میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
ورود هوش مصنوعی به عرصه هنر با خلق آثار خارق العاده
رِشاد نوری
چهارشنبه 26 مرداد 1401
6,313 بازدید
ذخیره
چهارشنبه 26 مرداد 1401

ورود هوش مصنوعی به عرصه هنر با خلق آثار خارق العاده

اخیرا مطالب گوناگونی راجع به هوش مصنوعی و ورودش به حوزه هنرهای بصری منتشر شده. خواستم یکم راجع به موضوع هوش مصنوعی (AI) و نرم افزار هایی که میشه باهاشون تصویرسازی های بسیار زیبا (و قابل تامل 🙂) خلق کرد بنویسم.

هوش مصنوعی (Artificial intelligence) چیست؟


به صورت خیلی ساده و اینطور که من متوجه شدم میتوان گفت که هوش مصنوعی یک کامپیوتر است که بارها و بارها تمرین داده شده و همانند انسان اما به روش خودش شروع به یادگیری میکند. یعنی به اندازه ترابایت ها تصویر دیده، ترابایت ها کتاب خوانده و ترابایت ها وبسایت رو بررسی کرده. و حالا تمامی اونا رو با جزئیات به خاطر داره و بر اساس درخواستی که ازش دارید با حدس زدن دقیق جواب شما را میدهد.

با هوش مصنوعی صحبت کنید

چطور هوش مصنوعی جواب سوال را حدس میرند؟

یک بخشی که شرکت OpenAI آقای ایلان ماسک داره روی اون کار میکنه مربوط است به هوش مصنوعی که با متن سر و کار داره. اینطوریه که شما میتونید با یک توضیح کوتاه، یک شخصیت معرفی کنید و باهاش صحبت کنید.

مثلا بهش میگیم:

اسم تو "ایلان" است و 40 سالته و در سال 2022 و در شهر نیویورک زندگی میکنی.

حالا ما میخوایم با "ایلان" صحبت کنیم. وقتی ازش میپرسیم "حالت چطوره؟" ، بر اساس چیز هایی که خوانده با یک جواب رایج و مثبت پاسخ شما رو میده یعنی حدس میزنه که باید بگه "خوبم/خوبم ممنون/بد نیستم"

اما اگر توی توضیحات شخصیت اینچنین اضافه کنیم:

اسم تو "ایلان" است و 40 سالته و در سال 2022 و در شهر نیویورک زندگی میکنی. اخیرا ورشکسته شدی.

حالا اگر ازش بپرسیم "حالت چطوره؟". مطمعنا جواب متفاوتی میده(شاید اصلا جواب پرخاشگرانه بدهد)

ورود AI به دنیای تصویر


از حدودا سه چهار سال پیش تکنولوژی دیپ فیک با یک ویدئو از مارک زاکربرگ معرفی شد. یک فناوری که میتونست چهره فرد داخل ویدئو را به بهترین شکل تغییر دهد و با تمام حالات چهره جایگذین کند. و این کار توسط هوش مصنوعی انجام میشد. نمونه انجام شده در این ویدئو از چنل کوریدور کرو که برای انجام Deep fake نزدیک به 10 روز بدون وقفه، کامپیوتر رو با تصاویر مختلف تمرین دادند تا به نتیجه برسند، ببینید:

https://youtu.be/IzEFnbZ0Zd4

نرم افزار های زیادی در دسترس عموم قرار گرفت برای استفاده از این قابلیت.

نمونه نرم‌افزار Reface: Face swap videos

لینک اپلیکیشن: اندروید / IOS

و اما یک نمونه جالب از Deep Fake ببینید که چند هفته پیش منتشر شده که در آن چهره کیانو ریوز جایگذین چهره شخصیت نرم‌افزار METAHUMAN شده.


البته که یک آموزش هم هست که میتونید به صورت real-time و live چهره خودتون رو تبدیل کنید به بازیگران  معروف > https://youtu.be/wYSmp-nrJ7M

عکاسی/نقاشی/تصویرسازی

نمونه های معمول استفاده از AI

اگر در گوگل جستجو کنید Art & AI میتونید سایت های زیادی رو پیدا کنید که با خلق هنر به کمک هوش مصنوعی سر و کار دارند.

نمونه وبسایت fotor (یا AI PAINTER) که میتونه تصویر آپلودی شما رو تبدیل کنه به هر نوع سبک نقاشی ، یا ظاهرش رو دقیقا شبیه به نقاشی انتخابی شما کند.

یا سایت Autodraw که یک بوم نقاشی در اختیار شما قرار میده و وقتی شما شروع به کشیدن میکنید، شروع به حدس زدن طراحی شما میکند. برای مثال اگر شروع به کشیدن یک دایره کنید داخل حدس ها "توپ چهل تیکه" و یا "کره زمین" وجود دارد که میتونید به جای وقت گذاشتن از آنها استفاده کنید.

پروش دهنده هنر > Artbreeder.com

یک وبسایت رایگان و عالی برای وقت گذراندن و ایده گرفتن در دسته بندی های متفاوت. از نمونه های موجود یک نقاشی منظره را انتخاب کنید و با تغییر دادن مقادیر، به آن نقاشی درخت اضافه کنید، دریا اضافه کنید، منظره را برفی کنید و یا حتی آن را ترکیب کنید با یک منظره دیگر و ...

یک تصویر پرتره انتخاب کنید با تغییر مقادیر علاوه بر تغییر سن، میتوانید استایل نقاشی را از زئال تا حالت کارتونی(انیمه) جابجا کنید.

Artbreeder.com

واما نمونه های جذابتر 😀

تولید نقاشی(تصویر) از نوشته

یک جمله تایپ کنید. میخواد خیلی ساده باشه "یک میمون که سوار دوچرخه است" یا پیچیده تر "نقاشی یک صحنه حماسی نبرد در فیلم ارباب حلقه ها" . هوش مصنوعی قادر به تولید این تصاویر به بهترین شکل ممکن است. در ادامه، تعداد از بهترین های هوش مصنوعی در تولید تصویر از روی نوشته معرفی شدند.

شماره ۱ : WOMBO Dream

شاید توانایی تولید یک تصویر دقیق از نوشته شما رو نداشته باشه اما بنظرم همون طرح درهم و وهم آلودی که میده میتونه یک نمونه خوب برای ایده گرفتن و حتی به عنوان بیس کار قرارش داد و روی اون نقاشی رو کامل کرد.

نسخه وب / اندروید / IOS

من خودم چند تا جستجو کردم مثل "کتاب ۱۹۸۴ جورج اورول" ، "قهرمانان اساطیری ایرانی" نتیجه رو میتونید در تصویر پایین ببینید.


شماره ۲ : DALL·E 2

بدون شک، در حال حاضر دالی ۲ قدرتمند ترین هوش مصنوعی تولید کننده تصویر از نوشته است. تصاویر بسیار واقع گرایانه. در سال 2021 نسخه اول از دالی معرفی شد از شرکت OpenAi که ایلان ماسک و ۴ نفر دیگر از بنیانگذاران این شرکت هستند.

در ویدئوی کوتاه زیر به صورت کامل DALL·E 2 توضیح داده شده:


در دالی ۲ کیفیت (رزولیشن) تصاویر تولیدی بسیار بالا رفته و امکانات دیگری هم به آن اضافه شده مانند حذف یا اضافه کردن المانی در تصویر.

اضافه شدن قابلیت ادامه دادن تصویر همانند بخش fill content در فتوشاپ. ببینید ویدئوی زیر رو:


و اما چطور از دالی استفاده کنیم:

در حال حاضر دسترسی محدود وجود داره برای استفاده از دالی 2

وارد سایت : https://openai.com/dall-e-2/ میشید.

وارد بخش لیست انتظار بشید Join Waitlist

فرم رو پر کنید و ارسال کنید و منتظر ایمیل تایید بمانید (تقریبا 15 روز طول میکشه)

البته که احتمالا تا یکی دو ماه آینده دسترسی رو برای همه آزاد کنند ولی با محدودیت یعنی اگر بخوای بیشتر از 20 جمله جستجو کنی باید اکانتت رو ارتقاء بدی.

اینم نتیجه یکی از جملاتی که من داخل DALL-E 2 جستجو کردم "کوروش کبیر در حال چک کردن اینستاگرام در تخت جمشید" 😀



شماره ۳ : Midjourney


تولید تصویرسازی های خیره کننده. فقط همین رو میتونم بگم :)

برید داخل سایت Midjourney.com

دکمه Join رو که میزنید وارد Discord میشید (در حقیقت این با یک ربات دیسکورد انجام میشه) و وارد یک گروه میشید که توضیحات کامل براتون مشخص شده.

پیشنهاد میدم برید توضیحات این ویدئوی یوتیوب رو ببینید، نزدیک به 10 تا جمله طولانی پیشنهادی داره که میتونید ازشون الهام بگیرید.

https://youtu.be/k5gKV7lWcZ4

شماره ۴ : Disco Diffusion


یکم در ابتدا کار کردن باهاش پیچیده بنظر میاد ولی خروجی خیلی خوبی رو ازش دریافت کنید. فقط باید توی جمله ای که مینویسید از کلمات مشخصی استفاده کنید. برای مثال جمله رو با "یک نقاشی ..." شروع کنید تا خروجی بهتری دریافت کنید.

سایت: Disco Diffusion v5.6

به احتمال زیاد با این آموزش به راحتی میتونید ازش استفاده کنید

https://youtu.be/FA2MNG8D5x0

ولی اگر مشکلی داشتید، یک ویدئو از نحوه کار کردش رکورد میکنم.

 - - - - -

در آخر اینکه بنظرم جالب میشد اگر یه چالش تصویرسازی/کانسپت در سایت برگزار بشه با محوریت تصویر تولید شده در AI . یعنی بِیس کار، تصویر تولیدی AI باشه و با ویرایش و کار روی اون، تبدیل بشه به یک اثر مجزا و کامل(که کاملا یک روایت و داستان داشته باشه).

- - -

پایان




اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 9 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید

پست های مرتبط