میخوای با یک کلیک ساده عضو سایت بشی تا تجربه بهتری در CGSector داشته باشی؟
فقط کافیه روی دکمه زیر کلیک کنی
عضویت / ورود با حساب گوگل
interview-with-najafi-emami
پنج‌شنبه 17 اردیبهشت 1394
در
مصاحبه

عدم توجه به جلوه‌های بصری، اشتباهی است که دامن سینمای ایران را گرفته !

پنج‌شنبه 17 اردیبهشت 1394
باسلام و درود خدمت همه دوستان و همراهان. امیدوارم که حالتون خوب باشه. امروز با یک مطلب کاملا ویژه در خدمت شما دوستان رسیدیم و امیدوارم که مورد توجه شما قرار بگیره. حتما در جریان فیلم رئال/انیمیشن مبارک هستید. چندی پیش ویدئوی Making of اینکار رو باهم دیگه دیدیم. مبارک اثری است که با ویژگی های بسیار خاصی ساخته شده و از هم اکنون مورد توجه بسیاری از فعالان این عرصه قرار گرفته. از همین رو ما هم تصمیم گرفتیم با محمدرضا نجفی امامی، کارگردان این اثر گفتگویی رو داشته باشیم.
 
مصاحبه اختصاصی با محمدرضا نجفی امامی کارگردان فیلم مبارک
 
از اونجایی که حوزه فعالیت ما در زمینه گرافیک سه بعدی و انیمیشن سازی است؛ سعی کردم در این گفتگوی کوتاه بیشتر به موضوعات مربوط به بخش انیمیشن فیلم مبارک پرداخته بشه.
 

 
- آقای نجفی امامی من خدمت شما سلام عرض میکنیم و خیلی ممنونم که این مصاحبه رو پذیرفتید و زمان خودتون رو در اختیار ما قرار دادید. احتمالا همونطوری که اطلاع دارید فعالیت ما در حوزه گرافیک سه بعدی و انیمیشن سازی است و از اونجایی که فیلم «مبارک» یک اثر رئال/انیمیشن بحساب میاد، مشتاق هستیم که بیشتر درباره انیمیشن اینکار صحبت کنیم.
بعنوان اولین سوال میخواستم بدونم آیا از انیمیشن اینکار راضی بودید و چه حسی در این رابطه دارید؟
 
شاید نتوانم قضاوت منصفانه‌ای در مورد «مبارک» داشته باشم. چون در این مدتی که مشغول تولید این اثر بودیم، کاملاً در وجود من رسوخ کرده و شاید کلیشه‌ای به نظر برسد، اما به واقع آن را مثل فرزندم می‌دانم و دوست دارم. بنابراین فكر می‌کنم بهتر است پاسخ به این سئوال را به مخاطبانی که فیلم را مشاهده خواهند کرد بسپاریم. لازم است به تلاش و همراهی دوستان انیماتورم که جانانه برای تولید مبارک وقت گذاشتند، اشاره کنم و به آنها بگویم که واقعاً تلاششان را می‌ستایم و نتیجه کارشان، فراتر از انتظارم بود.
 
- داستان فیلم «مبارک» چگونه انتخاب شد و از کجا تصمیم گرفتید که این فیلم باید به صورت رئال/انیمیشن ساخته شود؟
 
تلفیق رئال و انیمیشن را که از ده سال پیش در ذهن داشتم و این رویا در مبارک به ظهور رسید. فکر می‌کنم آنقدر در افسانه‌های ایرانی، اسطوره‌های بزرگ و جذاب وجود دارد که تا سال‌ها نیازی به خلق کاراکترهای جدید نداشته باشیم. بر این اساس طرح مبارک را در ذهنم پروراندم و با گروهی از دوستان هم به مشورت نشستم که همگی مصرانه مرا تشویق کردند.
 
مصاحبه اختصاصی با محمدرضا نجفی امامی کارگردان فیلم مبارک
 
- آیا انتخاب این شیوه (انیمیشن سه بعدی) برای کاراکترهای کارتونی باعث شد تا تغییراتی در داستان به وجود بیاید یا خیر؟
 
داستان را از ابتدا رئال-انیمیشن دیده بودیم و فیلمنامه بر این اساس نوشته شد. اما اگر منظورتان این است كه تغییری در فیلمنامه اوليه دادیم یا خیر، باید بگویم که بله، تغییرات فراوانی اعمال شد. چون خود ما هم کاراکترهای انیمیشنی را نمی‌شناختیم و زمانی‌كه مدل‌ها را دیدیم و تست‌های انیمیت زده شد، با آنها آشنا شدیم و مطابق با خلق و خو و طنازی‌هایی که هر کدام داشتند، فیلمنامه را تغییر دادیم و پیش بردیم.
 
- این سبک فیلم برای اولین بار است که در ایران ساخته می شود اما تاکنون فیلم های زیادی به سبک رئال/انیمیشن در دنیا تولید شده؛ آیا برای اینکار از فیلم خاصی هم الهام گرفته بودید؟
 
بله. من خودم فراوان فیلم می‌بینم و از عوامل تولید هم خواسته بودم که هر وقت فرصت شد، خصوصاً فیلم‌های رئال-انیمیشن ببینند. اسمورف‌ها و آلوین را بیشتر مورد توجه قرار می‌دادیم.
 
- با توجه به متفاوت بودن کار، چه مشکلاتی در سر راه تولید فیلم «مبارک» وجود داشت ؟
 
مبارک تجربه دشواری برای ما و برای سینمای ایران بود و این طبیعی است. چون هر تجربه جدید، با نقاط مبهم و سختی‌های زیادی همراه است. بازیگران ما، خصوصاً خانم شاکردوست، در پلان‌های فراوانی با شخصیت‌های انیمیشنی بازی داشتند و باید از تخیلشان کمک می‌گرفتند تا آنان را تصور کنند. فیلمبرداري هم بالطبع آسان نبود و شات‌های فراوانی داشتیم که کاراکتری در آن حضور نداشت و بنا بود بعداً شخصیت‌های انیمیشنی به آن اضافه شوند.
 
- زمان تولید فیلم چقدر بود و چه میزان از این زمان صرف بخش انیمیشن شد ؟
 
مبارک پیش تولید مفصلی داشت که تقریباً 15 ماه طول کشید. تولید آن از ابتدای اردیبهشت 92 آغاز شد و فیلمبرداری آن دو ماه طول کشید. نزدیک به هشت ماه هم مشغول تولید انیمیشن بودیم که در این خلال، تدوین و ساخت موسیقی و صداگذاری و باقی امور باقی مانده، به موازات انجام شد.
 
04-mobarak
 
- آیا در ساخت انیمیشن فیلم «مبارک» شرکت های خارجی هم همکاری داشتند و یا کل کار توسط هنرمندان ایرانی ساخته شده است ؟
 
نه، حتی در حد مشاوره هم از شرکت‌های خارجی کمک نخواستیم. چون بر این باورم که فعالان حوزه انیمیشن در ایران، یک سر و گردن از همکارانشان در باقی نقاط جهان بالاتر هستند، ولی متأسفانه به خودباوری لازم نرسیده‌اند و البته فضایی برای بروز و نمود استعدادها و توانمندی‌هایشان وجود نداشته. یکی از دلایل اصلی تصمیم من برای تولید مبارک، نمایش همین توانمندی‌ها بوده است.
 
- واکنش و بازخورد مخاطبان و فعالان حوزه سینما پس از مشاهده فیلم «مبارک» چگونه بود ؟
 
تقریباً همه ابراز شگفتی کردند و گفتند که نمی‌دانستند در ایران هم می‌شود چنین کارهایی انجام داد.
 
- گفته شده که قسمت دوم فیلم «مبارک» درحال نگارش است. آیا این مطلب صحت دارد ؟ اگر بله، آیا در «مبارک2» نیز از انیمیشن سه بعدی استفاده خواهید کرد؟
 
بله صحت دارد. مبارک یک فیلم سه‌گانه خواهد بود و به محض اکران قسمت اول، وارد روند تولید قسمت دوم خواهیم شد. مبارک رئال انیمیشنی باقی خواهد ماند.
 
مصاحبه اختصاصی با محمدرضا نجفی امامی کارگردان فیلم مبارک
 
- در سینمای ایران سازندگان کمتر به سمت استفاده از جلوه های بصری در آثار خودشان می روند. به نظر شما دلیل این عدم استقبال کارگردانان از جلوه های ویژه بصری چیست؟
 
به نظر من عدم توجه به جلوه‌های بصری، اشتباهی است که دامن سینمای ایران را گرفته و دلیلش هم احتمالاً ناآگاهی از توانمندی فعالان حوزه انیمیشن است. شاید یک فیلم‌ساز، در اقتباس از آثار جهانی، تصاویری را در ذهن دارد و فکر می‌کند که هرگز نمی‌شود در ایران چنین کاری تولید کرد، پس سراغش نمی‌رود. این اشتباه بزرگ را خیلی‌ها مرتکب شده‌اند.
 
- به نظر شما در حال حاضر انجام چنین کاری برای یک فیلم داخلی مقرون به صرفه است ؟
 
مبارک هزینه فراوانی داشت و من و برادرم که تهیه‌کننده فیلم است، به علاوه عده زیادی از عوامل تولید، تمام اعتبار خودمان را برای تولید مبارک خرج کردیم. اما من بر این باورم که باید این اتفاق می‌افتاد و چنین اثری به تولید می‌رسید تا بتوانیم بگوییم رئال-انیمیشن به سینمای ایران معرفی شده است.
 
- آینده صنعت انیمیشن سازی و همینطور صنعت جلوه های ویژه بصری در کشور را چگونه می بینید؟
 
آینده را ما می‌سازیم، پس باید کار کنیم و تن به سختی بدهیم تا این حوزه جان بگیرد و شکوفا شود. من به توانایی فعالان این حوزه باور دارم، اگر همگی تلاش کنیم، نتیجه دیگری جز آینده درخشان نخواهد داشت.
 
مصاحبه اختصاصی با محمدرضا نجفی امامی کارگردان فیلم مبارک
 
- و بعنوان آخرین سوال آقای نجفی امامی، تجربه فیلم رئال/انیمیشن «مبارک» را چطور دیدید ؟ آیا در فیلم های آینده خودتون بازهم از انیمیشن و جلوه های ویژه بصری استفاده خواهید کرد ؟
 
مبارک تجربه سختی بود و این را از ابتدا هم می‌دانستم. اما اتفاقی بود که باید می‌افتاد و خوشبختانه به سرانجام رسید. در فیلم‌های بعدی هم قطعاً همین روال را ادامه خواهیم داد.
 
- باز هم تشکر میکنم که وقت خودتون رو در اختیار ما قرار دادید. امیدوارم که همیشه موفق و پیروز باشید.
 

 
خب دوستان امیدوارم که از خوندن مصاحبه لذت برده باشید. درشمن شما دوستان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فیلم مبارک میتونید به وبسایت این فیلم مراجعه کنید. در انتها لازم میدونم که 2 تا نکته رو بگم. اول اینکه لازمه تا از امین صادقوند عزیز بابت زحماتی که برای این مصاحبه کشیدن تشکر کنم و دوم هم اینکه حتما سعی میکنم در آینده یک گفتگویی رو با اعضای تیم فنی بخش انیمیشن فیلم مبارک نیز داشته باشیم تا با بخش ها و فرآیند ساخت اون بیشتر آشنا بشیم.
 
بی صبرانه منتظر شنیدن نظرات شما درباره این مصاحبه هستیم. حتما دیدگاه خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید ...
 
یاحق
 
مصطفی رضائی
از سال 1384 با دنیای گرافیک آشنا شدم و سعی کردم دانش خودم رو در این عرصه با مطالعه و یادگیری بالا ببرم. فضای اینترنت کمک زیادی به من کرد تا اطلاعات مفیدی رو بدست بیارم و یاد بگیرم که عرصه CG انتها نداره و من بعد از این همه سال هنوز در ابتدای راه هم نیستم. ادعایی در این حوزه ندارم و همواره سعی کرد...

اشتراک گذاری:

دیدگاه ها ( 50 نظر )

دیدگاه خود را بنویسید