میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
نرم افزار Houdini 19.5 منتشر شد
سه‌شنبه 11 مرداد 1401
در
اخبار دنیای CG

نرم افزار Houdini 19.5 منتشر شد

سه‌شنبه 11 مرداد 1401

پس از یک انتظار نسبتا طولانی (بیش از 9 ماه) هفته پیش کمپانی SideFX نسخه جدید نرم افزار هودینی رو با عنوان Houdini 19.5 عرضه کرد. در این نسخه شاهد تحولات بسیار گسترده و بزرگی هستیم که ازش بعنوان (quality of life) در کامیونیتی هودینی یاد میشه. تغییرات و توسعه هایی که شاید در یک Update برای نسخه 19 انتظار نمیرفت ولی تقریبا همه کاربران خودش رو شگفت زده کرد و البته سر و صدای زیادی رو هم به راه انداخت. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به مهمترین ویژگی های این نسخه از نرم افزار هودینی داشته باشیم و البته 2 ویدیوی ویژه رو هم براتون آماده کردم. ابتدا ویدیویی با عنوان Houdini 19.5 Sneak Peek که نگاه گذرا و کوتاهی داشته به مهمترین ویژگی های این نسخه و پس از اون هم ویدیوی رویداد 90 دقیقه ای که SideFX برای معرفی این نسخه برگزار کرده بود و اون بصورت لایو استریم در کانال یوتیوب این کمپانی هم پخش شد تقدیم حضورتون میشه.


در ابتدا قبل از هر صحبتی ازتون دعوت میکنم ویدیوی Houdini 19.5 Sneak Peek رو مشاهده کنید :


قدم بلند SideFX برای هودینی با عنوان quality of life

کمپانی SideFX هودینی 19.5 رو بعنوان quality of life ازش نام میبره چراکه یکی از بزرگترین بروزرسانی های تاریخ این نرم افزار به حساب میاد و در این نسخه شاهد توسعه های زیادی در این نرم افزار محبوب و قدرتمند هستیم. تمرکز این کمپانی در این نسخه بجای اضافه کردن ویژگی های جدید، توسعه و بهبود عملکرد ابزارهای موجود بوده. چیزی که شاید این روزها بیش از هر چیزی در نرم افزارهای این حوزه نیازش احساس میشه که SideFX به خوبی این رو درک کرده و سعی کرده در Houdini 19.5 به اون دست پیدا کنه.

به گفته Cristin Barghiel مدیر بخش توسعه نرم افزار حالا وقت اون رسیده بود که کمی موتورهای این جت پرسرعت رو خنک کنیم. ازاونجایی که توی یک دهه گذشته Houdini با سرعت بسیار زیادی درحال توسعه و افزودن ویژگی های جدید بوده، حالا وقت اون رسیده بود تا کمی از سرعت اضافه شدن این ویژگی ها دست بکشیم و تمرکز رو بر روی توسعه عملکرد بخش های موجود قرار بدیم.

البته با تمام این اوصاف همچنان Houdini 19.5 یک ورژن با قابلیت های جدید و یک بروزرسانی عمده برای این نرم افزار بحساب میاد. 


Fluid simulation - اضافه شدن FLIP fluids در SOPs


بخش FLIP fluids که مهمترین سیستم در زمینه شبیه سازی سیالات در نرم افزار هودینی هست، تا پیش از این اونو در قسمت DOP (Dynamic OPerator) میدیدیم و حالا در این نسخه میتونیم به اون در قسمت SOPs (Surface OPerators) ها نیز دسترسی داشته باشیم. این توسعه به این معنی خواهد بود که از این پس تمامی dynamics solvers های موجود در نرم افزار هودینی مانند شبیه ساز rigid bodies، شبیه سازی Pyro برای دود و آتش و همینطور Vellum حالا همگی در قسمت SOPs نیز در دسترس خواهند بود.


شبیه سازی آتش و دود - source instancing و voxel scaling


حتما با سری ابزارهای Pyro آشنایی دارید. این مجموعه ابزار در زمینه شبیه سازی آتش و دود در نرم افزار Houdini مورد استفاده قرار میگیره که در این نسخه شاهد 2 توسعه خوب و کاربردی بر روی اون هستیم. اولی مربوط میشه به source instancing که در نسخه قبلی فقط در حالت GPU simulations بهش دسترسی داشتیم که حالا در این نسخه بصورت کامل بعنوان general tool بهش دسترسی خواهیم داشت. این ویژگی برخلاف نسخه قبلی امکان اعمال کردن چند Pyro sources در یک شبیه سازی برای بدست اوردن یک سیمولیشن پیچیده رو برای ما فراهم میکنه. اگر شما یک FX artists باشید این امکان رو بهتون میده تا یک کتابخانه ای از Pyro elements ها رو برای خودتون ایجاد بکنید و از اونها توی شبیه سازی مختلفی بهره ببرید.

همچنین هودینی 19.5 پارامتر Voxel Scale رو نیز در این بخش Pyro عرضه کرده که به شما امکان تعریف volume و velocity هر یک از Voxel ها رو میده و میتونید مشخص کنید که میزان Scale هر یک از این بخش ها بصورت جداگانه به چه اندازه ای باشه.


شبیه ساز جمعیت - intelligent Look At targeting


ابزار شبیه ساز جمعیت و یا همون crowd simulation در نرم افزار Houdini 19.5 بازسازی شده و حالا ویژگی به اون اضافه شده با عنوان Look At که این امکان رو به شما میده تا نقطه نگاه جمعیت شبیه سازی شده رو بشکل طبیعی تر و دقیقتر شبیه سازی کنید. در نسخه های گذشته که این بخش فقط از یک نقطه برای تمرکز کاراکترها استفاده میکرد، در این نسخه امکان تعیین نقاط مختلف، تنظیم مدت زمان نگاه، جذابیت هدف هایی که کاراکترها به اونها خیره میشن و ... رو در اختیارتون قرار میده. 


شبیه ساز Hair and fur - بروزرسانی grooming و متد جدید hair procedurals


یکی دیگه از بخش هایی که در این نسخه از نرم افزار هودینی دستخوش تحولات و توسعه های خوبی شده مربوط میشه به بخش Hair and fur که در این نسخه شاهد اضافه شدن ابزارهای جدید برای رشد مو، امکان ادیت بصورت آینه ای (mirrored actions on asymmetric grooms) و همینطور ابزار جدید و تعاملی برای کوتاه کردن و برش دادن با عنوان interactive hair cutting از مهمترین توسعه های Hair and fur در بخش workflow هستند.


همچنین امکان رندر کردن موها در 2 متد جدیدhair procedural و HUSK procedural در بخش رندرینگ Hair and fur هم به چشم میخوره که اتفاق خیلی بزرگ و ویژه ای به حساب میاد. پیشنهاد میکنم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید و درخصوص این بخش توی ویدیوی launch event که مربوط میشه به رویداد رونمایی از این نسخه هودینی، درباره این بخش توضیح داده شده. حتما اون ویدیو رو هم ببینید.


شبیه ساز ماهیچه و بافت - rigid spacers و Frankenmuscles


مجموعه ابزار جدید شبیه سازی ماهیچه و بافت در هودینی 19.5 (که البته درحال حاضر Beta هست) یکی دیگه از ویژگی های جدید این نسخه به حساب میاد و همچنین بخش Vellum بعنوان سیستم position-based dynamics solver در نرم افزار هودینی 19.5 بروزرسانی هایی جالبی رو داشته.


رویداد Launch Event

اما آیا تمام ماجرای Houdini 19.5 به همینجا خلاصه میشه ؟ خب قطعا خیر ... توسعه های هودینی 19.5 خیلی خیلی بیشتر از اون چیزی هست که در بالا خدمتتون عرض کردم و شاید در قالب یک مطلب جا نشه که بخوام تک به تک بهشون بپردازیم. اما کمپانی SideFX هفته گذشته در یک رویدادی که خودش برگزار کننده اون بود، توی 90 دقیقه به معرفی مهترین ویژگی ها و توسعه های Houdini 19.5 پرداخته که ویدیوی این رویداد رو هم تقدیم حضورتون میکنم. پیشنهاد میکنم از دستش ندید.


امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید و براتون مفید بوده باشه

اگر شما هم از کاربران این نرم افزار هستید و یا اینکه تجربه کار با اون رو دارید، حتما نظر و دیدگاهتون رو درخصوص Houdini 19.5 برای ما بنویسید ...

مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 4 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید