میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
انتشار نرم افزار Foundry Nuke 14
شنبه 3 دی 1401
در
نقد و بررسی

بررسی ویژگی های جدید Nuke 14

شنبه 3 دی 1401

هفته گذشته کمپانی Foundry نسخه 14 نرم افزار قدرتمند و محبوب خودش یعنی Nuke رو منتشر کرد. البته شاید بهتره اینطور بگیم که نسخه 14 مجموعه نرم افزارهای نیوک که شامل Nuke ، NukeX و Nuke Studio میشه رو منتشر کرده و در این بروزرسانی شاهد تحولات جالبی در این نرم افزار هستیم که شاید مهمترین اون اضافه شدن یک سیستم جدید 3D بر پایه USD در داخل نرم افزار هست که در ادامه با اون بیشتر آشنا میشیم. البته ویژگی های جدید این نسخه صرفا به همین خلاصه نمیشه و شاهد اضافه شدن یک کتابخانه جدید رایگان برای مدلهای machine learning در نرم افزار و همینطور اضافه شدن قابلیت UnrealReader جهت برقراری ارتباط بین نرم افزار نیوک و آنریل انجین و البته چند ویژگی منحصر به فرد دیگه ... 

در ابتدا ازتون دعوت میکنم ویدیو معرفی کلی Nuke 14 رو ببینید:


New 3D system: Overview (beta)

کمپانی Foundry در حال اصلاح سیستم سه بعدی Nuke هست و یک سیستم بتای جدید مبتنی بر USD را در این نسخه از نیوک معرفی کرده که این امکان رو در اختیار هنرمندان قرار میده تا به طور موثر با صحنه های سه بعدی بصورت کاملا مدرن کار کنند.
معماری جدید USD فضای سه بعدی Nuke را با استانداردهای مدرن همراه کرده و در اون شما scene graph اختصاصی، path ها و masking workflow های جدید، بیش از 40 نود جدید و workflow های مبتنی بر USD-based رو شاهد هستید. همچنین کمپانی Foundry اعلام کرده که همچنان به توسعه سیستم سه بعدی جدید در Nuke 14 ادامه خواهد داد و برای اطمینان از عدم تداخل و مشکلات احتمالی هنرمندانی که با سیستم قدم همچنان کار میکنند و به اون عادت دارند، این سیستم جدید بصورت موازی در کنار سیستم سه بعدی کلاسیک کار خواهد کرد.



New 3D system: Scene graph (beta)

با سیستم سه بعدی جدید، یک scene graph اختصاصی ارائه میشه که به کاربران اجازه میده تا به راحتی صحنه های سه بعدی بزرگ و پیچیده رو مشاهده و مدیریت کنند. هنرمندان در این scene graph جدید یک نمای کلی واضح و بصری از یک صحنه رو خواهند داشت و عملکرد drag-and-drop برای path mask ها در نود ها رو تجربه خواهند کرد. این scene graph پیشرفته و جدید با workflow های سه بعدی مدرن کاملا سازگار هست و تضمین میکنه که تمامی primitive موجود در داخل این سیستم جدید دارای یک ID منحصربه‌فرد باشه که تک تک اونها در بخش scene graph hierarchy در دسترس خواهند بود.



New 3D system: Path and masking (beta)

با path و masking workflow های جدید، کنترل بیشتر و دقیق تری در اختیار کاربران این نسخه قرار خواهد گرفت. همه نودهایی که geometry ایجاد می‌کنند، یک path knob جدید دارند که به کاربران این امکان رو میده تا تعیین کنند geometry ساخته شده در کجای hierarchy صحنه قرار میگیره و چگونه نامگذاری میشه. همچنین، هر نودی که مسئولیت modify نودهای geometry رو داره، یک mask knob جدید رو خواهد داشت که به هنرمندان این اجازه رو میده تا مشخص کنند که اون نود باید بر کدوم قسمت از صحنه سه بعدی تأثیر بزاره. این knob ها بر اساس زبان ساده شده CEL هستند که امکان استفاده از token ها و expression ها رو فراهم می کنه.



New 3D system: Lights and materials (beta)

کمپانی Foundry در Nuke 14 نودهای Materials و Light جدیدی رو معرفی میکنه. این نودهای جدید از USD material networks پشتیبانی میکنه که باعث میشه شما در صفحه خودتون یک PreviewSurface جدیدی رو داشته باشید و امکان مشاهده متریال هایی با خاصیت های specular و یا metallic رو بصورت مستقیم به شما میده و نتیجه این ویژگی باعث میشه هنرمندان بتونن نتیجه بهتر و دقیقتری رو حین کار با این متریال ها به دست بیارن. نورهای جدید USD به این معنی است که شما پس از وارد کردن آبجکت ها از سایر نرم افزارهایی که قابلیت خروجی گرفتن در این فرمت رو دارن، دقیقا مشابه همون نورها رو میتونید در نرم افزار Nuke 14 نیز داشته باشید.


UnrealReader

قابلیت UnrealReader یکی دیگه از ویژگی های جدید Nuke 14 به حساب میاد که امکان ایجاد Render Passes های کاستوم برای موتور Unreal Engine رو فراهم میکنه و شما با کمک اون میتونید افکت هایی نظیر non-photorealistic رندرینگ، OpenColorIO جهت تنظیم color space ها بین Nuke و Unreal Engine، انتخاب آسانتر Sequence ها و همینطور دسترسی به metadata های Unreal Sequence جهت بازیابی اطلاعات آبجکت ها مانند نورها در Unreal رو در اختیار شما قرار میده.


UI and performance improvements to AIR tools

نیوک 14 با توسعه و بهبود رابط کاربری در قالب Nuke’s AIR عرضه شده. در این بروزرسانی شاهد یک checkpoint جدید در بخش CopyCat هستیم با عنوان human matting که تا 10 برابر سریعتر و دقیقتر خواهد بود. در این خصوص پیشنهاد میکنم ویدیوی زیر رو ببینید و تفاوت توسعه ها و بهبودهای این بخش رو با نسخه قبلی مشاهده کنید.


OCIO 2.1.2 and ACES 1.3

نرم افزار Nuke 14 برای پشتیبانی از OCIO 2.1.2 بروزرسانی شد و بعنوان بخشی از این بروزرسانی کاربران امکان استفاده از آخرین نسخه ACES یعنی ACES 1.3 رو نیز خواهند داشت.این بروزرسانی شامل color space های جدید برای پشتیبانی از تبدیل دوربین های ARRI, Sony, Red, و BMD خواهد بود.


سایر ویژگی ها ...

البته توسعه ها و بروزرسانی های Nuke 14 به همینجا ختم نمیشه و از ویژگی های دیگری همچون Cattery بعنوان یک کتابخانه کاملا رایگان برای دانلود فایل های .cat، بروزرسانی Timeline و دسترسی کامل کاربر به OCIO در داخل تایم لاین، پشتیبانی از Colorimetry metadata جهت تنظیم monitoring device ها در هنگام کار با فایل های HDR و... هم میتونیم اشاره ای رو داشته باشیم.

ناگفته نماند که سیستم فعالسازی و licensing هم بسیار ساده شده و کاربر فقط با لاگین در سایت Foundry میتونه نرم افزار خودش رو در حالت هایی مثل teams و یا individuals فعالسازی کنه. برای اینکه با این بخش بیشتر آشنا بشید پیشنهاد میکنم ویدیوی زیر رو هم تماشا کنید.


در انتهای مطلب به این موضوع اشاره کنم که درواقع Foundry مجموعه کامل نرم افزارهای خودش رو بروزرسانی کرده که این صرفا شامل Nuke نمیشه. نرم افزارهای دیگه مانند Katana و Modo هم نسخه های جدیدی رو داشتن که سعی میکنم در روزهای آینده به بررسی ویژگی های جدید اونها هم بپردازیم.

امیدوارم که مطالعه این مطلب براتون مفید بوده باشه.

حتما نظر و دیدگاه خودتون رو در خصوص این نسخه از نرم افزار Nuke برامون بنویسید ...

مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 5 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید