میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
نسخه 5 بتا نرم افزار Mari منتشر شد
دوشنبه 19 مهر 1400
در
اخبار دنیای CG

نسخه 5 بتا نرم افزار Mari منتشر شد

دوشنبه 19 مهر 1400

مروری بر گذشته؛

Mari یک نرم افزار Texture Painting فوق العاده قدرتمند است که امکانات ویژه ای رو در اختیار Texture Artistها قرار میده. این نرم افزار از کمپانی The Foundry با همکاری کمپانی Weta Digital در سال های گذشته یک ویژگی جدیدی بنام UDim معرفی کرد که قطعا با این ویژگی آشنا هستید و استارت UDim از Mari اتفاق افتاد.

مجموعه Substance از کمپانی Adobe یک رقیب جدی برای Mari بود و هست که همین عامل باعث شد که از نسخه 4 یکی از بزرگترین آپدیت های این نرم افزار رقم بخوره، در نسخه 4 شاهد این بودیم که UI ماری دچار تغییراتی شد که به اصطلاح مدرن تر شد، چون در نسخه های قبل از 4، کار کردن با UI این نرم افزار سختی های خودش رو به همراه داشت.

در نسخه 4.5 مبحث Material Painting و استفاده از متریال اتفاق افتاد و از نسخه 4.5 به بعد، ارتباطِ این نرم افزار با موتور رندرها بهتر شد که Shaderهای اختصاصی موتور رندرها را می تونستیم داشته باشیم.

و اما نسخه 5.0 Beta

این نسخه بتا یا همون نسخه آزمایشی از طرف کمپانی The Foundry رونمایی شد و در اختیار کاربران خود قرار داده تا این نرم افزار را تست کنند و بازخوردهای آن را اعلام کنند.

از تغییرات چشمگیر این نسخه می توانیم به پشتیبانی از Python 3.7 و یک USD-based workflow جدید مبنی بر export کردن پیش نمایش به نرم افزار Katana و پشتیبانی از چندین رنگ در paint strokes و... اشاره کنیم.


1) USD Preview Look Export

در این نسخه پلاگین open-source USD به نرم فزار Mari افزوده شده است. امروزه نرم افزارها سعی دارند به سمت استفاده از تکنولوژی USD بروند که حتما در آینده یک مقاله اختصاصی در خصوص USD خواهیم داشت.

در این نسخه قابلیت USD Mesh Importing فراهم شده تا کاربر بتونه پروژه های خودش را از فایل های USD استارت بزنه و این دسته از فایل ها رو Import کنه. در حال حاضر ویژگی Mesh Importer فقط از UsdGeomMesh و UsdGeomXform پشتیبانی میکنه و متاسفانه هنوز قابلیت پشتیبانی از UsdShade و UsdGeomCamera و UsdLux یا سایر Usd Schemas را نداره.


همچنین قابلیت USD Preview Surface را در این نسخه داریم که یک Shader جدید بنام UsdPreviewSurface به نرم افزار افزوده شده است که یک پیش نمایش خوبی را به Artist میده.

و در نهایت قابلیت USD Preview Look Export برای سرعت بخشیدن Pipeline بین Mari و Katana طراحی شده که قابلیت Export کردنِ شیدر USD Preview Surface به دیگر برنامه هایی که Viewport اونها بر اساس Hydra-based است، مثل نرم افزار Katana (که یک نرم افزار نورپردازی و Lookdev است) وجود داره. 


ویژگی های جدید بعنوان اولین فاز از Workflow قدرتمند USD export که با هدف کاهش زمان بین نرم افزار Mari و Katana طراحی شده.


2) Bake Point Filters

در این نسخه، هنرمندان می توانند نُود Bake Point را در NodeGraph قرار بدن و یک یا چند Filter را در نتیجه عملیات Bake شده، اعمال کنند. در واقع به این معنی هست میتونیم فیلتری مثل Gaussian Blur رو بر روی دیتای Bake شده بصورت کاملا non-destructive یا به اصطلاح غیرمخرب اعمال کنیم.


3) Rejuvenated Brush System

در این سال ها، انجین Brush ماری از نسخه 1 تغییر چندانی نداشت اما در این نسخه جدید، Brush این نرم افزار دارای ویژگی هایی از جمله پشتیبانی از چندین رنگ برای Splatها که اصطلاحا Brush Color Dynamics میگیم و بهبود brush tip است.


یکی از تغییرات چشمگیر در ابزار Brush این است که می توانیم یک تصویر full colour رو برای Brush tip بعنوان استفاده از کانال آلفا برای تعیین شکل brush در نظر بگیریم. البته این مورد رو هم اضافه میکنم که می توانید از هر کانال رنگی RGB یا کانال Luminance بعنوان Brush tip استفاده کنید.


4) New gradient procedurals for use as masks

در این نسخه شاهد معرفی پنج gradient procedural هستیم که یک colour gradient ایجاد میکنه که میتونه بعنوان ماسک (Mask) برای Paint یا material effects استفاده بشه.


5) Performance & Optimization

با استفاده از ویژگی OpenGL در این نسخه شاهد بهبود Flattening Engine هستیم. بعنوان مثال سرعت تبدیل لایه های procedural به Paint افزایش پیدا کرده است.


6) NodeGraph & Proceduralism

در این نسخه قابلیتهایی به NodeGraph افزوده شده که می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

Snap to grid

Grid height

Grid width

Grid Color

Node Graph color



7) move to Python 3

بزرگترین تغییر ساختاری در نسخه 5 نرم افزار Mari، کوچ کردن از پایتون 2.7 به پایتون 3.7 است که بعنون بخشی از پشتیبانی گسترده از VFX Reference Platform CY2020 محسوب میشه.

در واقع VFX Reference Platform مجموعه ای از ابزار و نسخه های کتابخانه که بعنوان یک پلتفرم مشترک برای ایجاد نرم افزار در صنعت VFX استفاده میشود. هدف این پلتفرم به حداقل رسوندن ناسازگاری بین بسته های نرم افزاری مختلف است. هر ساله این Reference Platform توسط گروهی از فروشندگان نرم افزار با همکاری انجمن Visual Effects Society Technology Committee آپدیت میشود.


در حال حاضر نسخه Beta نرم افزار Mari در دسترس همگان قرار گرفته، اما کمپانی The Foundry هنوز تاریخ دقیقی برای انتشار نهایی این نسخه اعلام نکرده است. این نرم افزار در دو نسخه Windows و Linux منتشر شده، اما کمپانی The Foundry از تصمیم خود برای قطع پشتیبانی Mac در Mari از اوایل سال جاری خبر داده است.

امیدوارم از خوندن این مقاله لذت برده باشید.

پژمان رجبی
Lookdev & Lighting Artist at AlzahraVFX

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 4 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید