Moallemee
سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1401
2,124 بازدید
ذخیره
سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1401

فیلم ها برای من یک روش درمانی گران قیمت اند (معرفی تیم برتون)

به نام خدا



چشم انداز ها ارزش جنگیدن را دارند؛ چرا زندگیمان را صرف رویاهای شخصی دیگر کنیم؟

"Tim burton"


در این مقاله قراره به معرفی تیم برتون، آثار و فعالیت های این شخص در زمینه هنر فیلم و انیمیشن بعلاوه‌ی چگونگی اثبات علاقه شخصی اش به جامعه هنری بپردازیم.

این مقاله تشکیل شده از عناوین نوشته شده در ادامه متنه و ممکنه هر بخش اون مختص یکسری افراد باشه ولی پیشنهاد نویسنده به مخاطب، دنبال کردن روند معرفی این شخصیت، به صورت دقیق همراه با مقاله است.

1- مختصری از زندگی و بیوگرافی
2- هنرشخصی و آثار
3- استارت فعالیت های هنری
4- ورود به دنیای دیزنی
5- کارگردانی و عرصه فیلم

6- 1990 تا 2010

7- برتون 2010 به بعد

8-آخرین آثار ( بخش پایانی مقاله )


زندگی شخصی و بیوگرافی

تیموتی والتر برتون  (Timothy Walter Burton) یا به اختصار تیم برتون متولد 25 اوت 1958 (63 ساله) با ملیت امریکایی در بربنک (Burbank) کالیفرنیا است. دلیل معروفیت تیم در بین بقیه هنرمندان  عرصه فیلم و انیمیشن، دیدگاه متفاوت و سبک شخصی‌اش است؛ به همین دلیل از این هنرمند، آثار به یادماندنی و خاص زیادی در ذهن ها به جامانده.
اما این تفاوت ها به همین دو کلمه فیلم و انیمیشن ختم نمیشه؛ چراکه تیم در زمینه های طراحی کارکتر و نقاشی هم با استایل شخصی خودش پیش میره و حرف های زیادی در این زمینه برای گفتن داره.

همچنین تیم برتون در کارنامه خود نامزدی جوایز اسکار و گلدن کلوب رو هم داره که جلوتر به توضیح موردی و دقیق اونا می‌پردازیم.



"ویدیویی از مصاحبه با تیم برتون به زبان انگلیسی در سال 1996"


هنر و آثار

تیم برتون علاوه بر طراحی و نقاشی، شاعر و نویسنده‌ی برجسته و مطرحی هم هست و از معروف‌ترین آثار اون در این زمینه میشه به کتاب شعر:

 "مرگ غم‌انگیز پسر صدفی و قصه های دیگر" (The Melancholy Death of Oyster Boy & Other Stories)
که در سال 1977 به چاپ رسیده اشاره کرد.



 "The Melancholy Death of Oyster Boy & Other Stories"



"نمایشگاه آثار تیم برتون (جمهوری چک)"


در سال 2009 کتابی از تیم برتون تحت عنوان:
 "هنر تیم برتون" (The Art of Tim Burton) 
منتشر شد که در اون بیشتر طراحی ها، عکس ها و توضیحاتی درمورد فیلم های ساخته شده این هنرمند دیده میشه.
ویدیو نمایش صفحه به صفحه این کتاب رو میتونید از اینجا در یوتیوب تماشا کنید.



"The Art of Tim Burton"


برتون با فیلم های عجیبی مثل: 

"Beetlejuice"
"Edward Scissorhands"
"The Nightmare Before Christmas"
"Ed Wood"
"Sleepy Hollow"
"Corpse Bride"
"Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street"
"Nine (9)"
"Dark Shadows" 


و موفقیت هایی نظیر:

"Planet of the Apes"
"Pee-wee's Big Adventure"
"Batman"
"Batman Returns"
"Batman Forever"
"Charlie and the Chocolate Factory"
"Alice in Wonderland "
"Frankenweenie"
"James and the Giant Peach"
"Stalk of the Celery Monster"
"Dumbo"

به جامعه هنرمندان شناخته می شود.


برتون و جانی‌ دپ

تیم برتون اغلب با تعداد خاصی از بازیگران و هنرمندان همکاری می‌کند؛ معروفترین شخصیتی که بیشترین همکاری را با تیم برتون داشته و به نحوی معروفیت خودش رو مدیونه برتونه، جانی‌ دپ نام داره.

بعد از اولین همکاری این دو شخص در فیلم "ادوارد دست قیچی" دوستی صمیمی بینشان شکل گرفت و پس از این فیلم جانی‌ دپ در 8 فیلم دیگر با تیم برتون همکاری کرد.
ولی ارتباط صمیمی و دوستانه این دو شخص به روابط کاری ختم نمیشه، و کار تا جایی پیش رفته که جانی دپ پدرخواندگی رسمی فرزندان تیم برتون را برعهده داشته.



"Tim Burton and John Depp"

تیم برتون و ورود به دنیای هنر

تیم در کودکی، بچه ای درونگرا بود و همچنین علاقه شدیدی به نقاشی و سینما رفتن داشت. همونطور که میشه پیش‌بینی کرد علاقه او به ژانر وحشت و ترس بسیار زیاد بود و از دیدن فیلم هایی نظیر "فرانکشتاین" و "گودزیلا" لذت می‌برد.
این دو اثر محصولات شرکت "Hammer" هستند و متأسفانه درمورد این شرکت اطلاعات زیادی وجود نداره.

همچنین علاقه شدید تیموتی به آثار نویسنده بزرگ "Edgar Allan Poe" باعث تآثیرپذیری زیاد در هنر خودش شد.

از آثار معروف "ادگار الن پو" میشه به:

"سوسک طلایی" "گربه سیاه" "داستانهای عجیب و غریب" و "نقاب مرگ سرخ" که از نوشته های فاخر زمان خود به شمار می رفتند اشاره کرد.


"Edgar Allan Poe"


شروع فعالیت در حوزه های هنری

تیم در کودکی در حیاط خانه‌شان روی فیلم های 8 میلی‌متری سیاه و سفید به روش "Stop Motion" انیمیشن سازی رو دنبال می‌کرد. 
یکی از برترین فیلم های همان دوران که حدود 13 سالگی‌اش بود "The Island of Doctor Agor" است.
نکته دیگه ای که درمورد تیم برتون وجود داشته این بود که وضعیت تحصیلی‌اش در دبیرستان تعریفی نداشت و به جای تمرکز روی تحصیل، به تولید فیلم های مورد علاقه اش ادامه داد. 

اما شروع معروفیت تیم از زمانی بود که پوسترش در مسابقه ای با عنوان "زباله نریختن"  برنده شد و طرح اون پوستر روی کامیون های زباله چاپ و مورد استفاده قرار گرفت.

کمی قبل تر میشه زمانی رو یادآوری کرد که برتون از هنرش برای ترسیم طرح های تزئینی و شکلک های کارتونی روی شیشه های خونه های اطرافشان برای عید کریسمس و بدست آوردن درآمد از همین کار، استفاده می‌کرد و به نوعی میشه گفت اولین پروژه های کوچک اون از همین پنجره ها استارت خورد.




"مصاحبه با تیم برتون درمورد هنر، دلایل و چگونگی خلق آثارش"


شروع همکاری با دیزنی (سالهای 1980 تا 1990)

تیم برتون در سن 18 سالگی از مؤسسه های هنری کالیفرنیا فارغ التحصیل شد که همه آنها تحت نظر استدیو والت دیزنی بودند و از آنجایی که این استدیو ها ساخته شده همین کمپانی بودند بعد از تحصیل، به مجموعه دیزنی اضافه شد و همکاری خود را با این استدیو شروع کرد.
از نمونه های همکاری تیموتی با کمپانی دیزنی در جایگاه انیماتور میشه به انیمیشن های "The Fox and the Hound 1981" و "The Black Cauldron" اشاره کرد.

در سال 1982 همزمان با کار در دیزنی اولین انیمیشن کوتاهش را به نام "Vincent" ساخت.
پروژه بعدی تیم برتون "Hansel and Gretel" بود که برای شبکه دیزنی ساخته شد و بعد از اون فیلم کوتاهی با عنوان"Frankenweenie" را در دستور کارش قرار داد که برگرفته از (فرانکشتاین) بود و داستانش درمورد پسری است که بعد از مرگ سگش سعی در زنده کردن دوباره او دارد. 

بعد از این ساخته، تیم برتون به درخواست خودش از دیزنی جدا شد. چراکه سبک شخصی او با استاندارد های دیزنی مطابقت نداشت و اون میخواست سبک خودش رو به دنیا ارائه کنه، که بعد ها در این کار بسیار هم موفق شد.


به وقت کارگردانی

کمی بعد از ساخت فرنکن وینی، بازیگری به نام  (Paul Reubens) کار او را دید و تیم را برای فیلم "ماجرای بزرگ پی.وی‌ز" بعنوان کارگردان انتخاب کرد. نکته جالب درمورد این فیلم این است که بودجه ساخت این فیلم در سال 1985 ، 7 میلیون دلار بود و فقط بیش از 40 هزار دلار فروش رفت.



"Tim Burton and Paul Reubens"


نقطه‌ای مهم در زندگی هنری برتون

یکی از بازه های مهم در زندگی هنری تیم برتون، زمان فیلم "Batman" بود که او دوران ساخت این فیلم را بدترین دوران زندگی اش نام گذاری کرده. دلیل این نوع نام گذاری مشکلاتی بود که با بازیگران، و علی‌الخصوص بازیگر نقش اصلی که بتمن بود داشت و این مشکل انتخاب بازیگر بود.
علی‌رغم موفقیت او در این فیلم، انتخاب بازیگر بتمن با 5000 نامه اعتراض آمیز ارسال شده به دفتر او مواجه شد چرا که نظر او درمورد انتخاب یک بازیگر قوی هیکل، درشت و بلند قامت با نظر بقیه در تضاد بود.

بتمن که الهام گرفته شده از کمیک بوک های این اثر است، تقریبا اولین فیلم ابرقهرمانانه به شمار می رود و تیم در این باره می گوید:
وقتی که بتمن را ساختم اولین فیلم از روی کتاب ها به شکل ابرقهرمانانه ساخته شد و حالا که همه به دنبال ساخت فیلم هایی در این سبک هستند، فکر میکنند مسئول این تغییر و تحول من هستم.



"Bat Man Movie"



"تحلیل و برسی سینمایی Batman ساخته Tim Burton"


1990 الی 2010

ادوارد دست قیچی که شروع همکاری با جانی دپ بود در قالب جهانی، تفاوت زاویه دید برتون را به همکارانش نشان داد و همونطور که گفته شد بعد از این فیلم جانی دپ در همه آثار برتون حضور پیدا کرد.

کابوس قبل از کریسمس که در حین ساخت "بازگشت بتمن" شروع شد، معروفیتی بزرگ برای تیموتی به شمار می رود چراکه بیشتر طرفداران او، برتون را با این کار می شناسند. 
اما نکته جالب درباره این اثر این است که تیم در این پروژه به علت مشغله کاری در ساخت بازگشت بتمن، تنها در جایگاه نویسنده و تهیه کننده، نقش ایفا کرده و کارگردانی این اثر فاخر بر عهده(Henry Selick) بوده است. همیشه از کابوس قبل از کریسمس بعنوان یکی از موفق ترین آثار استاپ موشن تیم برتون یاد می شود.



"The Nightmare Before Christmas"


2000 تا 2010

برای پرداختن بیشتر به انیمیشن های مهم‌تر تیم برتون از آثاری مانند: "Cabin Boy" "اد وود" "سیاره میمون ها" "چارلی و کارخانه شکلات سازی" و "Big Fish" می گذریم تا به موفقیتی دیگر به نام "عروس مرده" برسیم.
این انیمیشن موزیکال به کارگردانی شخص تیم برتون در سال 2005 به روش استاپ موشن ساخته و جزو دیگر انیمیشن های معروف برتون است؛ همچنین این پروژه، باری دیگر فضای شخصی تاریک و تضاد آن با دنیا های رنگارنگ و فانتزی دیگر را به رخ جهانیان کشید. فروش 117 میلیون دلاری این فیلم یکی دیگر از موفقیت های ساخت آن بوده است.



"Corpse Bride"


برتون 2010 به بعد...

از "Bones" "سوئینی تاد آرایشگر شیطانی خیابان فلیت" و "سایه های تاریک" گذر میکنیم تا این بار در سال 2010 به سراغ فیلم "آلیس در سرزمین عجایب" برویم که از دیگر نقاط عطف بزرگ زندگی هنری تیم به شمار می آید چراکه یک موفقیت تمام عیار برای او بوده است.

این فیلمِ تلفیقی با انیمیشن، ماجرا های 13 سال بعد از داستان اصلی که نوشته (Charles Lutwidge Dodgson) یا با نام مستعار (Lewis Carroll) است را در دوره ویکتوریا به تصویر می کشد.

بودجه ساخت این اثر 200 میلیون دلار بوده و با فروش 1 میلیاردی که تقریبا پنج برابر هزینه های ساخت آن بوده عنوان دومین فیلم پروفروش سال2010 و یازدهمین فیلم پرفروش تاریخ سینما را از آن خود کرده. 

این فیلم برنده دو جایزه اسکار، بهترین کارگردانی هنری و بهترین مدل لباس بوده و علاوه بر آن نامزد دو جایزه گلدن کلوب برای بهترین بازیگری (جانی دپ) و (Danny Elfman) و بهترین آهنگ سازی شد.

بعد از "Abraham Lincoln: Vampire Hunter" و "Big Eyes" نوبت به فرنکن وینی دوم که انیمیشنی سه بعدی و بازسازی همان داستان انیمیشن کوتاه  در سال 1984 است می رسیم. 
این انیمیشن سه بعدی سیاه و سفید به تهیه کنندگی کارگردانی و نویسندگی شخص برتون، دو برابر بودجه ساختش معادل 81 میلیون دلار فروش داشته و نامزد بهترین جایزه اسکار 2013 شد.




"مصاحبه تیم برتون و جانی دپ (آلیس در سرزمین عجایب)"


اما بعد از اون فیلم های تحت عناوین "Alice Through the Looking Glass" و "Miss Peregrine's Home for Peculiar Children " نیز توسط تیم ساخته شدند.

و اما آخرین ساخته‌ی تیم برتون تا به امروز به نام دامبو، که در سال 2019 به پخش رسیده و بر اساس انیمیشن دامبو که در سال 1941 ساخته شده بود، بازسازی شده. این اثر که با بودجه 170 میلیون دلار ساخته و 353 میلیون دلار فروش داشته است نیز رقم قابل قبول قبولی را در فروش ارائه می‌کند.


آخرین آثار ( بخش پایانی مقاله )

و اما آخرین ساخته‌ های تیم برتون تا به امروز، سینمایی به نام دامبو، که در سال 2019 به پخش رسیده و بر اساس انیمیشن دامبو که در سال 1941 ساخته شده بود، بازسازی شده. این اثر که با بودجه 170 میلیون دلار ساخته و 353 میلیون دلار فروش داشته است نیز رقم قابل قبول قبولی را در فروش ارائه می‌کند.

و اما آخرین ساخت این هنرمند که در نقلی از ایشان شایعه شده بعد از این سریال تیم برتون از دنیای هنر و رسانه خداحافظی خواهد کرد، سریال "Wednesday" یا همان "چهارشنبه" است که به تازگی و در تاریخ 23 نوامبر سال 2022 از سرویس پخش نتفلیکس ارائه و به پخش رسیده و تا به الان امتیاز 8.4 از 10 را از منتقدان در وبسایت IMDB به ثبت رسانده.



"Wednesday"


این سریال در ژانر ترسناک، کمدی و ماجراجویی ساخته شده و در اصل برپایه داستان سینمایی "The Addams Family" تولید سال 1991 و همچنین انیمیشن "خانواده آدامز" در سال 2019 ساخته و ارائه شده؛ روایت این سریال درباره دوران رفتن به آکادمی یکی از شخصیت های این خانواده به اسم ونزدی که دختر خانواده هست ارائه شده.


برای حسن ختام این مقاله، جمله ای از تیم برتون را برایتان بازگو میکنم، امیدوارم این مقاله به جامعه انیمیشن و فیلم کمک کوچکی کرده باشد.


"بعنوان یک هنرمند خوب همیشه به یاد داشته باشید که باید همه چیز را به شکل های عجیب و غریب و جدید ببینید "
"Timothy Walter Burton"



اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 6 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید

پست های مرتبط