میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
خیزش هوش مصنوعی!
منصور کاظمی
یکشنبه 30 مرداد 1401
1,382 بازدید
ذخیره
یکشنبه 30 مرداد 1401

خیزش هوش مصنوعی!

بعضی از آرتیست ها براین باورند که آثار خلق شده توسط هوش مصنوعی فاقد ارزش و اعتبار هنری هستند و افرادی به سراغ آن میروند که توانایی خلق هنر را ندارند.

در اینجا باید چند مورد مد نظر داشته باشیم:

اول اینکه قطار پیشرفت علم و تکنولوژی این روزها داره به سرعت نور میرسه و منتظر کسی نمی ماند!

دوم اینکه همین حالا هم مدتهاست که هنرمندان از نرم افزارهایی استفاده میکنند که تمام یا بخشی از پروسه کاری آن توسط هوش مصنوعی انجام میگیرد،

نمونه آن در فوتوشاپ و رندرگیری و...که هر سال با آپدیت های جدید روند دخالت هوش مصنوعی در تولید آثار توسط همین نرم افزارها بیشتر و بیشتر هم می شود. پس درواقع روند تولید آثار هنری این روزها بدون دخالت تکنولوژی قابل تصور نیست، تکنولوژی و علم همیشه به شکل یک ابزار در روند تولید اثر هنری تاثیرگذار بودند. اما حالا و با این کیفیت این تاثیر درصد بیشتری پیدا کرده است.

حالا آیا میتوان مدعی شد که تمام مراحل تولید اثر را باید به دست هوش مصنوعی سپرد و در آینده نزدیک هنرمند انسانی هم مثل نقشه کشی با دست فراموش خواهد شد؟

شکی نیست که این ابزار سرعت روند تولید اثر هنری رو به طرز شگفت انگیزی افزایش میدهد و این به خودی خود نه تنها چیز بدی نیست بلکه عالیه!

اما مثل همیشه کمیت بالا در تولید ، روی کیفیت آثار تاثیر منفی خواهد گذاشت؟ باید دید در آینده چه خواهد شد...

مورد دیگر این که هر کسی که حتی تا به حال اسم دیجیتال پینت رو هم نشنیده باشد هم می‌تواند با کمک این قبیل ابزار دست به تولید آثار هنری بزند و تصورات ذهنی خود رو به تصویر دو بعدی واقعی تبدیل کند. این هم به خودی خود چیز بدی نیست!

در نهایت به این جمله معروف میرسیم که هنرمند همیشه بخشی از وجودش را در اثر هنری به جا میگذارد.

پس نیازی نیست نگران تولید آثار هنری توسط افراد آماتور باشیم چون بالاخره شم هنری فرد در اون اثر دخیل خواهد بود و در خروجی نهایی اثر خودش را نشان خواهد داد و قطعا مخاطب آگاه توانایی تشخیص هنر ارزنده و فاخر را دارد.

پس به نظر می رسد بهترین حالت این ست که به هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار خارق‌العاده که سرعت کار را بالا می‌برد نگاه کنیم و از آثاری که توسط اون خلق میشه به عنوان بیس و پایه برای تبدیل به چیزی که میخواهیم استفاده کنیم و بپذیریم که شاید مخلوقات ما(هوش مصنوعی)، هم میتوانند خلق کنند! و همانند یک پدر از کاردستی کودک خود استقبال کنیم.

نظر شما چیه؟

پ.ن: پیشنهاد میکنم روند ساخت موسیقی با هوش مصنوعی در پروژه امیلی توسط دیوید کوپ در بیست سال گذشته! رو مطالعه کنید.

م.ب: برای اینکه بینش بهتری نسبت به آینده ای که همین حالا هم در اون هستیم پیدا کنید مطالعه کتاب انسان خردمند نوشته نوح هراری‌ که در پادکست و کانال خوانش کتاب توسط فرهاد ارکانی در تلگرام در دسترس هست، را اکیدا پیشنهاد میکنم.



اشتراک گذاری:

دیدگاه ها

دیدگاه خود را بنویسید

پست های مرتبط