میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
یکشنبه 2 آبان 1400
در
اخبار دنیای CG

نسخه 13.1 بتا نرم افزار Nuke منتشر شد

یکشنبه 2 آبان 1400

کمپانی قدرتمند The Foundry در روزهای اخیر از انتشار نسخه 13.1 بتا نرم افزار Nuke خبر داد. این نسخه دارای ویژگی های جدید و پرکاربرد هستش که در ادامه این مقاله به تشریح ویژگی ها، می پردازیم.


Connection to Unreal Engine - [UnrealReader]

در نسخه جدید NukeX یک نُود جدید با نام UnrealReader افزوده شده که ارتباط بین نرم افزار Nuke و Unreal Engine رو برقرار میکنه. در واقع نُود UnrealReader این امکان رو به کاربران نرم افزار Unreal Engine میده که به سرعت، بصورت یک Live Link رندرهاشون رو به Nuke ببرن و کامپوزیت رو انجام بدن. این قابلیت وجود داره که توسط این Node تمامی render passها و لایه ها و... به Nuke منتقل بشه.

برای استفاده از قابلیت Unreal Reader نیاز به license نرم افزار NukeX یا Nuke Studio داریم. در ابتدا باید پلاگینی تحت عنوان Nuke Server رو بر روی نرم افزار Unreal Engine نصب کنیم.

در ویدیو زیر می توانید قابلیت های این Node را مشاهده کنید:


3D User Experience - [3DUX]

در این نسخه 3D handleها در محیط سه بعدی Nuke مجددا redesigned شدن که بیشتر به سمت User friendly شدن رفته است.


از عمده تغییرات می توان به افزوده شدنِ قابلیت تغییر اندازه handle توسط hotkeyها و کنترل handle در فضای world/screen/object و افزوده شدن یک Toolbar جدید برای translate/rotate/scale و همچنین تغییر pivot point یک آبجکت و همچنین در این نسخه به راحتی مثل نرم افزار های سه بعدی با زدن کلید w/e/r می توانیم عملیات translate/rotate/scale رو انجام بدیم.

کاملا 3D handle با استاندارد نرم افزارهای سه بعدی Match شده که فوق العاده کنترل آبجکت های 3D رو در Nuke راحت تر میکنه.


OCIO v2 - [OCIO]

در این نسخه شاهد پشتیبانی از OCIO v2 هستیم. در اقع OCIO v2 شامل طیف گسترده ای از ویژگی ها و ارتقاء های جدید هستش که در حال حاضر در Nuke این ویژگی فراهم شده است.


ACES 1.2 - [ACES]

در این نسخه همانطور که اشاره کردم OCIO به نسخه 2 آپدیت شده که در حال حاضر قابلیت پشتیبانی از ACES 1.2 را برای عملیات Color Management داره. البته باید اشاره کنم که نسخه ACES 1.0.3 که قبلا در Nuke بود، حذف شده و نسخه جدید جایگزین شده است.


Inference Third Party PyTorch Models - [AIR]

در این نسخه قابلیت Load کردن مدل های third party PyTorch به نُود Inference افزوده شده است. به این معنی هست که می توانیم از مدل های PyTorch استفاده کنیم که باعث میشه از قابلیت های machine learning در pipeline خودمون برای کارهای تکراری بسرعت استفاده کنیم.

در ابتدا بیایم ببینیم PyTorch چه چیزی هست؟ در واقع PyTorch یک کتابخانه machine learning بصورت open source بر پایه Torch library است که برای اپلیکیشن ها مثل computer vision و natural language processing استفاده میشه که این تکنولوژی در آزمایشگاه های تحقیق و توسعه فیس بوک توسعه یافته است.

نرم افزار Nuke دارای نُودهای AIR Machine Learning است که برای کمک به هنرمندان در انجام کارهای سنگین VFX طراحی شده است که از جمله این Nodeها می توان به CopyCat و Deblur و Inference و Upscale نام برد.

بعنوان مثال در یک پروژه ای می خواهیم یک تغییر یا افکت مورد نظر که روی یک فوتیج بصورت sequence هست را اعمال کنیم. نُود CopyCat امکان train the neural network رو در یک بازه محدودی از فریم های این sequence میده و بعد با استفاده از نُود Inference و دیتای بدست اومده، این neural network برای کل sequence اجرا میشه که تغییر یا اون افکت رو روی کل sequence خواهیم داشت. به این نکته توجه داشته باشید که این دیتا بر روی یک فایلی با پسوند .cat ذخیره میشه که می توانیم با Artistهای دیگه share کنیم تا اونها هم بر روی همون فوتیج کار کنند.


Hydra Viewer on Mac - [Hydra]

در Nuke 13.1 قابلیت پشتیبانی از Hydra برای کار با محیط سه بعدی بر روی سیستم عامل mac فراهم شد. در نسخه Nuke 13 قابلیت پشتیبانی از Hydra در محیط سه بعدی Nuke توسط پلاگین hdStorm برای سیستم عامل ویندوز فراهم شد. در واقع Hydra یک پروژه ای است که در سالیان قبل با نام High Performance Rendering Engine بوجود اومد که در اون از APIهای OpenGL و USD استفاده میشد. در واقع Hydra کمک میکنه تا به Real Time Rendering در محیط 3D نرم افزار Nuke برسیم. کیفیت نمایش صحنه در Viewer جدید Nuke به تصویر رندر شده توسط نُود ScanlineRender نزدیک شده است. البته به این موضوع باید اشاره کنم که قدرت اصلی Hydra در نمایش نورپردازی و تکسچر و متریال در محیط سه بعدی Nuke است.



Cryptomatte - [Cryptomatte]

در نسخه Nuke 13 نُود Cryptomatte به نرم افزار افزوده شد، چراکه در نسخه های قدیم مجبور بودیم Cryptomatte رو خودمون بر روی نرم افزار نصب بکنیم. در واقع Cryptomatte کمک زیادی به Compositorها میکنه که کمپانی Foundry این قابلیت رو بصورت By Deafult در نرم افزار قرار داد.

حالا در این نسخه جدید، یعنی 13.1 یک نُود با نام Encryptomatte افزوده شده است که این امکان رو فراهم میکنه کارهای بیشتری با Cryptomattes انجام بدیم.


Reduce Project Loading Times - [ProjectLoading]

در این نسخه جدید زمانِ سرعت Load کردن پروژه ها، 25 تا 30 درصد کاهش پیدا کرده است. برای استفاده از این ویزگی حتما باید پروژتون رو در نسخه Nuke 13.1 ذخیره کنید و وقتی اینکار رو انجام بدید بصورت اتوماتیک این قابلیت برای شما فراهم میشه.


Monitor Out - Annotations and Mouse cursor - [MonitorOut]

قابلیت Extended Monitor Out در نسخه 13 Nuke افزوده شد که به کاربر این امکان رو میده تا یک خروجی تصویری دوم رو داشته باشه که میشه از اون همزمان با Viewver اصلی در حالت Sync یا Unsync در مانیتور دوم استفاده کرد.

حالا در نسخه Nuke 13.1 به قابلیت های این بخش افزوده شده که می توان به قابلیت فعال کردن annotation ها و mouse cursor در مانیتور دوم و پنجره floating اشاره کرد.


Copy-Paste Between Multiple Projects - [CopyBetweenProjects]

برای کمک به کاربران در جهت مدیریت پروژه های پیچیده یا مثلا پروژه های سریالی، در Nuke 13.1 (نرم افزار Nuke Studio) قابلیت copy-paste کردن clip ها و sequenceها بین پروژه ها فراهم شده است که باعث سهولت کار با چندین پروژه میشه.


New Soft Effects - [SoftEffects]

در این نسخه، پنج Soft Effect جدید برای Hiero و NukeStudio افزوده شده است که قابلیت های بیشتری رو نسبت به افکت های قبلی فراهم میکنه.


Other Nuke Studio Timeline features - [TimelineMisc]

در این نسخه، Timeline نرم افزار NukeStudio دچار تغییراتی شده که از جمله آن می توانیم به افزوده شدن قابلیت Copy-Paste بین Timeline و Node Graph و تغییر فریم بصورت Per Second و آپدیت تولبار Timeline View و طراحی مجدد Playhead و همچنین قابلیت Spreadsheet اشاره کنیم.


Shake to Disconnect - [Shake]

در Nuke 13.1 این قابلیت بوجود اومده که اگر بخواهیم یک یا چند Node رو در Node Graph از اون Pipe اصلی خودمون قطع کنیم، کافیه اونهارو انتخاب کنیم و ماوس رو بلرزونیم یا به اصطلاح shake بدیم. این باعث میشه Nodeها از اون pipe اصلی قطع بشن. برای داشتنِ همچین ویژگی ای باید از پنچره Preferences اون رو فعال کنیم.

البته به این نکته اشاره کنم قبل از این ویژگی، میتونستیم با کلید ترکیبی Ctrl+shift+x همین عمل قطع کردن Nodeها از Pipe رو انجام بدیم ولی در حال حاضر تنها با لرزوندن ماوس به راحتی این اتفاق میفته.


Blackmagic RAW v2.1 - [BlackmagicRAW]

در این نسخه قابلیت پشتیبانی از فایل های Blackmagic RAW در نرم افزار Nuke و NukeStudio فراهم شده است. با قابلیت Load کردن و کار با دیتای RAW، کاربران می توانند فایل های .braw را داخل Nuke یا تایم لاین NukeStudio را ویرایش کنند.


USD Version Upgrade 21.05 - [USD]

در نسخه Nuke 13.1 نسخه USD به 21.05 آپدیت شد که به کاربران امکان دسترسی به آخرین تحولات USD را می دهد.


و در نهایت با تغییر نام در چند بخش از Colorspace knobs در این نسخه همراه هستیم:

الف) در نُود Read و Write، برچسب (Label) Colorspace knob به موارد زیر تغییر نام پیدا کرده است:

Input Transform

Output Transform

ب) در نُود Viewer برچسب "viewer process" knob به مورد زیر تغییر نام پیدا کرده است:

View Transform


امیدوارم از خوندن این مقاله لذت برده باشید، حتما نظرات خودتون رو در مورد ویژگی های جدید Nuke به ما بگید.

پژمان رجبی
Lookdev & Lighting Artist at AlzahraVFX

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 8 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید